On se noin ruman näkönen. Tässä vaiheessa ei ole modattu mitään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
time attack unlimited - projekti, R8 1:1
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Runko on ihan järjettömän tukeva, putkea on älytön ylimäärä pelkkää rakenteen jäykkyttä ajatellen. Johtunee kolariturvallisuusmääräyksistä.
Tämän takia runko on myös helvetin painava.
Comment
-
On kyllä työlästä hommaa tuo hiilikuituosien tekeminen. Itekkin värkkäilin just alipaineinfuusiolla vähän osia omaan audiin, lähinnä koristeeksi tosin. Käytittekö muovailuvahaa apuna tuossa muotin tekemisessä? Ite käytin ja mietin että olisko siihen olemassa parempaa ainetta kun se vaha tuntu vähän kutistuvan ja halkeilevan niin tuli muottiinkin pikkasen virheitä.
Comment
-
Kevrasta saa muottihommaan sopivampaa vahaa kuin muovailuvaha, eikä se ole edes kallista.
Mutta helvetin hidasta ja työlästä tosiaan kuituhommat. Ja sit jos oikaset yhtään, niin saa polkee roskiin koko homman.
Joo, takaveto tulee, kun nopeustiedon saaminen luistonestolle olis vaatinut lottovoiton. Sen kaltaista luistonestoa, joka on vakioautossa, ja vetää tehot kokonaan veks, ei voi kilpurissa käyttää, vaan pitää ollaa paljon paljon nopeampi systeemi.
Niinpä olisi tarvittu maatutka. En jaksanut edes alkaa selvittää, mitä se olisi vaatinut, vaan lähdettiin takavetona. Askissa on toki emmeet valmiina, puuttuu vain yksi akseli, jonka saa vakiolaatikosta.
Sitten se, mitä visko etuperä sanoo liimakumeista ja kolminkertaisista vakiotehoista, onkin ihan uusi kysymys.
Comment
-
Kaikenlaisilla antureilla saa toki keksittyä ja luettua nopeutta ja etenemiskulmaa, mutta ei riittävän nopeasti ja tarkasti. Tai luistonestosta tulee just sellanen, joka vetää tehot pois sen sijaan, että rajoittaisi sitä hallitusti. Boschilta sanoivat, että näytteenotossa ehdoton maksimi on 20ms, eli minimissään 50hz.
Vakioympäristön anturoinnit eivät pysy mukana, kun G-voimat menevät yli kahden, eivätkä meidän resursseilla hankittavissa olevat laitteet siis pysty tekemään luotettavaa luiston määrittelyä nelivedosta. Siksi WEC-tiimeillä on radan varressa maatutka.
Boschilla on olemassa tähän joku onboard systeemi, mutta "only for internal use"
En ole katsonut vielä, mutta uskoisin, että askissa on lukko. Laatikkohan ei ole vakio, vaan tässä on siis Laborghini Gallardo LP520 GT3-luokan kilpurin Holinger - paddleshift-aski.
Edittiä siis vielä sen verran, että tossa 50hz nopeushommassa on vielä sellanen ongelma, että jos nopeustieto tehdään ulkoisella laitteella ja lähetetään CAN-väylää pitkin, syntyy uusi 20-40ms viive, joka sotkee koko kuvion.
Jotkut on nikkaroineet gyrolla ja G-sensorilla toimivan motorsport luistoneston, mutta mä en ole itse törmännyt yhteenkään nelivetoon.
M1-ecumaailmassahan tuohon voisi olla mahdollista tehdä itse moinen, mutta ainakaan mulla ei paukut riitä. Taisiis ainakaan niin pitkään kun pitää säännöllisesti vetää hitsikoppa päähän, että projekti etenee.Viimeksi muokannut Repo/promo; 26.2.2016, 14:32.
Comment
-
Tarkennatko, kun en itse ainakaan ihan täysin päässyt jyvälle luistonesto-ongelmasta.
Mikä erottaa toimintanopeudessa 2wd vs 4wd? Nopeutta sinänsä pitää tosiaan tälläsessä olla reilusti.
Neliveto toki äkkiä ajateltuna hankaloittaa nopeuksien varmaa arviointia, mutta vastaavia tilanteita syntyy vetotavasta riippumatta.
Mitä toimintoja tässä "luistonestolla" haetaan, ajonvakautusta, vetoluistonrajoitusta (epäilisin tätä), jotain?
Comment
-
2wd sovelluksessa oletetaan, että vetämättömät pyörät näyttää maanopeuden, joten pyörintäerosta voidaan päätellä luistoa.
4wd sovellus sitten monimutkaisempi. Nopeus = because race car.
Siviiliautossa ei niinkään ongelma, kun voidaan vaan tappaa liike.
