Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Quattro 2.8 käyttis -projektipäiväkirja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Minä olen käyttänyt IKH:n 30 ja 85% fosforihappoa, lähtee kyllä kokonaan tuon näköiset ruosteet. Minusta Annitrol on vähän turhan laimeaa.

    Comment


      #62
      Annitrolin pitäisi olla käyttöturvatiedoitteen mukaan 25-30% mutta tosiaan vuorokauden liotuksella jälki oli vielä tommosta. Sillä POR15 Metal Prepillä meni sitten melkein mustaksi parissa tunnissa. Täytynee vissiin hakea vielä tota IKH:n tiukkaa ja kokeilla sitä seuraavaksi jossain kohteessa.

      Comment


        #63
        Ja jatkoa. Toinen tolppa tänään puhalluksesta. Tämä on sama tolppa mitä purin ed. sivulla.

        Perusmeininkiä siis, puhallettuna. Laakeri ja napa vielä paikallaan, koska en halunnut, että laakeripesää puhalletaan. Käyn tallilla prässäämässä ne irti ja uutta tilalle.



        Tässä on läträtty POR15 Metal Prep pintaan ja annetaan hapon vaikuttaa.



        Ja tässä tolppa POR15 -ruosteenestomaalattuna:





        Huomenna pitää sitten kattoa pitääko vielä paikata vai voiko jo vetää pintamaalin.

        Comment


        • #64
          Hyvän näköistä entisöintiä!

          Vedät siis pensselillä tuon POR15 ruosteenestopohjamaalin;
          https://www.mve-online.com/product_i...sta-095l-p-787
          ja ruiskitko sen päälle suoraan pintamaalin vai ensin POR15 Self etching primerin? Onko pitempää kokemusta noiden kestävyydestä?

          Comment


            #65
            Joo, pensselillä. Saatan vetää tohon POR15 spraypintamaalin vielä ihan varmuuden vuoksi, jotta ei tule värieroja pitkän päälle (syy: ks. alla).

            Teen siis näin:
            1. puhallus, rasvanpoisto
            2. POR15 Metal prep (entinen Metal ready)
            3. POR15 ruosteenestomaali (ei pohjamaali vaan se ite tökötti)
            4. jos osa ikinä saa aurinkoa niin pintaan pintamaali. Tämä siksi, että POR15 ei kestä UV-säteilyä vaan muuttuu harmaaksi. Muut ominaisuudet eivät kärsi mutta osasta tulee harmaa tai laikukas. Jos käyttää POR15 -pintamaalia niin ei tarvii Self etching primer (happopohjamaali) väliin. Jos jotain muun merkkistä pintamaalia niin on hyvä vetää se primeri siihen, jotta ei keitä tai tee jotain muuta outoa.

            Olen käyttänyt POR15 ruosteenestomaalia joku 15 vuotta. Mulla on vain hyviä kokemuksia, jotkut eivät tykkää yhtään. Mutta, minun ei ole tarvinnut sitä hioa pois mistään. Se on kuulemma pirullista puuhaa. Ja käsistä se ei lähde millään. Mielestäni hyvä ominaisuus on itsetasoittuvuus.

            Se on siis just tuo minkä linkkasit mutta ostan sitä nykyään kaikista pienimmissä purkeissa, koska kama helposti kuivuu purkkiin jos sitä ei käytä heti. Ja kama on senverran kallista, ettei viitti montaa purkkia kuivuttaa. MVE:llä ei näyttänyt olevan nyt verkkokaupassa sitä pikkupurkkipakettia mutta käytännössä mulla on nyt tämmönen setti. Se on niin pirun kovaa kamaa, että purkkiakaan ei voi sellaisenaan sulkea tai se ei lähde enää ehjänä irti vaan purkin ja kannen väliin pitää pistää elmukelmua. Se pintamaali, jota käytän on tätä DTM -maalia.

            Ajoleikkurin leikkuupöydän maalasin POR15 + Miranol. Se onnistui ihan ok mutta Miranol ei oikein tykännyt POR:sta. Se ei kiehunut mutta oudosti ei meinannun peittää. Ekan kerran, kun sutasi niin miranol oli siinä toisella sutasulla se oli taas pensselissä. Mutta, sain se lopulta peittämään ihan ok ja kuivuttuaan pinnasta tuli kova.

