komeeta, aina pitää liittimet porttaa ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vr6T B5 avant
Collapse
X
-
Kaikkihan kun tietää että b5 menee 4" downpipe vetoakselin yli heittämällä, niin tämän verran jää vielä tilaa liittää hukkis ennen vetoakselia. Täytynee vielä 1kpl 2" vbandi asentaa pakopiipun ja portin väliin.
Verkonpaino toimi hyvin hitsausjiginä kun kolvailin an liittimet vesihaaran pätkiin.
Vielä kerkeää tarjota 3b aby adu vesihaaraa modattavaksi ennenkuin teen letkutuksia enempää tätä rakennelmaa. Tuntuu että ne on kadonnut maapallolta kokonaan.
Vesihaaran modaus tosiaan sen takia kun syyläri on kontissa, niin koneen etukautta olis hiukka turha heittää voltilla ympäri jostain kautta. Näin pääsee suoraan lähtemään taaksepäin.
Imusatsissa näkyvät numerot on muuten kansisetin jampan mittaamat ilmamäärät laskettuna hevosvoimiksi ilman buustia, eli kohtuu samoissa on virtaus per runneri.
Tosiaan "tekele" on vähän ehkä karkea ilmaisu :D
Comment
-
Otin taas verkonpainon jigiksi ja piti tehä letkut ja kollektoriputki tänään valmiiksi. Silmät kiinni ja sinnepäin tuurilla tuli samanpituset letkutkin, mikä lienee ihan suotavaa. Olin sitte onnistunu jemmaamaan 4kpl hitsattavia AN10 lähtöjä johonkin ja päädyin siivoamaan hallia. Lopuksi kyseiset liittimet löytyikin ilmeisesti kvanttimekaanisesti tunneloituvasta "SPARE FITTINGS" laatikosta mihin ne olin aiemmin laittanutkin mutta vasta kolmannella etsintäkierroksella löytyi.
Huomenna sitte kolvaillaan, tänään ei enää motivaatio piisannu.
Comment
-
Purku berttakuutosesta löyty sopivat etuvetarit, joten se homma selkes nyt.
Liittimet kolvattu. Vielä lähtö paisarille ja päädyt josta päästäänkin aiheeseen paisari ja ilmaus. Vakio vesihaarasta lähtevästä ylävesiletkusta haarautuu pikkuletku muistaakseni ylimmästä kohdasta paisarille josta ilmaa poistuu auton käydessä. Paisarin pohjasta letku menee syyläriin jota kautta kone ottaa vettä jos tarvitsee.
Suunnilleen tämä systeemi pitäis apinoida että homma toimii, mutta takasyylärin kanssa vielä vähän kysymysmerkki että teenkö kahdella paisarilla. Ilmauksen kannalta olis helpoin että molemmissa päissä on omansa, mutta tokihan syylärin yläreunasta voi tehdä vaikka AN3 kokoisella letkulla vedon etupaisarin yläreunaan jolloin takapää ilmautuu automaattisesti. Etupäässä olevasta paisarista en meinaa vetää paluuletkua syyläriin, vaan termostaattikotelon kanteen tulevalle jäähdytetyn veden putkeen. Kannen takapään lähdöstä veto lämppärin kennolle ja kennosta paluu niinkuin orkkiksena joka taitaa olla putkella lohkossa olevaan lähtöön termarikotelossa.
Jälkijäähdytyksen kiertovesipumppuhan ottaa veden vesihaarasta ja se palautuu lämppärin kennon paluuvesiputkeen. Tästä ei tarvinne välittää kun erillistä jälkijäähypumppua ei tule.
Nyt kun mulla ei tähän konstruktioon tule myöskään termostaattia, niin pitääkö termostaattikotelossa oleva kanteen menevä peruskierron kanava tulpata?
Sikstoisekseen saako jostain helpolla alumiinista termarikopan kantta vai tehäänkö itte?
Comment
-
Jos letkun väliin termaria ajattelit, niin vaikka 2kpl tollasia ja termaria väliin https://www.uspartsperformance.fi/mr...ostaatin-koppa
E. Taisin ymmärtää väärin.
Comment
-
Termaria ei tosiaan tuu, vaan sähköistä vesipumppua ohjataan vedenlämpöjen mukaan.
Soviteltiin eilen moottoriin osia paikalleen ja tajusin että tähän ei taida tulla kuin laturi enää moniurahihnalle. Jarrujen ja ohjauksen tehostus tulee sähköpumpuilla, eli saa laittaa varmaan melko kiukkuisen laturin. Varmaan täytyy vielä miettiä laittaisko ohjaustehostimen kuitenkin remmivetoiseksi.
Comment
-
Jos vinkin saa antaa, niin alivälitä laturi ja tehostimen pumppu. Radalla vedetään koko ajan +5000rpm, joten olennaista on, että apulaitteilla on sopiva toimiva kierrosalue suhteessa siihen missä ne toimii vakiona.
Eli ite laittasin noillekin hammashihnan, ja välittäisin niin, että pyörii samat 5000rpm:llä, kuin ne pyörii vakiona 2000 rpm:llä. Sillon toki olennaista on kattoa, että laturi toimii tyhjäkäynnillä. Sillon voi tyhjäkäynnin kierroksii joutuu nostamaan lähelle kahta tonnia. Riippuu kovasti laturista.
