Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Elektroninen ahtopainemittari ja vähän muutakin...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Elektroninen ahtopainemittari ja vähän muutakin...

    Tuolla aikaisemmin oli puhetta pienestä ahtopainemittarista ja siitä se ajatus sitten lähti.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=13412

    Elikkä perusidea oli tehdä ahtopainemittari, joka mahtuu pieneen tilaan. LCD näyttö pienen syvyytensä ansiosta on suht helppo sijoittaa. Näyttö tietysti tarvitsee ohjaavaa elektroniikkaa, siis miksipä samalla ei yhdistettäisi monta laitetta samaan näyttöön. Näyttönä tällä hetkellä käytössä nokian 3310:sta revitty LCD.

    ohessa hieman ohjainkortin speksejä.
    Prossu: Atmel Atmega8535/Atmega32
    Ahtopaineanturi
    LCD-näyttöliitin: Rinnakkainen 4/8bit alfanumeeriselle tai graafiselle näytölle tai SPI Noksun näytölle
    Pari 12V relelähtöä
    puskuroituja maadoittavia lähtöjä
    TTL (5V) lähtöjä/tuloja antureille, napeille, webastolle, hälyttimelle ym..
    Analogisia tuloja antureille esim. lämpötila ym...
    RS232 PC:n tai kännykän liittämiseksi
    Mahdollisuus reaaliaikakellolle
    Mahdollisuus lisämuistille dataloggausta varten
    Infrapuna-anturiliitäntä ajanottoa varten radalle
    pieni virrankulutus lepotilassa
    Ohjaimen piirilevy on tehty piirilevytehtaassa.

    Projekti on vielä pahasti vaiheessa, mutta ahtopainemittari toimii jo hyvin.
    linkki videonpätkään: http://personal.inet.fi/private/amal...3052006001.mp4
    Videossa paine otettu painepullosta. Painenäytön saa helposti skaalattua mille tahansa alueelle. Tarkoituksena olisi vielä invertoida näyttö (eli kääntää mustat ja valkoiset pikselit päinvastoin) ja laittaa taustavaloksi punaiset ledit, jolloin näyttö sopii hyvin mittariston taustavaloihin.

    Video otettu nokian kännykällä, yrittäkää saada jollain auki.

    Näyttö menee nätisti ainakin ennen faceliftiä oleviin A4:sen tyhjiin keskikonsolin napinpaikkoihin.

    Bilteman peruutustutkan integrointia on jo testattu. Etäisyysdataa saan jo heksamuodossa näytölle, pitää vaan muuttaa se vielä metreiksi.

    Kaveri harrastelee moottoripyöräilyä ja tarvetta oli Lap timerille, joten sekin pistettiin sitten samalle kortille. Ajanotto rullaa jo mukavasti, pitää vaan koodata kunnon käyttöliittymä vielä. Ratakierroksen täyttyminen tunnistetaan infrapunasäteellä. Kierrosajat voi sitten ladata koneelle ja tutkiskella vaikka Excelillä.

    Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Työt hieman haittaa harrastelua ja tuppaa keksimään aina uusia ominaisuuksia ennen kuin edellisetkään on valmiita.

    Lisää ja parempia kuvia tulossa, kuhan tässä taas kerkee ottamaan.

    #2
    Vaikuttaa erittäin hienolta systeemiltä! Sehän ahtaakin jo aika viiveettä ;) Tuollaisen voisi vaikka ostaa jos teet noita enemmän, kunhan ne kaikki toiminnot on siihen ympätty ;)

    Minulla olisi Nokia N90 näyttö, siinä olis värejäkin. Sais peruutustutkaan kuvankin...

    Comment


      #3
      Tuo vaikuttaa tosiaan asialliselle laitteelle. Itse tein koulussa harkkatyönä ahtopainesäätimen / -mittarin Atmelin ATmega8:lla. Pieni 8x2-merkin näyttö ja valmis protolauta. Siihen sitten vähän eri ohjelmia ahtopaineelle. Hyvin yksinkertainen värkki siis. Ohjataanko tuollaista Nokian näyttöä sarjamuotoisella ohjauksella? Mielessä on käynyt vaan, että mites tuohon autocheckin näyttöön saisi näppärän ahtopainemittarin. Niitä on kaupallisesti joku urssiin valmistanutkin, mutta voisihan sitä alkaa väkertämään. Sinnehän menee radiolta taajuustieto ja sitä on muistaakseni tuossa kaupallisessakin versiossa käytetty. Ei vaan ole mitään tietoa, että mitä sinne näyttöön pitäisi tunkea.

      Porkkis voisi laittaa sen linkin tähän, en äkkiseltään netistä löytänyt.

      Mutta jos on tietoa, niin saa neuvoa. :) Julkisesti tai privalla.

