Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 3.0 TDI BKN jakoketjujen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 3.0 TDI BKN jakoketjujen vaihto

    Audi A4 B7 3.0TDI quattro automaatti tuli ostettua syksyllä.
    Ostettaessa oli tiedossa, että "pienen" raplatuksen päästää, mutta en siitä ottanut stressiä sen kummemmin, harvoinpa se ketju poikki menee. Sitten aloin huomaamaan silloin tällöin, että käynnistettäessä lämmintä moottoria starttimoottori pysähtyy kuin seinään hieman pyörähdettyään. Pidin sitä aluksi sähköperäisenä vikana, kunnes aloin pelkäämään pahinta, eli sitä, että ketju on venynyt niin pahasti, että ketju asettuu väärälle piikille rattaalla, jolloin kone menee jämppiin. Ja kyllähän se kaupan pihasta startatessa melkein hävetti käyntiin laittaa, kun ääni oli kuin betonimyllyssä. Remontti oli siis tiedossa. Puolittain en alkanut remonttia tekemään eli vaihtamaan vain toista nokkien kiristintä. Moottorissa on kuitenkin neljä ketjua ja jokainen niistä pyörii jotakuinkin saman verran, joten päädyin tekemään remontin kunnolla ja oikomatta ihan jo oman mielenrauhan vuoksi.

    Moottorin rakenteen vuoksi kyseisestä operaatiosta tulee aika mittava, joten luokittelin sen jo pienimuotoiseksi projektiksi.

    Alunperin aioin hommata Febin ketjusarjan, mutta ongelmaksi tuli toimitusongelmat tehtaalta, joten päädyin tilaamaan kaikki osat OE-osina Saksasta. On kuitenkin todella kriittinen osa moottoria, niin ihan mielellään sitä sijoittaa kunnollisiin osiin.

    Lähdetään liikkeelle ääninäytteestä, kunnossa olevasta moottorista ei lähde tällaista ääntä, se on fakta.
    Viimeksi muokannut tuputin; 28.11.2015, 08:22.

  • #2
    Minä yritin aiheesta jo uutta FAQ topicia luoda, mutta en ole kiireiltäni saanut sitä kokonaan aikaiseksi. Tässä nyt omat muistelmat aiheesta. Moderaattorit siirtäkööt pois, jos ketju ei sovi. Aihe osuu ainakin täsmälleen.

    Alkupään 3.0 V6 TDi ympäristöissä on tunnetusti ollut moottorin kylmäkäynnistyksessä esiintyvää rallatusta/kolinaa, joka useiden väitteiden mukaan johtuu kiristäjien suunnitteluvirheestä.
    Kiristäjässä on öljykanava, sekä jousi, joka pitää kiristäjän ketjuluistin ääriasennossaan kireällä öljynpaineen puuttuessa. Jousen kuluminen omalta osaltaan aiheuttaa kiristäjän väsymisen ja muuttuu luonnollisesti löysemmäksi iän myötä.
    Ongelmat ovat monessa foorumilla olleessa tapauksessa alkaneet noin 200-250tkm kohdalla.

    Käyttäjien jakamien tietojen mukaan näitä ongelmia on ensihätään korjattu uusimalla nokka-akseleiden ketjunkiristäjiä ja näissä tapauksissa ongelma on poistunut kokonaan, tai sitten ei ole ja ongelma on uusinut toisinaan jopa nopeasti. Oletettavaa on, että uusi kiristäjä ei poista venyneen ketjun ongelmaa, mikäli kilometrejä on takana jo paljon.
    Moottorinohjaus pyrkii korjaamaan tilannetta parhaansa mukaan ja tekee sen varmasti siihen asti, kunnes jako on hypännyt tarpeeksi monta hammasta ohi ja ajoituksen korjaus ei enää onnistu ja peli on menetetty. Omassa tapauksessa jako oli hampaan pielessä ja auto kävi vielä siististi. Vikavalokaan ei vielä ehtinyt syttymään, mutta oletettavasti kohtalainen tuho oli jo lähellä.

