Morjes!
Hetken mietin että kirjoittelenko tonne näyteikkunaan vai tänne projekteihin, mutta onhan tämä auto vähän "projektissa" niin päätin sitten tänne kirjotella.
Elikkäs tollanen A6 haettiin ukon kanssa AVK:lta ihan sillä tarkoituksella että olisin opettanut isääni (:D) vähän autonkorjausta ja hitsaamista, tosin hitsaamistahan tässä ei juuri ole, mutta muuta sitten senkin edestä.
Tähän hätään en nyt saanut kuvia lähtökunnosta kun oli vielä keula kasassa, mutta toivottavasti saisin nekin tänne laiteltua jossain vaiheessa.
Elikkäs auto oli keulakolaroitu, ilmeisesti johonkin tolppaan tai muuhun "kulmaan". AVK:lla myyntiehtoina oli korjattavaksi, eli ei siis tarvinnut viedä mihinkään mittauksiin eikä hankkia mitään todistuksia.
Siis uutta palikkaa vaan kiinni.
Ensimmäisenä uusiksi meni seuraavanlaisia:
- Puskuri ja sen osat
- Syyläri
- Ilmastoinnin kenno
- Sumuvalot
Toisesta ajovalosta oli menny kiinnikkeet rikki, mutta nekin korjaantui helposti sulattamalla kiinnike takaisin paikalleen. :)
Autoon vaihdettiin samalla uudet etulokasuojat, kun vanhat oli yllättäen ruostunut puhki. Aika mielenkiintoista muuten että katsastuksessa vaihdettujen osien määrä 2% ja lukee että lokasuojat, kun luulin itse että siihen tulisi puskuria yms. mitä kolarikorjauksessa on vaihdettu.
Tässä siis tämänhetkisestä kunnosta kuvia.
https://imageshack.com/i/pnYDOdAEj
https://imageshack.com/i/pnz5Al28j
https://imageshack.com/i/plydKlXDj
Laatu ei ehkä näissä kuvissa mikään paras ole mutta on niissä vähän kateltavaa. :)
Kesällä olis tarkotus vähän tehdä maalaushommia kun on noita pikkuvirheitä siellä täällä.
Etupuskurin oon maalannut itse ja se oli ensimmäinen maalaus mitä olen ikinä tehnyt ruiskulla ja ns. vesivärillä. Puskurista tuli aika hyvä siihen nähden etten tosiaan ennen ollut mitään maalaillut. Yhdellä pienellä valumalla siis selvittiin ja kiiltoakin löytyy kohtuullisesti. ;)
Laitan siitäkin vähän myöhemmin kuvaa vähän tarkemmin.
Sitten vähän vielä lisää autosta.
Vm.-98 2.8 30v v6 Quattro automaattina
ajettu n.255tkm
Varusteitakin löytyy ihan kiitettävästi.
En tiedä kuinka yleistä se näissä on mutta kuskin penkki on muistipaikoilla?
Ja loppuun vielä pari kysymystä, joita oon nyt miettinyt ja koittanut googletellakin vähän huonolla menestyksellä.
Eli ajotietokoneen näyttöön oli avk:lla seistessä ilmaantunut sellasia viivoja poikittain, että näyttöä ei näe kunnolla. Eli pystyykö tuota korjaamaan itse ja jos ei, niin paljonkohan maksaisi korjata?
https://imageshack.com/i/pmJcioP1j
Tuossa kuvassa näyttö näkyy aika hyvin, mutta näkyvyys huononee kun kabiiniin alkaa tulla lämmintä.
Sitten tässä eräänä päivänä kun olin ajanut tällä päivän ja seuraavana päivänä koitin lähteä ajamaan niin eipä startannutkaan.
