Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.8t -97 AEB

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.8t -97 AEB

    Morjesta vaan kaikille!
    Eli tuollainen otsikon mukainen auto nyt työn alla ja miksi aloitin tänne projekti osiolle uuden aiheen, niin tarkoitus olisi sitten tänne päivitellä kokoajan tietoja/kuvia miten rakennus etenee ja mitä lukemia autosta sitten loppujenlopuksi saadaan irti.

    Tähän hommaan lähdin aivan keltanokkana liikenteeseen, enkä sen kummemmin ollut autojen viritykseen koskaan perehtynyt, toki pienkoneista löytyy sitten tietotaitoa senkin edestä joka jollain tavalla tässä projektissa auttanut. Mutta apuja olisi kovasti tarvittu ja tietenkin kun jostain koitti apua kysellä niin kommentit olivat tyyliin "ei tuosta mitään tule, varma käkikello kun noissa hommissa pitäisi sitä tietotaitoa olla" eli kaikki tieto on itse opiskeltua, joten kaikki tieto ja apu tähän loppu projektiin on enemmän kuin tervetullutta.


    Mutta itse asiaan, autosta tuli otettua tuossa motti pois ja pilkottua se atomeiksi, alakertaan vaihtui runkolaakerit, erikoispinalla olevat kiertokangen laakerit jotka kestää kovempaa painetta, sekä h-profiili veivit. Kampuran vaihtoa en edes harkinnut, koska budjetilla tässä mennään ja tuo alkuperäinen ajaa asiansa vielä mainiosti tehotavoitteeseeni. Kytkin tuli päivitettyä myös ja tuli Saksasta tilattua sachsin 600nm kestävä asetelma kiinteällä 8.4kg vauhtipyörällä, joten pitäisi pitoa riittää silläkin saralla.

    Ahtimena toimii holset hx35 super ja pakosarjan suunnittelin sekä rakensin siihen itse, saumat veti sitten ammattihitsari tigillä ympäri. Eihän siitä kedonkaunein kukkanen tullut mutta toimii varmasti paremmin kuin vakio sarja josta ei varmasti sen enempää tarvitse keskustellakkaan. Hukkaportti on 50mm jossa vastapaineohjausmahdollisuus ja tästä tulikin mieleeni, että pystyykö tuota ulkoista hukkaporttia ohjaamaan ihan tuolla auton vakio n75 ja lyö väliin jonkun rajapaine venttiiliin? Vai onko järkevämpi säätää täysin mekaanisesti ohivuodattamalla? Mietin vain että millä ohjauksella tuo säädätys onnistuisi parhaiten.

    Mitään hirmuisia virinokkia en lähtenyt autoon asentamaan, vaan ADR vapari koneen nokat hoitaa sen puolen. Kansi ja männät on vakiot ainakin vielä tässä setupissa. Putkisto on alusta loppuun 3"
    Tällä hetkellä pumppuna walbro 255 tankin sisässä ja bosch 044 vielä hyllyssä siltä varalta jos ei walbron pumpussa riitä tuotto, mutta ei luulisi walbrossa tuoton loppuvan kyllä ennen 400hv? Suuttimet on deca 630cc Ilmamassamittarin runko on 3,5"sisähalkaisialta. Keulilla iso välijäähy ja ahtoputket on 2,5". Vaihdelaatikko on vakio, paitsi 1 ja 2 vahvistettu.

    Ja bypass forge löytyy, tosin se varmaankin jää pois tuosta setupissa koska en henkilökohtaisesti hirveästi mistään pihinöistä välitä :D eli tehotavoitetta on tuonne 350-400 tai sen verran mitä mekaaninen kokoonpano antaa ottaa. Kone siis tuota myöten jo kasassa ja eka hönkäyksetkin otti jo, mutta vielä on suunniteltava ja laiteltavaa. Vielä olisi paritonninenen käytössä tuohon tekniikka puoleen joten kertokaa mitä tuohon seuraavaksi päivitellään niin laitellaan osaa kiinni.. :)

    Koitan tänään tuosta koneen rakennuksesta laitella kuvia tänne ja kokoonpanosta tällä hetkellä.
    Viimeksi muokannut okkim; 17.8.2016, 12:42. Perustelu: Korjattu rivityksiä että teksti on luettavampaa

    #2
    Miten 1 ja 2 vaihdetta on vahvistettu? Laita suoraan se bosch pumppu ennen säätöä. Luultavasti walbro aiheuttaa kaikkia jänniä juttuja. Olevinaan tuotto pitäisi riittää mutta ei todellisuudessa.

