Asiallinen kattaus! Etujalkatilavaloille saa valmista johtosarjaa, mutta milteipä samalla vaivalla tekee molemmat jos on pelkkää takavalojen sarjaa värkkäämässä. Itse tein entiseen molemmat johtosarjat kerralla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B8 -09
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
TH: Kiitos, mutta hiilikuitu ei okein ole omaan makuun..
Turbokiisseli: Tosiaan etupenkin liittimeen pitäisi pinnit vetää lattiamaton alla niin saisin noissa penkeissä olevat takajalkatilavalot toimimaan? Tarvii värkkäillä samanmoinen neljän valon johtosarja tähän!
Vietän vapaapäivää kotosalla ja pistin ovipahvit palasiksi. Pahvit oli siis A5:stä vm 2014. Ovenkahvoissa ja ikkunakytkimien kehysmuoveissa on A4 osanumero (8K) eli ne varmaan käy suoraan. Alcantarat on irrottamatta vielä, mittailun perusteella ne sopii mutta katsotaan miten käy!
Alcantarat on kiinni inhottavilla muovivaluilla, eli haen dremeliin katkaisulaikan motonetistä ja kokeilen miten irtoaa.
Comment
-
Meni aika DIY hommiksi tämä. Ainakaan edessä ei alcantaran taustamuovi sopinut suoraan joten revin pelkän kankaan irti ja liimasin vanhan ovipahvin taustamuoviin. Moisen pikkuhomman takia tuntien työmäärä, mutta kyllä sen arki-iltoina alta pois tekee.
Alkuperäinen (A4) ovipahvi räjäytetty ja uudesta (A5) irrotettu pelkkä kangas:
Ensimmäinen lähestulkoon valmis, eli tässä alkaa jo olla aika hyvin eroa karvalakkimallin pahviin:
- B&O ritilä
- Facelift ikkunanappi
- Alcantaraverhoiltu
- Teipattu lista
- Valaistu ovenkahva, maavalo ja varoitusvalo.
Ja kyllä vaan, listan alkuperäinen pinta näkyy teipin läpi, mutta en raaskinut hioa sitä pois. Nyt kun on uusi listasarjakin niin siihen laitan fillerimaalin ja hion tasaiseksi teippausta varten.
Enää kolme jäljellä, huh.
Omasta mielestä lisävalopaketin tuoma "arvokkuus" autoon on todellakin sen 300-400 euron sijoituksen arvoinen. Siihen pakettiinhan kuuluu vaikka mitä, äkkiä laskettuna 23 valonlähdettä lisää.Viimeksi muokannut Volver; 23.11.2015, 19:29.
Comment
-
Valojen johdot menee orkkiksena yhteen niistä isoista liittimistä, eli takavaloille riittää pelkät pinnit. Eteen tarvitsee sitten koko liittimen, joka taas riippuu siitä minkä valon asennat. Itse laitoin TT:n orkkisledit: 8J0 947 409 A. Penkeistä voit vakoilla mihin liittimeen johdot menee, en muista ulkoa, mutta väittäisin että siihen punaiseen, johon penkkien säätöjen sähköt tulee.
Jos sulla on yksi ylimääräinen alumiininen sisälistasarja niin voisin olla kiinnostunut! Voin antaa vaihdossa tuon oman muovisen niin ei tarvitse hioa.
Comment
-
Juu, se liitin johon takalamppujen johdot menee on selvillä. Eli siihen auton puoleiseen pitää vaan tuoda pinnit. Ajattelin laittaa eteen valoiksi hehkulankamallit niin saa vaihtaa polttimot mieleisiksi, todennäköisesti lämminvalkoinen led.
Joo, 2014 vm autosta on ylimääräinen listasarja ja hyväkuntoinenkin. Laitan sulle yv.
Comment
-
A5 kuskin oven johtosarjassa ei ollut takaluukun avaukselle liitintä, niin meni taas hommat DIY:ksi.
A5 johtosarjassa oli kuitenkin hälyttimen nappula, jota en tarvitse tähän autoon, niin sain sen hyödynnettyä;
Laitoin A4 johtosarjan palasiksi ja katsoin mikä pinni on takaluukun avauksen signaali terminaaliliittimessä... Sitten vaan A5 johtosarjasta hälyttimen napin signaali terminaalista irti, ja siirsin sen takaluukun signaalin paikalle. (32 pinninen liitin, tässä tapauksessa pin 23)
Hälyttimen johdoista vielä +12V ja maadoitus, niin takaluukun avaus heräsi henkiin. Eli nyt pitää enää kolvata johdot kunnolla ja päällystää kangasteipillä, niin tulee 100% oem look. Tosin takaluukun napin johdot kiertää eri kautta kuin normaalisti, sillä hälyn nappi sijaitsee ihan eri paikassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Jos olisin laittanut takaluukun johdot normaalia reittiä, olisi uusi johtosarja pitänyt purkaa, eikä siinä ole mitään järkeä.
Tosi nätisti vedetty irtojohdot testauksen ajaksi...
