Tämän ketjun kuvalinkit päivitetty toimiviin 1-2.8.2019.
Tämä tarina on lähinnä projektipäiväkirjaa tälle autolle. Mitään ihmeellistä ei tehdä vaan tarkoitus on vaan saattaa auto kuntoon ja pitää se kunnossa.
Ostin tämän '95 A6 Quattro Sedan 2.8:n 2003 noin 130th ajettuna. Tuontiauto Saksasta. Tein siihen heti jarrurempan eteen ja taakse ja varmuuden vuoksi jakopäärempan (huoltopaperit eivät olleet uskottavat). Vaihdoin samaan syssyyn 4-puolaisen papparatin RAIDin airbag-rattiin. Ajelin autolla aina vuoteen 2008 asti, jolloin mittarissa oli reilu 250th. Sitten auto lähti minulta eteenpäin, kun otin firman auton tilalle.
Fast forward vuoteen 2015: auto on ollut hyvin vähäisessä käytössä viimeiset 7 vuotta. Siihen on ajettu kokonaiset 20 tonnia lisää mittariin. Tässä välissä (minun avustuksella) on autoon tehty kytkinremppa (Sachs kitti+apu ja pääsyltty), jakopääremppa, ohjaustehostin uusittu, bensaputket, sytkäboksi ja lukuisia pienempiä remppoja. No, auton omistaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei jaksa enää sitä rempata ja jos haluan auton takaisin niin homma onnistuu. Joo, käyhän se - olenkin suunnitellut myyväni nykyisen käyttiksen pois ja uutta olisin vailla. Tossa olisi hyvä auto, jos vaan saan viat karsittua pois. Auto on tässä vaiheessa maannut pari vuotta kerrostalon parkkiksella mm. jarruvikaisena eikä ole juuri liikkunut. Ei siis juurikaan jälleenmyyntiarvoa mutta sitäkin enempi käyttöarvoa.
No, eikun toimeen. Otin mukaan uuden akun, kanisterin bensaa ja pakillisen työkaluja sekä pienen kompuran renkaiden täyttöä varten ja karautin paikalle. Maalipinta on kärsinyt pahasti ja näkee, ettei sitä ole hoidettu 7 vuoteen ollenkaan - täysin hapettunut ja karhea pinta. Etulokarit ovat pahasti ruostuneet ja takaakarissa sekä takaluukussa kukkii. Kone nakuttaa käynnistäessä mutta lähtee hyvin käyntiin ja ääni häviää hetken käytyään. Jarruista kuuluu karmeeta krohinaa jarruttaessa ja jokin (jarrukilpi?) pitää sirklaavaa ääntä ajaessa. Kojetaulussa vilkkuu punainen huutomerkki myöskin jatkuvasti ja on kuulemma tehnyt sitä jo jokusen vuoden. Great. Eikun 70km himaan. Auto tuntui ihan ok:lta tien päällä, joten se antoi lupausta, että tästä voi vielä tulla jotain. 2003 asentamani ABT-alustasarja Konin Sporteilla tuntuu sekin vielä toimivan.
Tässä auto noutopäivänä 2015, hyvältähän se näyttää näin vähän kauempaa:
No, himassa sitten alkoi projekti: ensin perushuolto
- tulpat + piuhat uusiksi - näköjään samat tulpat koneessa kuin mitä pistin 10v sitten.
- kaikki suodattimet uusiksi - myös sama bensansuodatin kuin minulla ollessaan, K&N ilmansuodatin on näköjään hävinnyt ajan mittaan ja tilalla paperisuodatin.
- öljyiksi päätin kokeilla Valvolinen täyssyntikkaa 5W-40 + tietty uusi suodatin. Tuo nakutus käynnistäessä muuten loppui tähän. Näitä AAH-koneen öljyvuotoja en ole vielä ehtinyt seurailla, joten en tiedä pysyykö paremmin sisällä kuin vanhat Mobilit jne.
- vaihteisto ja peräöljyt myös uusiksi samalla kertaa.
- etujarruihin uudet palat.
- takajarruremppa: palat, levyt, satulat, jarrukilvet, liukutapit, jarrunesteet.
- suojasin tässä kohtaa ruostekonvertterilla ja sinkkimaalilla nuo kopan ruostekohdat.
- ja ripustuksiin jne. ruiskutin pellavaöljyvahaa, pohja sensijaan onkin ruosteeton.
Jarruremppaa, vähän tuo kilpi jo hapan...
