Eikös pikkuakut paina sen 5-8kg. Riippuu varmasti millä kemialla se akku on. Perus auton akku taitaa olla 15-16kg luokkaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
time attack unlimited - projekti, R8 1:1
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Pienimmillään li ion akku painaa reilusti alle kilon.
Pitää vähän laskeskella, millasella tossa pärjää, mutta parin kilon luokkaan saa akun painon nykyään.
https://www.braillebattery.com/index...atteries/ml14c
Comment
-
Niin itelläki tollanen 7kg odyssey, että kyllä sillä minun mielestä ihan hirveesti saa pois kun ajatellaan että se on pitkän matkaa toistakymmentä kiloa pelkästään yhdestä komponentista. :) Juuri mistään muusta yhdestä komponentista ei pysty noin paljoa keventämään, paitsi joissain autoissa luukuista. Ärrässä taitaa olla alumiinia nekin?
Comment
-
Jos jollakulla on can-datan lukemisesta suoraan väylästä jotain tietoa, niin kiinnostaa, joskin menee tästä topicista sen verran ohi, että mielellään ne johonkin muualle.
Ja tosiaankin kuten Sami tuossa sanoi, niin viestin hakkerointi lähes mahdotonta, jollei valmistaja avaa liikennerajapintaansa. Joskus A5:n mittariston väyläviesteistä löysin kiekka ja nopeustiedon, siihenkin meni muutama tunti aikaa tutkiessa, kun seuraili, että mitkät tiedot muuttuivat vain, kun kierrokset muuttu tai nopeus muuttui :)
Ja juuri tuota tiedon panttaamista en tajua autotehtailta, no onhan se jollain lailla oman rahasammon suojaamista tarvikevalmistajilta, ja jonkinlaista turvallisuusnäkökohtaakin. Mutta mun mielestä esim anturi ja näyttöliikenteen voisivat helposti avata julkisiksi. Kun niillä ei kuitenkaan auto vielä ohjata kovinkaan kummoisesti. Olisi esim kiva olla olemassa yleisnäyttö, jonka kytkemällä väylään se näyttäisi suoraan auton omilta antureilta lämpö,paine ja ilmamassatiedot yms
Comment
-
Nuo kasikoneen osat mitkä on myynnissä, on mun tuotehitysprojektin jäämistöä, eivät liity tähän.
Kyyllähän kymppi kelpais, kattellaa mitä keksitään. Sääntöjen mukaan saa laittaa vaikka nitromoottorin, kunhan niitä on vain yksi. Sen takia hybridinelikko ei käy.
En myöskään tajua, miksi joku pyörännopeusdata väylästä on niin saakelin salaista. Sinänsä myös vekkulia, että jos saa jonkun tietyn auton osoitekirjan, niin se toimii kourallisessa muitakin, mutta jää noin 9 miljoonaa autoa vuodessa, joihin se ei päde, ainakin jos puhutaan esimerkiksi moottorin ohjainlaitteen datasta.
Millähän ross-tech noita häkkeröi? Vieläkö vcds asennuspaketissa on niitä label fileja, joissa näkyy osoitteet? Joskus, kun nimi oli vielä vag com, lbl fileissä oli mielestäni osoitteita luettavissa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiEn myöskään tajua, miksi joku pyörännopeusdata väylästä on niin saakelin salaista.
Comment
-
Pari asiaa jäi kilun kirjotuksesta epäselväksi. Eli se, ketä tarkotat, ja mitä tarkotat? Muuten tuli juttu selväks.
Comment
-
Tätä tekstiä alun perin oli tarkoitus kommentoida:
"Ja juuri tuota tiedon panttaamista en tajua autotehtailta, no onhan se jollain lailla oman rahasammon suojaamista tarvikevalmistajilta, ja jonkinlaista turvallisuusnäkökohtaakin. Mutta mun mielestä esim anturi ja näyttöliikenteen voisivat helposti avata julkisiksi. Kun niillä ei kuitenkaan auto vielä ohjata kovinkaan kummoisesti. Olisi esim kiva olla olemassa yleisnäyttö, jonka kytkemällä väylään se näyttäisi suoraan auton omilta antureilta lämpö,paine ja ilmamassatiedot yms "
Käsittääkseni on olemassa maksullisia ja piraatti ohjelmiakin, joilla voi can väylästä saada anturitiedot näkyviin. Mielestäni on hyvä asia, ettei ns. kuka tahansa pääse niihin käsiksi. Asia ilmaistu tökerösti yö tunteina ja pahoittelut siitä. Kenenkään ammattitaitoa tai osaamista ei ollut tarkoitus loukata.
Comment
-
Niin, CAN-dataa voi lukea monellakin laitoksella, mutta tässä puhuttiin nyt yleisemmällä tasolla viestien lukemisesta esimerkiksi Motecin sellaisilla loggereilla, joihin pitää itse kirjoitella CAN protokolla.