Siviiliautopuolellakin monesti etuvetoisesta puuttuu ESP päittäiskiihtyvyysanturi kokonaan. 4-vedoissa se löytyy aina.
Comment
-
Niin siis mä en puhu nyt yleisellä tasolla tästä, vaan nimenomaan tästä meidän keissistä.
Motecissa on oma luistonesto, joka toimii hienosti käyttäen anturitietoja, jotka saadaan ABS-yksiköltä can-väylää pitkin. En tiedä algoritmin toiminnasta muuta kuin sen, että se lukee kaikkia pyörännopeuksia, gyroa ja kiihtyvyyksiä.
Nyt jos se laitetaan nelikkoon, niin pyörännopeustiedot eivät täsmää, ja systeemi sekoaa. Esimerkkiajatuksena siis siis äärimmäinen tilanne, jossa lukot on kiinni, ja kaikki renkaat sutii saman verran, jolloin pyörännopeustietojen mukaan on täydellinen pito. Yleisempää on toki, että kaikki neljä rengasta näyttää eri nopeuksia. Kai sitä voisi olettaa, että maanopeus on se, joka näyttää pienintä nopeutta, mutta ei se taida ihan näinkään toimia.
Systeemin pitäisi osata verrata kaikkia pyörännopeuksia vertailunopeuteen, joka siis (joissakin) isojen poikien vehkeessä tulee laitteesta nimeltä maatutka, ja mulla ei ole mitään käryä, miten se toimii. Mutta jos pitää arvata, niin se on tutka, joka toimii niinkuin tutkat toimii. Sitäkään en tiedä, että onko itse tutka autossa vai radan varressa, mutta sen tiedän, että meillä sellaista ei ole, eikä nyt ihan pieneen hätään ole tulossa.
Yksi olennainen syy on, että meillä käytössä olevat systeemit - vaikka ovatkin kuluttajatason ohjainlaitteista kärkipäätä, eivät tue nelikon luistonestoa.
Joka luulee pystyvänsä meille sellaisen M1 buildilla koodaamaan, niin lapa pystyyn ja hommiin. Aikaa on noin kaksi kuukautta, sitten pitäisi olla valmista.
Luistonestolla halutaan estää kaasulla ulos spinnaaminen. Kai se sitten on vetoluiston esto?Viimeksi muokannut Repo/promo; 27.2.2016, 10:24.
Comment
-
En itse asiasta mitään ymmärrä mutta villi mutu veikkaus on että Motecin GPS:sää hyväksi käyttäen nopeuden mittaamisessa ainakin M150 purkissa pystyisi GPR softan puukottamaan sopivaksi niin että luistoneston saisi toimimaan myös nelivetoisessa, jos muuten ei tue mutta tämä täysin mutua. Sivusta seuranneena purkin toiminnallisuuksia leipoessa sehän keittää vaikka kahvia jos näin haluaa.
Comment
-
Motecin nopein GPS on 20hz, eli 50ms näytteenottoväli. Lisäksi CAN-väylästä tulee viivettä 40ms, joten kokonaisviive 100ms luokkaa, jolloin nopeus tulisi satasen vauhdissa vajaan kolmen metrin viiveellä. Ja kun tehoa voi olla tulossa paljonkin, niin luistonestoa tarvitaan vielä 200km/h nopeuksissakin, jolloin viive on jo kuusi metriä.
Tähän Bosch Motorsportilta viittasivat, kun sanoivat, että maksimissaan 20ms näyttenottoväli, ja pitäisi olla nopea yhteys ecuun. Mittausteho häviää CAN-väylään.
Lisäksi GPS:n tarkkuus arveluttaa. Kuinka paljon nopeuden yksittäisissä signaaleissa on heittoja? Sijainninhan GPS:stä saa muutaman metrin tarkkuudella, mutta jos paikka vaihtuu "muutaman metrin" 50 millisekunnissa, niin yksittäinen nopeussignaali voi poiketa paljonkin, joten signaalia pitää filtteröidä, joka taas ei oikein käy, kun jokaista nopeussignaalia pitäisi pystyä käyttämään hyödyksi.
Kuten sanottua, se joka on sitä mieltä, että osaa tuon gpr-p pakettiin puukottaa buildilla, saa ilmoittautua. Tehtävä on etsiä toimiva, nopea ja kevyt maatutka, ja rakentaa nopeusvertailu olemassaolevaan luistonestoon.
Edit: lisätään tähän tehtävänantoon vielä se, että tutkat ja muut vehkeet eivät saa maksaa viisi- tai kuusinumeroisia summia.Viimeksi muokannut Repo/promo; 27.2.2016, 12:03.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiMotecin nopein GPS on 20hz, eli 50ms näytteenottoväli. Lisäksi CAN-väylästä tulee viivettä 40ms, joten kokonaisviive 100ms luokkaa, jolloin nopeus tulisi satasen vauhdissa vajaan kolmen metrin viiveellä. Ja kun tehoa voi olla tulossa paljonkin, niin luistonestoa tarvitaan vielä 200km/h nopeuksissakin, jolloin viive on jo kuusi metriä.
