Ota huomioon että ruostumattomalla aineella on suurempi lämpölaajenemiskerroin kuin kuin mustalla tetäksellä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
7A turbo --> AAT 20v turbo
Collapse
X
-
Vieras
Turboissa monesti rst pultit rungossa jne. Myös joissain vakiona ollu turbo rst pulteilla kiinni. En tiiä miten käy mutta ainakaa mustilla ei pysyny. Liekö toi laippojen lämpölaajeneminen venyttänyt pultteja tai sarja sen mallinen että vääntää...? Koitetaan.. saahan nuo vaihdettua takasikki.
Comment
-
Vieras
Eiku siis pakosarja kannessa kymmenellä ja pysynyt mutta turbo irronnu pakosarjasta monesti. Kahesti katkennu pultti ja useasti löyhtynyt. Nyt oli pultit ihan venyny. Ajattelin että pultit venähtäny ja kylmänä sitte löyhällä ja pyörii auki. Aattelin että rst pultit ei venähtäis niin helposti. Myös toiset mutterit vois auttaa..
Comment
-
Vieras
Mustaa on. Niiiiin, joku niitä pultteja venyttää. Vääntyykö sarja jotenki vai mitä mutta siinä nyt on rst pultit. Jos on huonompi niin vaihetaa takasi mutta jos pysyy kiinni niin sama se mistä johtu kun vaan pysyy kiinni.
Vedin eilen kannen kiinni noilla ja meni ihan mukavasti aina alle varttikierroksen.
1. 20nm
2. 40nm
3. 70nm
4. 110nm
Comment
-
Mulla myös Tdi lohkon kanssa 160mm kansipultit 12,9 kovuudella, ja hv200 aluslevyt.
Ollut nyt vuoden nipussa ~1000km.
Tänään olis tarkoitus jälkikiristää pultit.
Kiristelin viimeks muistaakseni 115Nm arp. rasvalla.
Comment
-
Vieras
Mietin kans että pitäiskö sitä jälkikiristää vielä kun on ajanu lämpöseks, momentilla tuskin onnistuu mutta jos jotain asteita koittais vetää. Voi olla kyllä tarpeetonta peltitiivisteellä, kun ei minkää pitäis painua.
Siinä vaiheessa vaan alkaa ongelmat jos venäyttää noita pultteja. Voi olla parempi antaa olla mutta jos kiristät niin informoi oliko tullut löyhää.
Comment
-
Vieras
Ohoh, en ois uskonu. Ootteko ajanu ennen jälkikirrausta ihan lepposta vaan vai antanu ihan reilusti löylyä?
Tietystihän löysät pitäis tulla jo ekan kunnon lämmön jälkeen...?
Comment
-
Aluslevyt pikkasen painuu tollaseen alu kanteen.
Siksi ne löystyy.
Olen yleensä kiristellyt niin, että yksi pultti kerrallaan n. 90ast. Auki.
Sitten yhdellä käännöllä haluttuun momenttiin.
Aluksi voi tietty kokeilla uteliaisuuttaan kiristyykö suoraan kääntämällä.
Comment
-
Vieras
No niin tärähti peli käymään. 8)
Ilman tulppia pyöriti öljynpaineet ja vähä päälle, tulpat paikalle ja tärähti heti nätisti joutokäynnille. Nostajatki naputteli yllättävän vähä ja loppu lähes heti. Öljykellon rikoin vissiin kun joutu vähä taivuttaa liitintä niin napsahti ja lakkas toimimasta. Onneks mittari toimii niin tohti käytellä. Huomenna pitää vielä tulpata syyläristä etukennon låhtö, se jää nyt pois kun ei sovi kaasuläpän kans enää olemaan ja muutenkin niin huonokuntoinen. Kai sitä ilmankin pärjää.....?
Tuossa näkyy tuo jakopään ratkasukin nyt.
Sensuuri (rätti) iski vähä kuvaan ;)
Edit. Ja nokat ajotin 109 ja 109. Tunnustellaan kun saa happea antaa että minne viiää :)
Viimeksi muokannut jesse47; 7.2.2017, 21:35.
Comment
-
Ehdottomasti tän foorumin ennakkoluulottomin ja nopein isolohko prokkis ikänä. Tässä ei turhia mietitty ja sopivasti viellä vastavirtaan kulkien. #&%¤n iso peukku.
Comment
-
Pultit tuli jälkikiristeltyä.
Avasin 90 astetta ja siitä käänsin samaan momenttiin, kun moottoria kasatessa.
Meni arviolta 30-45 astetta tiukemmalle.
Meinaatko virittää jakopäälle suojaa?
