Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kun sisäinen sulovilen iskee: Audi A6 2,5tdiqa Avant 1999

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vaatii helicoilin tai vastaavan, pelkkä kierre ei enää auta.

    Comment


    • #32
      Kierrelukite riittää, jos ei ole aivan holoksi pistetty. Jos ei ole koko matkalta mennyt, niin pitempi pultti ja tarvittaessa prikkaa väliin. Mulle kävi samalla tavalla mainituilla konsteilla on menty.

      Comment


        #33
        Tuohon ei pidempää pulttia saa kun rullan pultti on aika erikoinen.

        Comment


          #34
          Helicoil, tai siis Bilteman vastaava on tarkoitus asentaa. - Onko kellään kokemuksia tuotteesta: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Le...ta-2000022481/
          Viimeksi muokannut kvande; 5.2.2017, 20:12.

          Comment


            #35
            Eiköhän nuo siinä käy kuin Helicoil tai Recoil.

            Comment


              #36
              Lupasin töiden jälkeen rouvalle, että voimme kävellä yhdessä Biltemaan hakemaan kierreinserttejä. Kävin vielä autotallista hakemassa kiristimen pultin malliksi, mutta samalla huomasin kierteen olevan tiheämpi, kuin vakio M10x1,5. - Ja tiheäkierteisiä inserttejä ei muuten Biltemasta löydy...
              Lopputulos: En tänään enää ehdi erikoisliikkeisiin, minua ottaa päähän eikä rouvakaan suuremmin siitä syystä nauttinut seurastani kävelylenkin aikana.

              Palaan projektin etenemiseen kierreinsertin löydettyäni.

              Comment


                #37
                Olipa muuten hankala löytää oikeaa kierteenkorjaussarjaa! - Lopulta Konalan Fixukselta löytyi hyllystä Recoilin M10x1.25 sarja hintaan 60€.
                Tarvitseeko kukaan ylimääräisiä kierreholkkeja asevelihintaan ;)
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Noi voi rähmän rähmä: Sain illalla tehtyä uudet kierteet kiristinrullan pultille. Sitten asentelin mielestäni jaon kohdilleen, poistin lukituslevyt ja kampiakselin lukitustapin ja aloin pyörittämään konetta käsin ympäri.
                  Kone pyöriikin tasan yhden täyden kampiakselin kierroksen, jonka jälkeen se jämähtää paikoilleen ihan kuin mäntä ottaisi venttiiliin kiinni.
                  Onko nyt käynyt niin, että joku venttiili on juminut auki-asentoon syystä a tai b?
                  Luulisi, että jos jako olisi pielessä, ei V6-moottori pyöri yhtä täyttä kierrosta ennen jumiutumista?

                  Sitten se tuhannen euron kysymys: Mitä voisivat olla syyt a ja b:
                  Työn tuoksinassa vääntynyt venttiili, paikoiltaan hypännyt keinuvipu vai jotain ihan muuta? - Ei oikein tahdo nyt tulla uni simmuun vaihtoehtoja miettiessä ja autotalliin ei jaksa enään tähän aikaan illasta raahautua purkamaan venttiilikoppia...

                  Edit: Juuri tarkistin, että kone pyörii vastapäivään 3/4 kierrosta ja myötäpäivään yhden kierroksen. - Eiköhän siinä ole käynyt niin, että nokka-akseli on päässyt pyörähtämään hihnapyörää avatessa, minkä seurauksena on syntynyt venttiilin ja männän epäpyhä liitto.
                  Viimeksi muokannut kvande; 8.2.2017, 06:14. Perustelu: Lisätty aamun pähkäilyt.

                  Comment


                    #39
                    Otetaanps komentoa takaisin ja järkeä päähän...
                    Jos jokin venttiili töröttäisi vinossa ja koko ajan auki, ei kampiakseli pyörähtäisi millään edes yhtä täyttä kierrosta. Koska kampiakseli pyörii nyt melkein kaksi täyttä kierrosta, täytyy jumin olla nokka-akselin tienoilla.