    Oireet ennen remonttia:

    *Kylmänä käynnistyessä noin 2-5 sekuntia jatkuva kolina, joka häviää ketjun kiristyessä. Merkkitiskin mukaan tilanne normaali, mikäli ääni häviää parin sekunnin kuluessa.
    *Lämpimällä moottorilla noin 15min tauon jälkeen käynnistäessä sama ongelma.
    *Moottorin lämpimänä käydessä epämääräinen auton ”hytkytys”
    *Karkea käyntiääni (Jota tietysti hankala erottaa, jos ei ole vertailukohtaa”
    *Mystinen rahina/kolina kierrosalueella noin 1050-1200rpm

    Remontti:

    Toisin kuin merkkiliike väittää, remontti on mahdollista tehdä moottoria irrottamatta. Tieltä täytyy purkaa tietysti kaikki mahdollinen, jotta päästään pelipaikoille.
    Merkkiliike ehdottaa uusittavaksi kaiken nokka-akselien ketjupyöristä lähtien, joskaan tähän en itse oikein jaksanut uskoa.

    Kustannukset:

    Varaosakustannukset manuaalilla varustettuun autoon vuonna 2015 olivat noin 2200€ riippuen tilattavien tavaroiden määrästä. Summa sisältää myös uuden kytkimen, sekä kaksoismassavauhtipyörän.
    Ketju- ja kiristinsarjoja saa valmiina paketteina muutamilta toimijoilta. Omani tilasin varaosanumeroiden perusteena yksittäisinä osina.
    Pienenä silppuna joutui hankkimaan vauhtipyörän pulttisarjan, kytkimen työsylinterin, öljyt, roput yms.

    Comment


    • #3
      Starttimoottorista sen verran, että itsellä oli sama ongelma auton hankinnasta lähtien ja viimein pari kuukautta sitten se kyykkäsi lopullisesti kauppakeskuksen parkkipaikalle. Uusi startti tilalle ja ongelmat poistui.

      Ketjuista vielä sen verran, että itsellä on juuri tuo febin setti ja samalta tehtaalta ne taitaavat tulla, luki paketissa sitten mitä hyvänsä. Samoin kiristäjät.

      Comment


      • #4
        Omassa autossa on kilometrejä hieman yli 200tkm verran. Itse puntaroin kauan, että lähdenkö tekemään remonttia moottori paikallaan vai otanko koko nipun apurunkoineen alas. Päädyin irrottamaan koko nipun sen takia, että moottorin ollessa lattialla on 100% pääsy kaikkeen ja silloin ainakin poistuu ahtaiden tilojen vuoksi virheen tekemisen mahdollisuus. Kyseessä on kuitenkin kallis ja aikaa vievä operaatio, joten suotavaa olisi, että menisi kerralla putkeen. Toki aina virheitä voi aina sattua, teki sitten remontin miten tahansa.

        Comment


          #5
          Mikä merkkiliike väitti, että remonttia ei pysty tekemään ilman moottorin irroitusta? Jos huoltoneuvoja on sanonut näin, niin eivät hekään kaikkea voi ulkoa muistaa. Paras on kysyä/pyytää kysymään asentajilta, jotka niitä autoja korjaavat. Voisin kuvitella, että hinnoittelevat myös ketjupyörät, koska jos niissä on oikeasti kulumaa niin voin vaan kuvitella mikä poru siittä tulee jos niitä ei ole etukäteen hinta-arvioon laitettu ja asiakkaalle soitetaan, että tämmöiset täytyisi laittaa myös...ja hinta pompsahtaa heti.

          Comment


          • #6
            Audin ohje kertoo, että pitää moottori irroittaa. Ko. tavan edut mainittu aiemmin. Huoltoneuvojien sanomisista en tiedä, kun en asioi heillä.
            Onko jollain varaa teetättää tällaisia remontteja :)

            Comment


            • #7
              Koko projektissa on hyvä olla tietysti mahdollisimman paljon ohjeistusta, jota löytyy esimerkiksi tästä
              Siitä sitten vain perusteellisen pesun jälkeen auto pukille ja hommiin. Ensin konetilassa purkamista, johtojen irrottelua, putkien repimistä irti. Varsinkin sivuilla on aika ahdasta. Moottorin ohjainlaite kaikkineen päivineen moottorin päälle.


