Tämähän siis ei ole MUN projekti, vaan koko tiimin. Vaikka toki aika iso kontribuutio mulla on tuon syntymiseen ollut, niin meitä on tässä ollut kuusi henkeä tekemässä tätä enemmän ja muutama apumies ja -nainen ollut sillon tällön auttelemassa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
time attack unlimited - projekti, R8 1:1
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Noniin. Dynolla vierailtu jälleen. Teholukemaksi jäi 880hv pyöriltä, ahtoja 1.3bar.
Navettaracingin dyno ei mittaa voimansiirtohäviöitä, joten konetehoa ei saatu lapulle. Jonkun matkaa toista tonnia kuitenkin.
Nyt nokka kohti Motoparkkia.
Comment
-
-
Vieras
Asiallista! Mahtavaa!
Paineista ja tehosta päätellen ei ahista vielä, kun paineen noston myötä teho nousi yli laskennallisen. Osuutta voi tietty säätöjen viimeistelylläkin.
Comment
-
-
Eka kisa taputeltu. Superlap jäi ajamatta, kun oli vähän ohjelmaa jousituksen kanssa, mutta auto ehjänä.
Oli vähän miekkailua tuossa yöllä, hitsailin viimeiset osat paikalleen varikolla tänä aamuna kello seitsemän.
Lopputuloksena GT-Racen voitto vika ruudusta.
Auto ehjänä. Boostiruuvi vähän alle puolessa välissä. Tästä on nyt mun hyvä jäädä kesälomalle ja valmistautua sitten Alastaroon 13.8.
Iteltä pääsi pari kyyneltä kun ruutulippu heilui. Ei tollasen kisan voitto ole se kova juttu, lähinnä stressin purkautuminen siitä, että auton eka "nopea" kierros ikinä oli 1:38.
Tuossa vielä ääninäyte.
https://www.facebook.com/elpuercosip...message_bubble
Comment
-
On kyllä mahtava auto! Todella hieno juttu kun ollaan päästy seuraamaan projektin etenemistä. Iso kiitos siitä :)
Comment
-
Hieno homma, tais olla aikalailla paras palkinto helvetin moisen duunin eteen mitä on joutunut/päässyt tekemään.
Comment
-
Kiitos.
Tänään sitten vielä testattiin vähän korkeampia ahtopaineita varttimaililla.
Ensin puolikaasulla ja puolen kilon ahdoilla nelosella seitsemään tonniin ja siitä kolmen sekunnin ajaksi nilkka suoraksi.
12.3 / 233
https://youtu.be/TC7EClUMbfs
Comment
-
Vieras
Mikäs testi tämä tällänen oli? Siis että miksei koitettu vetää ns. Täysillä?
Kova loppunopeus kyllä jos tuolleen vedetty. Ja ajasta päätellen alku onki menty kyllä hiljalleen.
Comment
-
Sellainen testi, että kuski saa käsityksen miten tuo syöttää kun otetaan kaikki irti.
Pidon rajoilla mentiin kahteen sataan saakka, vasta vitosella oli tarpeeksi vauhtia täydelle kaasulle kylmällä renkaalla. Neloselle saakka ei voinut ajaa kuin puolikaasulla, sillä auto kampesi poikittain.
Logista näkyy, että myös vitosella pito murtui, mutta kumi ei mennyt enää savuille, eikä perä viskonut, joten kaasun voi pitää lattiassa. Silti 198-238km/h otti aikaa alle 2 sekuntia.
Dynohan siis näytti auttamatta liian vähän. Ahtopainetta nostettiin niin kauan kuin se nousi, kompressorien ilmantuotoista ja polttoaineen kulutuksesta laskettuna teho pyörii jossakin 1400 hepan tienoilla. Täyskaasulla kone polttaa yli 10l biobensaa minuutissa 0.81:n lambdalla.
GTX 3576:n kompressorikartasta näkee, että tuotto riittää noin 700 hevosvoimaan modernissa moniventtiilimoottorissa noin puolentoista barin ahdoilla. Näitä ahtimia meillä on kaksi, ja varttimaililla maksimiahtopaine oli 1.45bar. Dynolla paineet olivat 1.3bar.
Dyno näytti liian vähän, koska jouduimme vetämään sitä kuormaliinoilla turvakaarista parin tonnin voimalla kohti rullaa, jolloin rulla painui kumiin noin kolme senttiä. Muutoin pito ei riittänyt. Voimansiirtohäviö oli valtava. Vedon jälkeen renkaiden lämpötila oli varmasti yli sadan.