                    Olisikos tässä käynyt niin, että olen ruuvannut toisen ruiskupumpun hihnapyörän kiinnityspultin niin syvälle nokka-akselin hihnapyörään, että pultti napsahtaa kiinni johonkin kannen ripaan tms. ruuvinkantaan kannessa?
                    Attached Files

                    Comment


                      #40
                      Jos siellä on alkuperäiset pultit niin ei mahdollista, muuten kyllä.

                      Edit. sullahan puuttuu se pyörä tuosta kokonaan, silloin ne menee liian syvään.

                      Comment


                        #41
                        Näin kuvittelen itsekin.
                        Irrotin ruiskupumpun hihnapyörän ja ruuvasin kiinnityspultit paikoilleen siten, että alempi pultti on löysällä. Ylemmän pultin ruuvasin pohjaan, että sain pidettyä siitä vastaan kun avasin nokka-akselin päätypultin. Nyt tuo ylempi pultti kääntyy myötäpäivään puoli kierrosta nokka-akselin mukana, ja vajaan puoli kierrosta vastapäivään, jolloin oireet täsmäävät täydellisesti ylempänä mainitsemiini kampiakselin kierroksiin. Tarkasti liitteen kuvaa tihrustamalla tuossa klo. 7:n kohdilla näkyy kannen päässä yksi pultinkanta, johon hihnapyörän ylempi pultti nyt napsahtaa (toivottavasti).

                        Illalla pääsen talliin varmistamaan, onko "vika" oikeasti tuossa...

                        Comment


                          #42
                          Eilen selvisi jumin syy: Kuten yllä epäilimmekin, otti nokka-akselin hihnapyörään pyöritetty pultti kiinni kannessa olevaan pultinkantaan. - Pikkaisen meinasi edellisenä iltana verenpaine kohota, kun kone ei pyörinytkään nokkahihnan vaihdon jälkeen.

                          Kun sain koneen vihdoin pyörimään, saatoin tarkistaa hihnalinjan... Siitä tulikin seuraava päänsärky, sillä Recoil-kierre ei ollut aivan kohtisuorassa lohkoon, minkä vuoksi kiristinrulla oli myös hiukan vinossa ja halusi vetää jakohihnan kiinni termostaatin koteloon ja lohkoon. Pienellä kiristinrullan säädöllä sain hihnalinjan kulkemaan suorassa ja noin 4mm etäisyydellä termostaattikotelosta.
                          Tuota säätöä tehdessä jouduin irrottamaan nokkahihnan 4-5 kertaa, ja joka kerran jälkeen etsimään jaon kohdilleen. - Voin kertoa, että tuon harjoittelun jälkeen jako osuu kohdilleen ihan näppituntumalla ilman ajoitinlevyjä...

                          Kaiken tuon jälkeen osat alkavat löytää paikkansa konehuoneessa sitä tahtia, että tänään saattaisin päästä jo ottamaan savut koneesta.

                          Paitsi: Onko ihan normaalia, että jossakin vaiheessa, kerran kahden kampiakselin kierroksen aikana kuuluu koneesta, kuin revolverin iskuri napsahtaisi tyhjään hylsyyn?
                          Kun tuosta pisteestä kääntää konetta 1/8 kierroksen vastapäivään ja sitten takaisin myötäpäivään, niin sama napsaus kuuluu uudestaan. Napsaus kuuluu aina samassa kohtaa, joten mistään satunnaisesta äänestä ei ole kysymys (kokeillessa ei ruiskupumpun hihna ollut vielä paikoillaan).

