Myin edellisen autoni A4 B6 1.8T vajaaveto sedanin alkuvuodesta 2016 ja tilalle tuli hommattua keväällä 2016 vastaavanlainen vm. 2002, mutta tällä kertaa Quattrona ja farkkuna. Auto on tuotu Saksasta 2012, jonka myötä sisävarusteita oli ruksattu mukavasti. Värikoodi on LZ9W Ebony Pearl Black eli suomeksi musta. Auto tuli käyttöautoksi ja tarkoitus oli aluksi vain laittaa auto miellyttämään omaa silmää ulkoa. Autolla oli ostaessa ajettu 239tkm. Kuten melkein aina mutkia tulee matkaan ja tässä niitä osittain kerronkin.
Varusteista mainittakoon:
Tekniikka:
Ostamisen jälkeen tuli korjailtua muutama tiedossa ollut pieni vika, kuten konepellin kaasujousi ja kattoantennin muovikuori. Pian auton ostamisen jälkeen alkoikin osien haaliminen ajatuksena tehdä autosta S-line/S4 korisarjan näköinen, sekä samalla saada autoa hieman matalammaksi.
Tehdyt muutokset ja hankitut osat:
Ajettuani autolla noin 10tkm alkoikin ongelmat noin kuukausi sitten. Auto lähti käyntiin hieman huonosti ja vajaakäyntisenä (ajattelin ensin polttoaineen saantiin tai tulppiin liittyvää vikaa), mutta hieman tätä jatkettuaan auto alkoi myös savuttaa käynnistämisen jälkeen. Kurkistin tulppien reikiin ja huomasin nestettä 2 sylinterissä. Epäilin viaksi kannentiivistettä. Hieman autojen kanssa on tullut touhuttua ja netistä paljon tietoa lukeneena päätin tehdä kannentiivisteen vaihdon itse.
Kansi kun tuli irrotettua ja vietyä moottorikoneistamolle niin vuodon syyksi paljastuikin halkeama kannessa, 2 sylinterin venttiilien välissä. Syytä halkeamiseen en keksi, mutta ainakin tulpan kierteet on samaiseen sylinteriin tehty joskus uudestaan ja se on jäänyt hieman vajaaksi (tulppa oli n. 2mm ylempänä kuin muut). Uuden kannen metsästys alkoi ja tuotti nopeasti tulosta seuraavana päivänä, kun tieto halkeamasta tuli koneistamolta. Parin kilometrin päästä löytyi alakertavikaisen AWT moottorin kansi, jolla oli ajettu 230tkm. Koneistamo koeponnisti kannen ja se todettiin ehjäksi, josta alettiin tehdä ehjää pakettia hyödyntäen vanhan ja uuden kannen osia.
Aluksi katsoin, että sylinterit olisivat olleet hyvässä kunnossa, mutta tarkempi tutkiminen paljasti jäljet 2 sylinterissä (jäljet olivat keulan puolella jolloin ne eivät näkyneet kuin suoraan lohkon yläpuolelta katsoessa). Vaihtoehtoja mietittyäni päädyin moottorin kokonaan pois ottamiseen (on aika isohomma ensikertalaiselle ja pelkässä autotallissa auto pukkien päällä).
Tällä hetkellä tilanne on se, että kansi olisi valmiina ja lohko on odottamassa koneistamolle vientiä. Sieltä kuullaan sitten mikä kohtalo alakerralle tulee ja tiedetään miten jatkaa eteenpäin.
Aiemmin on ollut mietinnässä jo tehojen lisääminen ja nyt aion ainakin moottorin tehdä kestämään n. 350-400hp pintaan (käsittääkseni kestää pelkillä kankien ja kytkimen vaihdolla, mutta korjatkaa jos olen väärässä). Tulevaisuus (lue budjetti) näyttää lähdetäänkö muutoksia sitten hyödyntämään. Jatketaan tarinaa, kun projekti etenee. Kuvia löytyy photobucketin kansiosta, jossa kuvatekstinä pieni kuvaus ja muutama kuva liitteenä. Suurinosa kuvista on puhelimella otettuja ja kuvaaminen muutenkaan ei ole vahvimpia puoliani, joten pahoittelut siitä.