Elikkäs akussa oli jännitettä 11.88V noin suunnilleen. :D
Avaimesta kääntämällä kuului vaan napsaus, samanlainen kuin olisi akku vähissä ja siihen se sitten jäikin. No ajattelin että ajonestolla olisi jotain osuutta asiaan ja kokeilin, että menen pihalle ja käytän ovia lukossa ja uudestaan, mutta ei. Ei vieläkään mitään. Sitten alko jo vähän suututtaa, niin laitoin lämmitykseen ja odottelin puolisen tuntia, niin sitten lähti ilman mutinoita.
Jälkeenpäin kuulin kaverilta että näissä voi olla lukoissa jotain ongelmia juotoksien kanssa, kun tehtaalta tullessaan juotokset on niin onnettomia, että ne lähtee helposti irti ja saattaa estää siten käynnistymisen.
Olen aina ite luullut, että ajonesto antaisi kuitenkin startata muttei lähe käymään.
Oonkohan nyt ollut sitten ihan väärässä luulossa vai voisiko molemmat olla mahdollisia?
Kuinkas hankala tämmöstä ongelmaa on siis korjata. Kolvaaminen kyllä onnistuu, mutta jos tosi harvoin tekee tämmöstä niin onko sitten sen väärti avata ovipahvit että saa kolvattua parit tinat sinne?
Ja viimeinen kysymys: Kuinka näissä yleensä toimii tuo vakionopeudensäädin?
Huomasin kun laitoin vakkarin noin 80km/h niin tuntui että auto ei osannut kunnolla pitää sitä siinä 80:ssä vaan vähän väliä tuntui sellasta nykimistä.
Nopeus kyllä pysyi tasasena mutta auto tavallaan kokoajan joutui korjaamaan sitä, vaikka aivan tasaisella kohdalla oltiinkin.
Laittelen lisää kuvia ja juttuja, kunhan vaan saan hommaa eteenpäin.
Opiskelijana joutuu vähän odottelemaan kesätöitten rahoja että pystyy mitään tekemään. :D
Toivottavasti tähän ei hirveästi tullut kirjotusvirheitä ja olis ymmärrettävää tekstiä. :D
Hetken mietin että kirjoittelenko tonne näyteikkunaan vai tänne projekteihin, mutta onhan tämä auto vähän "projektissa" niin päätin sitten tänne kirjotella.
Elikkäs tollanen A6 haettiin ukon kanssa AVK:lta ihan sillä tarkoituksella että olisin opettanut isääni (:D) vähän autonkorjausta ja hitsaamista, tosin hitsaamistahan tässä ei juuri ole, mutta muuta sitten senkin edestä.
Tähän hätään en nyt saanut kuvia lähtökunnosta kun oli vielä keula kasassa, mutta toivottavasti saisin nekin tänne laiteltua jossain vaiheessa.
Elikkäs auto oli keulakolaroitu, ilmeisesti johonkin tolppaan tai muuhun "kulmaan". AVK:lla myyntiehtoina oli korjattavaksi, eli ei siis tarvinnut viedä mihinkään mittauksiin eikä hankkia mitään todistuksia.
Siis uutta palikkaa vaan kiinni.
Ensimmäisenä uusiksi meni seuraavanlaisia:
- Puskuri ja sen osat
- Syyläri
- Ilmastoinnin kenno
- Sumuvalot
Toisesta ajovalosta oli menny kiinnikkeet rikki, mutta nekin korjaantui helposti sulattamalla kiinnike takaisin paikalleen. :)
Autoon vaihdettiin samalla uudet etulokasuojat, kun vanhat oli yllättäen ruostunut puhki. Aika mielenkiintoista muuten että katsastuksessa vaihdettujen osien määrä 2% ja lukee että lokasuojat, kun luulin itse että siihen tulisi puskuria yms. mitä kolarikorjauksessa on vaihdettu.
Tässä siis tämänhetkisestä kunnosta kuvia.
https://imageshack.com/i/pnYDOdAEj
https://imageshack.com/i/pnz5Al28j
https://imageshack.com/i/plydKlXDj
Laatu ei ehkä näissä kuvissa mikään paras ole mutta on niissä vähän kateltavaa. :)
Kesällä olis tarkotus vähän tehdä maalaushommia kun on noita pikkuvirheitä siellä täällä.
