Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.5 TDI pelastus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.5 TDI pelastus

    Otsikon mukainen kampe kulkeutui tontille. Yhden pytyn puristuksen hävöksissä, tuota pitäisi nyt alkaa tutkia mistä johtuu. Mikäli pääsee ihan kansitöillä, taitaa tuo vielä niputtua kasaan. Ellei sitten vaihtaisi tilalle nelipyttyistä talousihmettä.
    Tämäpäivä mennytkin käytännössä tallin siivouksessa, jotta sai rojuilta tilaa autolle. Lopulta sen sai talliin lykittyä ja hommaa aloiteltua. Vielä en puskurin irroitusta pidemmälle ehtinyt, pitää huomenna jatkaa harjoittelua.
    Tuossa kannen irroittelussa ei varmaan mitään kummoista ole, autodatan ohjeet löytyy jakopaan osalta, joten eiköhän sen siitä kannenkin ylös saane. Mitähän kaikkia mahdollisia erikoskaluja tuohon tarvitsee?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Razur; 16.9.2016, 19:05.

  • #2
    Tästäkin sai vihdoin hatun nostettua. Ilmeisesti mäntä halki. Kannessa / venttiileissä en nähnyt ihmeitä, parista kohtaa kansikin kyllä halki, mutta ei siitä sylinteristä mistä paineet hävöksissä. Myös nokassa oli jokin jälki tuon sylinterin kohdilla, mistä lie syntynyt? Venttilikopan alta löytyi myös tuollainen muovikikkare, jokin kaapelipidike. Jos en nyt onnistunut tuota murtamaan, on sekin voinut jonnekin väliin sopivasti päästä.
    Mitäs raati mieltä, onko tuosta enää tehtävissä järkevästi konetta vai pitäisikö etsiä joko uutta moottoria vai laittaa koko laitos lihoiksi?
    Attached Files

    Comment


      #3
      Tollaista muoviosaa ei pitäisi kyllä tuolla olla ensinkään. Näyttäisi siltä että jossain vaiheessa jotain mennyt pieleen jo ennestään. Mutta täältä suunnasta kaverilta löytys varmasti sulle mäntää tuohon. Kannet näis on aina halki hehkun vierestä...oikeastaan aika yleistä tdi koneissa.

      Comment


      • #4
        Öljypohjan kun tiputtaa, homma paisuu heti. Saakos tuon helposti paikoillaan pois? Hoonatahan tuo ois tietty hyvä, ennen uutta mäntää / renkaita. Tässäkin varmaan pitää koko kampura tiputtaa alas, että saa yhden männän vaihdettua? Eli samalla menis sit uudet laakerit, kampuran pultit ja kankien pultit. Sekä tietty öljypohjan tiiviste. Olisko muuta?

        Comment


          #5
          Öljypohjat pois ja mäntä veke ja uusi sisään, ei siinä muuta. Konetta joutuu nostaa tai apurunkoa tiputtaa, jotta saisi jouhevasti välipohjan pois.

          Comment


          • #6
            Jos miettisi kokonaan vaihtokonetta, niin onkos noissa eroa mikäli on automaatin / manuaalin edessä? Joissain vanhemmissa laitteissahan taisi olla jotain eroa kampiakselissa ja sen liitännässä vaihteistoon. Miten lie näissä koneissa?

            Comment


              #7
              Ainakin käyntinopeusanturi voi olla eri paikassa. Lohkossa versus kytkinkopassa tai jotain sinne päin, muistikuvat ovat epätarkkoja mutta kannattaa varmaan selvittää. Bensakonepuolella ainakin on sit vielä automaatin vetolevyn tukena sellainen holkki kampuran päässä jota manuaalivaihteisen vauhtipyörän kanssa ei tarvita.

              Comment


                #8
                Mikko muistelee vitoskoneisia noiden antureiden osalta.

                Etkan mukaan samoja ovat. Automaateissa pitäisi käyttää holkkia 054105329 joka siis varmaan pitää poistaa manuaaliaskiin asentaessa.

                Comment


                  #9
                  Kyllä vain, rivikoneen antureita muistelin.

