Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 B4 avant V6 autom pientä laittoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 B4 avant V6 autom pientä laittoa

    Iltaa! Pitkästä aikaa tuli hankittua tuollainen vanha Audi. Vaikka pikku laittoa onkin vailla niin onpa TODELLA hauska auto! Monenlaisista eurovaunuista on kokemusta mutta tässä on kyllä aivan erityinen luonne. Tykkään!
    Tämä on Saksantuonti vuosisadan vaihteesta, käyttöönotettu 01/93. Kolme tai neljä omistajaa, 265 tkm huoltokirjalla. 2.6 ABC kone, CFY sähköohjattu(?) laatikko sport-kytkimellä. Varsin hyvät varusteet, melkein kaikki toimii :) Hieno vihermetalliväri, koukku, alkuperäisalut, kaukolukko, ilmastointi jne.
    Viime vuodet pyörinyt nurkka-ajossa lastenvaunuina - potentiaalia on kyllä vähän kovempaakin menoon. Hain tämän Mikkelistä parin sadan kilsan päästä. Matka tuntui nyt paljon lyhyemmältä kuin viimeksi siellä käydessä:)
    Voimalinja toimii kuin ajatus, kulku on herkkää, vakaata ja jämäkkää. Auto on kompaktin kokoinen, näkyvyys on hyvä ja hallinta naurettavan helppoa ja vaivatonta - 22 vuotta vanha laitos kuitenkin kyseessä!
    Laitan tämän asialliseen käyttökuntoon ja annan isälleni (82v.) - hänen lötkösatasensa (5000S) alkaa olla hieman vanha ympärivuotiseen käyttöön.
    Sitten niitä ongelmia/haasteita joissa mielelläni ottaisin neuvoja viisaimmilta vastaan:
    Koneessa on pieni öljyvuoto tai oikeastaan useita. Auto on ollut ihan mitättömällä ajolla (5tkm/vuosi) ja öljynvaihdosta on jo aikaa. Olisiko vain niin että huohottimet tukkoiset ja öljy ohentunutta? Mikä oljy olisi hyvää ABC:lle? Onko Valvolinen maxilife 10w40 liian paksua tököttiä?
    Laatikko töksäyttää joskus 3-4-välillä, ei pahasti mutta kuitenkin. ATF Dexron on ohjekirjan mukaan oikea liemi tähän mutta kuinka paljon? Entä suodin, pääseekö siihen helposti käsiksi tässä CFY-laatikossa? Onko tämä ZF? En ole käynyt auton alla vielä ollenkaan. Jos lootassa älyä/sähköä niin mitkä liittimet hapettuvat ekaksi?
    Kori on hyvä, lähes ruosteeton. Etupyörien takana on hieman ruskeaa näkyvissä, ei paha. Kuskin ovi roikkuu vähän, saranassa on klappia. Tappiako ei pysty vaihtamaan? Siis koko sarana uusiksi vai? Takaluukku on kiinni puskurissa, natisee kuopissa ja molemmista on lähtenyt vähän maalia. Olisko puskuri noussut vähän? Niin ja takalasinpyyhin jämähtänyt keskelle lasia. Rele naksuu, siinä kaikki. Onko tavallista näissä että luukun johtosarja väsyy taitekohdasta?
    Niin ja sitten se haastavin eli keskuslukon alipainepumppu. Mykkä, osa kortin juotoksista irti. Yritän tinata mutta vaurion aiheuttaja lienee muualla. Kuskin oven läpivienti? Se olisi helppo korjata jos sarana pitää vaihtaa niin menisi samalla...
    Ai niin kuskin puoleinen ajovaloumpio on halki. Kelpasi kuitenkin katsastuksessa? Ehjää saa tarjota ja alipainepumppua myös. Niin ja musta apparinpenkki (jos verhouksen voi siirtää kuskin penkkiin) olisi kiva, tässä selkänojan nurkka puhkeamassa.
    Vinkkiä ja kommenttia kiitos! B4 rules!

  • #2
    Onko tavallista näissä että luukun johtosarja väsyy taitekohdasta?

    -Omassa Sedan B4:ssa sekoili takavalot, johtosarjassa tosiaan oli vika.

    Millaiset umpiot sinulla on edessä? Saattaisi löytyä tallista linssi sinulle! :) Helppo vaihtaa!