      Comment


        #4
        Ohjataanko tuollaista Nokian näyttöä sarjamuotoisella ohjauksella?
        Joo, SPI-väylällä. Yllätyin positiivisesti, miten nopeasti näyttö toimii.

        että mites tuohon autocheckin näyttöön saisi näppärän ahtopainemittarin. Niitä on kaupallisesti joku urssiin valmistanutkin, mutta voisihan sitä alkaa väkertämään. Sinnehän menee radiolta taajuustieto ja sitä on muistaakseni tuossa kaupallisessakin versiossa käytetty. Ei vaan ole mitään tietoa, että mitä sinne näyttöön pitäisi tunkea.
        Itseänikin kiinnostais hyödyntää auton oman ajotietokoneen näyttöä. Pitäis vaan saada jostain mittaristo testipenkiks, niin saattais onnistuakin.

        Comment


        • #5
          Olipa kyllä tosiaan yllättävää, että näyttö päivittyy noin nopeasti.
          Kerrassan hiano systeemi kun ajattelee mitä kaikkia featurea olet siihen ajatellut.
          Kyllä niin kiinnostais itseäkin mutta kun on nää kädet näissä asioissa vähän niinku siinä tv-mainoksessa, eli peukalot alkaa yllättäen vetämään keskelle kämmeniä kun vaan ajatteleekin rakentavansa tollasen...

          Comment


          • #6
            Noille kännyköiden nestekidenäytöille voi keksiä tosiaan vaikka mitä tarkoituksia:
            http://www.saunalahti.fi/~vpv/saatajat/saastaja.htm

            Comment


              #7
              Kuvat ei näy rekisteröitymättömille, mutta tuolla oli brittien löpinää.

              http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=14677

              Tais siellä seassa olla linkki kaupalliseenkin tuotteeseen. Ko. foorumin tyyliin vaan 95% hepuista keskittyy epäolennaiseen löpinään.

              Comment


              • #8
                No,kyllä tuo linkki näkyi, vaikka muistaakseni en ole rekisteröitynyt tuonne.
                Ja se linkkikin oli siellä: http://www.boost-instruments.com/TDS-1.html

                Comment


                  #9
                  On kyllä hieno ahtomittari tulossa, mielenkiinnolla odotan sijoituskuvia ym!

                  Comment


                    #10
                    Tuo on jo käytännön kannalta liian nopea. Ts sopiva päivitysväli puolen sekunnin välein tms että siitä saa ajossa jotain selvääkin.

                    Comment


                      #11
                      Ei ole vielä omakohtaista kokemusta ahtojen käytttäytymisestä, joten saa nähdä, että onko paineet tarpeeksi stabiilit vai pitääkö näytön päivitystä hidastaa. Päivitysnopeus on helppo säätää miten lystää. Yks vaihtoehto on hieman suodattaa ohjelmallisesti paineen värinää.

                      Comment


                      • #12
                        saisko näytön alareunaan laajakaistalambda sensorilta luettavan 0-5V jänniteskaalapalkin (alla olevasta taulokosta hieman lyhentäen) , jolla näytetään AFR-eli seoksia !

                        Tai sitten helpotetaan koodia ja käytetään nykyistä mittarityyppiä , jossa seuraava asteikko:
                        - tosin mukavaa olisi saada samaan näyttöön nämä kaikki:
                        BOOST
                        AFR
                        EXTEMP

                        VOLT afr
                        3,60 17,20 LEAN
                        3,45 16,91
                        3,31 16,61
                        3,16 16,32
                        3,01 16,02
                        2,86 15,73
                        2,72 15,44
                        2,57 15,14
                        2,42 14,85
                        2,35 14,70 CLEAN
                        2,28 14,55
                        2,20 14,41
                        2,13 14,26
                        2,06 14,11
                        1,98 13,97
                        1,91 13,82
                        1,84 13,67
                        1,76 13,52
                        1,69 13,38
                        1,62 13,23
                        1,54 13,08
                        1,47 12,94
                        1,39 12,79
                        1,32 12,64
                        1,25 12,50 POWER
                        1,17 12,35
                        1,10 12,20
                        1,03 12,05
                        0,95 11,91
                        0,88 11,76
                        0,81 11,61
                        0,73 11,47
                        0,66 11,32
                        0,59 11,17
                        0,51 11,03 RICH



                        Sikahieno mittarisovellus !

                        Comment


                          #13
                          Juu kyllä noi muutkin mittarinäytöt onnistuu. Lämpötila on ainakin helppo nakki. Mites toi lambdan jännitelähtö käyttäytyykään, olen ymmärtänyt, että se oskilloi jollain taajuudella? Pitääkö arvoa jotenkin keskiarvoistaa vai näytetäänkö anturin hetkellinen arvo kokoajan?

