Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupen turbotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Coupen turbotus

    Ajattelin nyt tännekkin kirjotella aiheesta. Autona siis vuosimallia 89 oleva Coupe Audi, neliveto tietenkin. Kyseinen auto on 7A moottorilla, ja jo pidemmän aikaa on ollut mielessä vaihtaa turbokone tuon vapaastihengittävän tilalle.

    Viimeviikolla löytyi sopivanhintainen luovuttaja, 84 vuoden 200 turboaudi. Kaavailin ensin tuota 2.2 20vt konetta, mutta budjetti ei riitä niiden kanssa pelaamiseen, joten kokeillaan vaihteeksi jotain hieman erilaista.

    Moottori on 2.1 KG 5-syl 10vt. Irroitin moottorin viikonloppuna ja seuraavaksi olisi tarkoitus laakeroida, tiivistää ja rengastaa moottori. Kannattaako sinne vaihtaa noiden lisäksi muuta? Tehotavoite pyörii noin 400hp molemmin puolin. Mitenköhän paljon vakiokanget ja männät kestää?

    En tähän hätään muista vaihdelaatikon koodia. Onko kellään mitään ideaa sopiiko tuo 7A perässä oleva nelivetolaatikko tuon KG-moottorin perään?

    Turboksi meinasin holsetin hx35 superia, ja ilmeisesti myös vakiopakosarjalla voi heittää vaikka naapuria? Käyköhän nuo 20vt pakosatsit tähän miten? Kytkimen valinnassa tarvitsisi myös apua. Bensapumppu menee myös vaihtoon, ajattelin Boschin 044. Myös suuttimia on ilmeisesti syytä päivittää.

    Sitten mennäänkin aiheeseen, joka on minulle mustaa magiaa. Otin 200 audista moottorinohjauksen johtosarjoineen irti, tässä taisi olla k-jetin moottorinohjaus? Kuulin jotain huhua, että sytytyspuolen ohjauksen voisi pitää vakiona, mutta bensapuolta voisi laittaa ohjaamaan megan. Vai olisiko selkeämpää ostaa megasquirtin koko paketti, ja alkaa rakentamaan siitä jotain?

    Kaikki mahdolliset neuvot ja kommentit ovat tervetulleita.

    #2
    Paikalla 20v kone ja haliat tilalle vanhemman 10venttiilisen? 400hp sulla on täysin valmis paketti kiinni jos viinalla ajais. Bensalle vähä puristusta laskea. Vakio nokilla et saa aikaa sellasta alavääntöäkään ennen 400heppaa ettei tarvi sitäkää murehtia. Käytäännöllinen se ei kyllä oo. Vetoa 5krpm -->
    7a vakio sytkä ja ruisku + megalla lisäsuuttimet?

    Comment


      #3
      Älähä Jussi lyttää 10venasta nyt heti alkuun ;) Kyllä niitäkin tänne maailmaan mahtuu.

      Laatikko käy suoraan kg:n perään. Toki 7a vauhtiypyörällä ja kytkinpaketilla ymmärtääkseni.

      Comment


      • #4
        Kuten tuossa jo on sanottu, ahda mieluummin se vakiopata sopivin parannuksin, kuin laitat jotain 10-tappista sinne.

        Comment


          #5
          Kai olet jo lukenut tämän:
          Coupe 7A turbo.

          Comment


            #6
            Mahtuu mahtuu :D
            Mietin vaan että jos kuitenki oot päivittämässä ohjausta niin sama kai se on heittää tuohon 20 venttiiliseen?
            Mulla ainaki on hyvin pirrannu tuo 7a vaikka alkuun epäilyjä kestävyydestä rajusti heitettiin :D

            Comment


            • #7
              Ajattelin kokeilla nyt ensin tämmöstä. Jäähän toi 7A moottori talteen, kun ei se taida kellekkään kelvata niin siitä rakentelen sitten joskus kanssa turbokoneen. Oon lueskellu tuota jussin turbotusprokkista ja tulin siihen johtopäätökseen, että tänhetkisellä tietotaidolla jää multa homma tekemättä.

              Comment


                #8
                http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76116 tuolla on lopussa palikat 400hp 10vt koneeseen. Toistaiseksi vakio palikat kestäneet ja uskoisin kestävän vielä pitkään :) moottorinohjaus pakko päivittää ja 20v kyllä varmasti tarjoaa potentiaalia toisella tapaa.

                Comment


                  #9
                  Mulla oli vakio veiveillä/männillä ~500hv/600nm

                  Comment


                  • #10
                    Millasella kokoonpanolla tollasia lukemia saa?
                    Viimeksi muokannut okkim; 23.8.2016, 09:01. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                    Comment


                      #11
                      portattu kansi,catcams nokka,tuubisarja,finturbon billetti ahdin,re85

                      Comment


                        #12
                        Kaikki alkanee kuitenkin siitä moottorinohjauksesta? Sähkösuuttimiin siirtyminen lienee luonnollista siinä sivussa.