              Moottorin letkujen ja johtojen, tukivarsien, vetareiden, kardaanin yms. irrottelun jälkeen kaikki on valmista paketin tiputtamiseen. Pinosin lavoja päällekkäin, johon päällimmäiseen ruuvasin järkeville kohdille lankuista ja muista sopivat telineet. Sitten vain varovasti tiputtamaan alaspäin ja katkomaan nippareita, jotka vahingossa ovat jääneet kiinni :)
              Ei mennyt kuin xenonien korkeussäädön liitin hajalle, kun unohtui irrottaa.


              Pumppukärryillä helppo siirrellä pois auton alta.


              Sen jälkeen nostin moottorinostimella koko paketin alemmas, jotta helpompi työskennellä. Sitten vain purkamista, jotta laatikon saa irti. Turbosta oli hyvä huomata ettei ylimääräisiä välyksiä ollut (mielestäni) yhtään. Ei tuo nyytti kovin kevyt kyllä ole, nyt tietää mistä auton kova omamassa oikein pääasiassa rakentuu... Samalla kun kaikki oli niin älyttömän hyvin esillä, niin puhdistin imusarjat, vaihdoin hehkut, moniurahihnan ja kaikki rullat, korkeapainepumpun hihnan ja kiristimen, vesipumpun ja termostaatin sekä kampiakselin takastefan. Lähestulkoon kaikissa paikoissa käytin uusia pultteja, jos ne oli asteilla kiristetty.

              Comment


              • #8
                Raivokasta purkamista ja viimein sieltä se koko homman ydin paljastuu. Toivoin löytäväni jotain radikaalisti rikkoutunutta, mutta mitään muuta kuin venyneitä ketjuja kilometritolkulla ei löytynyt. Laahainten pinnatkin olivat hyvässä kunnossa. Ketjut tuntuivat tosi löysiltä rattaille.


                Vaihdoin kaikki laahaimet ja ketjut uusiin. Rattaat varmaan syö paritkin ketjut ennen kuin kuluvat merkittävästi. Uudet ketjut tuntuivat tosi jämäkiltä vanhojen rattaiden päällä, ihme on jos vielä raplattaa. Kyllä silti tällaisen konstruktion suunnittelijaa pitäisi vedellä ympärikorvia, niin paljon miksi-kysymyksiä itselläni heräsi!


                Aluksi yritin puhdistaa imusarjoja Mr Musclella, mutta se on aivan liian mietoa. Olisihan nuo pöössäkin voinut liottaa, mutta päädyin kokeilemaan lipeäliuosta eli viemärin avaukseen tarkoitettuja rakeita ja vettä. Noin 30% liuos on muuten aika kovaa kamaa, kirveli silmiä niin perhanasti. Suurin osa lähti sillä irti, ne mitkä jäi saa jäädä. Imusarjan läppien mekanismit ja tangot oli hyvässä tikissä ja liikkuivat nyt kuin ihmisen mieli.

                Comment


                • #9
                  Sama oli mulla, kun luisteja pällistelin. Ei niissä juuri naarmuja enempää ollut. Ketjut ne vaan venyy siellä ajan myötä. Toi pienin kiristäjä on kyllä ihan hasardi keksintö. Näyttää, sekä tuntuu ihan rimpulalle tuohon muuhun konstruktioon nähden...

                  Comment


                  • #10
                    Onko tyhmä kysymys kysyä, että minkälaisella huoltovälillä nämä autot on olleet ?
                    LL vai järki-ihmisen 15tkm ? Vai joku muu ?
                    Ketjunhan pitäs kestää periaatteessa vähän pidempään kuin tuo 200-250tkm, niin mietin että onko LL tässä se pakkaa heikentävä tekijä.

                    Comment


                    • #11
                      Omassa 375tkm. Aina ajettu Aina ajettu niin pitkästi öljyillä kuin ajotietokone sallii. Ei rapise eikä säklätä ketjut missään tilanteessa.