            Tässä Vetten tankki, jonka maalasin pensselillä aikoinaan. Tästä näkyy se itsetasoittuva ominaisuus hyvin.

            Ennen:


            Ja POR15 pinnassa:

            Comment


            • #66
              Kiitos tarkennuksista ja ohjeista, pitänee laittaa muutamat pönisterit maaleja tilaukseen tuolta MVE:ltä. Saa jarrusatulat ja muut irrallaan olevat alustanosat kestävämmän pinnan näillä tököteillä.
              Kyllä tuolla MVE:llä näytti olevan 6pack tuota POR15 ruosteenestopohjamaalia. Onko metal prep tarpeellinen, meinaan jos on tuore, ruosteeton valumötikkä niin luulisi tuon ruosteenestopohjamaalin tarttuvan yhtälailla?

              Corvetten tankkikuvasta päätellen ei jää pahemmin valumia, kaikki tasoittuu.

              Comment


                #67
                Se tarvitsee pohjalle joko pienen pintaruosteen (POR= Paint Over Rust) tai hapotuksen. Toi metal prep on tietääkseni fosforihappoa, joten eiköhän siihen käy muidenkin toimittajien fosforihapot (IKH, Anitrol tms.). Ilman noita en laittaisi.

                Comment


                  #68
                  1. puhallus, rasvanpoisto
                  2. POR15 Metal prep (entinen Metal ready)
                  3. POR15 ruosteenestomaali (ei pohjamaali vaan se ite tökötti)
                  4. jos osa ikinä saa aurinkoa niin pintaan pintamaali. Tämä siksi, että POR15 ei kestä UV-säteilyä vaan muuttuu harmaaksi. Muut ominaisuudet eivät kärsi mutta osasta tulee harmaa tai laikukas. Jos käyttää POR15 -pintamaalia niin ei tarvii Self etching primer (happopohjamaali) väliin. Jos jotain muun merkkistä pintamaalia niin on hyvä vetää se primeri siihen, jotta ei keitä tai tee jotain muuta outoa.
                  Eikös tuo happopohjamaali pidä laittaa Metal prepin jälkeen? Minusta sitä on turha laittaa POR15:sta päälle.

                  Comment


                    #69
                    Ei. Happopohjamaali on tarkoitettu parantamaan tarttumista ja porrin tapauksessa eristämään POR pintamaalista. POR ei siis ole yhteensopiva kaikkien pintamaalien kanssa. Ja tämä ei ole mielipide vaan lukee ihan käyttöohjeissa ja primerin etiketissä.

                    Eli: POR15 alle ei pohjamaalia eikä paljaalle puhtaalle metallille vaan paljaalle ruostutetulle pinnalle tai fosforihapolla käsitellylle pinnalle. Jos happoa ei ole niin hyvä pinta on esim hiekkapuhallettu pinta, jonka antaa ottaa ruskea huntu pintaan antamalla sen olla päivän pari ulkona.

                    Jos haluaa pintamaalata ja käyttää jonkun muun valmistajan pintamaalia niin POR self etch primer on tarkoitettu POR15 ruosteenestomaalin päälle eristämään maalit toisistaan. Siitä tulee hyvä tartuntapinta valmistajan mukaan kaikille maalityypeille. Jos käyttää POR pintamaaleja niin ne voi vetää suoraan päälle ilman eristävää kerrosta.
                    Viimeksi muokannut ToniH; 31.8.2019, 00:19.

                    Comment


                      #70

                      Lisään tähän vielä valmistajan kuvauksen POR15 Self Etch primerista:

                      Description

                      In response to many customer inquiries requesting a quick drying and easy-to-apply coating which enables a restorer to quickly topcoat POR15 and other basecoats, we have developed POR15 Self-Etching Primer.

                      With this product, you can even topcoat POR15 that's been in place for months or years.

