Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 8H Cabriolet 1.8T (BFB) quattro '04

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 8H Cabriolet 1.8T (BFB) quattro '04

    Tämä nyt ei varsinaisesti projekti ole, mutta kun sitä vanhaa näyteikkunan puolta ei enää ole niin tänne ajattelin omaksi iloksi jotain naputella. En tiedä jaksaako kukaan tälläistä romaania rueta lukemaan. Hankin keväällä 2014 ensimmäisen avoautoni eli typ89 Cabrioletin, joka tuli sitten iloksi ja suruksi vaihtui jo syksyllä 3.0 TDI B7 Avanttiin. Nyt sain tuon yksilön kaupattua ja ajattelin, että valmistaudun tulevan kesän ajokauteen jo hyvissä ajoin. Pidempään on tullut katseltua B6-koristen Cabriolettien tarjontaa ja nimenomaan 1.8T + quattro tekniikalla. Saksan tarjonta oli näin talvella suppeahko ja sopiva yksilö sattui sitten viimeilopuin löytymään ihan kotimaasta. Auto oli yleiskunnoltaan todella siisti ja huolloista oli kattavasti dokumentteja tallessa. Trafin kannasta pengottuna näitä Cabrioletteja on käsittääkseni suomessa tällä tekniikalla yhteensä 5 kpl liikennekäytössä.

    Auto on tosiaan 1.8T BFB-moottorilla, 6-vaihteisella GJW laatikolla ja luonnollisesti torsen-neliveto kuten kaikissa pitkittäiskoneisissa. Varustepuoleen olen ihan tyytyväinen:
    • Ebony black pearl ulkoväri
    • 1BE sporttialusta
    • Sähkökatto (kaikissa kylläkin)
    • Sähkösäätöiset nahkapenkit penkinlämmittimillä
    • RNS-D navi vaihtajalla
    • Monitoimiratti
    • FIS värinäytöllä
    • Vakionopeudensäädin
    • Irroitettava koukku
    • Keskikyynärnoja
    • Sisävalopaketti
    • Säilytyspaketti
    • Kylmäboksi hanskalokerossa
    • Tuulisuoja
    • Parkkitutkat eteen ja taakse
    • Talvivarusteita lämmitetyt peilit, lämmitetyt pesurin suuttimet ja takalasinlämmitin
    • Isofixit jos sattuu perheenlisäys yllättämään
    • Suksiluukku ja pussi
    • Perinteinen cupralippa keulalla


    Sporttipenkit olisin tahtonut, mutta siinä oli tehtävä kompromissi. Myös servotronic ja xenonit olisi mukavat, mutta kaikkeahan ei voi saada. Nyt alla on 18" S4 8E Avukset 225/40-18 nastoilla. Näiden tilalle minulla on täysin samanlaiset pyörät, mutta 225/45-18 rengastuksella ja vaihdankin ne alle varmaan viikonloppuna. Kesäksi minulla on myös yksi sarja näitä samoja vanteita ja ne tulee todennäköisesti alle. Jos iskee akuutti Avuksiin kyllästyminen niin voi olla, että kesäksi mietin jossain vaiheessa jotain muuta.

    Auto on ollut minulla nyt muutaman päivän ja muuta en ole oikeastaan ehtinyt tekemään kun laittamaan klubialusen ja vaihtamaan Q7 ledikilvenvalot paikalleen. Myös q-kelejä varten hinausköysi, käynnistyskaapelit ja lapio ovat löytäneet tiensä peräkonttiin. Myös 1.8T -miehillä pakollisia sytytyspuolia lisäsin peräkonttiin.

    ToDo-listalla olisi ainakin seuraavat
    • OEM-roiskeläpät eteen ja taakset (tilattu)
    • Brodittia (tilattu)
    • Webasto/Eber
    • Navin päivitys ja uudet kartat. Tällähetkellä ei ole karttoja ollenkaan.
    • AUX-boksi
    • Huohottimen korjaus kun näkyy mehivän (korjaussarja Tepolta tilattu)
    • Katon kyllästäminen, sisustan kissasaippuointi ja hoito, ym. perusjuttuja
    • Keväämmällä mahdollisesti suuttimet ja viinasofta


    Auto on minulla nyt päivittäisessä käytössä vuodenajasta riippumatta ja tilaa on kahden hengen talouteen ihan riittävästi. Kauhean kylmiä kelejä ei ole vielä ollut, mutta lämpöä piisaa erittäin hyvin. Myös normaalissa maantieajossa tuo on mielestäni hiljaisempi kuin mitä vanha B7 farkku oli eikä tuossa oikeastaan huomaa ajaessa juurikaan eroa umpikoriseen. Myös moottorin polttoaineen kulutus on ollut ihan positiivinen yllätys. Täytyy kyllä sanoa, että olen hankintaan erittäin tyytyväinen.