                      Comment


                      • #12
                        Omaa oli ajettu LL-ohjelmalla, ennen meille siirtymistä ja säntillisesti huollot tehty. Itse siirryin käyttämään 15tkm ohjelmaa. Tapauskohtaisia nämä kai enemmän on, mutta selkeästi yleisiä 200-250tkm kohdalla. Toisilla vehkeet särkyy ja toisilla ei.

                        Comment


                        • #13
                          En nyt kyllä sanoisi että yleistä. Appiukolla sama kone 425 mittarissa ja alkuperäinen ketju. Ja eikös tälläkin foorumilla ole joku yli 700tkm ajettu alkuperäisellä jakopäällä. Kyllä tuohon remonttiin joutuminen on harvinaisempaa.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä tietää, 3.0 TDI haussa jollakin aikavälillä mutta todennäköisesti A6 ja kieltämättä tämä topicci hieman pelästytti ostoaikeita.

                            Paljonko tämä projektin auto on ajettu?

                            Comment


                            • #15
                              Karvan päälle 200tkm on mittarissa. Kylmänä ei juurikaan ääntänyt startatessa. Pahin ääni tuli, kun lämmin moottori oli seissyt 10-15min ja sitten starttasi. Ääninäyte on juuri sellaisesta tilanteesta.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla 207tkm, eikä rallattele vaan käy oikein pehmeästi. BKN myös siis. Liekö tämä ketjunvaihtohomma vain huonoa tuuria, tai kenties osuutta ylioptimistisilla LL vaihtoväleillä.

                                Comment


                                • #17
                                  No minulle on kymmenkunta soitellut ja lähetellyt privaa liittyen tuohon remonttiin ja omien autojensa oireisiin.
                                  En ala siitä väittelemään, että onko tämä vika yleistä vai ei. Kaikissa tapauksissa vähän yli 200tkm mittarissa ja ongelmat samat. Harvinaista kai se sitten on... Puhuttakoon siis tässä vaiheessa vielä, että yleistymään päin.
                                  Hienoa niille, jotka ovat ajaneet 7 miljoonaa orkkis ketjuilla ja jaksaavat siitä kehua. Toisilla se ei välttämättä mene niin ja siihen tämä ketju tarjoaa mielestäni hyvää tietoa asiasta hienojen kertomusten ja kuvien muodossa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tarvitseekos tuo ketjun vaihto operaatio jotain lukitustyökaluja, vai onko homma vaan ketju irti-elä pyöritä konetta -juttu?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos haluaa helpotusta elämään niin kannattaa käyttää erikoistyökaluja. Jos on ohjeet jakopään kasaamiseen, niin kyllä sen pystyy poranteristä yms. soveltamalla tehdä ilmankin. On vain paljon helpompi esim. pyörittää moottoria noilla kaluilla. Itse hommasin sarjan täältä: http://urly.fi/xa7

                                      Varsinkin kun asentaa nokka-akseleiden ketjuja ja laahaimia on pakko olla ohje, muutoin menee metsään. Ketjusta pitää saada löysät pois vääntämällä nokka-akselin ratasta tietyllä momentilla siten, että löysät menee kiristimen puolelle. Muistaakseni kuskin puoli 15Nm ja vänkärin puolin 30Nm.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla tais olla jotain 230-240 mittarissa ku jako ekan kerran hyppäs ja alko samoja ääninäytteitä antamaan ku tuolla videossa, tosin vasta 15s startin jälkeen. Ja 15tkm välein oli öljyt vaihdettu parin ekan huollon jälkeen auton historiassa, joten ei oikein LL:kään voi syyttää.

                                        Kauanko otti aikaa että oli paketti nenän edessä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sit lisätiedusteluna, onko moni näistä manuaali ja onko noi startti-/hyppyjutut tulleet kun auto on seisonut pikkuvaihteella ylämäkeen ?

                                          Comment


                                            #22
                                            Manuaali, ja tapahtui niin että starttasin, lopetin startin liian aikaisin, starttasin uudestaan, jolloin kone vielä hieman pyöri(my bad), jolloin startti iski pyörivään koneeseen..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Automaatti on tämä. Italiasta autoa on alunperin lähdetty tuomaan tännepäin ja huoltokirjassa on merkintöjä, mutta italialaiseen tapaan niistä ei ota pirukaan selvää miten autoa on todellisuudessa huollettu. Jotain on kuitenkin tehty.