Uuteen ruostesuojamaalit päälle:
Ja romppeet kiinni:
Kävin tämän jälkeen katsastamassa auton ja sehän meni läpi heittämällä. Mutta korjauskehotus tuli kuskin puolen etulokarista, josta puuttui jo kämmenen kokoinen pala. ;-)
Sitten tulikin jo talvi vastaan ja piti jostain äkkiä hommata talvirenkaat. Löysin hyvät 2011 A6:n vanteet + 225-50-17 Hakkapeliitta 8:t. Muuten hyvä mutta meni sitten samantien munille: eihän noi nakit mahdu tässä autossa pyörimään edessä. Renkaan sisäkulma ottaa kiinni tukivarteen. Damn... Hommasin Eibachin mallikohtaiset adapterit, joilla sain nakit 23mm ulospäin. Muuten hyvä paitsi nyt mutkissa renkaat ottivat lokarinreunoihin kiinni. Jep - ei jatkoon.
Auto jäikin sitten odottamaan parempia aikoja ja ajelin sitten vielä yhden talven+kevään+kesän firman autolla. No, tämän vuoden elokuun vika myin vihdoin sen firman auton ja sitten tulikin kiirus hoitaa Audi ajokuntoon.
Asentelin eteen uudet lokarit ja tein taas perushinkkaukset, joilla uskoin auton olevan katsastettavissa. Ja niinhän siinä kävi, että taas läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. Lambdat ovat kuulemma vähän hitaita mutta muuten perfect. Ainiin ja kuskinpuolen umpion sivusäätö ei pelaa ja valo sojottaa vähän liikaa vasemmalle. Anyways: läpi meni.
No, hienoa mutta muutama pikkujuttu tartti vielä tehdä ennenkuin sitä taas tunsi ajavansa vähän paremmalla (vaikkakin vanhalla) autolla:
- paisuntanestesäiliö näytti vuotavan ylivuotoletkun liittimestä, uusi Hellan säiliö + korkki
- en ole havainnut flektien käyvän vielä kertaakaan. Testasin flektit ja releen: ok. Vaihdoin siis syylarin anturin.
- takaluukun lukkosylinteri oli rikki. Siihen ei koskaan mennyt avain sisään mutta nyt ei luukkukaan enää auennut nappia painamalla vaan narusta vetämällä. Eikun uusi lukkosylinteri marmorilta ja avot.
- takaluukun alipainehärpäke vuoti siitä haitarikumista. Tein pari viritysyritystä huonolla menestyksellä ja sitten korvasin kumin uudella, jonka löysin RC-liikkeestä. Toivottavasti toi kestää.
- kuskinpuolen umpio oli korjauskelvoton, etsin ja löysin romikselta priimayksilön ja hommasin sen. Nyt valot sojottavat taas sinne mihin pitääkin.
- hiiri ja aika olivat nakertaneet konehuoneen alipaineletkut huonoon happeen, uusin 4 selvästi huonoa letkua.
- ilmastoinnin paneeli ei ole kuulemma ottanut käskyjä vastaan vuosiin. Vein amalinille ja suitsait se oli juotettu takaisin toimivaan kuosiin.
- vilkkuva huutomerkki olikin vaikeampi pähkinä. Kävin jollain tasolla läpi sekä jarrut, alipaine- että hydrauliikkasysteemin ja ainoa jäljellejäävä syypää oli enää etupalojen kulumisilmaisimien piuhat kojelaudan sisältä. Yllätys olikin, että amalinin mittaristontarkistus, mm. konkkien vaihtoineen, tuottikin mittariston, jossa ei enää vilku ko. vikavalo vaan se sammuu käynnistyksen jälkeen normaalisti.
- vaihdoin vaihdekepin pussukan uuteen, kun vanha oli jo täysin hapan.
- pelkääjän puolelle asentelin puolanpoikien kumiset alalistat - enää toista kertaa en raaski ostaa marmorilta huonolaatuisia orkkiksia.
- Tepolta tilasin uudet kiinnikkeet korinväristen kylkilistojen takimmaisille paloille, jotka olivat kummaltakin puolelta rikki.
- putsasin MAF:n ekaa kertaa tästä autosta varmasti ikinä.
Nyt projekti alkaa olla jo melkein talvea varten valmis. Auto on miellyttävä ajaa, miltei kaikki toimii jne. Talvirengasongelma ratkesi sillä, että tajusin ostamani pyöräsetin sopivat vaimon 2011 A4:seen. Vaihdamme talvipyöräsetit siis päittäin, hän ottaa minun 17" setin ja minä hänen 16" setin ja homma on siinä.
Vielä on seuraavat asiat hoidettavana ennen talvea:
- auto maalamoon viikon päästä: konepelti sekä koko auto takaovista taaksepäin ruostepaikkaukset + uusi maali pintaan. Samalla myös korjataan takapuskurin lumipenkkakontakti-murtuma.
- etupuskuri, ovet ja katto myllytykseen
- irrotettavan vetokoukun asennus
- ajovalosummeri pitää saada toimintaan (akku jo kertaalleen tyhjäksi), otan seuraavaksi keskuslukon piirilevyn irti ja uudelleentinaan liitokset
- ilmastointihuolto
Tämä tarina on lähinnä projektipäiväkirjaa tälle autolle. Mitään ihmeellistä ei tehdä vaan tarkoitus on vaan saattaa auto kuntoon ja pitää se kunnossa.