    Kuvaamaan en ole kauheasti ehtinyt, mutta alla muutama puhelimella näpsittyjä huonoja kuva tästä alkutaipaleelta. Jospa keli hieman pakastuisi tästä nollan pinnasta niin voisi joku päivä kirkkaalla ottaa kunnon kuvia.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut juuhok; 1.11.2018, 08:28. Perustelu: Kuvat käännetty oikeinpäin

  • #2
    Tämä on kyllä siisti. Jonkinlainen avokuume vaivaa, eikä tämä sitä ainakaan helpota. :D

    Itellä on muuten aivan samalla tekniikalla tuo a4 avantti, samanvuotinenkin. BFB+GJW+torsen. On ollut kyllä todella miellyttävä laite ajella. Lisänä löytyy myös sulle tekstin mukaan tuleva webasto, johon rakensin GSM-ohjaimen. Muuten tuo oma onkin aika karvalakkimalli, pieniä muutoksia lukuunottamatta. Löytyypä tuosta täältä hiukan esittelyä.

    Comment


      #3
      Hieno on! Joskus olen itsekin leikitellyt ajatuksesta B6 neliveto-Cabrio. Mielestäni B6 Cabriolet on todella hyvän näköinen, tykkään keulasta enemmän kuin uudemmista singleframeista. Varsinkin S4 on tosi hyvän näköinen, ja kyllä sunkin autoon vanteet tekee paljon. Takavalot on facelifteissä kylläkin tyylikkäämmät. Kojelauta on myös perus-A4:ää tyylikkäämpi.

      Itseäni ei ainakaan haittaa vaikkei mikään projekti olekaan. Autoja vartenhan täällä foorumilla ollaan, ja on kiva lukea myös tällaisia esittelyjä kuvineen.

      Comment


        #4
        Kiitoksia Tatulle ja Heikille kommenteista!
        Nyt on viikko ja n. 1200 km ajoa takana ja edelleen kyllä hyvältä tuntuu. Huohotin tosiaan tihmii ja käryyttää hieman ja siihen sain osat ja täytyy huomenna varailla aikaa huoltoon, sillä en taida itse kehdata rueta turaamaan.

        Tänään oli ohjelmassa RNS-D:n päivittelyä toiseen otteeseen. Tuossa viikolla yritin saada päivityksen lähtemään, mutta Verbatimin levyille en onnistunut niitä polttamaan. Eilen hain Sonyn levyjä ja niille onnistui toisella yrittämällä. Myös skandinavian kartat on nyt sisässä. Kiitoksia parille foorumilla vaikuttavalle taholle avusta. Sateliitteja tuo ilmeisesti löytää 31 kpl (ks. kuva alla), mutta jostain syystä sijainti jää vajaavaiseksi. Auttaisikohan tuohon uusi antenni vai mistä voisi kiikastaa?

        Soittimen kanssa oli toinenkin homma. Taakse oli asennettu aux-johto mikä tulee tuohon ns. tv-inputtiin. Äänenlaatu ei sitä kautta ollut niin hyvä vs. esim. CD:ltä kuunneltuun ääneen. Ilmeisesti tuon tv-inputin kautta äänen diskantti/basso ym. tasoja pysty säätämään vaan ääni tulee laimeampana. Tähän lääkkeeksi ostin jo parissakin autossa hyväksi todetun aux-purkin mikä tulee cd-vaihtajaliittimen tilalle. Vaihtaja jäi nyt toki käytöstä, mutta on kyllä selvä ero tuossa äänenlaadussa posiivisempaan suuntaan. Purkki asennetaan tosiaan soittimen taakse. Hommasin mini-iso -adapterin ja purkin ja johdon vedin hanskalokeron takaa.

        Kävin myös ensimmäistä kertaa huuhtaisemassa auton pikaisesti ja täytyy kyllä sanoa, että tuo helmiäisväri näyttää pesun jälkeen todella hyvältä. Kiiltoa se kylläkin kaipaa pintaan ja sitä varmaan onkin tässä lähiviikkojen aikana luvassa. Ensiviikolle odottelen Broditin proclipin saapumista niin saan luuritelineen kiinni. Samoin eturoiskeläpät pitäisi tulla Pörhön kautta. Takaläpille oli toimitusaikaa kolmisen viikkoa.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut juuhok; 15.1.2017, 20:58.

        Comment


          #5
          Lisää turhaa jorinaa. :) GPS-antenni tuli vaihdettua. Antennista suuri kiitos Laurille. Alkuperäisen antennin paikka minulla ei ollut tiedossa ja näinollen nyppäsinkin vanhasta vaan johdon pois ja laitoin uuden ihan vaan keskikonsolin sisään soittimen taakse. Alkujaan kesti jonkun tovin ennenkuin sateliitteja löytyi tarpeeksi, mutta nythän tuo pelaa hyvin. Suurta huomioarvoahan tuollaiselle toistakymmentävuotta vanhalle laitteelle ei parane antaa, mutta onhan tuo ihan kiva vaikka pidemmällä matkalla toisinaan kun ETA ja jäljelläoleva matka tulevat mittaristoon.