                                              Itsellä tosiaan silloin tällöin startin eka pyörähdys stoppasi kuin seinään. Hetken sitä mietin ja päädyin siihen lopputulokseen, että ketju meinaa ottaa rattaan väärälle piikille, jolloin kone ei enää pyöri.
                                              Joku oli tällä foorumilla kirjoitellut samanlaisesta ongelmasta just samoilla kuvauksilla ja jonkun ajan päästä sama kirjoittaja oli ottamassa jo kansia irti :)
                                              Silloin päätin, että en starttaa enää kertaakaan ennen kuin jakopää on rempattu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                9h otti, että koko nippu oli lavojen päällä. Missään kohtaa en hätäillyt ja ensimmäistä kertaa teen. Kasaamisen ainakin yritän tehdä todella huolellisesti ja kaikki paikat puhdistaen ja järkevät osat uusiin vaihtaen.
                                                Ilman nosturia ja vehkeitä en itse edes harkitsisi alkavani tähän. Olen ottanut ylös tunnit paljonko on mennyt, vedän loppuun sitten yhteenvedon, kun homma on valmis.

                                                Jakopää kasassa ilman mitään suurempia ongelmia. Saas nähdä tuliko laitettua ketjukotelon väliin tarpeeksi huolellisesti tiivistesilikonia, voisi nimittäin vähän syljettää, jos vuotaa.


                                                Toisen vetoakselin sisempi suojakumi oli hieman rikki, joten vaihdoin vain uuden kumin. Samalla kun aloitin, niin puhdistin kaikki nivelet ja laitoin uudet rasvat. Samalla puhdistin jäähdyttimet. Erityisesti välijäähdyttimet olivat osittain tukossa ukopuolelta.


                                                Laturin otin pöydälle ja katsoin hiilien ja liukupintojen kunnon. Olisihan ne paremmatkin voineet olla.


                                                Comment


                                                • #25
                                                  Päätin siltä istumalta hommata samaan konkurssiin uudet (tai siis kunnostetut) sekä laturin että startin. Taas jälleen kerran niin helpot vaihtaa, kun on pääsy kaikkeen.


                                                  Sitten paketti onkin jälleen takaisin kasassa ja valmis paikalleen asennettavaksi. Nostin moottorinostimella ensin koko nyyttiä vähän ylemmäs ja lisää lavoja alle, sitten vain pumppukärryillä auton alle. Todella tarkka sovitettava, ei saa kiirehtiä tässä(kään) kohtaa tai lopputuloksena voi olla rikkinäinen imusarja tms.




                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eihän kellään muuten sattuisi olemaan kuvaa/tietoa/mahdollisuuttaa käydä tsekkaamassa, että mistä kautta vasemman puolen ylävesiletku on vedetty alas moottorille? Ei tunnu istuvan oikein mitenkään, kun koittaa keksiä reittiä AC-putkien ja runkoaisan välistä. Kuvia en siitä kohdasta tullut ottaneeksi...
                                                    Audin ohjeissa on vielä väärä kuva, joten siitäkään ei saa vinkkiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Löytyi sille ylävesiletkullekin oikea reitti, ahdas väli on kyllä.

                                                      Kivi vierähti sydämeltä, kun Audi tärähti tulille. Ekan startin jälkeen kuuluu kolahdus, kampiakselin päähän oli unohtunut erikoistyökalu, jolla on moottoria pyöritetty. Onneksi ei mennyt moniurahihnan väliin...
                                                      Ohjaustehostimen pumppu vähän valittelee tyhjyyttään aluksi, mutta hiljeni, kun lisäsi öljyä ja ilmat lähti pois. Vaihteiston öljylinjan liitos jäähdyttimeen vuoti aluksi hieman, mutta sekin lakkasi hetken käytyä. Pitää seurata sitä.