                      POR15 Self-Etching Primer is NOT a high-build primer, like POR15's TIECOAT PRIMER, but it can be sprayed or brushed on almost any painted surface and can be topcoated in 15 - 30 minutes. It bonds incredibly well to POR15 Rust Preventive Paint, and all topcoats bond incredibly well to POR15 Self-Etching Primer. It can be sanded lightly, and, if desired, multiple coats may be applied.
                      -----------------------------------------------

                      En viitti tätä ketjua nostaa ylös näin pikkujutun takia, joten lisätään tähän perään:

                      Meinasin tilata etutolppiin uudet kumit ja muovit mutta vanhat olivat ehjät, joten pesin fairyllä ja käsittelin kumin ja muovin hoitoaineella (303 Aerospace protectant), jota yleensä käytän mm. kumiveneen hoitoon.

                      Viimeksi muokannut ToniH; 12.11.2019, 13:31.

                      Comment


                        #71
                        Laitetaan tännekin pitkästä aikaa jotain updeittiä.

                        Keväällä asensin ABH-akkulämmittimen, josko siitä olisi apua lyhyen ajon ongelmiin eli akun hiipumiseen talvikeleillä.

                        Elementti kiinni:


                        Ja eristeet paikallaan:

                        Comment


                          #72
                          Ja tänään nakersin kiinni eFlexFuel -kitin.

                          Tästä se lähtee, johdotusten napaisuuksien pähkäily ja kytkentä:


                          Etanolianturin laitoin tohon:


                          Ohjainboksi tonne kaukaloon pelkääjänpuolelle:


                          Helppo homma ja laakista käyntiin, ei vuotoja. Täytynee käydä tankkaamassa E85:sta ja kattoa miten pelaa.

                          Uusi E85-bensapumppu ja adapteri on hyllyssä mutta ajattelin ajella ja testailla nyt alkuunsa lisäaineen kanssa.
                          Viimeksi muokannut ToniH; 30.9.2020, 18:15.

                          Comment


                            #73
                            Viikko flexfuelilla: toimii mutta satunnaisia ongelmia lämpimänä käynnistyksissä. Pari kertaa käynyt niin, että ei meinaa lämpimänä startata ja joutuu sahaamaan pitkään. Eilen kävi niin, että kaupasta kotiin ajellessa kävi selvästi vajailla ja kotipihassa huomasin, että savutti ihan hitosti. Savu on tosin onneksi (mielestäni) ihan pakokaasua niinkuin se kävisi todella rikkaalla ja/tai pytty tai useampi ei syttyttäisi ja liika bensa/etanoli käryää. Katoin myös heti öljykorkkiin ja tikkuun mutta öljy näyttää ihan normaalilta.

                            Kylmäkäynnistykset normaaleja ja käy normaalisti. Olen kyllä huomannut heti alusta, että näkyvää pakokaasua tulee enemmän kuin ennen flexfuelia. Auton, kun lyö käyntiin niin näin miltei kesäkeleillä sama näkymä kuin pakkasaamuna.

                            Kävin hakemassa uudet NGK -tulpat ja heitin kiinni. Edelliset ovat olleet ehkä max 20 tonnia ajossa. Kävin sitten koeajolla ja tällä kertaa annoin käydä pidempään joka välissä eikä käynnistysongelmia esiintynyt. Mutta, saas nähä - eipä nuo ongelmat tähänkään mennessä olleet säännöllisisä.

                            Ei vikakoodeja.

                            Ps. vaihdoin moottorin lämpöanturit uusiin tarvikeantureihin noin 20-30K sitten. Jos ongelmia vielä esiintyy niin täytynee ostaa uudet tehdasanturit - tai ainakin se pelkääjänpuoleinen, joka muistaakseni voi oireilla näin. Pitää ehkä se eFlexFuelin oma lämpöanturikin jeesusteipittää johonkin kunnolla kontaktiin. Nyt se on tavallaan "ilmassa" tuolla moottorimuovin alla kannen ja imarin välissä. Siitä ei ollut sen tarkempia asennusohjeita, kuin tyyliin "laita johonkin lähelle kantta tms.".