          Broditin proclippi + puhelinteline tuli laitettua keskikonsoliin myös kiinni. Ihan näppärälle etäisyydelle tulee niin on helppo ajon aikana vaihtaa kappaletta. Makuasioita sanoi musti. Vaihdoin alle myös nuo vitosen naksun korkeammat talvipyörät (225/45-18) ja ajomukavuus parani huomattavasti. Pitää ennen uusien kesärenkaiden investointia kuitenkin varulta käydä pyöränkulmat säädättämässä.

          Ylihuomenna saan avaimet uuteen, aavistuksen suurempaan talliin, jossa mahtuu edes himppasen verran enemmän puuhastelemaan vrt. nykyinen. Jos viikonloppuna laittaisi eturoiskeläpät kiinni ja pitäisi myös tuota huohotusta tutkia.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Mitään ei ole juuri tapahtunut, mutta pienen fiilistelypäivityksen aika. Cabrion kanssa on nyt taivallettu kolmisen kuukautta ja taivalta on takana kohtapuoliin 15 000 kilometriä. Jos on ollut mietinnässä, että pärjääkö avoautolla suomen talvessa niin kannattaa lopettaa miettiminen, sillä talvikausi on mennyt erinomaisesti! Katto pitää sisällään 15 mm paksun eristekerroksen ja on talvikelissä todella lämmin auto.

            Talven kiireissä ei ole juurikaan ehtinyt auton kanssa juurikaan hommailla. Huohotusta korjattiin ennen Tahkon ratapäiviä 1.8T koneen huoharin korjaussarjalla sekä uudella PCV:llä. Etupuskurin cupralippa on osottautunut talviratapäivillä aina herkästi irtoavaksi ja sen on nyt pari kertaa ruuvattu uudelleen kiinni. Eilen tilasin budjettiratkaisuna kesäavuksille Camskilliltä sarjan Uniroyal RainSport3 renkaita 225/40-18 koossa ja ne olisi tarkoitus laittaa pääsiäisen pohjoisen reissun jälkeen alle. Sattuu sopivasti talvilomaviikko samaan saumaan ja ehkä kerrankin ehtii myös ottaa talliaikaa itselle ja autolle. Ennen hellekelejä ohjelmassa olisi myös hajonneen ilmastoinnin kompressorin vaihto ja samalla vaivalla lienee sama laittaa myös laturi uusintaan.

            Talven aikaan tuli tosiaan käytyä kerhon ratapäivillä Tahkolla ja Levillä. Levillä aurinkoa piisasi ja käytännössä koko päivä tuli fiilisteltyä jo rätti auki. Heinon Jukka olikin koonnut pienen hauskan videoklipin Levin pehmeiden penkkojen välissä huvitteluista. Alla muutama oma puhelinräpsy myös Levin ratapäivien maisemista. Suosittelen kaikille! Kesää kohti mennään ja jospa kuukauden päästä alkaisi olla jo oikeasti rätti alas -kelit. :)


            https://www.youtube.com/watch?v=HzinNiwddNA
            Attached Files

            Comment


              #7
              Talviloma oli ja meni. Saldona kuitenkin ulkopuolen pesu, raudan- ja pienpoisto sekä päällä Soft99 Fusso Coat. Sisusta sai mirrisaippuaa ja nahanhoitoaineet ja katto Glymin pesun + kyllästeen. Kesäkumit pyöritelty torstaina alle ja hintaisekseen nuo Uniroyalit vaikuttaa toistaiseksi varsin hyviltä. Vein auton myös leimakonttorille torstaina ja siellä tuli sanomista etujarruletkuista ja pakoputken keskikannakkeesta eli leimaa ei suorilta tullut. Positiivista kuitenkin, että mitään muuta ei löytynyt. Miten lie tuo keskikannake - taitaa mennä hitsauttamishommiksi?

              Autossa on ollut myös sellainen "ominaisuus", joka varsinkin näin kesärajoituksilla on ollut aika ärsyttävää eli tärinä yli 100 km/h nopeuksissa. Tuota jonkun tovin pähkäiltyäni päädyin sitten tilaamaan uudet täydelliset vetoakselit molemmille puolille eteen. Jonkun verran aiheutti hakemista ja ihmettelyä nuo vetoakselien numerot, mutta viimelopuin oikeat löytyi eli 8E0 407 271 AH ja 8E0 407 272 AH. Nämä molemmat ovat vanhentuneita numeroita ja korvattu numeroilla 8E0 407 451 EX (vasen) ja 8E0 407 452 EX (oikea). Tilalle tuli Spidanin kepit numeroilla 23614 ja 23618. Eilen alotin vaihtamaan osia ja aika monta ärräpäätä pääs. Sain kuitenkin kuskin puolen tehtyä ja toinen puoli pitää tehdä ensiviikolla. Sen jälkeen pyöränkulmien säätöön.

