Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tuossa in-car videollako ei ollut edes kaikki jerkku käytössä ja silti heilahtaa reilusti 250km/h rikki Botnian pääsuoralla, huhhuh. Tuota loppupuheenvuoroa kuunnellessa tuli vaan mieleen että Sivosesta olisi varmaan tullut hyvä pappi ;)
Niinhän siinä sitten kävi, että suunnitellun talvihuollon yhteydessä paljastui, että kampiakseli oli vääntynyt, ja lohko haljennut.
No, eipä mitään, parikymmentä puhelua sinne ja tänne, niin 10 000 km rullattu R8 plussan 550hv 5.2l motti laskeutui pajalle tänään.
Nyt pitää tuo pölläyttää osiksi, ja koota turbokilkkeet tuon ympärille.
Uusiksi menee vauhtipyörä, pakosarjojen laipat ja imusarja. Muutama päivä ylimääräistä jumppaa.
Miksi vanha motti sitten hajosi? Pari eri teoriaa.
Ihan ekaksi, konehan oli käytetty. Sillä oli veivattu kausi GT3:sta, eikä kilsoista ollut tarkkaa tietoa. Kuitenkin ainakin 5000km täyskaasua takana. Kone nostettiin paikalleen sellaisenaan.
Toiseksi, kytkimen silmälaakeri oli leikannut kiinni, ja siinä on välystä reilusti. Kytkin on päässyt nappaamaan vinoon, joka voi ravistaa lohkon rikki.
Kolmas on se, että yksinkertaisesti vetoja oli akselille liikaa. Maailmalla viisilitraiset on vaihtuneet taajaan näihin 5.2:iin, koska se on monelta osaltaan lujempi kuin viisilitrainen. Kampiakselin laakerikaulat ovat isommat, ja sylinterien väli 2mm pidempi, jolloin joka paikkaan jää enemmän malmia.
No, niin tai näin, nyt tulee oikeanmerkkinen moottori. Otetaan siitä samat tehot ja katotaan mitä vääntyy.
On, putkitettu vaan. UG esitteli billettilohkon tässä hiljattain, mutta nää 2200-2300hv vehkeet on vielä vakiolohkolla.
Underground Racing is very proud that up to this point all of our accomplishments have been achieved using only OEM stock engine blocks. The billet block was not used in ANY of our builds to this point. Accomplishments from this year such as the multiple Standing 1/2 Mile World Records with the most recent being at 247 MPH, the first and only 7 second 1/4 mile Lamborghini and the Texas Invitational King of the Streets Championship with a record setting speed of 220 MPH. Again, all of these we achieved using stock blocks!
Allekirjoittaneen röpellystä tallilla viime kesältä.
Näillä sarjoilla ajellaan, nyt pitää koneen vaihdon myötä vaihtaa niihin kannen laipat ja muutenkin modata pikkuisen, koska 5.2 pannussa pyttyjen väli on 2mm pitempi kuin 5.0 koneessa.
Kyllä varmaan toistasataa pakosarjaa on tässä viimesen 20 vuoden aikana tullut tehtyä. Tällänen yksinkertasempikin saanu jonkun rutiinin noihin hommiin.
Tuossa vähän vertailua, miksi 5.2 on paljon vanhaa viisilitraista tukevampi kone.
5.2 koneessa siis ei ole noita kampikammion paineentasauskanavia lohkossa. Kampuran kaulat on 2mm isommat (67mm vrt. 5.0:ssa 65mm), ja kammenmutkan tapit siis suorat, kun ne 5.0 koneessa on splitatut.
Sovittelumoottorin kanssa uuteen koneeseen muokattu turbosatsi on kuitenkin nyt soviteltu jo 5.2-moottorin kanssa paikalleen autoonkin, vaikka varsinainen kisakone ei olekaan vielä kasassa.
Perquel kun tätäkin projektia vaivaa myöhä. Aloitettiin muka ajoissa, kun purettiin laite paloiksi lokakuussa ja viimeiset osat tilattiin marraskuussa. Tuulilasi on vaatimattomasti nyt 3kk myöhässä, joten auto oli ilman lasia näytillä.
Tallilla odoteltiin, että teippari saa valmiiksi, niin tempaistiin ajankuluksi pikku kuivaharjoitus.
Comment