    Comment


    • #3
      Täysin en ole varma kuinka tuo laatikon vahvistus on tapahtunut sillä itse olen sen vain paikalleen tyrkännyt vanhan hajottua, mutta laatikon ostin toiselta 1.8t harrastajalta, joka oli laatikon vahvistuttanut jossain ja sanoi että tuohon laatikkoon saa suoraan jotain vahvike sarjoja 1ja2 vaihteelle Saksasta tilattua. Hän luopui laatikosta koska laittoi itselleen 6lovisen. Täytyy häneltä kysäistä tarkempia tietoja tuosta laatikon vahvistuksesta.
      Vai että 044 täytys laittaa, se ei kyllä tankin sisään tuosta noin vaan menekkään, fiksuin varmaan jättää walbro siirtopumpuksi tankkiin ja 044 ulkopuolelle.

      Comment


        #4
        Itsellä on 044 pumppu tankissa a4 b5:ssa. Muutamalla kympillä löydät netistä sen pumpun muovisen kehdon, jonka avulla sopii suoraan tankkiin. Taisi olla ihan audi V8 oem osa (895 201 779 H) muistaakseni. Tuon saa varmasti tepon kautta hommattua. Tuolta mahtaa löytyä lisä ohjeita http://forums.quattroworld.com/a4/msgs/85051.phtml
        Viimeksi muokannut Everafta; 17.8.2016, 19:09. Perustelu: Linkki lisätty

        Comment


          #5
          V8 pumpun kehtoa ei tietääkseni enää saa.

          Olisikohan tuo lootan "vahvistus" ollut vain uudet paremmat synkrot?

          Comment


            #6
            Tai jos joku on löytänyt 01a laatikkoon vahvempia hiluja niin mielellään otetaan tietoa vastaan! Ettei turhaa ala itse veistämään...

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja janpa Näytä viesti
              Vai että 044 täytys laittaa, se ei kyllä tankin sisään tuosta noin vaan menekkään, fiksuin varmaan jättää walbro siirtopumpuksi tankkiin ja 044 ulkopuolelle.
              040 Bosch riittää E85:lla >n.400hv ja yli 450hv 98:lla. 455 Walbro tuli itselle, kun 044 ei sopinut passatin tankkiin. Nyt olisi 040 vapaana a4 b5 kehtoineen, jos kiinnostaa... Itseänikin kiinnostaa 01a laatikon vahvistus, kun rallattaa hienosti.

              Comment


              • #8
                Minä yritän tuon laatikon myyjän saada kiinni tällä viikolla, jos hän osaisi kertoa tarkemmin mitä sille laatikolle on tehty ja infoa siitä tänne.
                Eli 040 riittänee minun käyttötarkoituksiin, kun tarkoitus siihen 400hp kieppeille tehot saada ainakin tähän setupiin, katsellaan sitten ensivuoden puolella lisää. Joten Marko olisin kiinnostunut tuosta pumpusta ja Kehdosta, laitan yv.

                Jos joku tietää miten tänne saa noita kuvia liitettyä niin kertokaa kiitos minullekin, sais tosta rakentelusta vähän fotoja jaettuu tännekki.. :D

                Elikkä tuosta linkistä näkyy jotain kuvia projektista, huomenna tulossa lisää materiaalia.

                http://aijaa.com/a/QSuhyq
                Viimeksi muokannut janpa; 17.8.2016, 23:35. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

                Comment


                  #9
                  Käytä ulkopuolista kuvapalvelua. Ainoastaan ACF-jäsenet voivat laittaa kuvia palvelimelle.