Etupuskurin oon maalannut itse ja se oli ensimmäinen maalaus mitä olen ikinä tehnyt ruiskulla ja ns. vesivärillä. Puskurista tuli aika hyvä siihen nähden etten tosiaan ennen ollut mitään maalaillut. Yhdellä pienellä valumalla siis selvittiin ja kiiltoakin löytyy kohtuullisesti. ;)
Laitan siitäkin vähän myöhemmin kuvaa vähän tarkemmin.
Sitten vähän vielä lisää autosta.
Vm.-98 2.8 30v v6 Quattro automaattina
ajettu n.255tkm
Varusteitakin löytyy ihan kiitettävästi.
En tiedä kuinka yleistä se näissä on mutta kuskin penkki on muistipaikoilla?
Ja loppuun vielä pari kysymystä, joita oon nyt miettinyt ja koittanut googletellakin vähän huonolla menestyksellä.
Eli ajotietokoneen näyttöön oli avk:lla seistessä ilmaantunut sellasia viivoja poikittain, että näyttöä ei näe kunnolla. Eli pystyykö tuota korjaamaan itse ja jos ei, niin paljonkohan maksaisi korjata?
https://imageshack.com/i/pmJcioP1j
Tuossa kuvassa näyttö näkyy aika hyvin, mutta näkyvyys huononee kun kabiiniin alkaa tulla lämmintä.
Sitten tässä eräänä päivänä kun olin ajanut tällä päivän ja seuraavana päivänä koitin lähteä ajamaan niin eipä startannutkaan.
Elikkäs akussa oli jännitettä 11.88V noin suunnilleen. :D
Avaimesta kääntämällä kuului vaan napsaus, samanlainen kuin olisi akku vähissä ja siihen se sitten jäikin. No ajattelin että ajonestolla olisi jotain osuutta asiaan ja kokeilin, että menen pihalle ja käytän ovia lukossa ja uudestaan, mutta ei. Ei vieläkään mitään. Sitten alko jo vähän suututtaa, niin laitoin lämmitykseen ja odottelin puolisen tuntia, niin sitten lähti ilman mutinoita.
Jälkeenpäin kuulin kaverilta että näissä voi olla lukoissa jotain ongelmia juotoksien kanssa, kun tehtaalta tullessaan juotokset on niin onnettomia, että ne lähtee helposti irti ja saattaa estää siten käynnistymisen.
Olen aina ite luullut, että ajonesto antaisi kuitenkin startata muttei lähe käymään.
Oonkohan nyt ollut sitten ihan väärässä luulossa vai voisiko molemmat olla mahdollisia?
Kuinkas hankala tämmöstä ongelmaa on siis korjata. Kolvaaminen kyllä onnistuu, mutta jos tosi harvoin tekee tämmöstä niin onko sitten sen väärti avata ovipahvit että saa kolvattua parit tinat sinne?
Ja viimeinen kysymys: Kuinka näissä yleensä toimii tuo vakionopeudensäädin?
Huomasin kun laitoin vakkarin noin 80km/h niin tuntui että auto ei osannut kunnolla pitää sitä siinä 80:ssä vaan vähän väliä tuntui sellasta nykimistä.
Nopeus kyllä pysyi tasasena mutta auto tavallaan kokoajan joutui korjaamaan sitä, vaikka aivan tasaisella kohdalla oltiinkin.
Laittelen lisää kuvia ja juttuja, kunhan vaan saan hommaa eteenpäin.
Opiskelijana joutuu vähän odottelemaan kesätöitten rahoja että pystyy mitään tekemään. :D
Toivottavasti tähän ei hirveästi tullut kirjotusvirheitä ja olis ymmärrettävää tekstiä. :D
Comment