                          Voisiko kyseessä olla jokin venttiileihin, tasapainoakseliin tai sen ketjunkiristäjään liittyvä normaali ääni, vai pitäisikö koekäynnistystä lykätä kunnes syy on löytynyt?
                          Attached Files

                          Comment


                            #43
                            Työpäivän jälkeen menin talliin tarkastelemaan jakopään tilannetta. - Tai siis laitoin loput letkut ja IC:n putket kiinni ja koekäynnistin auton: Ei tuolta jakopäästä kuulunut muitten mekaanisten raksutuksien lisäksi mitään ihmeellistä, joten suoritin kasauksen loppuun ja kävin ajamassa 70 kilometriä koeajoa.
                            Tyhjäkäynnillä pihassa, sekä koeajolla, auto toimi täydellisesti: Hiljaisella nopeudella ajellessa kabiinissa ei kuulu kuin sisäpuhaltimen vaimea hurina. Tiukemmassa kiihdytyksessä ja päälle 3500 kierroksen kuuluu kyllä koneen äänikin selvästi, mutta ei mitään mikä kielisi mekaanisista ongelmista.
                            Hyvät hermoilut meni tällä kertaa hukkaan, kun jakopään ongelmat tuli kuntoon.

                            Mitähän sitä rupeaisi seuraavaksi laittamaan? - Olisiko ulkolämpötila-anturin asennus sopivan haastava kohde tähän väliin?

                            Comment


                              #44
                              Noniin. Eilen auto sammui risteykseen tyhjäkäynniltä. Se lähti kyllä avaimesta käyntiin ja sain sen ajettua ongelmitta kotipihaan.
                              Tänään säädin perusennakon kohdilleen. - Tai siis olin tyhjäkäyttämässä autoa pihassa lämpimäksi, kun moottori jälleen sammui käytyään välittömästi ennen sammumistaan kolmen sekuntia epätasaisesti ja ronklottaen. Tuota ennen kone kävi parisen minuuttia ihan normaalisti tyhjäkäyntiä.

                              Vikakoodi moottorin ohjausyksiköltä paljasti seuraavaa:
                              Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.clb
                              Control Module Part Number: 4B0 907 401 M
                              Component and/or Version: 22.5l/4VT EDC G000AG D60
                              Software Coding: 01006
                              Work Shop Code: WSC 02325
                              VCID: 285F2EBBC8713001BD-4B00
                              1 Fault Found:
                              01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
                              37-00 - Faulty


                              Jaa että pikkaisen tekisi mieleni sanoa "¤%&€!".

                              Kolme kysymystä:
                              1) Voiko jakohihnan vaihdolla saada pumpun mykäksi?
                              2) Voiko 2t-öljyn lisääminen naftan joukkoon pimentää pumpun?
                              3) Mitäs tuosta raadosta kannattaa ottaa talteen ennen soittoa romukeinäselle?
                              Attached Files

                              Comment


                                #45
                                Eiköhän sillä pumpun älyllä tullut vaan käyttötunnit täyteen. Pa-suodattimen vaihto toisaalta on riskaabeli homma, jos ei ilmaa kunnolla letkuja sen jälkeen.
                                2t-öljy ei aiheuta tuollaista, päin vastoin varsinkin 'kuivan' talvilaatudieselin kanssa tuota olisi syytä laittaa joka tankkauksella.

                                Ps. Meikäläiseltä vois löytyä kaikenlaista osaa tuosta AKE-koneesta (toimiva vp44 mukaanlukien) jahka lumet sulaa tallin nurkalta, että pääsee 'raatoon' käsiksi ja ehdin purkaa.

                                E.Jos pumppu on mekaanisesti vielä kunnossa eikä ole aiemmin oireillut niin melkein suosittelisin sen pumpun ecun lähettämistä Malassulle:
                                http://www.mtmhuolto.com/epages/mtmh...%20-%20Audi%22
                                Huollon hinta ei tosin pidä sisällään uutta pyörintänopeusanturia.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 14.2.2017, 20:45.

                                Comment


                                  #46
                                  Äsken kävin hakemassa korvaavan pumpun saman vuosimallin etuvetoisesta automaatti-A6:sta, jossa oli myöskin AFB-moottori.
                                  Korvaavan pumpun älyboksin kyljestä löytyi numerosarja 0281010888 02044 683067A. Omassani vastaava numero on 0281010888 01907 487132, joten en tiedä lähteekö värkki tuolla edes käyntiin.