Comment
-
Itsellä on sähköinen tehostimen pumppu ja moniura käyttää vain laturia. Kun 2 isoa flektiä käy takakontissa, 3 bensapumppua yms ja rattia vääntää kuten radalla väännetään niin 90A laturi menee polvilleen. Seurauksena latausjännite 11V.
Apulaitteiden alivälittämistä suosittelen myös. Laturille teetin aikoinaan isomman pyörän.
Comment
-
Ihan validi pointti, tuosta apulaitteiden alivälittämisestä oli kenaxin kanssa jo muistaakseni viimetalvena juttua että täytyy duunata se. Muutenki varmaan laturia valitessa täytyy vielä paneutua että ostaako sitten vaikka 140 ämpärin laturin jostain uudemmasta ettei välttämäti tartte niin isoo patterii. Sähkölaitteita kuitenki on melkonen määrä.
Comment
-
Comment
-
Kannattaa pistää laturille niin iso pyörä kuin mahdollista, mutta niin että se lataa myös tyhjäkäynnillä. Kaivele jostain laturin speksit ja katso sieltä latauskäyrä ja tähtää tyhjiksellä sinne alapäähän. Kunhan sitten myös siellä yläkierrosalueella ollaan riittävästi laturin toiminta-alueella.
Comment
-
Voi juukelis puukelis toi ajat sitte ostettu putkensuoristin on loistava härveli. Rullailtiin eilen auki toi Terholta ostettu aeroflow AN8 alukieppi, yllättäen se näyttää korkkiruuvilta sen jälkeen mikä ärsyttää melko paljon. Eipä muutaku härveli ruuvipenkkiin kiinni, vetelemään putkea läpi ja lopputulos näyttää ihan hyvältä. Soviteltiin siinä sitte toista bensalinjaa ja todettiin että pitäis aloittaa varmaan toi pohjan entraaminenkin.
Comment
-
-
Askarreltiin eilen hiukan puolabillettiä taas paikalleen mitä Terho toimitti mulle jo kuukausia sitten mutta koko kalikka oli unohtunu romujen sekaan. Painoa tolla perän takakannakkeella on varmaan 2x sen mitä orkkis valupalikalla. Jos tolla säästyis siltä että perämurikka ei putoile tielle.
Samalla kun oltiin vielä nosturilla, tökättiin toinen bensalinja hollille ja kolvailin lambdamutterit downpipeen. Etäisyyttä pakosiivestä lambdaan tulee noin 50cm, siellä varmaan pahin pyörteily on jo kerennyt rauhoittua. Lambda/t ei tuu downpipen ensimmäiseen pätkään vaan just ton ensimmäisen pätkän vbandin jälkeen. Eli jos ja kun tarvii remontoida, ropeltaa hukkista tai mitä ikinä niin ne ei oo ensimmäisenä tiellä. Näillä näkymin laitan vaan yhden anturin josta ecuun/näyttöön tieto. Sillain ei ainakaan tuu sitä tilannetta että ecu saa väärää tietoa viallisen anturin takia ja erillinen mittari näyttää et kaikki olis kunnossa.
Comment
-
Tänään puuhasteltiin pakoputkeen 4" - 2x3" muunnospala kun valmista sopivaa ei mistään löytynyt. Tuurilla tuli ihan kohtalainen, ilman mitään mittauksia kokeiltiin ensimmäinen versio tehdä vaan malliksi, mutta siitä tulikin nyt sitten käyttökelpoinen pala. Soviteltiin vielä kardaanitunneliinkin sitä ja putken kulmakin osuu ihan hyvin tontille. Seuraavan kerran kun jaksaa laittaa auton nosturille niin täytyy taas paneutua tohon putkiston viemiseen vaikka taka-akselille asti.
Viimeksi muokannut Hammu; 13.11.2017, 19:25.
Comment
-
Otin taas ittee niskasta kiinni ja yritin saada jotain aikaiseksi. Kuivasumpun öljypöntön sijoittelu ja koko on ollu ajatuksena tässä eikä mikään oo edenny mihinkään. Rikoin mä yhden vanhan lättäpenkin kuppipenkin kiskoiksi ja tilasin iabed industries huohotuspalikoita muutaman kappaleen.
Sumppupönttöö kun ei löydy mistään sopivaa niin tarttee tehä itte. Tilavuutta tolla tulee olemaan 7.5 litraa. Siihen päälle öljypohja, linjat ja jäähdytin pari litraa. Kaataa kasin koneeseen ja ratsastaa auringonlaskuun.
Pönttöö sovittelin koneen taakse ja kaasuläpän alapuolelle, vaikka paino tuleekin etuakselin etupuolelle niin kyllä mä sen taidan tohon läpän alle laittaa. Jää kuitenkin hyvän matkaa vakaajan tason yläpuolelle ettei oo ekana maahan raapimassa.
Billets
Tässä vielä sahaamatta mittaan:
Näissä sitten jo oikeassa mitassa:
Comment
Comment