              Kyllähän tuo ei paljon haittaisi jos alkaisi nuo kelit jo lämmetä.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut juuhok; 30.4.2017, 19:53.

              Comment


                #8
                Käyköhän tähän sama pakoputki, kuin avanttiin?

                Comment


                  #9
                  Vaan nopeaan on mennyt aika kun viimeisimmästä päivityksestä kilahtaa kohta vuosi tauluun. No sinänsähän tässä ei olekaan mitään sen kummempaa tapahtunut kun vaan sitä kuuluisaa kovaa ajoa - vaan pannaan vähän silti horinaa ja jokunen kuva. Mittariin on tullut omia ajoja tällä vermeellä viitisen kymppiä säässä kuin säässä.

                  Kevät ja kesä 2017 ei ollut kelien puolesta ihan mahdottoman hellepitoinen, mutta rätti auki tuli kuitenkin ajeltua ympäri kotimaata ihan kiitettävästi. Touko-kesäkuun vaihteessa ajeltiin kesäkruising, heinäkuussa päiväseltään pyörähdys Ahvenistolle. Heinäkuun aikana näytettiin "kauniina" kesäviikonloppuna kliinisissä olosuhteissa myös vähän myllyä ja elokuun alussa auto lunasti sen varsinaisen käyttötarkoituksen millä varjolla osittain alunperin hankinkin.

                  Syksykin siinä meni tuulessa sekä sateessa ja talveksi vaihtui. Tahkolla käytiin Tahkoilemassa ja Rovaniemen ratapäivillä myös hauskuuttamassa itseä ja ehkä muitakin. Nyt alkaa olla talvi selällään ja kovasti odotteluttaa, että lähistöltä mitattu 95 sentin lumipatja sulaisi pois. Vähän oli alunperin mielessä päivittää kesärengasosastoa 19" Peelersseihin, mutta minkäs Avuspervertikko itselleen mahtaa niin ajellaan nyt näillä kuitenkin.

                  Toivottavasti en jinxaa pahasti, mutta teknisesti tämä on kyllä ollut aivan mainio kapistus. Viimeinen vuosi pitää sisällään öljynvaihtojen ja perushuoltojen lisäksi nuo em. katsastuskorjaukset, yhden parkkitutkan anturin sekä nyt viimeisimpänä tänään (Muranoffin Markon mainiolla puhelintuella) tehdyn bensapumpun vaihdon. Bensapumppu ilmoitteli tuossa talven pakkasilla äänen kera hieman itsestään ja muutenkin oli ollut ennakoivana huoltona mielessä. Kaikesta päätellen oli OE-pumppu paikallaan eli varmaan vaihto ei mennyt ollenkaan hukkaan. Myös cabriossa bensapumppu löytyy takaistuimen alta. Istuinosa lähtee irti ihan nostamalla paikaltaan eli ruuveja ei tarvinnut irrotella. Jakopääremontti olisi edessä vajaan 20 tkm sisään ja samalla olisi suunnitteilla hoitaa myös tuo ilmastointi kuntoon. Jäi viime kesänä hoitamatta kun hölmöyttäni tilasin väärän kompressorin.

                  Alla muutamat kuvat. Ensimmäisestä kiitän kovasti Jukka Heinoa ja toiksiksiviimeistä Krister Kasperia.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Muutama viikko sitten alkoi huutamaan jarrupalojen kuluneisuusanturi ja vähän sen jälkeen ilmestyi outo vinkuva ääni satunnaisissa ajotilanteissa. Vaihdoin eilen uudet Ferodon etupalat, mutta satunnainen ääni ei kuitenkaan hävinnyt mihinkään. Pitää tänään vielä vaihtaa myös takapalat ja toivoa, että sillä poistuu. Varsinaisesti ei kuulosta jarruista tulevalta ääneltä, mutta en nyt oikein muutakaan keksi. Ääni tulee ehkä sellaisissa tapauksissa kun rattia pitää kääntää oikealle. Uuden PCV:n tilasin myös, koska reilu vuosi sitten vaihdettu VEMO on alkanut mehimään.

                    Autossahan ei ole tosiaan ollut toimivaa ilmastointia minun omistusaikana ja nyt alkaa se rueta satunnaisesti jurppimaan. Mietin ensin, että en rupea itse turaamaan vaan vien jollekin ammattilaiselle. Taidan kuitenkin nyt nuukuuksissani ja oppimisen tekosyyllä ryhtyä hommaan itse. Eli edessä on keulan purkaminen rikkinäisen ilmastoinnin kompressorin vaihtamisen vuoksi. Mietin, että vaihdan samalla ennakoivasti laturin kun auton papereista ei löydy dokumenttia, että sitä olisi koskaan uusittu. Moniurahihna tietenkin samalla vaihtoon. Rullat on kaikki vaihdettu ~80 tkm sitten edellisessä jakopäähuollossa eli ne taidan säästää vanhat.