Ostin tämän '95 A6 Quattro Sedan 2.8:n 2003 noin 130th ajettuna. Tuontiauto Saksasta. Tein siihen heti jarrurempan eteen ja taakse ja varmuuden vuoksi jakopäärempan (huoltopaperit eivät olleet uskottavat). Vaihdoin samaan syssyyn 4-puolaisen papparatin RAIDin airbag-rattiin. Ajelin autolla aina vuoteen 2008 asti, jolloin mittarissa oli reilu 250th. Sitten auto lähti minulta eteenpäin, kun otin firman auton tilalle.
Fast forward vuoteen 2015: auto on ollut hyvin vähäisessä käytössä viimeiset 7 vuotta. Siihen on ajettu kokonaiset 20 tonnia lisää mittariin. Tässä välissä (minun avustuksella) on autoon tehty kytkinremppa (Sachs kitti+apu ja pääsyltty), jakopääremppa, ohjaustehostin uusittu, bensaputket, sytkäboksi ja lukuisia pienempiä remppoja. No, auton omistaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei jaksa enää sitä rempata ja jos haluan auton takaisin niin homma onnistuu. Joo, käyhän se - olenkin suunnitellut myyväni nykyisen käyttiksen pois ja uutta olisin vailla. Tossa olisi hyvä auto, jos vaan saan viat karsittua pois. Auto on tässä vaiheessa maannut pari vuotta kerrostalon parkkiksella mm. jarruvikaisena eikä ole juuri liikkunut. Ei siis juurikaan jälleenmyyntiarvoa mutta sitäkin enempi käyttöarvoa.
No, eikun toimeen. Otin mukaan uuden akun, kanisterin bensaa ja pakillisen työkaluja sekä pienen kompuran renkaiden täyttöä varten ja karautin paikalle. Maalipinta on kärsinyt pahasti ja näkee, ettei sitä ole hoidettu 7 vuoteen ollenkaan - täysin hapettunut ja karhea pinta. Etulokarit ovat pahasti ruostuneet ja takaakarissa sekä takaluukussa kukkii. Kone nakuttaa käynnistäessä mutta lähtee hyvin käyntiin ja ääni häviää hetken käytyään. Jarruista kuuluu karmeeta krohinaa jarruttaessa ja jokin (jarrukilpi?) pitää sirklaavaa ääntä ajaessa. Kojetaulussa vilkkuu punainen huutomerkki myöskin jatkuvasti ja on kuulemma tehnyt sitä jo jokusen vuoden. Great. Eikun 70km himaan. Auto tuntui ihan ok:lta tien päällä, joten se antoi lupausta, että tästä voi vielä tulla jotain. 2003 asentamani ABT-alustasarja Konin Sporteilla tuntuu sekin vielä toimivan.
Tässä auto noutopäivänä 2015, hyvältähän se näyttää näin vähän kauempaa:
No, himassa sitten alkoi projekti: ensin perushuolto
- tulpat + piuhat uusiksi - näköjään samat tulpat koneessa kuin mitä pistin 10v sitten.
- kaikki suodattimet uusiksi - myös sama bensansuodatin kuin minulla ollessaan, K&N ilmansuodatin on näköjään hävinnyt ajan mittaan ja tilalla paperisuodatin.
- öljyiksi päätin kokeilla Valvolinen täyssyntikkaa 5W-40 + tietty uusi suodatin. Tuo nakutus käynnistäessä muuten loppui tähän. Näitä AAH-koneen öljyvuotoja en ole vielä ehtinyt seurailla, joten en tiedä pysyykö paremmin sisällä kuin vanhat Mobilit jne.
- vaihteisto ja peräöljyt myös uusiksi samalla kertaa.
- etujarruihin uudet palat.
- takajarruremppa: palat, levyt, satulat, jarrukilvet, liukutapit, jarrunesteet.
- suojasin tässä kohtaa ruostekonvertterilla ja sinkkimaalilla nuo kopan ruostekohdat.
- ja ripustuksiin jne. ruiskutin pellavaöljyvahaa, pohja sensijaan onkin ruosteeton.
Jarruremppaa, vähän tuo kilpi jo hapan...
