Morjesta vaan kaikille!
Eli tuollainen otsikon mukainen auto nyt työn alla ja miksi aloitin tänne projekti osiolle uuden aiheen, niin tarkoitus olisi sitten tänne päivitellä kokoajan tietoja/kuvia miten rakennus etenee ja mitä lukemia autosta sitten loppujenlopuksi saadaan irti.
Tähän hommaan lähdin aivan keltanokkana liikenteeseen, enkä sen kummemmin ollut autojen viritykseen koskaan perehtynyt, toki pienkoneista löytyy sitten tietotaitoa senkin edestä joka jollain tavalla tässä projektissa auttanut. Mutta apuja olisi kovasti tarvittu ja tietenkin kun jostain koitti apua kysellä niin kommentit olivat tyyliin "ei tuosta mitään tule, varma käkikello kun noissa hommissa pitäisi sitä tietotaitoa olla" eli kaikki tieto on itse opiskeltua, joten kaikki tieto ja apu tähän loppu projektiin on enemmän kuin tervetullutta.
Mutta itse asiaan, autosta tuli otettua tuossa motti pois ja pilkottua se atomeiksi, alakertaan vaihtui runkolaakerit, erikoispinalla olevat kiertokangen laakerit jotka kestää kovempaa painetta, sekä h-profiili veivit. Kampuran vaihtoa en edes harkinnut, koska budjetilla tässä mennään ja tuo alkuperäinen ajaa asiansa vielä mainiosti tehotavoitteeseeni. Kytkin tuli päivitettyä myös ja tuli Saksasta tilattua sachsin 600nm kestävä asetelma kiinteällä 8.4kg vauhtipyörällä, joten pitäisi pitoa riittää silläkin saralla.
Ahtimena toimii holset hx35 super ja pakosarjan suunnittelin sekä rakensin siihen itse, saumat veti sitten ammattihitsari tigillä ympäri. Eihän siitä kedonkaunein kukkanen tullut mutta toimii varmasti paremmin kuin vakio sarja josta ei varmasti sen enempää tarvitse keskustellakkaan. Hukkaportti on 50mm jossa vastapaineohjausmahdollisuus ja tästä tulikin mieleeni, että pystyykö tuota ulkoista hukkaporttia ohjaamaan ihan tuolla auton vakio n75 ja lyö väliin jonkun rajapaine venttiiliin? Vai onko järkevämpi säätää täysin mekaanisesti ohivuodattamalla? Mietin vain että millä ohjauksella tuo säädätys onnistuisi parhaiten.
Mitään hirmuisia virinokkia en lähtenyt autoon asentamaan, vaan ADR vapari koneen nokat hoitaa sen puolen. Kansi ja männät on vakiot ainakin vielä tässä setupissa. Putkisto on alusta loppuun 3"
Tällä hetkellä pumppuna walbro 255 tankin sisässä ja bosch 044 vielä hyllyssä siltä varalta jos ei walbron pumpussa riitä tuotto, mutta ei luulisi walbrossa tuoton loppuvan kyllä ennen 400hv? Suuttimet on deca 630cc Ilmamassamittarin runko on 3,5"sisähalkaisialta. Keulilla iso välijäähy ja ahtoputket on 2,5". Vaihdelaatikko on vakio, paitsi 1 ja 2 vahvistettu.
Ja bypass forge löytyy, tosin se varmaankin jää pois tuosta setupissa koska en henkilökohtaisesti hirveästi mistään pihinöistä välitä :D eli tehotavoitetta on tuonne 350-400 tai sen verran mitä mekaaninen kokoonpano antaa ottaa. Kone siis tuota myöten jo kasassa ja eka hönkäyksetkin otti jo, mutta vielä on suunniteltava ja laiteltavaa. Vielä olisi paritonninenen käytössä tuohon tekniikka puoleen joten kertokaa mitä tuohon seuraavaksi päivitellään niin laitellaan osaa kiinni.. :)
Koitan tänään tuosta koneen rakennuksesta laitella kuvia tänne ja kokoonpanosta tällä hetkellä.