Koko tämä sepustus on alustus sille, mitä tässä aioin alun perinkin kirjoittaa.
Eli käytimme auton äsken vaa'alla, ja se painaa tankki piripinnassa 1299kg.
projektin otsikossa ja kaikessa muussakin hömpötyksessä vilkkuva 1:1 on siis teho/paino suhde.
Comment
-
Vieras
Niin justiin, nyt ymmärrän. En vaan aatellu loppuun, että pito voi olla noinkin rajallista. Mutta tosiaan jos kylmillä renkailla vetäsitte.
Taitaa aika paljon jäädä tosiaan matkalle jos vedetty liinoilla kumit ruttuun.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiSellainen testi, että kuski saa käsityksen miten tuo syöttää kun otetaan kaikki irti.
Pidon rajoilla mentiin kahteen sataan saakka, vasta vitosella oli tarpeeksi vauhtia täydelle kaasulle kylmällä renkaalla. Neloselle saakka ei voinut ajaa kuin puolikaasulla, sillä auto kampesi poikittain.
Logista näkyy, että myös vitosella pito murtui, mutta kumi ei mennyt enää savuille, eikä perä viskonut, joten kaasun voi pitää lattiassa. Silti 198-238km/h otti aikaa alle 2 sekuntia.
Dynohan siis näytti auttamatta liian vähän. Ahtopainetta nostettiin niin kauan kuin se nousi, kompressorien ilmantuotoista ja polttoaineen kulutuksesta laskettuna teho pyörii jossakin 1400 hepan tienoilla. Täyskaasulla kone polttaa yli 10l biobensaa minuutissa 0.81:n lambdalla.
GTX 3576:n kompressorikartasta näkee, että tuotto riittää noin 700 hevosvoimaan modernissa moniventtiilimoottorissa noin puolentoista barin ahdoilla. Näitä ahtimia meillä on kaksi, ja varttimaililla maksimiahtopaine oli 1.45bar. Dynolla paineet olivat 1.3bar.
Dyno näytti liian vähän, koska jouduimme vetämään sitä kuormaliinoilla turvakaarista parin tonnin voimalla kohti rullaa, jolloin rulla painui kumiin noin kolme senttiä. Muutoin pito ei riittänyt. Voimansiirtohäviö oli valtava. Vedon jälkeen renkaiden lämpötila oli varmasti yli sadan.
Koko tämä sepustus on alustus sille, mitä tässä aioin alun perinkin kirjoittaa.
Eli käytimme auton äsken vaa'alla, ja se painaa tankki piripinnassa 1299kg.
projektin otsikossa ja kaikessa muussakin hömpötyksessä vilkkuva 1:1 on siis teho/paino suhde.
Dynapack lienee ainoa varma tapa, mutta riittääkö siinä kapasiteetti jos vääntö kasvaa lyhyellä välillä noin rajusti?
Tutun kiihdytys-Volvossa meni Dynapack sekaisin kun väännöt ampaisi yli 800Nm heti kun ahdin heräsi, eli ns. silmänräpäyksessä.
Comment
-
Kyllä me varmaan käydään vähän tutkimassa muutamaa asiaa syssymmällä.
Tässähän vääntöä ja ahtopaineen nousua rajoitettiin, että ei murjo kaikkea rikki neljässä tonnissa. Lineaarinen vääntökäyrä on helpompi ajettava, eikä kuormita paikkoja niin paljoa. Eikä tuo väännön nousu ole kovin raju, joten en usko, että siitä mitään ongelmaa tulisi dynapackillekaan. Lähinnä dynapackissa tulee tappi vastaan, kun momenttia on jossakin 1500Nm tienoilla.
Paketti tekee kaikki pyydetyt ahdot alle neljään tonniin, eli pelialue on varsin laaja.Viimeksi muokannut Repo/promo; 26.7.2016, 12:32.
Comment
-
Silleen, että otetaan kaasuläppä pois ja hitsataan hukkaportit kiinni ja laitetaan kaasupolkimen tilalle katkaisija.
Eiku.
Siis ajetaan sillä teholla, millä kumi vielä tarttuu.
Eli suoraan sanottuna tuli vissiin aika hyvä?Viimeksi muokannut Repo/promo; 26.7.2016, 21:06.
Comment
Comment