Ettei loikkaa jako, jos vaikka lipee penkkaan;)
Comment
-
Vieras
Joo kiitoksia vaan :D ei saa antaa minkää lannistaa :)
Joku suoja ois hyvä, ei niinkää penkkaan ajon takia mutta enempi hirvittää että laturin tai hydr.pumpun remmi hyppää väliin. Vakio suojat ei sovi kun hydeä on siirretty ja nyt on korkeampi lohkokin. Pitänee varmaan koittaa muokata/tehä joku suoja.
Comment
-
Vieras
Täytyy tänään vähä purkaa vielä kun syyläri vuotaa, on männän/kangen palat lähteny sen verran vauhilla että raapassu syyläriin pienen reiän. Täytyy tänään koittaa saada tuo korjattua, tinalla juottaminen ei taida onnistua köykämiiniin.. teräsepoksilla tai sitten pitää hommata techno weldiä tai uus syyläri. Tahtois vaa päästä jo ottaa vähä tuntumia :D Vitsi ku 2v vanha vaan tuo syyläri :/
Ei kellään olis tuota techno weldiä tässä etelä-pohjanmaan alueella tai tietäiskö missä myytäis? Motonetissä ei ollu varastossa.
Comment
-
Techno weldillä/durafixilla/tms. alumiinin kovajuoteella syylärin juottaminen voi sitten olla hivenen haastavaa. Noissa kun tuppa olemaan melko tarkka se lämpötila-alue, millä juotosaine sulaa ja tarttuu siihen alumiiniin.
Kaverin moottoripyörästä joskus syyläri korjattiin vastavalla, ja aika haastava urakka oli. Syyläri kun johtaa melko hyvin lämpöä pois, niin kevyellä liekillä ei meinannut millään saada lämpöä riittävästi. Kuumemmalla liekillä sitten ohut kenno meinasi todella helposi sulaa. Me saatiin lopulta tuo onnistumaan siten, että kuumailmapuhaltimella puhallettiin kuumaa ilmaa syylärin läpi ja samalla pienellä happi+proppaani pillillä hoidettiin paikallinen lämmitys ja hitsaus.
Toki hieman riippuu myös missä kohtaa se vaurio on. Meidän korajus oli käytännössä keskellä kennoa, joka taisi olla nimenomaan se haastavin kohta.
Comment
-
Vieras
Tuli eilen kortattua syyläri. Puristin reiän ylä ja alapuolelta pillin linttaan ja avasin reikää naulalla ja uitin bilteman teräsepoksia sisään ja sivelin päälle pari kerrosta, käytin illalla lämpöseks ja ainakin vielä piti. Tänään vois käydä piikeillä vähä ajelemassa jäällä, ainakin kaasutellessa tuntui murahtelevan räväkämmin kun ennen :)
Jotain sähköhäikkää oli taas ilmassa kun yhtäkkiä joku summeri huuti hytissä, enpä ollut ennen kuullut tuollasta ääntä :D onneks se katos ainaki toistaseks :D
Comment
-
Vieras
Joo eiku oli våhä johot väärin.. :D nyt ei huuda enää mikää. Ainut ongelma enää ettå kun heitti vedet ja öljyt pitkin konehuonetta niin kaasuasento tai massamittari takkuaa. Putsasin eilen illalla vielä mutta tosiaan kun kävin aiemmin ajelemassa niin yhtäkkiä tyhjäkäynniltä koskee kaasuu niin tukehtuu ja saa sahata 10s että lähtee röpötellen käyntii. Sitte taas käy ihan normaalisti. Tuntu pelaavan muuten ihan kivasti. Ilmanputsari otti peltiin mutta tein vähä tilaa niin ei pitäis enää rämistä. Nätisti se tuntu pörräävän, tänään pitää käydä koittaa jos pääsis vähä antamaan happeakin :)
Comment
-
Vieras
Nyt on vähä käyty ottamassa tuntumaa. Tuntuu pelaavan ihan mukavasti, kiertelin rataa hissukseen kevyitä kiihdyttelyjä ja tasasta ajoa, alhaalta vähä vahvempi matalammasta puristuksesta huolimatta. Sitten kävin suoralla koittaa 3. Ja 4. Vaihteilla vähä antaa happea. Herää muutaman sata rinkiä aiemmin ja tuos 4500-6000rpm kohdalla tuntuu vetoa olevan paremmin, joskin 6000 jälkeen hieman ehkä vaisumpi. Sama bensa määrä mikä paloi ennen 1.5-1.6bar palaa nyt noin 1.4bar. Aika loogista ja säädinkin valmiiks siihen tienoolle, suht hyvin osuikin kohdalle.