Uuteen ruostesuojamaalit päälle:
Ja romppeet kiinni:
Kävin tämän jälkeen katsastamassa auton ja sehän meni läpi heittämällä. Mutta korjauskehotus tuli kuskin puolen etulokarista, josta puuttui jo kämmenen kokoinen pala. ;-)
Sitten tulikin jo talvi vastaan ja piti jostain äkkiä hommata talvirenkaat. Löysin hyvät 2011 A6:n vanteet + 225-50-17 Hakkapeliitta 8:t. Muuten hyvä mutta meni sitten samantien munille: eihän noi nakit mahdu tässä autossa pyörimään edessä. Renkaan sisäkulma ottaa kiinni tukivarteen. Damn... Hommasin Eibachin mallikohtaiset adapterit, joilla sain nakit 23mm ulospäin. Muuten hyvä paitsi nyt mutkissa renkaat ottivat lokarinreunoihin kiinni. Jep - ei jatkoon.
Auto jäikin sitten odottamaan parempia aikoja ja ajelin sitten vielä yhden talven+kevään+kesän firman autolla. No, tämän vuoden elokuun vika myin vihdoin sen firman auton ja sitten tulikin kiirus hoitaa Audi ajokuntoon.
Asentelin eteen uudet lokarit ja tein taas perushinkkaukset, joilla uskoin auton olevan katsastettavissa. Ja niinhän siinä kävi, että taas läpi katsastuksesta ilman huomautuksia. Lambdat ovat kuulemma vähän hitaita mutta muuten perfect. Ainiin ja kuskinpuolen umpion sivusäätö ei pelaa ja valo sojottaa vähän liikaa vasemmalle. Anyways: läpi meni.
No, hienoa mutta muutama pikkujuttu tartti vielä tehdä ennenkuin sitä taas tunsi ajavansa vähän paremmalla (vaikkakin vanhalla) autolla:
- paisuntanestesäiliö näytti vuotavan ylivuotoletkun liittimestä, uusi Hellan säiliö + korkki
- en ole havainnut flektien käyvän vielä kertaakaan. Testasin flektit ja releen: ok. Vaihdoin siis syylarin anturin.
- takaluukun lukkosylinteri oli rikki. Siihen ei koskaan mennyt avain sisään mutta nyt ei luukkukaan enää auennut nappia painamalla vaan narusta vetämällä. Eikun uusi lukkosylinteri marmorilta ja avot.
- takaluukun alipainehärpäke vuoti siitä haitarikumista. Tein pari viritysyritystä huonolla menestyksellä ja sitten korvasin kumin uudella, jonka löysin RC-liikkeestä. Toivottavasti toi kestää.
- kuskinpuolen umpio oli korjauskelvoton, etsin ja löysin romikselta priimayksilön ja hommasin sen. Nyt valot sojottavat taas sinne mihin pitääkin.
- hiiri ja aika olivat nakertaneet konehuoneen alipaineletkut huonoon happeen, uusin 4 selvästi huonoa letkua.
- ilmastoinnin paneeli ei ole kuulemma ottanut käskyjä vastaan vuosiin. Vein amalinille ja suitsait se oli juotettu takaisin toimivaan kuosiin.
- vilkkuva huutomerkki olikin vaikeampi pähkinä. Kävin jollain tasolla läpi sekä jarrut, alipaine- että hydrauliikkasysteemin ja ainoa jäljellejäävä syypää oli enää etupalojen kulumisilmaisimien piuhat kojelaudan sisältä. Yllätys olikin, että amalinin mittaristontarkistus, mm. konkkien vaihtoineen, tuottikin mittariston, jossa ei enää vilku ko. vikavalo vaan se sammuu käynnistyksen jälkeen normaalisti.
- vaihdoin vaihdekepin pussukan uuteen, kun vanha oli jo täysin hapan.
- pelkääjän puolelle asentelin puolanpoikien kumiset alalistat - enää toista kertaa en raaski ostaa marmorilta huonolaatuisia orkkiksia.
- Tepolta tilasin uudet kiinnikkeet korinväristen kylkilistojen takimmaisille paloille, jotka olivat kummaltakin puolelta rikki.
- putsasin MAF:n ekaa kertaa tästä autosta varmasti ikinä.
Nyt projekti alkaa olla jo melkein talvea varten valmis. Auto on miellyttävä ajaa, miltei kaikki toimii jne. Talvirengasongelma ratkesi sillä, että tajusin ostamani pyöräsetin sopivat vaimon 2011 A4:seen. Vaihdamme talvipyöräsetit siis päittäin, hän ottaa minun 17" setin ja minä hänen 16" setin ja homma on siinä.
Vielä on seuraavat asiat hoidettavana ennen talvea:
- auto maalamoon viikon päästä: konepelti sekä koko auto takaovista taaksepäin ruostepaikkaukset + uusi maali pintaan. Samalla myös korjataan takapuskurin lumipenkkakontakti-murtuma.
- etupuskuri, ovet ja katto myllytykseen
- irrotettavan vetokoukun asennus
- ajovalosummeri pitää saada toimintaan (akku jo kertaalleen tyhjäksi), otan seuraavaksi keskuslukon piirilevyn irti ja uudelleentinaan liitokset
- ilmastointihuolto
Comment