                          Duunikaveri sai just Nokian (6100) värinäytön toimimaan kyseisen kortin kanssa, ongelmana on vaan huono kontrasti. Näytössä on parempi resoluutio ja värit, mutta hieman epäilyttää näkyvyys autokäytössä.

                          Comment


                          • #14
                            lambdan signaalista varmaan riittää 4 näytettä per s eli neljä päivitystä ruudulle. Kommentoikaas muutkin.

                            Comment


                            • #15
                              Esim. Innovate LC-1:ssa on täysin skaalattavat analogilähdöt (2 kpl). Toisella voi ilmeisesti esim. emuloida kapeakaistalambdaa ECU:lle ja toisella halutunlainen syöttö näytölle?

                              Comment


                              • #16
                                Tässä kolhomman näköistä näyttöä:
                                http://techedge.com.au/vehicle/wbo2/info5301.htm
                                ja kohdasta
                                DOT and BAR Mode
                                näyttöergonomian juttuja
                                Numerot keskellä ja viisari kehällä
                                http://wbo2.com/la1/default.htm

                                Comment


                                  #17
                                  Tavallinen lambdasignaali "sahaa" koko ajan edestakaisin, eli kyllä siitä pitäisi keskiarvo ottaa. Jos näytteen ottaa liian harvaan, saattaa se näyttää mitä sattuu. Mittaustaajuutta en osaa sanoa, "riittävän usein" ;)

                                  Comment


                                    #18
                                    Eipä oikeastaan mitään keskiarvoja tarvita. "Tavallinen signaali" sahaa siksi että seoskin sahaa, se taas sahaa siksi että perinteinen anturi on niin paska ettei se pysty absoluuttista seosta kertomaan vaan jotain sinne päin ja sekin tarvitsee muutoksen.
                                    Widebandista ymmärtääkseni tulee jatkuva jännite sillä tasolla mille se on skaalattu. Tietysti, jos seos humppailee...

                                    Sellainen toiminto sen sijaan voisi olla aika epeli, että tarpeeksi systemaattisesti oskilloiva signaali jätettäisiin näyttämättä, koska se ei ketään kiinnosta kuitenkaan. Sitten vasta näytetään kun "tasaantuu" eli moottorinohjaus ns open loopissa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuosta näytön valinnasta, niin kannattaa käyttää joko MV-näyttöä tai sitten saalistaa jostain puhelimesta aktiivimatriisinäyttö. Noissa väripassiivimatriiseissa (kuten se N6100) kontrasti on tosiaan heikohko ja luettavuus varsinkin kirkkaassa on sitten olematonta.

                                      Nimim. kokemusta on :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lambdahan sahaa sen takia että kolmitiekatalysaattorin toiminta vaatii että seos käy vuorotellen laihalla ja rikkaalla. Jos tuosta lambdasignaalista (lambda-anturin voltit) tekee muutoksen seossuhteeksi niin se ei luultavasti enään niin paljoa sahaa että keskiarvotusta tarvitaan koska tuo lambdasignaalihan on epälineaarinen siten että suurin muutos (volteissa) tapahtuu juuri 14.7:1 seossuhteen ympärillä.

                                        Lisäys: toki voidaan ajatella toisinkin päin että katalysaattori on suunniteltu toimimaan oskilloivalla seossuhteella koska seoksen säätö sen vaatii. Minkälaiset lie katalysaattorit noissa laihaseosvehkeissä (GDI)?

                                        Ja sitten vielä takaisin aiheeseen: Raineh on joskus pistänyt linkin tällaiseen painemittariin josta olen haaveillut mutta osaisiko kaverit sanoa että minkälainen homma olisi tehdä tuollainen ledi näyttö tämän nykyisen vehkeen perään. Ainakin luulisi olevan yksinkertaisempi kuin tuollaisen kännyn näytön ohjaus mutta onko neuvoja miten tuo ledien näpräys onnistuisi siististi. Tuohonhan voisi sitten jollain valintakytkimellä vaihtaa eri mittauksen näyttöön.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei se katti sitä "sahausta" vaadi, vaan se sahaus johtuu tavallisen lambdan ominaisuuksista. Se kun ei osaa kertoa tarkasti oikeaa suhdetta niinkuin laajakaista. ECU päättelee sen perusteella että onko seos laihalla vai rikkaalla ja sen mukaan sitten säätää bensan määrää. Siitä johtuen seossuhde "sahaa" edestakaisin. Pitkällä aikavälillä se kuitenkin saadaan pysymään oikealla tasolla.

                                          Katti vaatii sen että seossuhde on mahdollisimman lähella lambda ykköstä toimiakseen optimaalisella tavalla.

                                          Porkkis, miksi ei tarvittaisi keskiarvoa? Meinaat ilmeisesti että käytetään laajakaistalambdaa? Jos ECU kuitenkin säätää tavallisen lambdan mukaan seosta niin kyllä se signaali "sahaa" siinäkin, ja on sen takia hankala lukea.