                            Comment


                              #74
                              Huomasin just, että ketjusta puuttuu viime syksyinen takajousitusremppa. Pistetään nyt siitäkin yksi kuva. EIbach Pro Kit + BIlstein B8 Sprintit kasattuna sporttialustan hiluilla.




                              Ja, josko sitä saisi tuon etupäänkin vihdoin laitettua paikalleen. Kaikki osat pitäisi olla ja nyt on uudet FAG laakerit ja Mapco navat paikallaan. Tästä se taas lähtee.



                              PS. nykyään näyttää tulevan kilsoja enää noin 5 tonnia vuodessa. Joten, kaikki kestää eikä mihkään ole kiirus.
                              Viimeksi muokannut ToniH; 8.6.2021, 21:24.

                              Comment


                                #75
                                No, eipä tässä ole saatu juuri mitään aikaiseksi.

                                Elokuussa meni kytkimen pää- ja apusyltty sekä laturi uusiksi. Harmillisesti latausongelma ei korjaantunut uudella laturilla. Eli lähtee lataamaan vasta, kun saa tarpeeksi kiekkoja. Lienee siis herätepiuhassa vika. Arvoin josko tarvikevirtalukonpohja olisi viallinen ja laitoin uuden merkkiosan tilalle mutta ei auttanut. Pitäis keksiä mistä sitä vikaa seuraavaksi etsisi. EDIT 21.11.21: se oli hemmetin latauksen merkkivalo -polttimo, joka oli palanut. Foorumilaisten vinkeistä kävin uusimassa polttimon ja nyt toimii ja lataa!

                                Pari vk sitten laitoin uudet Goodyear UltraGrip Ice 2 205/50 R17 93T XL -kitkat. Nämä ovat nyt oikeaa kokoa ja mahtuvat pyörimään ilman spacereita etupäässä. Edelliset olivat 225:set ja niillähän oli edessä laahausongelma ja vaativat spacerit.

                                Tänään paistoi aurinko ja muistin, että mullahan on "uudet" nahkarecarot '96:sta varastossa. Sormet ristissä, että kiinnikkeet on samat ja onhan ne. Pistin kuskinpenkin paikalleen ja puukotin kylkeen reiän niin, että sain kyynärnojan pultattua paikalleen. Seuraavaksi täytyy hakea varastolta pelkääjänpenkki. Ja koittaa löytää nahkainen takapenkki vielä täydentämään luukki. ;)



                                Mikäs tuo punainen iso liitin penkin alla on? Myyjä arveli sen olevan turvavyön merkkivalon liitin mutta tänään, kun sitä vilkaisin niin siitä lähtee kaksi johtonippua, joista toinen menee istuinosaan ja toinen johonkin piiloon. Voisko olla semmonen tuuri, että näissä on penkinlämmittimet?

                                Viimeksi muokannut ToniH; 21.11.2021, 13:34. Perustelu: EDIT, latausongelma korjattu.

                                Comment


                                  #76
                                  Hmmm.... voiskohan noi olla toisiinsa sopiva pari? Kovasti näyttää siltä, että voisivat sopia. Mutta, en ole vielä verrannut vierekkäin tai sovittanut.

                                  Viimeksi muokannut ToniH; 14.11.2021, 23:22.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Hienot penkit. Nahkalaatukin todennäköisesti länsisaksalaiset premium-autojen laatustandarit täyttävää nappaa tms kunnollista.

                                    Comment


                                      #78
                                      Tänks, joo minunkin mielestä. ;) Nahka on kyllä hyvää, penkit ovat 25v vanhat mutta pinta on vielä erittäin hyvä ja kulumaton ja penkkien toppauksetkin ovat edelleen jämäkät. Kuskinpenkissäkään ei ole siinä oven puolella sivutyynyissä kulumajälkiä mitä niin usein näkee jo 10v penkeissä. Pieniä käyttöryppyjä on toki mutta ne eivät haittaa.

                                      Kun rupesin tekemään reikää käsinojalle niin aloitin painamalla pienen talttaruuvarin mutta en saanut sitä menemään nahasta läpi, vaikka takana oli pultinreikä. Piti sitten mattoveitsellä hoitaa homma.