                  Comment


                  • #10
                    Onkos näissä V6 tdi koneissa miten paljon korikohtaisia eroja? Nopsaan kun ebayta selaili, löytyi esim A4 Cabrion BDG kone. Saisi rullakeinu koneen ja samalla tulisi muutenkin vähemmän huristeltu pata.

                    Comment


                      #11
                      Suurimmat erot on motin ympärille tulevissa asioissa. Letkut, liittimet yms. voivat erota. Peruslohkohan on sama kaikissa.

                      Comment


                      • #12
                        Nuo letkut ja apulaitteethan toki saa vanhasta. Eli periaatteessa tuollaisella saisi homman tehtyä. Samalla tulisi laitettua kytkinpuolikin uusiksi, kun koneen nyppää ulos.
                        Pitääkin ruveta kyseleen, mitä toimitukset kustantaisi. Vai onko raadilla suosituksia, mistä noita koneita kannattaisi katsella?

                        Comment


                          #13
                          Saksan ebaysta ite katellu.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on uusi kone tilattu, katsellaan koska saapuu. Samalla voisi jo ruveta katselemaan muita osia, mitä tuossa yhteydessä tulisi laitettua.
                            Kytkin kannattanee uusia, mitenkäs vauhtipyörä? Onko näissä nuo kaksoismassat miten herkkiä ollut hajoileen? Vauhtipyörä tekee kuitenkin 500e loven jos vaihtaa samalla. Jokatapauksessa uudet VP pultit, neulalaakeri.
                            Työsylinterin varmaan pystyy vaihtaan ilman laatikon irroittelua, joten sitä tuskin tarvii vaihtaa varmuuden vuoksi.
                            Jakopään osia kun tilailen, onko näissä rullakeinu koneissa erilainen jakopää kuin evo1 versioissa? Eli käykö samat osat, vai pitääkö etsiä konetyypin mukaan.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään sitten vihdoin saapui paketti. Ensimäinen moottori hajotettiin kuljetuksessa, mutta myyjältä löytyi toinenkin, hieman vähemmän ajettu BDG joka nyt tällä kertaa saapui perille. Ainakin nopeasti vilkuiltuna kunto näytti hyvältä. Nyt pitäisi saada virtaa repiä vanha kone ulos ja ruuvailla apulaitteet paikoilleen sekä tehdä se jakopää uuteen koneeseen.

                              Mistäs päin lohkoa tuo moottorikoodi pitäisi löytyä? Nyt en nähnyt merkintää kuin jakopään muoveissa, olisi mukava nähä myös lohkossa mallimerkintä.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Eikös se kannessa ole perinteisesti ollut?

                                Comment


                                • #17
                                  Saakohan laatikon ja koneen välisiä alapultteja auki, ilman että tiputtaa apurungon alas? Näyttää kolo aika ahtaalta. Vai riittääköhän ihan vain laatikon tunkkaus ylemmäs jos availee jo moottorin kiinnikepultit.

                                  Comment


                                    #18
                                    Riittää kun ottaa koneen ja laatikon korvat auki ja tunkkaa konetta/laatikkoa pari senttiä ylemmäs.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ne pari isoa pulttia sieltä alhaaltakin lähti, kun vähän tunkkaili konetta ylöspäin. Nyt olisi kone nosturissa kiinni, vielä pitäisi nypätä pois konehuoneesta. Hetken sitä jo ryskäsin, mutta onkohan tuossa nyt jotain pikkupultteja vielä jossain, joka pitää paketin läjässä.
                                      Tuossa kuvassa näkyy kaikenlaisia pienempiäkin pultteja, onkohan kaikissa näissä malleissa vai joissain tietyissä konetyypeissä? Täytyy huomenna taas kömpiä auton alle luuraileen, vieläkö jossain jotain. Mikäli jotain merkitystä, niin 6v manuaali kyseessä.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä 01e:n kanssa saa kaikki pultit auki ihan kivasti suoriltaankin, jotkut vähä ahtaammin kun toiset.
                                        Turbon alla on sitten kaksi pulttia vähä "jemekses".

