Ostin kyseisen kulkupelin työkomennuksella ollessani Belgiassa 2006 ja toin tämän muuttoautona mukanani, silloin kilometrejä oli mittarissa 120000Km.
Autoon oli Hohenester Motorsportin toimesta vaihdettu putkisto, alusta (ei säädettävä) sekä lastutettu 420Hp softalla. Rekisteriotteessa on 299Kw.
Ajelin huolettomia kilometrejä melkein toisen mokoman ja sitten 229000Km kohdalla päätti toinen turboista katkaista akselinsa...
Ajelin KeskiSuomeen ja vaihdettiin RS4/6 turbot, home made DP:t, 100cel katit ja poistettiin konehuoneesta turhia kilkkeitä kuten toisioilmahässäkät pumppuineen, jälkijäähypumppu imusarjan päältä sekä ilmanputsarin alipaineella avautuva lisäilman otto systeemi. Tuon remontin päätteeksi ajoin 25 mukavaa kilometriä ja sitten kilahti :( Oli näköjään laakereissa jo sen verran väljää että kun saatiin painetta kuten pitää, niin pari veivin laakeria päätti pyörähtää. Auto hinaukseen ja takaisin pajalle... Pajalla sattui (yllätys yllätys:) ) olemaan yksi RiSan lohko jolla oli ajettu 92000Mailia, joten se alle ja menoksi.
Auto toimi hyvin ja penkissäkin tuli käytettyä ACF dynopäivällä 2014 ja sieltä tuli sellaiset laput kuten pitikin Hohenesterin softalla ja noilla turboilla, 454Hp ja 566Nm.
Ilmanputsariksi tuli jossain vaiheessa JHM paketti muovisella lämpösuojalla, ja tulihan se TFSI puolamuunnoskin tehtyä, en kuitenkaan laittanut kimppatilauksen puola-adaptereita vaan vaihdoin uudemmat venakopat mihin nuo uudet puolat kävi bolt-on. Kopat kävi vesiprinttauksessa ennen asennusta.
Seuraavaksi otin käsittelyyn konehuoneen bensalinjat kun pumppukin oli vaihdettu jo monta vuotta sitten 044:ksi. IE kiskot, AN8 linjat, AMW säädettävä regu ja bensahöyryjen kierrätysletkustot samalla pois. Suuttimiksi valittiin EV14 1200cc, ehkä liian ahneesti noin isot ja säätäjältä tuli välillä sellaista kommenttia että huono saada toimimaan koko alueella kun ämpärillä kaadetaan kakkua sylintereihin. Mutta loppujen lopuksi se saatiin toimimaan hyvin, Erikoismoottorin persdyno kertoi 5:lla alkavan teholukeman :)
Tämä auto kun on minulla jokapäiväisessä ajossa ja jonkin verran tuli työmatkoja Hesaankin ajeltua, niin en pitänyt kiirettä viinajuttujen kanssa, mutta sitten se viina vei minutkin mukanaan... Tankki tyhjäksi ja viinaa sisään ja Erikoismoottori näytti taas taitonsa ja kyllähän alkoi RiSa loikkaamaan taas pykälää paremmin. Niin kauan kun loikkasi :)
Yhdeltä Hesan reissulta pois tullessani kun lähdin taukopaikalta Luumäen Shelliltä ihan normaalisti ykkösellä ja sitten kakkonen ja lämä pohjaan, niin kuului vain POKS, auto pompahti ja sammui siihen. Kytkin pohjassa rullasin tien viereen vain todetakseni että jostain keulasta tulee tielle aika paljon öljyä, ensimmäinen ajatukseni oli että 'No niin, tämän verran ne vakioveivit sitten kesti'. Auto trailerilla Lappeenrantaan ja vittuuillessani annoin RiSan opetella olemaan koko lopputalven ja koko kesän katselematta edes paljon sinne päin :)
No, kun kukaan ei sille mitään tehnyt niin pitihän se kone-latikkopaketti ottaa pois ja alkaa tutkimaan vahingon laajuutta...