                                      Comment


                                        #79
                                        Havainto: kun vaihdoin mittaristoon se latauksen merkkivalopolttimon niin vaikuttaisi siltä, että ajotietokoneen ja matka/trippimittarin taustavalo -ongelma korjaantui samalla.

                                        Tässä oli siis semmonen mystinen vika, että taustavalot toimivat, kun ajovalot olivat pois päältä mutta, kun valot pisti päälle niin taustavalot sammuivat eikä päivänvalossa niistä nähnyt mitään. Polttimonvaihdon jälkeen, jostain syystä, taustavalot ovat toimineet moitteetta. Voisiko olla, että merkkivalon kautta meni sähkö johonkin taustavalon kirkkautta säätävään komponenttiin, laturin herätteen lisäksi?

                                        Comment


                                          #80
                                          Istuinlämmityksen johdothan sieltä pilkistelee penkin pohjasta. Turvavyön merkkivaloahan ei C4 korissa ollut ollenkaan. Vasta myöhemmin siitä sai pisteitä EuroNCAP testeissä, niin sitä ei monessa autossa ollut.

                                          Comment


                                            #81
                                            Kiitti! Täytyypä kesän tulleen kattoa josko asentaisin tuon lämppärien johtosarjan ja kontrollit. :)

                                            Ps. mulla, kun on noita jenkkiharrasteita enempi ollut niin niissähän on turvavyön valo jo '70 -vuosimallisessakin. Tosin siinä se pitää itse kuitata pois napista. :D

                                            Comment


                                              #82
                                              Meni katti rikki. Hommasin uudet maailmalta ja putken foorumilaiselta. Tarvikeosia, joten saas nähdä - toivotaan, että menee sinne minimipajotuksin...


                                              Comment


                                                #83
                                                Jarruremppaakin pukkaa - taas. Tai, no - taisin etusatulat uusia just 2003 tjsp. ja takasatulat pariin kertaan sen jälkeenkin. Levyjä ja paloja sekä letkuja on tietty mennyt tuossa ajassa jo joitakin. Nyt siis heti perään vähän isompi remppa. Kannattimissa Eastwoodin Rust encapsulatoria ja VHT:n lakkaa, satuloissa VHT:n jarrumaalia ja lakkaa. Jarrulevyt Brembon pinnoitetut eteen ja Zimmermannin pinnoitetut taakse. Palat taisi olla Zimmermannia. Letkut taas jotain toista tarvikelaatua (A.B.S?).

                                                Click image for larger version  Name:	15078563.jpg Views:	0 Size:	85,0 Kt ID:	1945022
                                                Viimeksi muokannut ToniH; 7.8.2022, 19:13.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Noniin, uudet katit ja putket ovat alla. Kaverit joutuivat kuulemma hitsailemaan saadakseen systeemin linjattua oikein eli putket eivät olleet ihan suoraan plug and play, vaikka olivatkin olevinaan mallikohtaiset.

                                                  Nyt on hyvä fiilis, kun katti ei enää kylmänä räpätä ja auto kuulosta joltain vanhalta pommilta. ;-) Ikkuna auki ajaessa huomaa, että tämä putkisto on hieman äänekkäämpi kuin orkkis, mutta mielestäni hyvällä tavalla (hieman sportimpi ääni). Kuvaa uudesta setistä paikallaan en tähän hätään saanut, täytyy kuvata, kun käyn katsastamassa.

                                                  EDIT: taisi olla orkkisputket/katit todella ahdistavat tai osin tukossa. Auto tuntuu nyt selvästi pirteämmältä ja kelaa kierroksia eri tahtiin kuin ennen.

                                                  Seuraavaksi sitten nuo jarrut kiinni.
                                                  Viimeksi muokannut ToniH; 30.8.2022, 13:31.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Sainpahan jotain pientä aikaiseksi. Vanhoilla ei oltu montaa kymppiä ajettu mutta olipa siellä taas toinen käsijarru ihan juntturissa.

                                                    Viimeksi muokannut ToniH; 28.9.2022, 19:12.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Ja hitaasti mutta varmasti.