                                  Tosin takuuta pumpulle ei myyjä antanut, sanoi ajaneensa autolla pihassa ennen purkamista ja tuolloin auto oli toiminut. - Jännittää minkälainen Musta Pekka nyt räpsähti räpylään...
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut kvande; 15.2.2017, 21:03. Perustelu: Lisätty kuvat

                                  Comment


                                    #47
                                    Tänään vaihtui ruiskupumppu Audin nokalle. Uuden pumpun ajoituksessa taitaa olla vielä hakemista, sillä sain auton käyntiin, huolellisesta ilmauksesta huolimatta, vasta todella pitkällä sahauksella.
                                    No huomenna katson, voiko ajoitukselle tehdä jotain käynnistyvyydelle.

                                    Toinen vaihtoehto huonolle käynnistyvyydelle on mahdollisesti mutkalla olevat venttiilit. - Nimittäin jakohihnan kiristimen pultti oli mennyt poikki.

                                    Mitä hintaa tällaisesta koneenvaihtoprojektista, vaikkakin ajokuntoisesta, voi pyytää? - Minun kiinnostukseni tähän projektiin loppui nyt ja talouden seuraava auto tulee olemaan ajamaton.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #48
                                      Niin eli jälkipolville tiedoksi: kun alakerta pyörii ja yläkerta ei niin vikakoodi on
                                      01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
                                      -> vanhassa pumpussa ei tainnut olla mitään vikaa?

                                      Taitaa pitkälle alle tuhannen euron kiesi olla konerikkoisena?

                                      Comment


                                        #49
                                        Jahans, tuon kun olisi tiennyt pari päivää aiemmin, niin olisin säästänyt yhden ruiskupumpun hinnan ja puolitoista työpäivää...
                                        No, ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

                                        Jos joku on autosta kiinnostunut tuollaisenaan, niin laitan sen huomenissa nettivaraosaan tarjolle. Tuollaisenaan sen saattaa saada nilkutettua pois pihasta.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ei mulla tuota tietoa ennestään ollut vaan pohdin ääneen kirjoituksiesi pohjalta :)

                                          Comment


                                            #51
                                            Meillä kävi yksi samanlainen vaurio. Kiristimen pultti poikki, sarja tilattu netistä, jonka asiakas toi mukanaan, asentajana 20v vag romuja tehnyt mies.
                                            Laitettiin " suomisetti" kiinni ja nyt pelittää.
                                            Olisko nyt niin että joku tarvike on tinaa ja paikat lahoaa?

                                            Comment


                                              #52
                                              Kyllä nyt on käynyt niin, että männät ja venttiilit ovat kohdanneet apukuskin puoleisessa sylinteririvissä.
                                              Auto käynnistyy kohtuudella, mutta käy huonosti ja puhaltaa imusarjaan.

                                              Myynti-ilmoitus löytyy ilmoitusosiosta.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Paljonko laitoit momenttia pulttiin?

                                                Tää oli kyllä sujuvaa kerrontaa ja hienoa tunteiden kuvailua matkalla. Parhautta!

                                                Ajoin Lento VW n pihaan n 5v sitten ja pitkänlinjan asentaja Roope istui ulkona penkillä. Kysyin että mitä Roope? Sanoi että nyt ei ole enää kiire. Mä siihen huolestuneena että mikä nyt on? Sanoi että on venttiilit männän päällä. Todettiin siihen että aaalright.
                                                Viimeksi muokannut roadster; 22.2.2017, 19:56.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tämä projektiketju päättyi tähän, sillä autolle löytyi ostaja.
                                                  Ilmeisesti hinta oli kohdallaan, koska kannatti lähteä Hammaslahdelta saakka trailerilla hakemaan.

                                                  Jahans, mitähän sitä rupeaisi seuraavaksi harrastamaan? - Postimerkit voisivat olla ihan kivoja?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X