                    Askelmerkit kompressorin vaihtoon olen ajatellut niin, että käytän tyhjennyttämässä sekä painetestauttamassa systeemin, että on varmasti tiivis. Sen jälkeen seppään kompuran kiinni, mutta jätän kompurasta putket kytkemättä ja jos joku paja sen päälle tekisi ilmastoinnille huuhtelun jonka jälkeen putket kiinni, uusi kuivain (ja kuristin?) paikalleen ja täyttö. Kuulostaako tämä oikealta toimintamallilta?

                    Jotta elämä ei käy yksinkertaiseksi ja keula on revitty auki niin samalla on hyvää aikaa opetella tuo jakopääremontin tekeminen. Mitä nyt olen tästä tovereita piinannut ja intternettiä tutkinut niin ei tuo ihan maata mullistavan kauhean vaikealta hommalta vaikuta. Tussimerkeillä taitaa pärjätä ihan kohtuullisesti. Momenttiavaimen joudun investoimaan. Onko mitään merkitystä tuleeko tuonne jakopäähän hydraulinen vai mekaaninen kiristin?

                    Onko jotain muuta mitä kannattaisi samalla ennakoivasti huoltaa kun keula on auki?
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Toivotaan, että ääni lähtee uusilla takapaloilla, vaikka olisikin kaukaa haettua :D

                      Oliko varmasti jakopään yhteydessä uusittu myös moniuraan liittyvät rullat?

                      Ja kyllä itse samalla vaihtaisin kuivaimen kun kompura vaihtuu, mutta jos jätät putket irti, niin vasta niiden kytkemisen yhteydessä, ettei uusi kuivain saa ulkoimasta kosteutta. Huuhteluun en ota kantaa.

                      Helppo tapa jakopään kanssa, jossa ei ole lukitusta, on merkitä hihnapyörien asennon lisäksi vanhaan hihnaan merkit, että missä kohtaa hihnapyörää se on ollut. Kopioi merkit uuteen hihnaan ja täsmää ne hihnapyörien kanssa, niin aika varmasti saa jaon kohilleen. Ja eikös tuo hydraulinen kiristin ole päivittynyt mekaaniseen nykyään? Mutsin ALT koneeseen tuli korvaavana mekaaninen.

                      Comment


                      • #12
                        Askelmerkit kompressorin vaihtoon olen ajatellut niin, että käytän tyhjennyttämässä sekä painetestauttamassa systeemin, että on varmasti tiivis. Sen jälkeen seppään kompuran kiinni, mutta jätän kompurasta putket kytkemättä ja jos joku paja sen päälle tekisi ilmastoinnille huuhtelun jonka jälkeen putket kiinni, uusi kuivain (ja kuristin?) paikalleen ja täyttö. Kuulostaako tämä oikealta toimintamallilta?
                        Isoin virhe tulee siinä, kun jätät ne putket kytkemättä ja lähdet kylille viilettään katto auki..

                        Jättäisin kaikki työvaiheet sinne ammattilaiselle. Sinne järjestelmään EI saa päästää kosteutta ja likaa. Putket tulisi tulpata huolellisesti ja tiiviisti. Mitä vähemmän aikaa se piiri on avoinna ilmankosteudelle, sen parempi. PAG jne öljyt sitoo erittäin hyvin kosteutta ja sen saaminen pois öljyn seasta kestää. Se automaattinen täyttökone ei sitä kosteutta sieltä puolessa tunnissa pois lutkuttele.

                        Teettää myöskin lisätyötä alkaa puhdistelemaan niitä putkien asennuspintoja liasta/pölystä yms.

                        Siihen uuteen kompressoriin vaihdetaan sitten aina öljytkin ennen paikalleen asennusta.

                        Comment


                        • #13
                          Laturia ei mielestäni kyllä kannata vaihtaa vain sen takia että keula on purettuna, nelipyttyisissä b6:sissa sen vaihtaa kaasuläpän irrottamalla ilman sen kummempia purkamisia.

                          Comment


                            #14
                            Juu mita ite vaihdoin laturin entiseen A4 cabiin, ei ollut kuin vajaan tunnin homma. Kaasulapan kun otti pois edesta niin hyvin oli tilaa teutaroida.

                            Comment


                              #15
                              Voihan siihen hiilet vaihtaa, jos haluaa ennakoida. Pakettikaan ei maksa juuri mitään.

