Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tuli tuossa muutettua tuo pakoputki, lyhensin vaimenninta 15cm että sain nyt putken pään taakse päin puskurin lovesta. Ei humise enää niin pahasti hyttiin mutta pörisee vähä terävämmin. :D
Tuli sitten nyt tilattua nuo nokkapyörät. Eli imuun ketjupyörä ja sitte remmipyörä. Pitänee koittaa ajoittaa nokkien huippujen väli siihen 110 paikkeille ja sitte toi kokonais ajotus menee vissiin kokeiluks. Mahtaako huomata eroa perstuntumalla. Vinkkejä ajotukseen kuunnellaan vielä jos jollain kokemusta. 7a:n nokat on siis.
Toki tuohon vaikuttaa kaikki muukin ympärillä että aika tapauskohtasta tietty on..
No niin kaivattais tuosta ajotuksesta mielipiteitä.
Mittasin nyt tuon tän hetkisen nokkien ajotuksen:
Nokkien huippujen väli on 112.25 astetta
Pako huippu 108.5. ykk 0.6mm auki
Imu 115. ykk 0.15mm auki. Eli kokonais ajoitus on n.4 astetta myöhäsellä. Sitä nyt koitan joka tapauksessa sitte hieroa mutta...
Koska olen laiska ja ei huvittais alkaa turhaa vaihtelee ja säätämään niin kysynki että kannattaako ees lähteä vaihtaa ketjupyörää/säätämään tuohon 108 huippujen väliä? Tsuumailin että venttiilit ois sitten n. 0.6mm yhtäaikaa auki.
Paljonko on ruukannu olla ykk:ssa venttiilit auki näillä 7a tai muilla nokilla. Sitä kun ei tiiä mitä overlapin lisääminen vaikuttaa. Ja kun heräämistä/vetoaluetta pitäis alemmas saada.
Ylhäällä laulaa kyllä.aattelin tuota ettei toikaa ihan perseellää voi olla jos 1.3 paineella on 500hp.
Nyt on ratas vaihettu ja justii tässä ajottelen mutta huomasin sellasen jutun että tommisbilletin remmipyörä on ns. Väljä remmille? Onko muilla ollu? Muutama aste löysää kun pyörittää ees taas. Onko normaalia?
Niin ja ketjupyörä ei sopinu pyörimään. Piti pultit lyhentää ja hio kannenpultin prikasta vähä pois..
Edit. Nyt ois "säädetty" heitin paikalle niin oli imu 106 ja pako 113.
Huippujen väli 109.5 ja koko ajotus 3.5 aikasella. Koitetaa nyt tuolla ja sitte voi koittaa myöhästää.
Vaan tohtiiko tuolla pyörällä startata :D
Lueskelin vähän netistä että 10venttiilisessä ois vaihtunu 89 vuonna jakoremmi isompihampaiseen kuten 20v on. Kysymys kuuluuki nyt että voiko ulkomailta tuotu 89 vuoden 7a olla tuolla vanhemmalla remmillä? :/
Pahasti nyt vaikuttais siltä.
Jos näin on niin sehän täytyis olla sitte vesipumppu ja alapyöräkin eri hammastuksella.
Jakopäähän on laitettu kaikki uutta justii ennen kun ostin.
Ei ole 20v koskaan sillä vanhemmalla hammasprofiililla. Vanha on korostetun kulmikas, kun uusi taas on huomattavan pyöreä.
Ottaisitko jotain kuvia tai videota ongelmasta?
Nokkasetuppi lienee nyt ahtopeliin selkeästi maukkaampi kuin vakiona.
Irrallinen pyörä on vakio. nyt kun kauhistuksen jälkeen tarkastelin asiaa rauhassa niin kyllä hammasprofiili on aika lailla saman tyylinen mutta hieman väleämpi toi on kyllä.. kokeilin vakio pyörää remmille niin kyllä siinäkin hieman väljää on mutta jostain syystä se ei tuntunut noin selkeästi pyörittäessä. tai ei tuntunu ollenkaan, tällä huomaa heti että ees taas pyörittäessä on muutamia asteita väljää.
Mutta sanokee nyt miltä näyttää..
Ainaki noin lähikuvassa remmi ei näytä enää yhtään uudelta :D
Eiköhän tämä näytä eniten siltä, että joudun syömään sanani edellisestä viestistä :)
Olen kyllä ollut kovasti vahvasti siinä käsityksessä, että 20v ei ole tehtaalta ainakaan lähtenyt vanhalla profiililla. Voisiko kyseessä olla joku rakennelma entisten omistajien toimesta?
Siis vesipumpun pyörä ainakin näyttää vanhan profiilin pyörältä, mutta hihna on uutta profiilia. Mielestäni näin näiden kuvien perusteella.
On kyllä mystistä..