http://s224.photobucket.com/user/AR_...slideshow/Audi
Varusteista mainittakoon:
- Nahka-alcantara sporttipenkit
- Kolmipuolainen ratti
- Värillinen ajotietokone + vakionopeudensäädin
- Kattoluukku
- RNS-D navisoitin
- Sisävalopaketti
- Bosen kaiuttimet
- Alkuperäiset xenonit
Tekniikka:
- Moottori 1.8T, BFB
- Quattro
- Karalan lastu
- Oettingerin takaäänenvaimentimet
Ostamisen jälkeen tuli korjailtua muutama tiedossa ollut pieni vika, kuten konepellin kaasujousi ja kattoantennin muovikuori. Pian auton ostamisen jälkeen alkoikin osien haaliminen ajatuksena tehdä autosta S-line/S4 korisarjan näköinen, sekä samalla saada autoa hieman matalammaksi.
Tehdyt muutokset ja hankitut osat:
- BC-Racing V1 alustasarja (asennettu)
- Kesäksi hommasin Vertini Magic Concave vanteet koossa 19x9.5” (ET edessä 35 ja takana 40)
- Alpi:n tekemä pohjapanssari
- S4 sivulistat (asennettu)
- S4 takapuskuri ja S-line etupuskurin alahelma (tulossa)
- Cupra-lippa (laitetaan uuteen etupuskuriin)
Ajettuani autolla noin 10tkm alkoikin ongelmat noin kuukausi sitten. Auto lähti käyntiin hieman huonosti ja vajaakäyntisenä (ajattelin ensin polttoaineen saantiin tai tulppiin liittyvää vikaa), mutta hieman tätä jatkettuaan auto alkoi myös savuttaa käynnistämisen jälkeen. Kurkistin tulppien reikiin ja huomasin nestettä 2 sylinterissä. Epäilin viaksi kannentiivistettä. Hieman autojen kanssa on tullut touhuttua ja netistä paljon tietoa lukeneena päätin tehdä kannentiivisteen vaihdon itse.
Kansi kun tuli irrotettua ja vietyä moottorikoneistamolle niin vuodon syyksi paljastuikin halkeama kannessa, 2 sylinterin venttiilien välissä. Syytä halkeamiseen en keksi, mutta ainakin tulpan kierteet on samaiseen sylinteriin tehty joskus uudestaan ja se on jäänyt hieman vajaaksi (tulppa oli n. 2mm ylempänä kuin muut). Uuden kannen metsästys alkoi ja tuotti nopeasti tulosta seuraavana päivänä, kun tieto halkeamasta tuli koneistamolta. Parin kilometrin päästä löytyi alakertavikaisen AWT moottorin kansi, jolla oli ajettu 230tkm. Koneistamo koeponnisti kannen ja se todettiin ehjäksi, josta alettiin tehdä ehjää pakettia hyödyntäen vanhan ja uuden kannen osia.
Aluksi katsoin, että sylinterit olisivat olleet hyvässä kunnossa, mutta tarkempi tutkiminen paljasti jäljet 2 sylinterissä (jäljet olivat keulan puolella jolloin ne eivät näkyneet kuin suoraan lohkon yläpuolelta katsoessa). Vaihtoehtoja mietittyäni päädyin moottorin kokonaan pois ottamiseen (on aika isohomma ensikertalaiselle ja pelkässä autotallissa auto pukkien päällä).
Tällä hetkellä tilanne on se, että kansi olisi valmiina ja lohko on odottamassa koneistamolle vientiä. Sieltä kuullaan sitten mikä kohtalo alakerralle tulee ja tiedetään miten jatkaa eteenpäin.
Aiemmin on ollut mietinnässä jo tehojen lisääminen ja nyt aion ainakin moottorin tehdä kestämään n. 350-400hp pintaan (käsittääkseni kestää pelkillä kankien ja kytkimen vaihdolla, mutta korjatkaa jos olen väärässä). Tulevaisuus (lue budjetti) näyttää lähdetäänkö muutoksia sitten hyödyntämään. Jatketaan tarinaa, kun projekti etenee. Kuvia löytyy photobucketin kansiosta, jossa kuvatekstinä pieni kuvaus ja muutama kuva liitteenä. Suurinosa kuvista on puhelimella otettuja ja kuvaaminen muutenkaan ei ole vahvimpia puoliani, joten pahoittelut siitä.
http://s224.photobucket.com/user/AR_...slideshow/Audi
Comment