                                                      Jäähdytysjärjestelmä oli aika pahasti kalkkeutunut, paikoittain putkistossa kuuran tyyppistä hilettä. Nestekin oli kaikkea muuta kuin kirkasta. Järjestelmään laitoin 4% kidesoodaliuoksen, jota käyttelin käyntilämpötilaan saakka. Järjestelmä on ollut melko lailla tyhjä, silti liemi oli ulos tullessaan tämän näköistä, aivan sakkamaista.



                                                      Vähän sieltä jotain muutakin tuli pihalle...
                                                      Seuraavaksi on luvassa järjestelmän huuhtelua niin pitkään, että ei tule ylimääräistä tavaraa pihalle järjestelmästä. Eihän tällä keinoin kaikkia kalkkeutumia pois saa, mutta ainakin osan.



                                                      Tässä kun nyt kaikki on muutenkin lähtenyt vähän keulimaan, niin ajattelin uusia kaikki etupään tukivarret Meylen HD-settiin. Tukivarret oli melkein kaikki alkuperäisiä, joten niiden löysyys ainakin osittain ymmärrettävää. Auton myyjä kertoi etujousien olevan poikki, joten hommasin uudet jouset. Muuten hyvä, mutta jouset oli täysin ehjät. No, vaihdoin silti uudet jouset nyt samalla, kun sellaiset löytyi. Mun makuun nykyinen alusta on jo ihan riittävän jämäkkä, joten uudet jouset on vanhoja vastaavat.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Moottorin pohjamuovi puuttui kokonaan, joten sellainen piti hankkia. Tilasin http://www.autokaitse.ee/ -sivustolta pohjamuovin, joka osoittautui erittäin jämäkäksi, joskaan ei kaikkein kevyimmäksi. Pohja"muovi" on tehty lasikuidusta, eikä materiaalivahvuudessa ole kyllä säästelty. Suosittelen.





                                                        Loppuvaiheena sitten öljyjen vaihtoa. Kun halavalla sain, niin ostin tuollaisen pumpattavan vaihteistoöljypumpun, johon tuli erilaisia adaptereita mukaan. Aivan loistava keksintö, varsinkaan jos ei paremmasta tiedä :)
                                                        Takaperän öljynvaihto simppeli, etuperässä ei sitten tyhjennysproppua ollutkaan. Pitää ajaa lämpimäksi ja käydä naapurin korjaamolla imaisemassa etuperä niin kuivaksi kuin on mahdollista.
                                                        Keskitasauspyörästöön en löytänyt tarvikeöljyä mistään ja alkuperäistä en raaski ostaa, kun oli aivan järkyttävän kallista.

                                                        Automaattivaihteiston öljynvaihdon tein huuhtelemalla, koska öljypohja irroittamalla ja suodatin vaihtamalla vaihtuu öljystä arviolta ehkä puolet. Tein homman siten, että ensiksi öljypohjan tyhjennys, öljypohja irti, puhdistus ja uusi suodatin paikalleen. Sen jälkeen uudet öljyt öljypohjaan ja lämmönvaihtimelta tuleva putkiliitos auki ja iso pönttö alle.



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sen jälkeen auto pariksi sekunniksi kerrallaan käyntiin jonka jälkeen öljypohjan täyttö. Tätä niin kauan, että putkesta pönttöön tuleva öljy kirkastuu. Tässä tapauksessa öljyä meni kaikkiaan 14 litraa. Vanhat öljyt oli mun mielestä niin hirveän näköiset, että pitää varmaan vaihtaa ne vielä uusiksi muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen, koska vaihteistosta varmasti irtoaa kaikenlaista likaa uuteen öljyyn. Tarvikesuodatin oli paikallaan, joten on öljyt ja suodatin ainakin kertaalleen vaihdettu aikaisemmin.





                                                          Vasemmalla vanha öljy ja oikealla suoraan purkista otettu uusi öljy.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Toivottavasti Meylen laatu on parantunut sitten takavuosien, tai saat olla vaihtamassa uudestaan seuraavan talvirenkaan vaihdon yhteydessä.

                                                            Vaihteistoöljy on tosiaan sen näköistä, että oli aikakin vaihtaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X