Komiasti kipittää etenkin rojektin luonteen huomioiden!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
7A turbo --> AAT 20v turbo
Collapse
X
-
Kyllä, erittäin komeasti. Innovatiivista virittämistä pienellä budjetilla. Ja lopputuloskin pelaa mainiosti. :) Ei oo mitään torseenis mulla, ihan vakio voimansiirto kytkintä lukuunottamatta.
Sori vielä OT, mutta mitäs Anssilla näytti toi 60ft? Hieman kiirettä piti tos ku vihdoin pääsi ajamaan, niin ei paljoa ehtiny käydä morjestelemassa. Kaveri haki ja toi tuloslaputkin autolle. :D Muutama foorumilainen tos kyllä kävi juttusilla, mut en oikein osannu yhdistää nimimerkkeihin.
Comment
-
Vieras
Joo ei mitää slicsejä, mutta jos nyt ees kohtuu kesärenkaat :D veikkaisin että kumpikaa etupyörä ei ole 2000 luvulta :D
Kai tuo ilman paikalta lähtöjä nämä väännöt kestää vielä hyvin :o
En kyllä edes tiedä laatikosta mutta 5lovinen on niin kait se tuollane on :D
Comment
-
Vieras
Projektiin väli lässytystä.
Nyt on peli siinä tilanteessa että bensat loppuu noille paineille.
Epäilisin perstuntumalla, penkityksestä laskemalla ja loppunopeudesta että teholukemat huitelis n.500 paikkeilla. Vääntöä on varmaan sen verran että kanget ja männät on oikeasti keston rajoilla. Painetta on kuitenkin vaan n.1.3-1.4bar.
Eli hyvin hengittää vielä, vaikka parannettavaakin olis paljon.
Nyt to do listalla olis pikkuparannuksia:
-ilmamassamittariin aattelin koittaa tehdä isomman rungon, saa nähdä kuinka käy. Ainakaan sorvaamalla suurentaminen ei aiheuttanut ongelmia.
Samalla dumppi siirtyy ahtoputkiston loppupäähän kun ei alkujaan sinne sopinut.
pakopukeen teen vähä muutoksia, vaimennin pitää lyhentää jotta saa putken pään taakse päin. Josko humina vähenis, tai sitten ei :D
Sitten vois ajatella perästä noitten repsottavien ja rämisevien muovien yms. Verhoilun purkamista pois. Paljonkohan lähtis painoa jos ottais kaikki verhoilut yms.etupenkkien takapuolelta pois?
Seuraava onki sitte vaan mutuilua ja turhaa kuvitelmaa..
Mielihän tekis joskus avata konetta koska kansikaan ei edes tullut aivan niin kun oisin halunnut. Koska itellä ei ollut mahdollisuuksia tehdä seetejä/palotiloja ja kaveri ei ehtinyt. Tai siis milla vaan oli niin kiire kasaamaan. Myöskään imusarja ei oo oikeen huvä, pitäis kaasuläppä vaihtaa 1 läppäseen niin sais tilaa vähä parempaan painekoteloon. mutta, sitten vaatis jo hieman sijoitusta mäntiin ja veiveihin. Wisecolla ainaki olis 82.5 mäntiä 8.5 puristuksella. Onkohan muilla valmistajilla?
Ongelma oikeastaan on enempi siinä että loppuuko toi sytkä heti sitten, oiskohan tuohon mitään helppoa ratkaisua esim. Pelkällä puolan vaihdolla?
Bensapuoli on helppo hoitaa kuntoon kun on nuo lisäsuuttimet. 2kpl vaihtaa 850cc suuttimiin ja toinen b.pumppu niin se olis kunnossa.
Tämän kaiken jälkeen vaan taitais sitten mennä myös laatikko vaihtoon :D
Ja niin ku toi laatikko, mä katos tilannetta sitten kun se hajoaa :D
Toivottavasti on jo hieman 7a ennakkoluuloja romutettu ;)
Comment
-
Vieras
Eiku nuo oli vaan mutuilua ja turhia toiveita, ainut hidastus onki se että oon niin pihi että lasken tarkkaan hevosten hinnat :D
Vai ootteko sitä mieltä että jatketaan vaan 7a:n vakio osilla ja katsotaan mihin ne oikeasti riittää?
Se voi vaan olla että kun hajoaa niin siinä lähtee mopo käsistä sitte kunnolla kun "saa" laittaa kaikki uutta :D
12s alitus nyt ainaki ois mahdollista pikku panostuksella, oishan se nyt joku rajapyykki tällä budjetilla.
Mielessä pyöri tuo kilpaileminen että onko siinä jotain erityisiä sääntöjä jotka estäis ajamisen? Pitääkö siis olla laillinen vai osat vaan merkitty?