    Kannattaa nettivaraosasta kattoa audi 80 hakusanalla, eivät montaa kymppiä pyydä alipainepumpuista. Itselle ja kaverille olen hommannut toimivat pumput nettivaraosan kautta.

    Comment


    • #3
      Itellä ollu 2kpl C4-korisia ja yks B3, joissa takaluukun johtosarja kärsinyt juurikin siitä taitekohdasta. Korin ja luukun välissä vasemmalla puolella on haitarikumi, jonka sisällä johdot kulkee. Kurkkaappa haitarikumin alle, saatat yllättyä :)

      Itse korjasin kesällä omasta C4:stä tuon siten, että purin luukun ja kontin verhoiluja sopivasti ja siitä sitten piuhaa poikki ja uutta tilalle. Vaihdoin jokaista piuhaa noin metrin verran, juotokset tuli siis noin puolen metrin päähän taitekohdasta. En nyt johdon paksuutta muista, oisko ollu 0,75mm².

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista! Jep, se takaluukun johtoläpivientihän siellä on huonona. Ainakin kerran korjailtu jo mutta ei ehkä kauhean hyvin. Aika napominen tuossa oli, sormenpäät on nyt hellinä. Luukku oli myös vähän vinossa ja siksi kävi puskuriin ja natisi ihottavasti. Palaneita etuparkkeja etsin hyvän aikaa kun en tyhmä tajunut että ne siinä nurkassa missä yleensä on vilkut - tässä V6:ssa varmaan erilaiset umpiot kuin muissa 80:sissä - lasi jatkuu nurkan (parkkivalon) yli. Alipainepumpun tilasin tuolta myyntipalstalta kun numero täsmäsi. Kuskin ovi kaipaa vielä huomiota, sisusta pesua ja tekniikka öljyhuoltoa. Päälipinnassakin olisi hieromista, aika kauhtunut maali kauttaaltaan. Tai siis kauniisti patinoitunut ;) Saa nähdä jaksanko hinkata, päivähän tuollaisen puleeraamisessa vierähtää.

        Comment


          #5
          Öljyvuodot tahtoo tulla kovettuneiden tiivisteiden takia. Toinen vaihtoehto voisi olla virheellinen kiristys esim venttiilikopassa. Näin vanhassa veikkaan kyllä ensimmäistä.

          Laatikko on ZF, muistaakseni 4HP-tyyppiä. On sähköälyllä. Öljymääriä en nyt tähän lähtöön osaa sanoa, mutta foorumilla asiasta varmaan löytyy juttua. Samalla saatta löytyä muutakin huoltovinkkiä aiheeseen. Haku on ystävä.

          Comment


          • #6
            Kiitos Arto! ZF on kyllä osoittautunut hyvin luotettavaksi monissa käytössäni olleissa automaateissa. Sähkölaatikoista ei ole kokemusta, vähän enemmän vikakohteita kuitenkin. Ei tunnu huonon öljyn aiheuttamalta hydrauliongelmalta tuo töksäys 3-4-välillä. Täytyy lähestyä asiaa kytkentäkaavion suunnasta. Laatikkoöljyt vaihdan tietysti jokatapauksessa ja suotimen. Niin ja peräöljyt.
            Niin, kovettuuhan ne tiivisteet vuosien myötä. Unohtuu hieman auton ikä kun kulku on niin makeaa. Tuskin on väärin mitään kiristelty, räpeltämätön ja hyvin hoidettu laitos kyseessä. Koneen etupään stefat lienee syytä vaihtaa jossain kohtaa ja ehkä koppien tiivisteet. Harmi että jakohihna on laitettu melko hiljan eikä etupään purkuun muutoin olisi tarvetta. Mistähän saisi hankittua ne lukituskalut nokka-akseleille?