Viimeinen veivi juuresta poikki ja lohkon kummallakin puolella reikiä ja veivi oli rikkonut myös starttimoottorin, se siitä sitten. Purin koneen ja kaikki laakeripinnat ovat erittäin hyväkuntoisia, eli voiteluongelmaa ei ollut havaittavissa ja viereinen veivikin oli hieman jo vääntynyt = Vääntö rikkoi. Ainut mikä harmittaa niin ettei kerenynyt käyttämään penkissä että tietäisi miten paljon sitä vääntöä oikein viinalla oli.
No se siitä setupista. Uutta kehiin. Ja nyt laitetaankin sitten mopo keulimaan ihan kunnolla. Hyllyyn oli kasautunut kaikennäköistä osaa jo valmiiksi, kuten Japen entinen lohko, 3.0L kampiakseli, H-profiiliveivit, kytkinpaketti (joka olikin liian köykänen minulle, joten se meni myyntiin ja toinen tuli tilalle), ja kaikkea muuta pikkusälää.
Sitten Erikoismoottorin konsultoimana valitsemaan turboja... 2 vaihtoehtoa oli, EFR tai Garrett. EFR on niiiiiin vaikea saada mahtumaan tuonne konehuoneeseen ilman isohkoja peltitöitä, joten valinta kohdistui Garrettiin ja siellä GTX2967R solmuihin 0.86 pakopesillä FinTurbolta. Niihin hommasin V-band laipat vielä niin saa helpommin tehtyä DP:t.
Männät tilasin Futurez:ilta, kun heistä oli tullut IE:n maahantuoja tällä välillä ja männiksi tuli 83mm 9.5 rutulla, helmapinnoituksilla ja vahvemmalla tapilla, aika maltilliset :)
Bensapumpuiksi tulee 2 x Walbro 450 ja linjat tankilta konehuoneeseen AN8:lla. Jos ei riitä niin laitetaan sitten konehuoneeseen 044 pumppu tai kaksi :)
Nyt projekti on siinä vaiheessa että koneistajaa olen valitsemassa lohkon ja lalakerran koneistuksille/tarkistuksille ja tasapainoitukselle. Vaihtoehtoja on muutama, osa suositelluista on karsiutunut pois liian korkean hinnan takia tai että V6 moottorille ei ole palikoita tasapainoitukseen.
Koneistuksien aloittamisen lisäksi olemme aloittaneet pakosarjojen teot ja toisen puolen sarjat alkavat hahmottumaan pikkuhiljaa. Putket tulee AMW:n kuumaputkea ja laipat on rosteria myös. Hitsauksessa käytetään myös saman aineen lankaa. Kunhan kummallekin puolelle ollaan saatu samanlaiset tötsät niin sitten aloitetaan se vaikein osuus, kollektorien teot. Niitä olen jo muutaman harjoitellut ja tuntuu onnistuvan.
Oma haasteen tälle projektille tuo sen että tämä tullaan tekemään kahdella MAFilla ilman Y-putkea ja muita putkihässäköitä, ja sen takia Akku siirtynee konttiin, ABS purkki akkukaukaloon ja muutakin kivaa on suunnitteilla akkukaukalon suhteen. Niistä myöhemmin lisää tietoa.
Projektin on tarkoitus olla valmis ensi kesäksi, mitään hätäilyä ei aleta tekemään vaan kaikki tehdään nyt kerralla kunnolla, tai ainakin niin hyvin kun osataan :)
Laatikkoon tulee JHM syncrokit, lukko eteen ja Torsen modi. Toinen laatikko on sitten seuraavaa laatikkosteppiä varten, josko saisi vähän erilaisia välityksiä alkupäähän ja suoraa kytkentää myös alkupäähän :)
Kuvia ja tarinaa lisäilen sitä mukaa kun asiat etenee.