                              Comment


                                #16
                                Ei lähtenyt takajarrupalojen vaihto ihan täysillä. Huikkasin eilen vaimolle talliin lähtiessä, että "menee joku max 1,5 h". Jinxasin homman siis ihan täysin. Jarrusatulan pultit oli yllättäen jumissa ja kun ne sain teutaroitua auki niin tottakai satulassa mäntä myös ihan juntturassa. Pyöritystyökalulla ei mitään jakoa saada mäntää liikenteeseen vaan siirtoleukapihdeillä lähti kuitenkin liikkumaan kun tarpeeksi vetkutteli. Loppu meni sitten kohtuudella pyöritystyökalun kanssa. Aikaa taisi kaikkinensa palaa melkein 3 h jo yhdelle puolelle ja siinävaiheessa kiinnostuskiikarit oli sen verran hukassa että lopetin. Pitää tänään työpäivän jälkeen jatkaa tuo toinen puoli, koska huomenna olisi auton tarvista.

                                Ilmeisesti tuo satula on jumitellut jo ihan hyvän aikaa ja varmaan toisella puolella sama juttu. Pitää tutkia tänään tuo toinen puoli, seurata vähän aikaa ja täräyttää varmaan uudet satulat tilaukseen.

                                Alkuperäinen kirjoittaja ^^tomppa^^ Näytä viesti
                                Oliko varmasti jakopään yhteydessä uusittu myös moniuraan liittyvät rullat?
                                ....
                                Ja eikös tuo hydraulinen kiristin ole päivittynyt mekaaniseen nykyään? Mutsin ALT koneeseen tuli korvaavana mekaaninen.
                                Kuitista löyty tarkasti osanumerolla kaikki osat mitä vaihdettu ja rullat on siellä myös. Näyttää saavan noita jakopääkittejä molemmilla kiristimillä.

                                Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                Isoin virhe tulee siinä, kun jätät ne putket kytkemättä ja lähdet kylille viilettään katto auki..

                                Jättäisin kaikki työvaiheet sinne ammattilaiselle. Sinne järjestelmään EI saa päästää kosteutta ja likaa. Putket tulisi tulpata huolellisesti ja tiiviisti. Mitä vähemmän aikaa se piiri on avoinna ilmankosteudelle, sen parempi. PAG jne öljyt sitoo erittäin hyvin kosteutta ja sen saaminen pois öljyn seasta kestää. Se automaattinen täyttökone ei sitä kosteutta sieltä puolessa tunnissa pois lutkuttele.

                                Teettää myöskin lisätyötä alkaa puhdistelemaan niitä putkien asennuspintoja liasta/pölystä yms.

                                Siihen uuteen kompressoriin vaihdetaan sitten aina öljytkin ennen paikalleen asennusta.
                                Pitää penkasta mikä kierre niissä putkissa on niin eiköhän siihen soppelit tulpat löydy. PAG46 öljyä minulta löytyy jo puteli kompressoria varten.

                                Alkuperäinen kirjoittaja JarnoN Näytä viesti
                                Laturia ei mielestäni kyllä kannata vaihtaa vain sen takia että keula on purettuna, nelipyttyisissä b6:sissa sen vaihtaa kaasuläpän irrottamalla ilman sen kummempia purkamisia.
                                Tämä on hyvä tietää. Edellisen V6 dieselin kanssa totuin siihen, että kaikkien toimenpiteiden vuoksi saa keulan läväyttää auki. Ympäriinsä Suomea tulee kuitenkin suhailtua ja tarkoitus on vähän ehkä turhaankin ennakoivasti vaihdella osia tielle jäämisien välttämiseksi. Pitää tuumia miten tämän kanssa tekee. :)
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Pitää penkasta mikä kierre niissä putkissa on niin eiköhän siihen soppelit tulpat löydy. PAG46 öljyä minulta löytyy jo puteli kompressoria varten.
                                  Niissä putkissa ei ole kierteitä. Googleen kompressorin tarkka malli ja kuvahaku kertoo putkien kiinnitystavat.
                                  Viimeksi muokannut Murre; 14.5.2018, 11:57. Perustelu: Typo fixaus

                                  Comment


                                    #18
                                    Aivan. No sitten pitää varmaan soveltaa. Denson 7SEU16C siellä on pyörinyt.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Niinhän siinä kävi, että varsinkin apukuskin puolen takajarru jäi laahaamaan ja pääsi lisää remontteeraamaan. Tilasin taakse uudet satulat ja levyt, jotka Posti tupelsi ensin Helsingistä Tampereelle ja sitä myötä vasta päivän viiveellä Kuopioon. Eilen kävin tallissa sitten jokusen tunnin noitumassa noita kiinni ja nyt kai ne siellä mukana pyörii.

                                      Harmikseni tuo aikaisemmassa viestissä mainitsemani vinkuna ei kadonnut mihinkään. Ääni oli siis jo ennen kummankaan pään jarruihin koskemista ja nyt kun takana on kaikki hyvinpitkälti uutta niin mietin, että voisiko tuo kuitenkin johtua etupäästä? Etujarrulevyt on kuluneet hieman pykälle sekä sisä-, että ulkokehältä eli voisiko palat jotenkin kahnittaa siihen niin, että hiljaisessa vauhdissa kääntäessä kuuluu vinkunaa?

