Tuollainen asennuskartio on kyllä erittäin näppärä! Itsekin ostin sellaisen muutama vuosi sitten, ja olen todennut että kylläpä kannatti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vr6T B5 avant
Collapse
X
-
Ei puhettakaan että viitsis mitään pannua kasata ilman tuollaista. Muutaman kerran kasannut oman moottorin semmoisen perus kiristettävän jousipuristimen kanssa ja sen kanssa ei mene kuin hermot. Aina joku rengas pääsee pulpahtaa sieltä puristimen ja lohkon välistä ja homma alkaa alusta.
https://www.youtube.com/watch?v=d7mT7IdHj14
Tässä tuollaisen kevyesti modifioidun, valurautaputkitetun Possun 944 turbomoottorin alakerran kasaus.
Comment
-
-
Kannattas varmaa kirrata samaan momenttiin missä ne on ollu ku silmä on hoonattu. Eli varmaan sen ohjelapun momenttiin. Toki 32 lipsii on kyl aika vähän. 52 ois uskottavampi.
Comment
-
Lähtökohtaisesti väännetty momentti ei korreloi pultin jännityksen kanssa, joten kannattaa tarkistaa ohjeet vielä. Ei ole sama vetää peruspultti kuivana momenttiin kuin arp erikoisrasvalla.
Liitteenä vielä ideaa, samaan jännitykseen arppirasvalla pääsee puolta pienemmällä vääntömomentilla.Viimeksi muokannut tuxo; 10.2.2017, 22:43.
Comment
-
Mun kokemuksien mukaan hirmu hyvä tulee ku kiristää momenttiavaimella niin kuin kangen valmistaja on ohjeen antanut. (jonka pitäisi olla se momentti, millä silmä on pyöreä)
Jos kankipaketissa on ohje, että vedä tähän venymään, niin sitten sillä tavalla. Mutta jos siinä lukee 62Nm molyrasvalla, niin kiristäsin 62Nm molyrasvalla ja jättäsin venymämittarin hyllyyn.
Vai mitä tällä venymämittauksella nyt saavutetaan enemmän? Kun tämä ei ole eka kerta ku mulle kerrotaan, että vain venymä merkkaa, vaikka mun tietääkseni vain se merkkaa, että silmä on pyöreä.Viimeksi muokannut Repo/promo; 11.2.2017, 00:08.
Comment
-
Yritin kertoa aivan kaikille :)
Käytännössä venymittaus on virhemahdollisuudeltaan selkeästi pienempi kuin muut menetelmät. Ei vaikuta momenttiavaimen toleranssi. Ei vaikuta käytetty liukaste. Ei vaikuta lämpötila. Venymä on se, joka pitää kaikki pultit kiinni ja riittävä venymä pitää ne hyvin kiinni.
Comment
-
-
Comment
-
Kyllähän se näin on, että jos haluaa oikeasti olla varma että tuliko ne pultit nyt oikein niin mittaa venymän. Onko se sitten välttämätöntä, useimmiten varmaan ei. Jos on luotto omiin taitoihin ja vehkeisiin niin senkus vetää momentilla vaan. Jyrkillä varmaan on jonkinlainen näppituntuma asioihin, itteä saattais jännittää jos yhtäkkiä speksi onkin puolet siitä mitä yleensä. Silloin olis kiva varmistella, varsinkin jos on useampi harrasteyksikkö koneessa rahaa kiinni.
Comment
-
Kellari käyty uusiks läpi. 81Nm oli tälläkertaa momentti venymästä mitattuna.
Leikeltiin vielä pari palaa alumiinilattaa kuulerin / puskurin kannakkeeseen ja hitsuuttelin sen nippuun. Nyt se rauta kulkee alareunastaan puskurin päädystä päätyyn että puskurin saa tukevasti siihen kiinni. Täytynee porailla tarvittavat reiät ja leikellä ylimääräiset palat kulmista pois ja viedä pinnoitukseen. Kohtuullisen tukeva mutta kevyt vaikka iso häkkyrä onkin. Ei varmaan orkkis törmäyspalkin kanssa paina ~5kg. Täytyy punnita vielä huvikseen se.
Uusiin takapään aurauksensäätövarsiin prässäiltiin aakoon puslat, mitkä ei ihan identtiset olleet orkkiksiin verrattuna. Prässäiltiin puslat kuitenkin niin, että tukivarsi jää samaan kulmaan kuin alkuperäisellä puslalla.
TTspeediltäkin kolahti postissa kollektori pakosarjaan joten pääsee sitäkin kohta alottelemaan.
Comment
-
Ruuvailin tänään etupään olkavarsista laakerit pois ja prässäilin navat irti. Hetken aikaa joutu taas patentoimaan että sai laakeripaketin prässiin. Samalla rytinällä hitsuutin moottorin korvakkeet loppuun. Olin laiska enkä jaksanu ährätä tigillä niin painoin voimavirtamigillä hanat tappiin ja antaa laulaa. 180A virralla suli sen näkösesti että pysynee kiinni. Aamulla nakkaan kannakkeet pinnoitukseen niin jos viikonloppuna pääsis heittämään moottorin konehuoneen puolelle.
Comment
-
Mitattuja tuloksia.
C5 A6 4.2 etupään alumiiniset olka-akselit:
Olka-akseli ilman mitään : 4170g
Napa : 1270g
Laakeri kiinnityspultteineen 1720g
Koko paketti ilman napapulttia 7.16Kg
B5 2.8 etupään teräksiset olka-akselit:
Olka-akseli ilman mitään 7250g
Napa 1720g
Prässättävä laakeri 910g
Koko paketti ilman napapulttia 9.88Kg
Tarkkuus 10g sisällä.
Alumiinisilla etunilkoilla saa siis jousittamatonta massaa pois 2.72kg per etukulma että hoxpox vaan muillekkin b5 kanssa räpeltäville.
C5 4.2 ja b6 olka-akselit käy bolton, eli luultavasti b7 osat käy kanssa. Eroja noissa nilkoissa on että osassa on pienellä kartiolla ja osassa isolla kartiolla oleva etummainen alapallonivelen kiinnitys. B5 pitäis olla lähtökohtaisesti pienellä kartiolla oleva, jos sattuu isolla kartiolla oleva alumiininen etunilkka, niin ottaa käyttöön b6 etummaisen alatukivarren isolla kartiolla ja prässää siihen b5 varresta iskarin kiinnityspuslan, joka on leveämpi kuin b6 pusla. Tokihan sen iskarin alapään haarukan ja puslan välin voi laittaa vaikka prikoilla napakaksi, mutta se on ehkä vähän pöljä ratkaisu.
Comment
Comment