Autoon oli Hohenester Motorsportin toimesta vaihdettu putkisto, alusta (ei säädettävä) sekä lastutettu 420Hp softalla. Rekisteriotteessa on 299Kw.
Ajelin huolettomia kilometrejä melkein toisen mokoman ja sitten 229000Km kohdalla päätti toinen turboista katkaista akselinsa...
Ajelin KeskiSuomeen ja vaihdettiin RS4/6 turbot, home made DP:t, 100cel katit ja poistettiin konehuoneesta turhia kilkkeitä kuten toisioilmahässäkät pumppuineen, jälkijäähypumppu imusarjan päältä sekä ilmanputsarin alipaineella avautuva lisäilman otto systeemi. Tuon remontin päätteeksi ajoin 25 mukavaa kilometriä ja sitten kilahti :( Oli näköjään laakereissa jo sen verran väljää että kun saatiin painetta kuten pitää, niin pari veivin laakeria päätti pyörähtää. Auto hinaukseen ja takaisin pajalle... Pajalla sattui (yllätys yllätys:) ) olemaan yksi RiSan lohko jolla oli ajettu 92000Mailia, joten se alle ja menoksi.
Auto toimi hyvin ja penkissäkin tuli käytettyä ACF dynopäivällä 2014 ja sieltä tuli sellaiset laput kuten pitikin Hohenesterin softalla ja noilla turboilla, 454Hp ja 566Nm.
Ilmanputsariksi tuli jossain vaiheessa JHM paketti muovisella lämpösuojalla, ja tulihan se TFSI puolamuunnoskin tehtyä, en kuitenkaan laittanut kimppatilauksen puola-adaptereita vaan vaihdoin uudemmat venakopat mihin nuo uudet puolat kävi bolt-on. Kopat kävi vesiprinttauksessa ennen asennusta.
Seuraavaksi otin käsittelyyn konehuoneen bensalinjat kun pumppukin oli vaihdettu jo monta vuotta sitten 044:ksi. IE kiskot, AN8 linjat, AMW säädettävä regu ja bensahöyryjen kierrätysletkustot samalla pois. Suuttimiksi valittiin EV14 1200cc, ehkä liian ahneesti noin isot ja säätäjältä tuli välillä sellaista kommenttia että huono saada toimimaan koko alueella kun ämpärillä kaadetaan kakkua sylintereihin. Mutta loppujen lopuksi se saatiin toimimaan hyvin, Erikoismoottorin persdyno kertoi 5:lla alkavan teholukeman :)
Tämä auto kun on minulla jokapäiväisessä ajossa ja jonkin verran tuli työmatkoja Hesaankin ajeltua, niin en pitänyt kiirettä viinajuttujen kanssa, mutta sitten se viina vei minutkin mukanaan... Tankki tyhjäksi ja viinaa sisään ja Erikoismoottori näytti taas taitonsa ja kyllähän alkoi RiSa loikkaamaan taas pykälää paremmin. Niin kauan kun loikkasi :)
Yhdeltä Hesan reissulta pois tullessani kun lähdin taukopaikalta Luumäen Shelliltä ihan normaalisti ykkösellä ja sitten kakkonen ja lämä pohjaan, niin kuului vain POKS, auto pompahti ja sammui siihen. Kytkin pohjassa rullasin tien viereen vain todetakseni että jostain keulasta tulee tielle aika paljon öljyä, ensimmäinen ajatukseni oli että 'No niin, tämän verran ne vakioveivit sitten kesti'. Auto trailerilla Lappeenrantaan ja vittuuillessani annoin RiSan opetella olemaan koko lopputalven ja koko kesän katselematta edes paljon sinne päin :)
No, kun kukaan ei sille mitään tehnyt niin pitihän se kone-latikkopaketti ottaa pois ja alkaa tutkimaan vahingon laajuutta...