                                      Viikolla auto alkoi myös ääntämään tyhjäkäynnillä "korisevasti" ja eilen olin paikantavinani äänen laturiin. Häviää siis kun antaa jenkaa, mutta vastaavasti tyhjäkäynnillä laturia kuormittaessa (esim. rätin avatessa) ääni voimistuu. Tässä triidissä oli hyvin samankaltainen vikakuvaus eli tuo aikaisemmin speksattu laturin vaihto eskaloitui nyt sitten aikaisemmin. Kliksuttelin juuri uuden 150A laturi ja moniurahihnan tilaukseen ja jospa jo ensiviikolla saapuisi. Mikä lie kun tuntuu, että tämä alkaa nyt kertaheitolla levitä jokakohdasta käsiin.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Aja tavaraa viilalla tms. niistä jarrupalojen kannattimien urista, niin herkiää laahaamasta. Tuppaavat ruostumaan herkästi tukkoon. Olen itse ajanut vähän paloistakin pintamaalia pois, että pääsevät liikkumaan herkästi.

                                        Comment


                                          #21
                                          B7:n jarrut myös vinkaisee ajoittain kevyessä jarrutuksessa ja välistä jarrutuksessa tuntuu pumppausta. Reippaammassa jarrutuksessa ei moista esiinny. Olen itselleni uskotellut, että jompi kumpi satula pykeltää. Ainakin itse toivon jarrupalojen vaihdon yhteydessä tapahtuvan rapsuttelun ja rasvauksen oikovan ongelman.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kannattaa pemistää koko satula ja voidella sylinteri, mäntä ja sylinterin tiiviste siihen tarkoitetulla rasvalla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Satuloiden vaihdon jälkeen olin ilmeisesti suorittanut ilmaamisen vähän huonosti ja poljintuntuma oli huono. Kävin varuiksi jokaisen nurkan läpi ja nyt on poljintuntuma entisellään ja jarrut pelaa muutenkin hyvin. Vääntelin jarrukilpiäkin selvittääkseni johtuuko tuo hiljaisessa vauhdissa esiintyvä vinkuna niistä, mutta ei poistunut. Pieni asia, mutta todella ärsyttävä.

                                              Etujarrulevyissä on tosiaan pientä kuvankaltaista pykälää eli voisiko johtua siitä? Sitä vaan ihmettelin kun se alkoi tosiaan jo vanhoilla paloilla muutama vko kesärengassesonkiin siirtymisen jälkeen. Pitäisikö tässä tilata vielä nuo uudet levyt ja herkistellä noita paloja samalla? Kiinnotuskiikarit kyllä aika hukassa alkaa noita vielä kerran aukomaan.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Kesä meni ja katto auki hurua tuli about 16 000 km. Aloitin tänään Iisakin kirkon rakentamisen eli pitkään todo-listalla olleiden asioiden teko. Ohjelmassa siis jakopää, vesipumppu, termari, J-tulppa, laturi, moniurahihna, ac-kompura, kenno, kuivain ja painekytkin.

                                                Tänään sain sen verran aikaan, että otin puskurin ja umpion irti sekä keulapalan huoltoasentoon. Kierretangosta ja PUR-letkusta tuli värkättyä tapit millä saa keulapalaa vedettyä eteenpäin. Ehdin laskea nesteet, irrottaa moniurahihnan, kiristimen, laturin sekä termarin. Tuskaa aiheuttaa vähän nuo kiinni nylkänneet jäähdytysletkut ja termarin yläpäästä koko kotelon muovilähtö napsahti katki kun alkoi nilkuttaa. Onneksi on uusi laittaa.

                                                Huomenna onkin sitten lisää savottaa edessä. Tälläiselle urpolle aika hidasta hommaa. :) ELSA on kyllä mainio apuri tässä.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Minä en oo koskaan tienny miksi laittasin sen pidemmillä pulteilla tai tuommosilla patenteilla huoltoasentoon. Ja ihan siis aidosti kysyn :) etenkin kun oot noin isoa remonttia tekemässä ja mm. nesteet tiputtanu niin miksi et ota keulapalaa kokonaan irti?

                                                  Joskus ku tarvinnu ihan pelkkää jakopäätä varten tilaa niin se kyllä tulee ulos ja pysyy vesiletkujen varassa ilman pulttejakin. Kuvassa pikkupatentti jos ei halua ilmastointia tyhjentää :)
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Käsitin, että tuo keulapala painaa jonkun verran. Toiseksi minulla on niin pieni talli, että ei mahdu kääntämään eikä oikeastaan säilyttämäänkään muualla.