Huomenna otan kopan auki ja meinasin vetää sen 30-40astetta jälkikiristystä. Luulisi löysien tulleen kun on kolmena päivänä käytetty, ajettu 3h, muutaman kerran paikalla niin että flekti on lähteny pyörimään ja muutama reipas täyskiihytys.
Tärinästä ja värinästä sen verran että ainakaan enempää ei tärise kun vanha motti. Nätisti pirraa :)
Nyt vaan vähä sisään ajoa vielä ja öljyn vaihto, sitte sulaa tietä odotellen :D
Comment
-
Vieras
Noo tempasin tuossa nuo kannenpultit kiinni kun kävin vielä tallissa ja oli jäähtyny, yllättävää kyllä lähti liikkeelle samalla momentilla kun kokeilin ja meni n. 20 astetta. Vedin kuitenki vielä pikkusen yli kaikkia. Kaikki meni saman verran 110nm ja sen 10-15 astetta vedin vielä päälle. En ois uskonu mutta tosiaan jälkikiristys on kyllä tarpeen kovilla pulteilla :D Täytyy varmaan vielä kattoa uusiks kun saa sulalla vedettyä täys vedon kaikki vaihteet läpi että vieläkö tulee löysää.
Kyllä se tuo pelti tiivistekkin varmaan antaa periks kun vanhaa katsoin niin onhan siinä reilusti vielä noita kanttauksia jäljellä vaikka oli yli vuoden puristettuna.
Comment
-
Vieras
Tuli hommattua tuo isompi vesi/metanoli suutin, 650ml/min. kävin jäällä vähä ottamassa testiä ja tuntui pelaavan hyvin, isompi suutin korjasi bensan vajauttakin mukavasti. vetoja tuntuis olevan, joskin edelleen ylhäältä hieman puuttuu. täytyy vielä heittää hieman myöhäsemmälle ajoitusta, hieman sitä jo narautinkin. herää huomattavasti paremmin ja vaihdoissa ei viivettä ole juuri yhtään enään. kokoonpano tuntuu nyt todella ajettavalta, ainakin entiseen verrattuna.
Hieman vielä ongelmaakin on, imusarjan tiiviste rupesi vuotamaan jonka tein paperista. täytyy käyttää irti ja liimata kuten ennenkin tai käydä oikasemassa laippa. täytyy olla hieman kuoppaa jossain kun ei paperisella pitänyt.
Comment
-
Vieras
Nyt ois imusarja oikastu ja tiiviste vaihettu. Kierohan se oli että vitosen päästä vuoti. No se on nyt kunnossa mutta käyntihäiriöt pahenee, nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Vakio 7a ruisku siis kyseessä.
Eli oireita:
-Tyhjäkäynnin nosto kylmänä ei toimi, vaikka venttiili hieman käyntiä nostaakin, mutta ei riittävästi. Tämä on ollut aina
-kierrokset jää korkealle, ei laske välillä ollenkaan. tätä tehnyt ennenkin joskus mutta nyt pahentunu.
Seuraavat tuli nyt kun kasattu uudella koneella
-välillä tukehtuu kun hipasee kaasuun
-kylmänä tärähtää käymään heti mutta lämpösenä jos vika päällä saa ihan törkeästi bensaa ja lähtee röpötellen käymään kaasu pohjassa
Ja seuraavassa käänteessä mitään vikaa ei ole.. alkaa palaa käpy :D
Edit. Joku lämpöanturi vikahan tuo vois olla, oisko heittää arvoja mitä noiden pitäis näyttää?
Mutta mikäs selittää kaasuun tukehtumisen? Asennontunnistin? Mutta kun kylmänä kuitenkin käy normaalisti myös kaasutellessa..
Täytyykö alkaa hankkia uutta ohjausta..Viimeksi muokannut jesse47; 21.2.2017, 17:22.
Comment
-
Minkälainen tyhjäkäyntiventtiili sulla on? Jos semmoinen samanlainen pötkylä, mitä urssissa, niin suosittelen lämpimästi säätämään sille PID-asetuksista minimi PW:ksi jotain luokkaa 20. Sen alle se alkaa uudelleen suurenemaan avaumaltaan ja siten nostamaan kierroksia vaikka pitäisi mennä alaspäin.
Jos ecu mahdollistaa kyseisen PWM-lähdön manuaalisen testauksen, niin hae se kohta, jolla moottori pyörii hitaimmin suhteessa tyhjäkäyntiventtiilin pulssinleveyteen. Sen arvon asetat sitten minimisäätöarvoksi.
Comment
Comment