Ihan mietin ja pyörittelen vaan tulevaisuutta jos laittais emännän ajamaan, tai se haluaiski kyllä ajaa ettei tartteis ees laittaa. Kunhan synnyttää eka :D niin sitten vois jopa saada jostain vähä tukeakin rakenteluun, ois se kuitenki ees jotenki joukosta eroavaa :D mutta siinä tapauksessahan menis kaikki uusiks.
Comment
-
Vieras
Niin kyllähän lukijat aina kiinnostuu kun säpäleitä tulee :D
No katsotaan, josko hankkis vähä isompaa suutinta ja kokeilis vielä hieman.. 8)
Toi ylimääräsen painon karsiminen vois kyllä olla ihan viisasta..
Tulipa värkättyä nyt huohottimeen pesuainepullosta erotin väliin ja suodattimelle vielä kippo alle. Josko ei enää tulis öljyä ylitte :)
Öljyt on kyllä sellasta kusta että.. ihmekkää ku jääradalla päästetty talvella. Voi olla että senki takia loisku niin ylitte. Aiemmin siis ei oo ollut mitään muuta kun putki huohottimessa.
Comment
-
Seuraavaan steppiin alkuperäisestä kelpaa vielä ainakin lohko, kampura ja hattu. Loota alkaa olla vähän arvoitus, varsinkin, jos on tarkoitus kiihdyttää kilpaa. Toisaalta 01A ja 016-laatikot on verrattaen edukkaita, niitä saa pari särkeäkin yhden 01E:n hinnalla. Mäntäkieppi luokkaa 1 harrasteyksikkö, veivit noin puolikkaan. Koneistukset ja peruskunnostusosat päälle.
Tämä on yleensä niitä pisteitä, kun pihaan ilmestyy varaosa-auto purkuun.. =)
Comment
-
Vieras
Niin, tänä kesänä ei ainakaan lähe purkuun vielä. Kone kun on justiin kasattu uusilla renkailla ja liuskoilla.
Tuo kestävyys veiveissä ja männissä on aina vähä tapauskohtaista. Tässä nyt paras vetoalue on 5-> rajoittajaan. Ettei ainakaa alaväännöillä paukutella kankia solmuun. Nokkia vois ihan vähä hieroa kun paras veto on vasta aivan rajoittajalla. Toisekseen kokoonpano tuntuis hengittävän kohtuullisesti vakio osille kun painetta tosiaan on vasta tuon n.1,3bar. Ja on tosiaan suht iso 600x300x75 cooleri+metanoli/vesiruisku ettei välttämättä sulaminenkaan oo suuri riski.
Vaihdoissa turbon viive on aika jäiritsevä. Tiiä sitte auttaisko tuo dumpin siirto yhtää. Ainaki kun on alkupäässä niin sitä pienempi viive mitä tiukemmalla. Onhan se väärässä paikassa kun ilma saattaa lähteä virtaamaan takasi..nokkien säätö vois kans vaikuttaa.
Tietysti turboonki otin vähä varaa enemmällekkin, tai niin mä ainaki itelleni selitin kun ei 150euroon saanu sopivampaakaan 8D
Mikä noista laatikoista porsii ekana? Mutta mä en kyllä ehjää lähe vaihtamaan :)
Comment
-
Omassa moottorissa (AAN) 7A:n nokat menivät vaihtoon juuri tuon takia, että vääntöjä ei keskialueella ollut ja tuntui, ettei ahdin oikein herännyt kunnolla koskaan. Ylhäällä meni sitten ihan kohtuullisesti, mutta ei oikein miellyttänyt, koska H-profiiliveivit on koneessa ja halusin vääntöäkin 01E:n kanssa.
Mutta tässä tapauksessa lienee hyvä juttu, että on ylävireinen. Laatikosta pettävät vaihderattaat suurilla väännöillä. Ei vaan hampaat kestä.
Comment
-
Eipä ne kanget tehoa pelkää eikä väännönkään kanssa tarvii panikoida. Nakutus se on, joka tappaa. Ajattelutapa siitä, että jonkun vääntö- tai teholukeman jälkeen tarvitaan automaattisesti vahvat aftermarket-osat on sangen suosittu, mutta samalla jokseenkin väärä. Riskit kyllä kasvavat eikä korkeaviritteisessä vakiorojut tapaa kestää poikkeustilanteita kuten ruokintahäiriöitä, mutta hyvissä säädöissä oleva nakuttamaton pannu kestää kyllä aika paljon rääkkiä tehdaskamoillakin.
7A imunokka tosiaan varastohyllylle odottamaan parempia aikoja, jos haluat heräävyyttä. Myös nokkien ajoitukseen kannattaa panostaa.