Viimeksi muokannut Volver; 24.11.2015, 19:12.
Comment
-
Ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä kontissa. Oli ihan tarpeeksi tekemistä ilmajousien asennuksen ja jarrujen maalauksen kanssa, niin mitään show-asennusta sinne ei vielä tullut.
Kompuralle ja oem vahvistimelle tein uudet kiinnikkeet että molemmat sai nätisti luukun taakse piiloon. Toisella puolella konttia on venttiiliblokki, jolle myös tehty kiinnike siten että mahtuu koteloon. Oikeastaan ottanut jo ensiasennuksesta asti päähän tämä kontti. Tarkoitus rakentaa uusiksi talvella ja tehdä enemmän show-henkinen, mm. 2 säiliötä, verhoilua ja kevyesti valaistu bassokotelo on piirrettynä.
Ja tulihan nuo takakaaret ja kaikki ovet äänieristettyä STP Black Goldilla pari kuukautta sitten.
Säiliö on hattuhyllystä pultattu, ja liitännät on taustapuolella. Takapenkin kaatamalla saa paineilmaa otettua ja tyhjennettyä vedenerottimet. Neljännessä liitännässä on paineenpoistoruuvi. Ilmalinjat menee suoraan verhoilujen sisään ja kompuralle+venttiiliblokille.
Otin nyt penkeistä vielä kuvan. Likainen ja kesken tuo sisusta.
Comment
-
Ompa tämä nyt taas vaikeaa. Kuskin ovipahvissa kaikki sähköt toimii muuten niinkuin pitääkin, mutta lukituksen merkkivalo ei syty kuin ensimmäisen lukituksen jälkeen, kun auto on käynnistetty. Eli varmaan oven ohjainlaitteessa joku bitti poikittain. Täytyy nyt kuitenkin koodata ovivalot päälle niin sitten näkee onko siellä jotain vikakoodia tai tuleeko lukitusvalokin kuntoon vaan koodauksen jälkeen..
Toinen vaihtoehto on vika A5 johtosarjassa, joko yhteensopivuus tai tuo diy-takaluukun avaus.Viimeksi muokannut Volver; 26.11.2015, 00:30.
Comment
-
Tarkistin ja tuplatarkistin johtosarjan ovipahvista, ei näyttänyt olevan kytkentävirhettä. Ehkä vcds kertoo huomenna jotain kun koodataan ratti ja lätäkkövalot kuntoon.
Vaihdoin tänään ratinkin ja pistin S-line ovilistat paikoilleen. Vaihdon yhteydessä piti vaihtaa myös liukurengas, koska vanhassa ei ollut tukea ratin napeille.
Ratin vaihdon jälkeen vakkari ja esp oli pois pelistä.
Ratin vaihto-ohjeesta taas kiitoksia Juholle, mutta näytti olevan pieni virhe ohjeessa. Liukurenkaan versio G tukee monitoimirattia, toisin kuin ohjeessa lukee. Vielä ei tosin ole koodattu päälle nappeja tässä autossa, mutta kaverille laitettiin myös G versio ja napit toimii siinä. Ohjeessa pitäisi varmaan lukea E, joka löytyi tästä ja kaverin autosta vakiona, ja on vain kuudella pinnillä varustettu.
Sisustan ja ratin vaihdon jälkeen auto alkoi jännästi tuntua paljon uudemmalta, sillä ratti ei ole vielä kulunut kiiltäväksi (Q5, ei tietoa kuinka vanha) ja penkit tuoksuu uudelle autolle. (A5 vm 2014)
Vielä pitäisi vaihdekeppi päivittää reikänahkaiseen ja laittaa jalkatilavalot. Jalkavalothan on takana jo, kun tuli penkkien mukana, mutta sähkö pitää vetää auton puoleiseen liittimeen.
Loppuun vielä kevennys, emännällä oli pari päivää kestämistä..
Comment
-
Aika marginaalinen ero. Suurin vaikutus tuli takakaarista, joista kuului selkeästi kiinankumien melut sisälle. Ovet ei vaikuttaneet meteliin, mutta ne on raskaammat jolloin resonointi väheni ja muutenkin miellyttävämmät käyttää (eli ei pärähdä suljettaessa). Kompressorin meteli takakontissa ja sen aiheuttama resonointi ulkopellissä hiljeni selkeästi.
Yhteenvetona; ei mikään kallis homma, 90e = 4,5m2 mattoa, mutta aikaavievä eikä mitenkään välttämätön. Jos nyt lähtisin vaimentamaan niin takakaaret ja kompuran vaimentaisin ehdottomasti. Ja koska 4,5m2 on maton myyntierä, niin loput laittaisin oviin ja hattuhyllylle sekä etujalkatilaan sen verran mitä lattiamatto antaa myöden.
Pistettiin vcds kiinni ja saatiin hommat pelittämään. Ratin asentotunnistimen kanssa oli vähän häikkää kun ei tajuttu valita Basic Settingsistä Steering wheel calibrationia ennen Group 001:n valintaa. Mutta tekemällä oppii. Oman vcds tekisi mieli hankkia niin ei tarvitsisi vaivata kaveria, ei oikein ole mun juttu pyydellä muita tekemään.