                                          Täällä on hyvää infoa tuosta asiasta: http://www.hondata.com/techclosed.html

                                          Comment


                                            #22
                                            Ton lambdan suhteen ei ole muuta ongelmaa kuin, että pitää tietää miten sen signaalia tulkitaan, loput on softaa. Raudan puolesta homma onnistuu.

                                            rehto: Jostain syystä en nyt saa tota yhtä linkkiä näkymään, mutta luulen että tarkoitat ledipylvästä ahtopainenäyttönä. Onnistuu kyllä ja on tosiaan helpompi tehdä kuin LCD:n ohjaus.

                                            Comment


                                              #23
                                              Siksi, että ajattelin tuota viritysapulaitteena. Siinä vaiheessa pannaan lambdasäädöt pois päältä, kun karttoja tehdään. Ja tosiaankin laajakaista, dissaan perinteistä :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                                                Katti vaatii sen että seossuhde on mahdollisimman lähella lambda ykköstä toimiakseen optimaalisella tavalla.
                                                Ainakin saksan insinööri on dokumentoinut että näissä meiän aikasissa katalysaattoreissa nimenomaan välillä pitää olla ilmaylijäämä joka varastoituu kattiin ja sitten sitä käytettään taas muuttamaan jotain pahaa ainetta joksikin vähemmän pahaksi kun ollan rikkaalla. Enpä ole tutustunut ihan uusimpiin tekniikoihin mutta olen ymmärtänyt että niissäkin lambda sahaa osakaasulla ja wideband lambdaa käytetään siksi että pystytään seoksen hallintaan myös täyskaasulla. Taitaa olla sen verran vaikeaa tuo seoksen hallinta että pieni sahaus joudutaan aina hyväksymään.

                                                Löysin paremmat kuvat audiworldistä. Lähinnä siis kiinnostaisi miten tuon ledi-patterin siististi toteuttaa että tulisi saman näköinen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Siksi, että ajattelin tuota viritysapulaitteena. Siinä vaiheessa pannaan lambdasäädöt pois päältä, kun karttoja tehdään. Ja tosiaankin laajakaista, dissaan perinteistä :)
                                                  Näin on ja hyvin tehty softa on liki lambda 1:n seudulla (laajakaistalambdalla) ilman oskilloivaa lambdasäätöäkin. Silloinkin seos on noin seos monesta pytystä mitattuna.

                                                  Virinki-koneissa laitetaan pakolämpösensorit per pytty ja 1 laajakaistalambda.

                                                  Kun hyvin säädetyssä ympäristössä säätö laitetaan takaisin päälle, niin se on jokseenkin kohdallaan ja mukautuu muun muassa koneen ikääntymiseen, pieniin imuvuotoihin, likaantuvaan filtteriin jne.

                                                  Ja kommentit oli koskien ns. perinteistä vanhaa 20v turboa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Löysin paremmat kuvat audiworldistä. Lähinnä siis kiinnostaisi miten tuon ledi-patterin siististi toteuttaa että tulisi saman näköinen.
                                                    Ongelma tossa on että, jonkun pitää uhrata mittaristonsa sen ajaksi kun ledipylvään sinne sisälle suunnittelee, ellei ole yhtä ylimääräistä mittaristoa nurkissa lojumassa. Ton LED-piirilevyn teko ei ainakaan mulle ole ongelma, mutta ton mittariston taustan teko nätisti voi olla ongelma. Saishan noita teetettyä teippausfirmassa, mutta hinta ei pienelle erälle ole järkevä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itsellä kävi mielessä että matta kalvolle pystyisi ehkä printtaamaan nuo taustat ja samalla jättämään läpinäkyviksi nuo ledin paikat. Täytyy ilmeisesti alkaa ottamaan selvää koska tollainen on nyt saatava :-).

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Löytyisikö täältä neuvoa miten tai mistä, kun pitäisi saada elektroninen ahtopainemittari 3x7cm koloon (kork x lev), pelkkä numeronäyttö ja punaisin numeroin?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Riippuen siitä, että mitkä on sun elektroniikkataidot, niin kohtuullisen simppeli projekti. Pikku mikrokontrolleri, joka lukee paineanturia ja kirjoittaa paineen 7-segment näytölle.

                                                          Pitääpä muuten tätä otsikon projektia päivittää hieman, kunhan kerkeää.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tuollaista punaista näyttöä ei oikein tahdo löytyä. Tietty jos kelpaa vain kahden numeron näyttö niin sitten on tarjonta kai parempaa. Parisen vuotta sitten rakensin Atmelin kontrollerilla ahto-ohjaimen ja painenäytön, mutta 8x2-merkin näyttöjä en löytänyt kuin vihreällä taustalla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X