Viimeinen veivi juuresta poikki ja lohkon kummallakin puolella reikiä ja veivi oli rikkonut myös starttimoottorin, se siitä sitten. Purin koneen ja kaikki laakeripinnat ovat erittäin hyväkuntoisia, eli voiteluongelmaa ei ollut havaittavissa ja viereinen veivikin oli hieman jo vääntynyt = Vääntö rikkoi. Ainut mikä harmittaa niin ettei kerenynyt käyttämään penkissä että tietäisi miten paljon sitä vääntöä oikein viinalla oli.
No se siitä setupista. Uutta kehiin. Ja nyt laitetaankin sitten mopo keulimaan ihan kunnolla. Hyllyyn oli kasautunut kaikennäköistä osaa jo valmiiksi, kuten Japen entinen lohko, 3.0L kampiakseli, H-profiiliveivit, kytkinpaketti (joka olikin liian köykänen minulle, joten se meni myyntiin ja toinen tuli tilalle), ja kaikkea muuta pikkusälää.
Sitten Erikoismoottorin konsultoimana valitsemaan turboja... 2 vaihtoehtoa oli, EFR tai Garrett. EFR on niiiiiin vaikea saada mahtumaan tuonne konehuoneeseen ilman isohkoja peltitöitä, joten valinta kohdistui Garrettiin ja siellä GTX2967R solmuihin 0.86 pakopesillä FinTurbolta. Niihin hommasin V-band laipat vielä niin saa helpommin tehtyä DP:t.
Männät tilasin Futurez:ilta, kun heistä oli tullut IE:n maahantuoja tällä välillä ja männiksi tuli 83mm 9.5 rutulla, helmapinnoituksilla ja vahvemmalla tapilla, aika maltilliset :)
Bensapumpuiksi tulee 2 x Walbro 450 ja linjat tankilta konehuoneeseen AN8:lla. Jos ei riitä niin laitetaan sitten konehuoneeseen 044 pumppu tai kaksi :)
Nyt projekti on siinä vaiheessa että koneistajaa olen valitsemassa lohkon ja lalakerran koneistuksille/tarkistuksille ja tasapainoitukselle. Vaihtoehtoja on muutama, osa suositelluista on karsiutunut pois liian korkean hinnan takia tai että V6 moottorille ei ole palikoita tasapainoitukseen.
Koneistuksien aloittamisen lisäksi olemme aloittaneet pakosarjojen teot ja toisen puolen sarjat alkavat hahmottumaan pikkuhiljaa. Putket tulee AMW:n kuumaputkea ja laipat on rosteria myös. Hitsauksessa käytetään myös saman aineen lankaa. Kunhan kummallekin puolelle ollaan saatu samanlaiset tötsät niin sitten aloitetaan se vaikein osuus, kollektorien teot. Niitä olen jo muutaman harjoitellut ja tuntuu onnistuvan.
Oma haasteen tälle projektille tuo sen että tämä tullaan tekemään kahdella MAFilla ilman Y-putkea ja muita putkihässäköitä, ja sen takia Akku siirtynee konttiin, ABS purkki akkukaukaloon ja muutakin kivaa on suunnitteilla akkukaukalon suhteen. Niistä myöhemmin lisää tietoa.
Projektin on tarkoitus olla valmis ensi kesäksi, mitään hätäilyä ei aleta tekemään vaan kaikki tehdään nyt kerralla kunnolla, tai ainakin niin hyvin kun osataan :)
Laatikkoon tulee JHM syncrokit, lukko eteen ja Torsen modi. Toinen laatikko on sitten seuraavaa laatikkosteppiä varten, josko saisi vähän erilaisia välityksiä alkupäähän ja suoraa kytkentää myös alkupäähän :)
Kuvia ja tarinaa lisäilen sitä mukaa kun asiat etenee.
Comment