Onpa tuo pyörinyt :D
Öö.. vesipumppu, ohjainrulla ja remmi on laitettu jossain korjaamolla. Oli kuitti/lasku mukana ja oli ihan uus kun ostin.
Mutta vesipumppu on kyllä tiviimpi remmille kun tuo remmipyörä.
Jos remmi ois sun mielestä uutta profiilia niin miks on väljä nokkapyörään? :D
Remmin hammastus näyttää ihan uudelta, ei näyttäis kuluneelta vaikka reuna vähä näyttää rispaantuneelta.
Onko siis nuo eri profiilin remmit saman mittasia että systeemi on muute sama?
Paljon heräs kysymyksiä :D
Oisko kellään mahiksia kattoa vastaavasta pyörästä onko samate?
Kertooko tuo mitää että tää on kiilahihnoilla kun oon kattonu että yleensä 20v ollu moniuralla....?
On se remmi ynnä muut ihan oikeaa sorttia. Vertailin noita vielä tarkasti ja kokeilin orkkis pyörää remmille. Välystä niissä on aina vähä. Se alkuperäinen on vaan niin nihkeä ettei sitä huomannu.
Mittaamalla tuossa alupyörässä oli vaan n. 5-8 satkua leveämpi ura. Muoto silmämääräisesti ihan sama.
No testillä vähä sykkeet nous ku parin vedon jälkee ankara naputus. Aattelin jo että ero oli niin huomattava että heti antautu mutta oli tehostajasta löyhtyny pultti ja otti remmipyörään. Hauskaa sinänsä kun en oo ikää avannu kyseisiä pultteja :D vaikutusta oli, on huomattavasti miellyttävämpi ajettava mutta niinkään suorituskyvyn muutoksista en tiedä. Mutta ekaa kertaa meinas kakkosella sutia kaasusta. Että on muutama newttoni mahdollisesti tullu lisääki.
Samate paras veto on kyllä edelleen aivan ylhäällä. Liekö voi olla jo liiankin aikasella.
Pitää koittaa joku päivä vielä tuota heittää n.3-4astetta myöhemmälle niin ois sitten ns. Keskellä.
Johtuuko sitte ajotuksista vai massamittarin muutoksesta mutta paine nous 0.1 baarilla ja seos näyttää rikkaampaa mikä ei kyllä sovi mun järkee muttei se mitää ku on perjantai!
Hyvää viikonloppua!
Nyt on kokeiltu. Imu 106 ja pako 113 oli ehkä mukavin ajettavuus mutta ylhäältä jäi mielestäni uupumaan. Nyt imu 108ja pako 111. Tuntuis parhaalta. Ei nyt juurikaan suurta eroa heräävyyteen tai alueeseen mutta 4000rpm ylöspäin parani mielestäni kuitenki jonku verran.
Mitäs seuraavaks? Vois koittaa toisen bensapumpun laittaa suodattimen luo. Aattelin sarjaan pukata, ei tietysti hirveästi tuottoa lisää mutta kun mulla on kertova säädin niin epäilen ettei toi vakio jaksa pitää ihan sitä painetta enään mitä säädin pyytäis.
Myös vesi/metanolille vois koittaa pykälää isompaa suutinta. Nyt muistaakseni vissiin joku 3.5-4dl/min. Vai meneeköhän joku 4-5dl jo turhan isoks..?
Tein taannoin sellasen 55mm "varoventtiilin" mitä meinasin pakoputken kylkee alkupäähän. Kertois vähä ahistaako toi ränni. Hylkäsin sen sitten siks että seki tarvii painetta auetakseen, paljon parempi ois paineen mukaan avautuva :D mutta pitäis koittaa seki saada joskus kiinni. Jos ei sitte innostuis rakentamaan läppää kellolla :D
Mulla on nokivasarassa tämä. Siihen kaukoohjaus sarja ainut vain että moottori veti jumiin kun ei oltu aksilaa voideltu. Tällä saan 3" putken kiinni perältä ja tulee 2.5" vaimentajan läpi möykkä. http://s.aliexpress.com/BbiYrMfu
Luulis että bensapumppu ois varmasti riittävällä tasolla jos laitan vakion kaveriks sarjaan 044 pumpun. Tuohon auton alle meinasin suodattimen viereen. Kannattaisko toi pumppu laittaa esim tuosta vesiruiskun ohjauksesta käynnistymään niin ei turhaan pyöris koko ajan? Mutta aiheuttaakohan toi kuinka kovan heilahuksen paineeseen kun lähtee päälle? Toisaalta voi olla sopiva lisäki vaan :D
Pumppujen turhaa pyörittämistä kannattaa kyllä välttää, mutta jos pumput ovat sarjassa, niin sitten pakko kyllä pyörittää jokaista tai bensaa ei linjasta juuri mene läpi.