Eli tuollainen otsikon mukainen auto nyt työn alla ja miksi aloitin tänne projekti osiolle uuden aiheen, niin tarkoitus olisi sitten tänne päivitellä kokoajan tietoja/kuvia miten rakennus etenee ja mitä lukemia autosta sitten loppujenlopuksi saadaan irti.
Tähän hommaan lähdin aivan keltanokkana liikenteeseen, enkä sen kummemmin ollut autojen viritykseen koskaan perehtynyt, toki pienkoneista löytyy sitten tietotaitoa senkin edestä joka jollain tavalla tässä projektissa auttanut. Mutta apuja olisi kovasti tarvittu ja tietenkin kun jostain koitti apua kysellä niin kommentit olivat tyyliin "ei tuosta mitään tule, varma käkikello kun noissa hommissa pitäisi sitä tietotaitoa olla" eli kaikki tieto on itse opiskeltua, joten kaikki tieto ja apu tähän loppu projektiin on enemmän kuin tervetullutta.
Mutta itse asiaan, autosta tuli otettua tuossa motti pois ja pilkottua se atomeiksi, alakertaan vaihtui runkolaakerit, erikoispinalla olevat kiertokangen laakerit jotka kestää kovempaa painetta, sekä h-profiili veivit. Kampuran vaihtoa en edes harkinnut, koska budjetilla tässä mennään ja tuo alkuperäinen ajaa asiansa vielä mainiosti tehotavoitteeseeni. Kytkin tuli päivitettyä myös ja tuli Saksasta tilattua sachsin 600nm kestävä asetelma kiinteällä 8.4kg vauhtipyörällä, joten pitäisi pitoa riittää silläkin saralla.
Ahtimena toimii holset hx35 super ja pakosarjan suunnittelin sekä rakensin siihen itse, saumat veti sitten ammattihitsari tigillä ympäri. Eihän siitä kedonkaunein kukkanen tullut mutta toimii varmasti paremmin kuin vakio sarja josta ei varmasti sen enempää tarvitse keskustellakkaan. Hukkaportti on 50mm jossa vastapaineohjausmahdollisuus ja tästä tulikin mieleeni, että pystyykö tuota ulkoista hukkaporttia ohjaamaan ihan tuolla auton vakio n75 ja lyö väliin jonkun rajapaine venttiiliin? Vai onko järkevämpi säätää täysin mekaanisesti ohivuodattamalla? Mietin vain että millä ohjauksella tuo säädätys onnistuisi parhaiten.
Mitään hirmuisia virinokkia en lähtenyt autoon asentamaan, vaan ADR vapari koneen nokat hoitaa sen puolen. Kansi ja männät on vakiot ainakin vielä tässä setupissa. Putkisto on alusta loppuun 3"
Tällä hetkellä pumppuna walbro 255 tankin sisässä ja bosch 044 vielä hyllyssä siltä varalta jos ei walbron pumpussa riitä tuotto, mutta ei luulisi walbrossa tuoton loppuvan kyllä ennen 400hv? Suuttimet on deca 630cc Ilmamassamittarin runko on 3,5"sisähalkaisialta. Keulilla iso välijäähy ja ahtoputket on 2,5". Vaihdelaatikko on vakio, paitsi 1 ja 2 vahvistettu.
Ja bypass forge löytyy, tosin se varmaankin jää pois tuosta setupissa koska en henkilökohtaisesti hirveästi mistään pihinöistä välitä :D eli tehotavoitetta on tuonne 350-400 tai sen verran mitä mekaaninen kokoonpano antaa ottaa. Kone siis tuota myöten jo kasassa ja eka hönkäyksetkin otti jo, mutta vielä on suunniteltava ja laiteltavaa. Vielä olisi paritonninenen käytössä tuohon tekniikka puoleen joten kertokaa mitä tuohon seuraavaksi päivitellään niin laitellaan osaa kiinni.. :)
Koitan tänään tuosta koneen rakennuksesta laitella kuvia tänne ja kokoonpanosta tällä hetkellä.
Comment