Tutkin tuossa VCDS asennuspakettia pikaisesti, ja enää en löytänyt tiedostoa, josta osoitteet olisivat olleet luettavissa. Voi toki olla, että en vaan osaa (sitäkään).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiTutkin tuossa VCDS asennuspakettia pikaisesti, ja enää en löytänyt tiedostoa, josta osoitteet olisivat olleet luettavissa. Voi toki olla, että en vaan osaa (sitäkään).
Comment
-
Onko kellään tietota, että onko noi VCDS:n OBD:stä lukemat viestit "aitoja" runkoväylän viestejä. Vai jotain maskattuja viestejä jonkun gatewayn kautta? Kun kuiteskin tuo "OBD-katsastusprotokolla" on suhteellisen avoin ja sielä on saatavilla jos jonkinlaista tietoa myös.
Comment
-
Audillahan on nykyään noissa autoissa monta erillistä väylää. GAN gateway sitten vain välittää OBD testiin tarvittaat tiedot lukijalla. Eli VCDS ei kytkeydy nykyisin suoraan auton "väylään" kiinni. Chryslerin laitteitahan hiljattain hakkeroitiin medialaitteiston kautta,koska siinä kaikki väyläliikenne kulkee samassa. Näin ollen mediajärjestelmä pääsee sylkemään "vääriä" väyläviestejä esim ECU:lle.
Kyllähän tuossa väyläliikenteen salailussa on kyse juurikin tietoturvasta ja oman softan suojaamisesta. Jos liikennettä aletaan avaamaan, niin herkästi sitä tulee avattua hieman liikaa ja mahdollistettua näin laitteen hakkerointi. Yksi iso syy on se, että valmistajat eivät yleisesti halua kolmansien osapuolien kytkeytyvän heidän systeemeihinsä vastuukysymysten vuokis. Jos esim. kolmannen osapuolen laite sotkee auton sähköjä siten että ESP toimii väärin ja aiheuttaa onnettomuuden. Kuka tällöin on vastuussa? Tuossa tilanteessa on melko vaikea osoittaa, kenen laitteesta vika oikeasti aiheutui.
Tämän projektin osalta on mielestäni ehdottomasti oikein vaihtaa koko sähköjärjestelmä omiin laitteisiin, kun näinkin isoista muutoksista on kyse. Näin ei tarvitse arpoa mitä orkkis purkit siellä välissä tekevät. Olemassa olevaan väylään kun aletaan lisäämään kolmannen osapuolen laitteita, saattaa alkuperäiset laitteet alkaa toimimaan melko erikoisesti. Jos esim. väylän kuormitusta kasvatetaan, voi laitteiden väylävalvonnat tms. alkaa puuttumaan peliin. Näistä jutuista taas sitten ei voi tietää, ellei pääse tutkimaan laitteiden softaa (ja se on vielä tarkemmin varjeltu salaisuus, kuin tuo purkkien välinen liikenne).
Comment
-
Näin on ollut alusta asti tarkoitus tehdäkin, vain abs:ää arvottiin, että jätetäänkö vakio.
Keskustelu vaan ajautui kiinnostavalle sivuraiteelle.
Comment
-
-
Eilen pukattiin laite nosturille, ja purettiin vähän paneeleita irti ja suunniteltiin.
Autosta löytyi tämän näköiset korkeussäädettävät iskarit.
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/R8/misc/IMG_8387.jpg
En hieman pitemmälläkään googlettamisella löytänyt vastausta siihen, että onko tällainen alustasarja ollut joku ruksattava lisävaruste tai optio. Osaako joku viisaampi kertoa?
Mitään johtoja iskareihin ei mene, joten magnetic ride - systeemiä näissä ei ole.
Comment
-
Itse itselleni vastaten, autossa on siis R8 GT-mallin alkuperäinen Bilstein - alusta.
Sinänsä kiva, marmoritiskin hinta jotain 8Keur, mutta näyttävät menevän maailmalla muutamalla satasella.
Comment
-
Laitoin saman kyssärin yhdelle toiselle foorumille, ja sieltä noiden myyjä otti yhteyttä ja ilmoitti halukkuutensa ostaa alustan. Vahvisti samalla, että kyseessä siis on tuo GT-mallin vakioalusta.
Comment
-
Raikas musta tuprahdus. Joo. Ja Motronicilla vielä. Ei olla vielä likikään sitä, että Motecissa olis ees virtoja.
Comment
-
APR Finlandin facebook-sivulla on iso läjä purkukuvia.
Vaikuttaisi, että autosta voi sittenkin saada melko kevyen. Vielä käyntikuntoisena, mutta esimerkiksi ilmastointi ja suurin osa alkuperäisistä sähköistä paikoillaan, ja painoa on tippunut yli 350kg.
Comment
Comment