Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
CAN-viesteihin liittyen.
VCDS labeleilla ja toiminnalla ylipäätään ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa mitä auton väylissä liikkuu ohjainlaitteiden välillä. Diagnoosilaite, oli se mikä hyvänsä, ottaa yhteyden haluamaansa ohjainlaitteeseen ja kysyy sieltä mitta-arvoja, jotka ecu sitten lähettää. Datan rakenne on eri kuin 'normaalissa' CAN-paketissa.
Wheelspeedit btw löytyy ABS/ESP lähettämästä paketista jonka ID on 4A0, datan pituus 15 bittiä, max arvo 326,39km/h :)
Wayne, kyllä niissä on omat ohjainpiirit, eli eivät vaadi mitään erikoisjärjestelyjä. Kunhan on siis autoon tarkoitettu akku, eikä ite jesarilla kännykän kennoista navottu.
Joo, kyseessä LP520 GT3 kone, Reiter Engineeringiltä. Oli kiinni vaihdelaatikossa kun tilattiin se. Molemmat siis käytettyjä, löytyi vahingossa tuosta naapurista, Adelaidesta, kun etsiskelin vaihdelaatikkoa.
Litiumakun latauksessa tulee muistaa, että varaustila ei riipu samalla tavalla jännitteestä kuin lyijyakulla. Eli täyden ja tyhjän akun jännitteissä ei ole kovin suurta eroa. Lataus tapahtuu vakiovirralla (CC) siihen pisteeseen asti, että jännite saavuttaa ylärajan. Siitä sitten jatketaan vakiojännitteellä (CV). Ei se sen kummempaa ole, mutta vaatii jonkin lataussäätimen joko erillisenä tai sisäisenä, kuten Jyrki sanoi.
Lyijyakullakin tosin jos jännite tippuu 10%, niin varaustaso tippuu jopa alle puoleen.
Mutta joo, tuon Pasin mainitseman ilmiön huomaa lampuissa ja akkuporakoneissa. Kun se alkaa hyytyä, niin se hyytyy kerralla.
Samalla Li-Ion akkujen valmistajat mainostavat, että LiIon - patteri voi olla puolet pienempi ampeerituntimäärältään kuin lyijyakku. Perustunee siihen, että niistä saadaan isompi oikosulkuvirta pienemmällä ampeerituntimäärällä?
Edut ovat kuitenkin hintaa lukuunottamatta kiistattomat lyijyakkuun nähden. Tähän tötteröön sopiva LiIon maksaa kuitenkin halvimmillaankin sen tonnin. Mitään kiinalaisia halpiksia ei uskalla edes harkita.
Kiinastahan ne tulee joka tapauksessa. :) Työhommista on kokemusta 40 Ah:n CALB:n LiFePO4-kennoista ja ihan asiallisia ne ovat olleet. Meillä on 235 kpl sarjassa. :) Nyt vuoden alussa 180 Ah:n ja 230 kennon sarjaankytketty setti otetaan käyttöön.
Noita 40 Ah:n kennoja 4 kpl sarjaan (200+ e) ja jokin latauksensäädin kaveriksi. Tosin vähän turhan isoja tuohon käyttöön. En sitten tiedä, että onko kilpa-autossa tuosta nyt niin erityisesti hyötyä. Odysseyn lyijyakut on kuitenkin todettu ihan asiallisiksi ja varmasti sellaisella kesäkelissä isonkin moottorin käynnistää. Sellaisella pienellä (en muista tyyppiä) yli 20 asteen pakkasessa lähti 1.8t lämmittämättä käyntiin ja aika monta kertaa sai pyörittää, että jäi käymään.
Mutta joo, tosiaan litiumakusta saa virtaa ihan toiseen tapaan ja sitä myös voidaan ladata suurella virralla aika korkeaan varaustilaan asti. Siihen perustuu se, että sähköautoja voidaan pikaladata vaikkapa 70 %:n varaustilaan. Lyijyakullahan mennään nopeasti CV-tilaan, jolloin jännite ei enää voi nousta ja virta alkaa laskea.
Tässä yksi netistä löytynyt purkukäyrä, jossa kennojännite varaustilan funktiona. Tuo hyytymisilmiön ymmärtää helposti tuosta kuvasta; kun jännite romahtaa niin sitten on energiakin käytetty.
LiFe4PO akkua tosiaan kannattaa etsiä... saa ladata huikeilla virroilla ja antaa ulos todella paljon. Ei halvin vaihtoehto, mutta saa ladata lähes tasasuuntaaja tökkeliin ja antaa mennä.
Litium akku tosiaan antaa virtaa herkästi ulos, lautauksessa sitten toki kannattaa huolehtia, että parit on balanssissa, muuten voi turvota lujastikkin, pahimmassa tapauksessa halkeaa ja litium erittäin herkkänä sitten syttyy palamaan.
Juuri näistä räjähdys- ja muista kauhuskenarrioista johtuen mieli tekisi kallistua tunnetun merkin suuntaan.
Braillen kanssa keskustelen näistä juuri, ja meidän patterin kanssa samassa paketissa mahtuisi Waynellekin akku. Ja miksei muillekin. Mulle luvattiin noista jopa ihan järkevä alennus.
Braillen haluaisin siis siksi, että se on tehnyt noita yli kymmenisen vuotta, ja on taatusti motorsportissa koeponnistettu tuote, eikä hinta kuitenkaan ole tuntemattomiin brändeihin verrattuna edes puolitoistakertainen.
Juurikin näin. Oikein välillä ottaa huiviin kun asiakas alkaa pätemään ettei osta kun kerta tavara tuotettu kiinassa. Mitekän oli japanin kanssa 70/80 luvulla kun sieltä alkoi tulla elektroniikka vrt sitten miten 90 luvulla sieltä tullut tavara oli suosiossa.
Akuista sen verta. Onko nuo ollu miten ympärivuotista käyttöä ajatellen kestäviä?
Mulla ei ole tieliikennekäytössä näistä kokemuksia. Paperilla kesto pitäs olla olennaisesti lyijyakkua parempi. Elinikä lyhenee, jos patteri on liian pieni.
Mutta siitä tulikin mieleeni, arvatkaas huvikseen, paljon maksaa lms ultran teräksinen pyöränmutteri?
Comment