                  Comment


                  • #10
                    Näppään nyt tänne vähän listaa noista kysymysmerkeistä mitä tuossa auton kohdalla vielä ennen säädätystä olis.

                    -ulkoisen hukkaportin ohjaus, onnistuuko ihan asiallisesti tuolla alkuperäisellä n75 ja eikös n75 venttiili lävähdä kerralla auki silloin kun haluttu ahtopaine on saavutettu, eikä päästä hukkaporttia hiipimään auki? Kukaan ei ole vielä osannut vastata tähän kysymykseen.

                    -imuputkeen tuleva öljyhuohotus, onko tuo ihan mahdollista laittaa huohottamaan keräilyastiaan, vai onko tuolla olevinaan jotai tarkoitus perää miksi se on juuri imuputkessa?

                    -imuputken materiaali, onko näin että haitariputki ei olisi riittävän hyvä virtaavuden kannalta?

                    Comment


                      #11
                      N75:llä voi ohjata ulkoista hukkista, näinhän se tekee esim. urS4:ssä. Ecu ohjaa N75:ttä PWM-signaalilla, eli ei läväytä hukkista kerralla auki.

                      Huohotus on imuputkessa ihan vaan päästöjen takia, eli kerääjäsäiliö ei aiheuta ongelmia (ellei pääse esim. jäätymään talvella).

                      Comment


                      • #12
                        Aivan, eli huohotus tulee sitten kerääjäsäiliölle, se ongelma selvä.
                        Mites toimisi sellainen laitos, että n75 ja hukkiksen väliin laittas rajapaineventtiilin estämään sitä hukkiksen auki hiipimistä? Sit tekis vaan reiän rajapaineventtiilin ja hukkiksen väliin mistä pääsee paine pois hukkiksen sulkeutuessa.

                        Comment


                          #13
                          Minun käsittääkseni et tarvitse ylimääräisiä venttiileitä N75 lisäksi, koska tuon N75:n duty cyclen voi määrittää softassa. Ei päästä venttiilin lävitse ilmaa hukkaportille ennen haluaa alkaa rajoittamaan ahtoja. Tässä asiassa kannattaa taas konsultoida softaajaa.
                          Viimeksi muokannut kook00; 18.8.2016, 16:08.

                          Comment


                          • #14
                            Joo, auto on nipussa ja tuli varovasti sitä testailtua, mutta ei vakuuta tuo ahtimen herääminen minua. Veikkailen että tuo pakosarja on susi, koska kyllä tuon holsetin 35superin vähän paremmin pitäisi heräillä..
                            Ahtopaineet käyttäytyy seuraavanlaisesti.

                            -2vaihde 3000rpm menee ylipaineelle, 4500rpm 0,6 bar 5000rpm 1bar
                            -3 vaide 3000rpm 0,3 bar, 4000rpm 0,7bar 4500rpm 1.1 bar 5000rpm 1,5bar
                            -4 vaihde 3000rpm 0,4bar, 4000rpm 1bar

                            Oikeastaan sama mikä vaihde päällä niin varsinainen meno alkaa siinä n5000rpm kieppeillä.
                            Saako tuota heräävyyttä säädöillä parannettua ollenkaan?
                            Nokkien ajoitukset on ok ja jakopää kohdillaan, 3" putkisto alusta loppuun joten ei sieltäkään pitäisi ahdistaa.

                            Noni, tulipa kokeiltua vakio nokilla niin heräsi 800rpm alempaa ahdin..
                            Eli nuo apari nokat ainakin tehtaan ajoituksilla vaikuttaa yllättävän paljon alakierroksilla negatiivisesti.
                            Noh viikon päästä säätö ja katsotaan mitä tapahtuu, tuossa vielä kuvaa konehuoneesta.
                            http://aijaa.com/14aghw
                            Viimeksi muokannut janpa; 17.9.2016, 00:27.

                            Comment

                            Working...
                            X