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ne ahtimen alla olevat oli kyllä ekaa kertaa tän kimpussa olevalle vähä haasteelliset, mutta sai ne sieltä pois. Huomenna taas tuorein silmin tutkimaan, eiköhän se sieltä ulostu :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vissiin vähän myöhässä tulee, mutta jos konetta aikoo irrottaa, niin varmaan vaihteiston kanssa helpompi ulostaa kuin pelkkä kone. Se vaihteiston irrotus moottorista kun paketti ulkona on jo aivan liian helppoa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onhan siinäkin omat juttunsa, jos laatikonkin vielä ottaisi mukana. Vetarit, kardaani, vaihdevivustot, laatikon öljynjäähytykset ja anturoinnit. Jospa sitä tästä suoriutuisi taas talliin tutkimaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllähän se sieltä irtaantui. Oli vaan tuollainen yksi klipsi siellä edessä, piti pulttia löysätä että kääntyi pois edestä. Eihän tuota nähnyt edes peilillä. Nyt tietää tuonkin.

                                                Näissähän ilmeisesti on (yhtenä) heikkona lenkkinä tuo moniurahihnan kiristin? Sen kiinnitys korkkaa tjsp. Kannattaisi varmaan jo tässä kohtaa tehdä sille jotain muutosta, mitenkäs sitä on fiksailtu jotta ois pidempi ikäinen?

                                                Edit: Tuollahan sitä on käsitelty. Pitänee perehtyä aiheeseen. Ei kellään kuvia ois korjailuista?
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Razur; 18.9.2016, 13:06.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tutkailin hieman mitä kaikkea tarvii tilailla uutta. Kytkin levyt ja asetelmat vaikutti olevan molemmissa koneissa vielä ihan hyvät. Mutta kait nuo nyt tulee uusittua, kun kerran noin helposti nyt pystyy vaihtaan. Samalla painelaakeria uutta. Mitenkäs tuonne kaksoismassa pyörään vaihdetaan tuo neulalaakeri?
                                                  Uudessa koneessa myös egr hieman erilainen, ilmeisesti jotenkin vesijäähdytetty tms. Mitenkäs tuon vesipuolen pystyy tuosta helpoiten ohittamaan?
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Aika hurjassa kunnossa tuo vauhtipyörä. Lämpöä on saanut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vaihtokunnossa? Samanlaista helinää piti molemmat, kun niitä heilutteli. Tuossa nykyisestä VP:stä kuva.

                                                      Edit: Itse kone kyllä näyttäisi muutoin olevan ihan hyvässä iskussa. Ilmeisesti suht hiljattain olisi myös jakopääkin tehty, mutta ei uskalla luottaa, kun ei ole aiheesta dokumenttia. Kiristin vaan aika tuoreen näköinen :)
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut Razur; 18.9.2016, 20:22.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sen verran sinisiä kohtia, että on luistanut tai luistatettu. Kaksoismassan sorvaaminen taitaa olla vähän hankalaa. Voihan tuon kasaan laittaa sillä riskillä, että alkaa luistaa. Mutta laatikkohan tippuu helposti pois. :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pitkästä aikaa taas ehdin tähänkin edes vähän paneutuun. Nyt on jakopäätä purettu ja seuraavaksi pitäisi sitä sitten kasata uusilla hiluilla. Vesipumppu ja automaattikiristin kyllä oli niin uuden näköiset, ettei varmaan kovin vanhoja ollut. Mutta laitetaanpa nyt uudet tilalle, kun sellaiset tuossa jo odottelee.
                                                          EGR sokeet laipatkin tuli tilattua, nyt vaan toinen näistä on kuitenkin väärää kokoa. Ilmeisesti näissä uudemmissa koneissa, jossa vesijäähytetty egr, on tuo hieman suurempi, kuin vanhoissa. Olisiko kellään tuollaista jäänyt pölyttyyn hyllylle, ostan het pois, niin saisi tuonkin kuntoon.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Äkkiähä tollaisen laipan tekee itekin jostain muutaman millin pellistä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X