                        Comment


                          #13
                          Joo,näin on.

                          Comment


                          • #14
                            Kannattaako jättää siis 200 orkkis moottorinohjaus ohjaamaan sytytystä ja hankkiutua eroon k-jetistä. Sähkösuuttimet ja bensapuolen ohjaus megalla? Vai kannattaako panostaa megasquirtin siihen koko settiin ?
                            Esim tämä: http://www.protoparts.fi/catalog/pro...f67e7704064861 vai onko tuohon moottorinohjauksen toteuttamiseen jotain helpompia keinoja ? Minkä kokoista hukkaporttia suosittelette ?

                            Comment


                            • #15
                              Ehdottomasti kaikki megalla tai millä sitten haluatkaan. Ehdottomasti ei kahta ohjainlaitetta samaan moottoriin.

                              Comment


                                #16
                                40-50mm hukkis piisaa hyvin.

                                Comment


                                • #17
                                  Sopiiko 20vt "viripakosarja" tähän ollenkaan?

                                  Comment


                                    #18
                                    20v pakosarja ei käy.

                                    Jos sinulla on jo Motronic autossa, sillä on hyvä lähteä. Ahtopaineelle joudut keksimään jonkun ohjauksen, mutta kaiken muun saa hoidettua Motronicilla. Johdotuskin on jo valmiina. Enää tarvii anturointi istuttaa 10v-ympäristöön.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kysy nimimerkiltä okkok,sille meni multa 10v tuubisarjoja,kun siirryin 20v kansiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei mene 10vt koneeseen 20vt pakosarja. Kuvista selvinnee parhaiten miksi.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyselin tuubisarjaa sieltä suunnalta. Meinasitko Arto että ei tarttis moottorinohjausta vaihtaa tosta coupen alkuperäsestä, vaan lisätä jotain ohjaamaan ahtopainetta? Mitä tämä käytännössä tarkottaa? Valitettavasti on toi moottorinohjauspuoli niin huonolla tietämyksellä itellä..

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuolta Jussin projektista melko suoraan kopioitavissa ne kikat. Jussin suutin järjestelyä en nyt suorilta muista, mutta niiden vaihdolla isompiin ja uudelleen säätämällä pitäisi selvitä. Motronicin suojaustoiminnotkin jäisi käyttöön. Ahtopaineen säätämiseen tarvitset joko erillisen kontrollerin tai voit vaihtoehtoisesti hoitaa sen perinteisin menetelmin esim. rajapaineventtiilillä ja hukkaportin jousijäykkyydellä pelaamalla. Siinä on toki riskinsä, muttei pitäisi olla mikään tekemätön paikka.

                                            Comment


                                              #23
                                              7a konetta ohjaa vakiona Hitachi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jaha, hyvä korjaus. Olen siis elänyt väärässä käsityksessä. Kai siinä kuitenkin samat nakutunnistukset jne on? Mitenköhän sille löytyy säätäjää?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla on vakio sytkä, suuttimet ja vakio ohjaus täysin koskemattomana. On nakut javielä ei oo saatu nakuttamaan.
                                                  Massamittari ahtoputkessa coolerin jälkeen.
                                                  Lisäks on lisäsuuttimet joita ohjataan finboostilla. Tuohon käyttöön megan yksinkertaisin versio ois oikeen sopiva ja parempi huomattavasti kun tämä mun. Esim. 2kpl riittävän isoja suuttimia kaasuläpän likelle putkiosuudelle että sekottuu. Mulla on ennen läppää 4kpl. Menis kahdella isommalla mutta nuo oli valmiina hyllyssä. Säätökin on helppoa koska tarvittavat säädöt tulee vaan painepuolelle.
                                                  Mulla on ite tehty imusarja mutta guossahan voi hyödyntää turbokoneen sarjaa. Kanteen vesireiät ja tarpeelliset reiät ja kierteet. Epäilisin kyllä että toi 7a:n vakio vesilähtökin toimii mainiosti ellei nyt oikeen raakaan ratakäyttöön tule. Joku voi tietää onko ollut ongelmia ilman haravaa.

                                                  Hitachi sinänsä ei sovellu ahdettuun ilman lisäsuuttimia ja niiden ohjausta.
                                                  Kaveri meinas että tuota vois pystyä säätää kyllä (rajoittimen nostoa suunniteltii) mutta turbokäyttöön tuosta yksinään ei ole.
                                                  Viimeksi muokannut jesse47; 24.8.2016, 08:49.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jossain oli myynnissä 3B moottorin motronic (lehtonen motorsport stage 1) mutta tuolla ei taida tehdä mitään ilman johtosarjaa, vai?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      myin justiin korin jossa on 3B johtosarja kiinni,voin antaa ostajan yhteys tiedot jos kiinnostaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu laita vaan tulemaan

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja tuolla 200 omalla moottorinohjausboksilla ei tee sitten mitään virityskäytössä? Purin johtosarjanki valmiiksi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            käytännössä ei.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X