                                                    Mutta tänään vietetty taas tuntitolkulla aikaa tallissa ja kiroiltu ja ihmetelty ja raavittu ruumiin osia. Anyway nyt on jakopäässä uudet romut kiinni ja kaiken järjen mukaan jakokin kohdallaan. Moottoria tuli pyöriteltyä käsin urakalla ja kyllä se pyörii niinkuin ennenkin remonttia. Ihmettelin kun jakopään seuduilta löytyi tätä kosmista ”Oulun pölyä” vaikka ei ihan tolkuttomasti ole siellä tullut ajeltua. Remmi oli siisti, mutta vesipumpun ympäristö näytti siltä, että oli saattanut hieman vuotaa.

                                                    Tarvetta olisi ehjälle autolle tiistaiaamuna, että huomisen työpäivän jälkeen toivotaan vilkasta edistymistä.. Positiivisena puolena kuitenkin oma työkaluarsenaali vaikuttaa tälläiseenkin jumppaan riittävältä. Pari momenttiavainta piti kyllä käydä ostamassa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt on kahdeksas veljes taas ajossa ja koeajoa on suoritettu 500 kilometrin edestä. Tiistaillehhan se valmistui. Ei tosin sille tiistaille mille olin ajatellut vaan vasta viikon päästä. Onneksi sain työhommat sekä rouvan auton lainailut soviteltua. Hidastusta tuli mm. parista o-renkaasta mitä unohdin ostaa sekä kampiakselin hihnapyörän pultit piti hakea Laakkoselta. Remontissa auttaneille kerholaisille esitän nöyrät kiitokset.

                                                      Tässä vaihdetut roippeet. Vaihdoin ennakoivasti rojua jonkun verran.
                                                      • Jakohihnasarja eli hihna, kiristinhässäkät sekä vesipumppu
                                                      • Termostaatti täydellinen koteloineen
                                                      • Lohkon kylkeen tuleva J-tulppa
                                                      • Laturi
                                                      • Ilmastoinnin kompura
                                                      • Ilmastoinnin kenno
                                                      • Ilmastoinnin painetunnistin
                                                      • Moniurahihna
                                                      • G28 anturi
                                                      • Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi syylärin alareunaan
                                                      • Moottorin etutuki (kuva liitteenä, oli aika huono)


                                                      Vanha AC-kompura oli leikannut ilmeisen pahasti. Tippaakaan öljyä en saanut sieltä pihalle ja pyörittäessä kuului kokolailla haitarin soittoa vaille kaikki äänet. Metallisilppua tuli propusta pihalle. Ensi viikolla pääsen toivon mukaan huuhteluttamaan järjestelmän sekä kuivaimen ja kuristimen vaihto. Aineet toki sitten sisään.

                                                      Talvirenkaat tuli pyöriteltyä tiistaina alle. 4-5 mm on enää Hakkiksissa pintaa ja taidan rueta kumikaupoille tuossa vuodenvaihteen jälkeen. Seuraavana ohjelmassa olisi imuvuodon metsästäminen. Auto on jo pidempään tehnyt tyhjäkäynnillä ihan pientä kierrosten humppaamista varsinkin lämpimänä. Yleensä sen huomaa kun moottoritietä laskee ramppia alas ja pysähtyy liikennevaloihin. Huohotuksen osat pitäisi olla tikisssään, mutta siellä nyt on ilmeisesti ihan perus raakaa kumiletkua myös? Pitää alkaa niitä paikallistamaan ja ostaa metritavaraa tilalle.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuliko tähän tuommoinen päivitetty jakopääsarja jossa ei ole hydraulista kiristintä ollenkaan?

                                                        Pitäisi tuommoinen tässä viikonloppuna asennella BFB koneeseen enkä äkkiseltään löytänyt asennusohjetta tuolle kiinteälle kiristimelle.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ite laitoin BFB:n tätä kiristimen ohjetta mukaillen ja toistaiseksi pysynyt.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tuo ohje oli minullakin apuna.

                                                            Törmäsin eilen Facebookissa myynti-ilmoitukseen B7 nelosesta missä oli jalopuinen vaihdekepinnuppi. Ajatus on ollut muutenki päivittää pyöreä nuppi tuon vakion tilalle. Pientä Etkailua ja Ebayn pelaamista ja nyt on Atlantin takaa tulossa tälläinen aivan upea nuppi. Jakaa varmaan miellipiteitä aikalailla 99-1 tälläiset jalomuoviosat, mutta omaan silmään maistuu. :-D Keski-ikä lähestyy uhkaavasti.

                                                            Hetken aikaa on myös pyörinyt pistää kiikariin kokopuisella kehyksellä varustettu ruori. Sisustan värikoodi tässä on LE eli pitäisi löytää oikean värisellä keskiöllä oleva B6 aikalaisten sporttiruori. Toisaalta olisi mielenkiintoa päivittää uudempi B7 ruori, mutta sotii toisaalta pahasti omaa OSL-mentaliteettiä vastaan. Toisekseen mistään ei taida löytyä varmasti toimivaa infoa saako bägin futaamaan niin, että se moksahtaa sitten tarvittaessa myös oikein (?).
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X