                                                      Hitto, että tommonen McPherson-puristin on kätevä! Mä olen rimpuillut tavallisilla jo 30v tjsp mutta ikinä en enää niihin koske, jos vain noilla pystyy homman hoitamaan!


                                                      Ja etutolpat suhtkoht jo kasassa. Uudet pultitkin koeruuvattu jo paikalleen niin jarrujen että pallonivelen kiinnitykseen.


                                                      Nämä siis puhalletut ja maalatut irtotolpat. Toinen pulverimaalattu ja toinen POR15:lla. Vertaileva korroosiotesti tässä samalla. ;) Mapcon navat, FAG -laakerit, Bilstein B8 Sprint -iskarit, Eibach Pro kit -jouset ja loput Lemförderiä tai orkkisaudia.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Noniin, vihdoin tänään laitettiin pajalla etupää paikalleen:

                                                        - puhalletut ja maalatut tolpat (Bilstein B8 Sprint, Eibach Sport kit, Lemförder kumiosat, Mapco navat, FAG-laakerit, uudet Audi OEM -mutterit ja pultit)
                                                        - SKF sisemmät ja ulommat vetonivelet kumeineen
                                                        - Lemförder raidetangon päät (toinen raidetanko meni uusiksi kokonaan)
                                                        - Lemförder poikittaiset tukivarret + asennusholkit
                                                        - uudet maalatut etujarrusatulat sekä kannattimet, liukutappisarjat, jarruletkut, jarrupalat, yksi jarruputki, Brembon levyt, kaikki asennuspultit jne uusiksi
                                                        - ABS-anturit + asennusholkit
                                                        - pyöränkulmien säätö edessä ja takana

                                                        Arvatkaa onko hyvä ajaa?!

                                                        Click image for larger version  Name:	120px-200px-Dancing_Banana.gif Views:	0 Size:	26,3 Kt ID:	1950014

                                                        Ps. tuli hieman motivaatiota kiihdyttää tätä prokkista, kun joitakin viikkoja sitten pihaan kurvatessa pamahti ja pelkääjän puolen alusta madaltui itsestään. Epäilin jousen menneen poikki mutta sepä olikin jousilautanen, joka päätti irrota tolpasta. Onneksi tolpan muotoilu on sellainen, että lautanen ja jousi eivät karkaa mihinkään. Alusta vain madaltui noin 5cm. Oli pakko pistää adapteri väliin, jottein rengas vaan hinkannut lautasen reunaan. Ja siitä lähtien auto odottikin pihassa asennuspäivää ja loppujen osien saapumista. Sitten varovainen ja hiljaa suoritettu klinkkaus pajalle ke aamutuimaan.

                                                        Ps2. kaikki vanhat osat vielä tallessa. Täytynee jollain hyvällä kelillä lajitella metalliromut ja säästettävät. Nostin sentää jo autosta pois, tässä taas yksi pari etutolppia "säilytyksessä" ;) Tällä kertaa auton alkuperäinen pari mutta vajaa 20v sitten asennetun ABT:n alustasarjan kanssa. Etummaisessa se irronnut jousilautanen (oudossa kulmassa ja makaa tuon sarven varassa).

                                                        Viimeksi muokannut ToniH; 4.12.2022, 14:22. Perustelu: Kuva

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Kun on noin hienot S6 jakkaratkin niin etkös sinä tartte tuon Raidin ohjauspyörän tilalle penkkien kanssa samaa sarjaa olevan orkkis S6 ohjauspyörän? Ja vilkkuihin comfort vilkun? :)

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Kiitos vaan mutta en taida tarttea - ainakaan rattia. Mikä on comfort -vilkku?

                                                            Ohjelmoitavan tuulilasinpyyhkijöiden jaksoreleen voisi kyllä hommata. Tietääkö kukaan sopivaa?
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 30.1.2023, 11:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Mikä on comfort -vilkku?
                                                              Ns. kaistanvaihtovilkku, yhdellä hipaisulla kolme vilkutusta, ei tarvii naksauttaa vilkkuviikseä pohjaan asti.

                                                              Esim. Tämmönen
                                                              https://www.kufatec.com/en/light-sig...w-audi-34425-1

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X