Tuolla aikaisemmin oli puhetta pienestä ahtopainemittarista ja siitä se ajatus sitten lähti.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=13412
Elikkä perusidea oli tehdä ahtopainemittari, joka mahtuu pieneen tilaan. LCD näyttö pienen syvyytensä ansiosta on suht helppo sijoittaa. Näyttö tietysti tarvitsee ohjaavaa elektroniikkaa, siis miksipä samalla ei yhdistettäisi monta laitetta samaan näyttöön. Näyttönä tällä hetkellä käytössä nokian 3310:sta revitty LCD.
ohessa hieman ohjainkortin speksejä.
Prossu: Atmel Atmega8535/Atmega32
Ahtopaineanturi
LCD-näyttöliitin: Rinnakkainen 4/8bit alfanumeeriselle tai graafiselle näytölle tai SPI Noksun näytölle
Pari 12V relelähtöä
puskuroituja maadoittavia lähtöjä
TTL (5V) lähtöjä/tuloja antureille, napeille, webastolle, hälyttimelle ym..
Analogisia tuloja antureille esim. lämpötila ym...
RS232 PC:n tai kännykän liittämiseksi
Mahdollisuus reaaliaikakellolle
Mahdollisuus lisämuistille dataloggausta varten
Infrapuna-anturiliitäntä ajanottoa varten radalle
pieni virrankulutus lepotilassa
Ohjaimen piirilevy on tehty piirilevytehtaassa.
Projekti on vielä pahasti vaiheessa, mutta ahtopainemittari toimii jo hyvin.
linkki videonpätkään: http://personal.inet.fi/private/amal...3052006001.mp4
Videossa paine otettu painepullosta. Painenäytön saa helposti skaalattua mille tahansa alueelle. Tarkoituksena olisi vielä invertoida näyttö (eli kääntää mustat ja valkoiset pikselit päinvastoin) ja laittaa taustavaloksi punaiset ledit, jolloin näyttö sopii hyvin mittariston taustavaloihin.
Video otettu nokian kännykällä, yrittäkää saada jollain auki.
Näyttö menee nätisti ainakin ennen faceliftiä oleviin A4:sen tyhjiin keskikonsolin napinpaikkoihin.
Bilteman peruutustutkan integrointia on jo testattu. Etäisyysdataa saan jo heksamuodossa näytölle, pitää vaan muuttaa se vielä metreiksi.
Kaveri harrastelee moottoripyöräilyä ja tarvetta oli Lap timerille, joten sekin pistettiin sitten samalle kortille. Ajanotto rullaa jo mukavasti, pitää vaan koodata kunnon käyttöliittymä vielä. Ratakierroksen täyttyminen tunnistetaan infrapunasäteellä. Kierrosajat voi sitten ladata koneelle ja tutkiskella vaikka Excelillä.
Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Työt hieman haittaa harrastelua ja tuppaa keksimään aina uusia ominaisuuksia ennen kuin edellisetkään on valmiita.
Lisää ja parempia kuvia tulossa, kuhan tässä taas kerkee ottamaan.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=13412
Elikkä perusidea oli tehdä ahtopainemittari, joka mahtuu pieneen tilaan. LCD näyttö pienen syvyytensä ansiosta on suht helppo sijoittaa. Näyttö tietysti tarvitsee ohjaavaa elektroniikkaa, siis miksipä samalla ei yhdistettäisi monta laitetta samaan näyttöön. Näyttönä tällä hetkellä käytössä nokian 3310:sta revitty LCD.
ohessa hieman ohjainkortin speksejä.
Prossu: Atmel Atmega8535/Atmega32
Ahtopaineanturi
LCD-näyttöliitin: Rinnakkainen 4/8bit alfanumeeriselle tai graafiselle näytölle tai SPI Noksun näytölle
Pari 12V relelähtöä
puskuroituja maadoittavia lähtöjä
TTL (5V) lähtöjä/tuloja antureille, napeille, webastolle, hälyttimelle ym..
Analogisia tuloja antureille esim. lämpötila ym...
RS232 PC:n tai kännykän liittämiseksi
Mahdollisuus reaaliaikakellolle
Mahdollisuus lisämuistille dataloggausta varten
Infrapuna-anturiliitäntä ajanottoa varten radalle
pieni virrankulutus lepotilassa
Ohjaimen piirilevy on tehty piirilevytehtaassa.
Projekti on vielä pahasti vaiheessa, mutta ahtopainemittari toimii jo hyvin.
linkki videonpätkään: http://personal.inet.fi/private/amal...3052006001.mp4
Videossa paine otettu painepullosta. Painenäytön saa helposti skaalattua mille tahansa alueelle. Tarkoituksena olisi vielä invertoida näyttö (eli kääntää mustat ja valkoiset pikselit päinvastoin) ja laittaa taustavaloksi punaiset ledit, jolloin näyttö sopii hyvin mittariston taustavaloihin.
Video otettu nokian kännykällä, yrittäkää saada jollain auki.
Näyttö menee nätisti ainakin ennen faceliftiä oleviin A4:sen tyhjiin keskikonsolin napinpaikkoihin.
Bilteman peruutustutkan integrointia on jo testattu. Etäisyysdataa saan jo heksamuodossa näytölle, pitää vaan muuttaa se vielä metreiksi.
Kaveri harrastelee moottoripyöräilyä ja tarvetta oli Lap timerille, joten sekin pistettiin sitten samalle kortille. Ajanotto rullaa jo mukavasti, pitää vaan koodata kunnon käyttöliittymä vielä. Ratakierroksen täyttyminen tunnistetaan infrapunasäteellä. Kierrosajat voi sitten ladata koneelle ja tutkiskella vaikka Excelillä.
Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Työt hieman haittaa harrastelua ja tuppaa keksimään aina uusia ominaisuuksia ennen kuin edellisetkään on valmiita.
Lisää ja parempia kuvia tulossa, kuhan tässä taas kerkee ottamaan.
Comment