Elokuussa tuli 3b passat vaihdettua vm.02 A6 Avant (AKE) tiptronic, joka oireili vastaavaa: Hengitystä ilmanputsari koteloon mielettömästi ja kauhea kilinä. Myöskin vedot olivat 85% kateissa. Kummempia ei alettu ihmettelemään ja purettiin keula kokonaisuudessaan ja nyppästiin venttiilikannet auki. Summattuna: lähes jokainen laahainpala ja keinuvipu lähteneet kävelemään. Nokat ja nostaja aika brutaalissa kunnossa, niimpä aloin etsimään rullanokka-kansia kuumeisesti. Huoltokirjan välistä löysin Tammerdieselin koneistuskuitin (980e) ja Tepolta laskun nokista, venttiileistä, nostajista, tiivisteistä ja keinuista(1800e). Mielenkiintoista tässä on se, että kansien kunnostuksesta on 80tkm takana ja lopputuloksena sama kuin nyt.
Tuurilla löysin keski-suomesta purku kutosen jossa BDG-moottori. Kannet kävivät myyjän toimesta koneistuksessa vielä ennen minulle luovutusta. Tasot oikaistiin, imu ja pakokanavat pestiin karstasta, venttiilivarrenkumit ja yksi venttiili uusittiin samalla. Koeponnaukset heittämällä läpi ja kannet ovat tällähetkellä vailla noutoa.
Tietysti vesipumppu+rullat+remmit ja termari vaihtuu. Lisäksi pa-järjestelmään kupariprikkoja ja jäähdytinputkien o-renkaat vaihtuvat.
Kuvia mättään tänne, kun aikaa sivuston opetteluun löytyy.
Olisi kiva tietää, nyt kun keula on levällään ja kannet irti, sellaisia "must do" hommia, joita kannattaa hoitaa samalla vaivalla, ettei tarvitsisi ottaa huoltoasentoon jonkun tiivistevuodon tai vastaavan vuoksi. Mitä turbo tykkää tuollaisesta "väärään suuntaan" pakopainetta vastaan pyörimisestä, vai onko lainkaan pyörinyt väärin?!?
Tuurilla löysin keski-suomesta purku kutosen jossa BDG-moottori. Kannet kävivät myyjän toimesta koneistuksessa vielä ennen minulle luovutusta. Tasot oikaistiin, imu ja pakokanavat pestiin karstasta, venttiilivarrenkumit ja yksi venttiili uusittiin samalla. Koeponnaukset heittämällä läpi ja kannet ovat tällähetkellä vailla noutoa.
Tietysti vesipumppu+rullat+remmit ja termari vaihtuu. Lisäksi pa-järjestelmään kupariprikkoja ja jäähdytinputkien o-renkaat vaihtuvat.
Kuvia mättään tänne, kun aikaa sivuston opetteluun löytyy.
Olisi kiva tietää, nyt kun keula on levällään ja kannet irti, sellaisia "must do" hommia, joita kannattaa hoitaa samalla vaivalla, ettei tarvitsisi ottaa huoltoasentoon jonkun tiivistevuodon tai vastaavan vuoksi. Mitä turbo tykkää tuollaisesta "väärään suuntaan" pakopainetta vastaan pyörimisestä, vai onko lainkaan pyörinyt väärin?!?
Comment