Rinnalle toinen, joka käynnistyy kun talla on pohjassa.
044 ei juuri vuoda läpi taaksepäin ilman takaiskuakaan, vaikka sitä seisottaa toisen pumpun pumpatessa ohi.
Miten ku muistelisin että 044 menee puhaltamalla läpi kun ottaa sen takaiskun päästä pois. Pitää tutkia kun vartin päästä tuloo pumppu tähä :D
Jos virtaa vapaasti läpi niin laitan sarjaan ja käynnistymää vesiruiskun mukaan olikoha jossai 0.6-0.8 ahdoilla. Muuten otan releelle ohjauksen vakio pumpulta.
Purin audista vähä ylimääräsiä verhoiluja.
Lattiamatot otin jo aiemmin mutta nyt ne oli kuivanu niin punnittin kuivapainon:D 18kg paino ne.
+sitte peräluukun verhoilut yms pikku nippeliä ja suppari yht.22kg.
Eli nyt ois keventyny jo 40kg eikä auto ees vaikuta yhtään riisutulta.
Takapekit ja hattuvylly on "pikakiinnityksellä" eli irti jotta voi nyppästä pois jos esim kiihyttelee menee. Tai jos alan oikeasti keventää. Ne painaa 25kg yhteensä.
Voipi olla kyllä että pian lähtee kaikki verhoilut lukuunottamatta kojelautaa ja etu ovipahveja.
Kattoluukku vissii painaa 15.5kg kononaisuudessaan. Onnaiskoha jos tekis pleksistä lätkän tilalle jollain soppelilla tiivisteellä ja liimalla höystettynä. Siis kiinteä "lasi katto"
Äkkiähä se 100kg tippuis. Esim 500hp ja 1350kg tiputtais 100kg, ois sama teho/paino suhde kun että taikois 40hp lisää. Luultavasti huomais eron.
Edit. Joo ei mee vapaasti läpi eli saapi pyöriä koko ajan :/
Bensalla mennään mutta silti. Joo no puhaltamalla vähä nihkeästi mutta voihan tuota koittaa ensin ilman virtaa että pelittääkö normaalisti ja katotaa sitte millane ohjaus sille laitetaan :)
Nyt ois pumppu linjan välissä, ohjaus releelle on vakiopumpulta että pyörii nyt kokoajan. 3 neliön piuhat niin piisaa kans!
Mutta joutuu jotai tehä kun kavitoi ilmeisesti. vakio pumppu ei tuota tarpeeks tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. 0 paineella loppuu jo kavitointi. aattelin koittaa vetää alkuperäselle uuden paksumman piuhan tuolta samalta releeltä josko sen verran tuotto kasvais että loppuis toi kurina. ja tietty kunnon maadotus. https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...a7&oe=57D03497 https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...b0&oe=57C66812
Piti oikee nostalgisesti ruuvata lankuilla :D Ei vaa taho niskat enää kestää tuollasta :D
Ja apua oli, seos painu 0.5bar ahtojen jälkee heti 10-11 paikkeille jotenka on pumppu tai linja loppunu kesken. Riittää varmaan säätöjen jälkee 1,5 ahdoille, joko alkaa sitte poikia ;)
Nyt laitoin vakiopumpullekkin virran releeltä niin loppu kurina. Täytyy toi vakiopumpunki tuotto vähä kasvaa ihan vaan pelkällä johtojen uusimisella :)
Melko kova mekkala vaan tuollasessa pumpussa, varsinki kun on kiinteästi korissa kiinni :D
Pärjääkö 40ah akulla kesällä? Vai meniskö vielä pienemmällä? Jos nyt alkais keventelemään.
Penkit menis vaihtoon kans ja loputki verhoilut pois.
No nyt se laatikko hajos. Justii muokkasin hukkaportin rajapaineventtiiliä että heräis nopeampaa niin heti toka veto kolmosella niin rusahti vaan ja tyhjäarpa tuli. Pääs onneks kotia linkuttelee vielä :)
No niin mikäs laatikko tilalle? Nyt saa vinkata jos jossain jollain on kaupan 5 tai 6 vaihteista lootaa :D
Sopiiko tuohon nyt kaikki nämä vanhemmat quattron laatikot vai onko joitain jotka ei käy? Käykö 85 tq loota? Onko sama vai kestävämpi?
Jos laittaa 6v niin joutuu vissiin keppiä vähä muokata, vai?
Mulla ei oo näitten soveltuvuudesta mitää hajua
Ok. 7a perästä oleva 5v ainaki löytyis. Eli samalainen. Vai onkoha noitaki eri laatikoilla.. Tiiä sitte kannattaako laittaa. Toisaalta tuo kesti yllättävän kauan ja jos painoa karsii niin aina paremmin kestää.
Comment