Sitten vaihdettiin ratin ohjainlaitteelta adaptive cc --> pelkkä cc, mfsw tiptronic --> pelkkä mfsw ja radiolle mfsw installed -rasti ruutuun.
Ovien osalta joka oven ohjainlaitteelle erikseen illuminated door handle, warning lights ja entry lights - rastit ruutuihin. Helppoa ja nopeaa
Arkisin kun asun kerrostalossa, niin talli on tosiaan ahtaanpuoleinen:
Eli rakentelu onnistuu oikeastaan vain viikonloppuisin:
Lukituksen ilmaisinvalolle ei tullut tolkkua. Eli täytyy olla johtosarjassa vika, vaikken millään uskoisi sitä. Vaihdan vielä A4 oman lukituspainikken jos se auttaisi...
Edit: Nyt alan värkkäämään jalkatilavaloja omaan ja kaverin autoon. Audizineltä löytyikin ihan hyvä osalista. Johtimiksi ajattelin tilata kouluelektroniikasta 0,5mm2 piuhoja, eli samaa vahvuutta kuin oem korjasjohdot. http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi...did=5100%20502
Armottoman googletuksen tuloksena alkaisi olemaan valmis osalista sisävalopaketille poislukien ovenkahvat, varoitusvalot ja valaistut meikkipeilit.
Ja penkin puoleisiin liittimiin ei löytynyt pelkkiä pinnejä, vaan pitää ostaa koko korjausjohto, joka maksaa 8,3/kpl...
Viimeksi muokannut Volver; 1.12.2015, 20:10.
Comment
-
Autossa luistaa kytkin, vähän harmillista kun vaan reilu 3kk ollut itsellä. No ei siinä, toimii hyvin kuitenkin kunhan varovasti kiihdyttelee. Tarvii tutkailla vaihtoehtoja missä teettää remonttia. Porin suunnalla tai lähialueella joku hyvä paja kellään tiedossa?
Tein tilauksen Speedille, sielä on tulossa seuraavaa:
- Takaluukun mikrokytkin koska vanha on rikki
- Jalkatilavaloille kahteen autoon
- Suulakkeiden rullien valaistus omaan autoon
- Hanskalokeron valot kahteen autoon.
Lediksi valikoitui näistä uusista penkeistä jo vakiona löytyvät 4E0 947 415A. Pitäisi olla kirkas ja hyvä polttimo.
Ja ebaystä tilasin kattovaloiksi ja lätäkkövaloihin cambus-ledit. Eli kohta alkaa olla valoasiat kunnossa.
Parempaa kuvaa ovivaloista.. Joillainhan on nämä jo vakiona...
Oem-upgrade kit kilvenvaloihin.
Johdot kouluelektroniikalta johtosarjojen tekemiseen. 0,14mm2 ja 0,5mm2.
Kolvattu ja kangasteipillä päällystetty diy takaluukun avausnappi kuskin ovipahvissa, ei paljoa alkuperäisestä erota.
Comment
-
Muistaakseni Sachsilta on tullut näihin jo kestävämpi SRE-sarja. Itse harkitsisin sitä jos olisin kytkintä vaihtamassa. Darksiden setti kesti kyllä itsellä hyvin, mutta ajomukavuus oli huono ja kytkin nypytti aina liikkeellelähdössä.
Comment
-
Comment
-
-
Comment
-
Kiitti! No ovivalot sain sisustan mukana, mutta ne on varsin helppo toteuttaa itse. Ovipahvin liittimeen yksi piuha lisää ja varastaa maan. Sitten vielä vcds koodaus.
Tuo äskeinen johtosarja on kaverille, mutta tässä on oma joka sisältää myös tuuletuskanavien säätönuppien valojen johdot. Vähän kesken nämä sarjat vielä, odotellaan speedin pakettia. Mutta ledejä varten on pinnit jo kiinni kuten kuvista näkyy. Ne pinnit sain ovipahvien vanhoista johtosarjoista.
Viimeksi muokannut Volver; 9.12.2015, 18:50.
Comment
-
Comment
-
Sivusuuttimeen oli joku "virallinen" irrotusohjekin mulla joskus muistaakseni elsawinistä. Siihen tarvitaan tietenkin Audin erikoistyökalu, :) eli semmoinen jonkinlainen koukku. Eli siellä sisäpuolella niissä on reiät sivuseinämissä. Niihin kun ujuttaa jonkun koukun ja vetää sitten ulospäin niin irtoaa. Mulla oli joku metallinen koukkupäinen tanko jolla vedin. Toki irtoaahan ne varmaan jollain tavalla kampeamallakin sivuista, mutta tuolta sisäpuolelta kun vetää niin ei ole vaaraa että turmelee ne suuttimen reunat. Siinä koukun kanssa pitää sitten olla sen verran varovainen ettei koukku lipsahda jolloin on vaarassa se lamellien kääntömekanismi hajota.
Comment
Comment