Tähän Bosch Motorsportilta viittasivat, kun sanoivat, että maksimissaan 20ms näyttenottoväli, ja pitäisi olla nopea yhteys ecuun. Mittausteho häviää CAN-väylään.
Lisäksi GPS:n tarkkuus arveluttaa. Kuinka paljon nopeuden yksittäisissä signaaleissa on heittoja? Sijainninhan GPS:stä saa muutaman metrin tarkkuudella, mutta jos paikka vaihtuu "muutaman metrin" 50 millisekunnissa, niin yksittäinen nopeussignaali voi poiketa paljonkin, joten signaalia pitää filtteröidä, joka taas ei oikein käy, kun jokaista nopeussignaalia pitäisi pystyä käyttämään hyödyksi.
Kuten sanottua, se joka on sitä mieltä, että osaa tuon gpr-p pakettiin puukottaa buildilla, saa ilmoittautua. Tehtävä on etsiä toimiva, nopea ja kevyt maatutka, ja rakentaa nopeusvertailu olemassaolevaan luistonestoon.
Edit: lisätään tähän tehtävänantoon vielä se, että tutkat ja muut vehkeet eivät saa maksaa viisi- tai kuusinumeroisia summia.
Saku Ritola/ R-Motorsport GPR puukottaminen onnistuu, ainakin omassa tapauksessa.
Comment
-
Millä nopeuksilla noissa motorsport-purkeissa ajetaan CANiä? Ei kai enää millään talvisodan aikasella 250-kilosella? Onko mahdollista noita väylänopeuksia rukkailla noissa purkeissa ja antureissa? Kuiteskin peruskäniä voi ajaa megatavuun asti ja sitten FD:llä pääsee vielä senkin ohi.
Comment
-
Pannaanko tollasella:
http://www.jr-france.com/site/sites/...l.1_010208.pdf
9000 eur näyttäs maksavan.
Kyllä me nyt mennään takavetona, ja olemassa olevalla, toimivaksi todetulla luistonestolla, ja sitten vuoden päästä katsellaan, oisko nelikosta sen tuoman yli sadan kilon painonnousun kompensoivaa iloa.
Comment
-
Hieno proggis ja hyvin etenee. Järkevä vetotapa tuohon tässä vaiheessa. Painonjakauma on jotain muuta kuin etumoottorisissa ja käyttötarkoitus hyvällä tuurilla 90% kuivalla rata-ajoa, ei ole ns. pakkoa olla neliveto, vaikka voimaa on. Takavedon ehdottelu ei nelikkoeuforisessa audifinns-ilmapiirissä ole helppoa, vaikka olisi järkevä valinta. :)
Comment
-
Tuomas, tehkää sun autoon toimiva nelivedon luistonesto. Sellanen, että se kuulostaa tältä:
https://www.youtube.com/watch?v=1uCzQCdCC1U
Me ostetaan sulta sit valmis paketti.
J-M, säädettävissä 250, 500 tai 1000kb/s, kolme väylää.
Ja en mä tiedä tuosta viiveestä muuta kuin, että noin mulle Bosch Motorsportilta kerrottiin. Jos te tiedätte paremmin, niin sitten ei muuta ku näppis savuamaan.
Comment
-
Siviilipuolella voimansiirron CAN-väylä tyypillisesti 500k tai 1M, riippuen autosta.
Vakiojärjestelmissä esim pyörännopeuksien päivitysväli väylälle on 20ms, ei välttämättä motorsport-versiossakaan tuon nopeampi (en tiedä, mutta tätä ne varmaan Boschiltakin tarkoittivat). Näytteenottotaajuus varmasti toki onkin nopeampi.
Nopeustieto ilmaistaan 15 bitillä, joten maksimiarvo on silloin 326,39km/h, mikä nyt useimmiten ei ole ongelma.
Väkisinkin aikaa tuhraantuu, kun aletaan laskemaan ja ynnäämään, riippuu toki siitäkin kuka ja miten tietoa käsitellään ja miten siihen reagoidaan.
GPS ei minustakaan ole riittävän luotettava, varsinkaan kun vastaanoton toimivuutta ei voi taata kaikkialla.
E: On näemmä Bosch Motorsport ABS:n CAN-päivitysväli 10ms.
Comment
-
Tänään oli tällänen päivä.
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/R8/mi...g/_img1280.jpg
Ja toisaalta tallin toisessa nurkassa tällänen päivä:
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/R8/mi...g/_img1280.jpg
Comment
Comment