            Comment


            • #7
              Nonniin keskuslukko heräsi henkiin kiitos Anttieen lähettämän pumpun. Samalla alkoi pelittää myös jälkiasenteinen häly-/kaukoavain. Ovet ja luukut sain myös kohdilleen etteivät kolise ja natise enää kuopissa.
              Huohotinletkut olivat karstaista lakua. Varsin tukkoiset. Pahin öljyvuoto taisi tulla toisen letkun juuresta. Öljyt olivat aivan kuraa, kuin vettä olisi laskennut koneesta. Näinhän siinä käy kun autolla ajetaan ainoastaan viiden kilsan pätkää. Huoltoväli pitäisi triplata alaspäin eli viiden tonnin välein.
              Radioksi löysin tyyliin sopivan vanhan Blaukkarin, mallia Amsterdam. Kyllä nyt kelpaa kuunnella Radio Suomea kun kolinatkin on poissa :)
              Laatikko jäi vielä huoltamatta. Latasin siihen manuaalin netistä. Eka kerta kun lähestyn vaihdelaatikkoa yleismittarin kanssa.

              Comment


                #8
                Minkälainen manuaali laatikolle löytyi? Voisi varulta tutustua koska lienee cabriossa sama loota.

                Comment


                • #9
                  Tässä bittisuklaata solenoidien ohjauksesta (s. 1-23 ZF 4HP-18-FLE) :)

                  http://www.bmwe34.net/E34main/Troubl...ch%20Guide.pdf

                  Comment


                  • #10
                    Öljyvuoto taisi rauhoittua huohotinrempalla ja öljynvaihdolla. Alasuojamuovista kaavin noin viisi kiloa öljyistä mönjää - vuotoja on ollut jo pitempään. Puhtaan muovin kanssa on helpompi seurata mahdollisia vuotoja . Vaihteiston pohjasta en löytänyt tyhjennysproppua. Ostin asiallisen tuntuisen imuvaihtopumpun ja sain imettyä 2,5 litraa tikunreijästä. Ei mustaa eikä haisevaa mutta tummaa kuitenkin. Tulin siihen lopputulokseen että töksähtävä vaihto 3-4 välillä on ominaisuus eikä vika - pintakaasulla töksää ettei luistaisi täyskaasulla.
                    Yllätin itseni ja hankasin auton kauttaallaan Farecla G3:lla - käsin! Hirveä homma... Nano-vaha pintaan ja Audi kiittää tekijää. Uskomattoman hyvä maali + korityö näissä vanhoissa rinkeleissä! Kauttaaltaan himmeä ja naarmuinen pinta muuttui kuin uudeksi. Ikävää on tietysti se että lommot ja syvät naarmut näkyvät nyt selvemmin. No, halpisluokan 22-vuotiaaksi käyttöautoksi ihan sairaan hieno kuitenkin! Luovutin värkin papalle ajoon. Oikeastaan toivon ettei tykkää niin saan avantin takaisin... Faijan edellinen käyttöpeli siirtyi mun talliin. 5000S automaatti 1987 jotain 159 tml mittarissa. Laitan sen tonne myyntipalstalle kunhan kerkeän.

                    Comment


                      #11
                      Se töksäys voi johtua uluneesta pakasta tai solenoidien takkuamisesta. Uudet öljyt voi liuottaa töhnää ja meno saattaa tasottua, tai sitten alkaa kiukutella tosissaan, jopa hajota. Jos oire on lievä, eikä pahene, ei aiheuta toimenpiteitä.

                      Näissä vanhemmissa maali on tosiaan aika hyvä ja kestää aikaa hienosti. uistelisin myllyttäjien mananneen kovaksi. Laita nyt toki kuvia lopputuloksesta.

                      Comment


                      • #12
                        Kova on oikea sana kuvaamaan maalipintaa. Lakkaa saa hangata hiomatahnalla ihan huolella - ei kulu heti puhki. Siksi siitä saa hienon vaikka lähtökohta vaikuttaa lohduttomalle - niinkuin tässä avantisssa. Pinta oli matta ja ihan täynnä pientä naarmua. Eteenkin kyljet tulivat lähes uudenveroisiksi. Kattoa en jaksanut enää hinkata kunnolla, se olisi tarvinnut koneen. Vahalla siitäkin tuli "kaukaa kaunis". Kuvat jäi illalla ottamatta ja sitten olikin jo kiire antaa auto ajoon. Ehkä myöhemmin tulee tilaisuus ottaa kuva tai kaksi...
                        Varmaan jo pientä kulumaa laatikossa - 265tkm sentään jo takana ja luultavasti suurin osa taajamassa. Vaihdan seuraavat 2,5 litraa laatikkoöljyä talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Raportoin vaikutuksesta...

                        Comment

                        Working...
                        X