Comment
-
Itselle viimein vaihdoin aan pakosen imupuolelle viikko sitten juurikin 7a imukepin tilalle. Aikanaan oli hierottu aika paljon heräävyyttä säädettävällä nokkapyörällä.
Ainakin samalla ajoituksella heräävyys huononi mielestäni. "Vakiopaikassa" kolmosella tuli 1 bar noin 200rpm myöhemmin. Tosin perse sanoisi alapään muuten toimivan vähän kivemmin. Vaikuttaako tuo keppi yleiseen hengittävyyteen miten?
Joka tapauksessa joutunee säätämään hieman, kunhan jaksaa.
Comment
-
Vieras
Oliko 7a nokkiilla nokkien välinen ajoitus vakiossa? Minne päin ja minkä verran oli "paras"?
Pitäis hankkia ainakin säädettävä nokkapyörä mutta mietin että oisko nokkien välinen tärkeämpi muutos.
Toisaalta mitään mahdottomia vaikutuksia tuskin saa säätämällä. ainaki tuossa vartilla tuntu tosi hyvältä että vetoa on rajoittajaan asti. Mutta ehkä hieman liianki ylhäällä kun tuntuu että sais pyöriä vielä ainaki 500-1000 lisää. :D siihen taas tällä ohjauksella taitaa olla mahdottomuus vaikuttaa ja vaatis varmaan venttiilijousien päivitystä..
Comment
-
On myös imunokassa säädettävä pyörä. Sinällään pirullista kokeilla ja erehdyksen kautta säätää molempia. Käytännössä pyrin saamaan pakonokalla parhaan tuloksen ja sen jälkeen aloin säätämään imua. Sen jälkeen taas testiä pakopuolella, joka siis säätää molempia yhdessä.
Mikään ei vaikuttanut yläpään lauluun, mutta heräämiseen sai jopa n.500rpm vaikutuksen ihan alun ajoituksista.
Nämä oli ikävä kyllä testauksen tulosta, joten ei suoraan mitään arvoja ole antaa. Alussa pidin ylhäällä paljonko muutokset olivat, mutta virhettävirheelle alkoi vaikuttaa liikaa...
Comment
-
Vieras
No se 500rpm vaikutus on kyllä jo huomattava. Jos mulla nyt vetoalue n.2500rpm.. :D
Pitääpä harkita noita säädettäviä pyöriä, sitten ois kyllä suuntaa antavat vinkit tervetulleita varsinki nokkien väliseen kun on niin tympeä kokeilla monta kertaa :)
Comment
-
Vieras
Okei, pitää kattoa tuota kun pääsee sinne asti.
Olikos nuo nokkien ketjupyörät pultilla kiinni alkujaan, kun ei muista enää :D
Mitähän toi nokkien välinen on vakiona?
Siirsin eilen dumpin lähemmäs kaasuläppää, aivan juureen ei saa sopimaan mutta on nyt ees coolerin oikealla puolella :D
Tuota ilmamassamittaria meinasin kokeilla nyt suurentaa. Mulla on ennen cooleria 2.5" ahtoputki ja coolerin jälkeen 3".. toi mittari on tuossa 3" putken välissä ja sen reikä oli 50mm nyt kun oon suurentanu sitä jo niin paljon kun varaa oli. Tuntuu aika kurjalta tuollanen ahistin välissä, on kuitenki pienempi kun kaasuläppä :/
Toimiikohan toi ruisku niin että korjaa lambdan mukaan tuon toiminnan kun sen suurentaminen ei ainakaa aiheuttanu mitää ongelmua.
Aattelin nyt koittaa tehä uuden 65mm rungon tuolle, saa nähä mitä tapahtuu :D
Comment
-
Vieras
-
Vieras
Nyt on dumppi tosiaan lähempänä kaasuläppää ja tuntu että ehkä oikee vaikuttiki jotai..
Massamittarin suurentaminen ei oikee onnaa, ei pelaa pikku kierroksilla niin pukkasin vanhan paikalle. Hieman koitin sitä vielä fiksailla.
Ajoin tallii tuossa ja katoin että lattia matot ihan märät. Oli kolme päivää kuivumassa mattoja raotettuna, aina vaan ihan märät. Takaa villoista valu vesi kun nostin pois. Revin sitte koko lattian verhoilun pois. Villat ja matto paino yli 20kg ja paljonko niistä on jo kuivanu kolmessa päivässä. :D mistähä vesi mahtaa tulla? Sulake boksi on tivistetty..
Mitehä tuo dampperi ku vempottaa edellee vaikka on sorvattu suoraan, oonkoha asentanu vääri ku muistelen että kiristin eka ison pultin ja sitte pienet jakoremmipyörään. Oisko pitäny eka kiritää ne toisiisa? Toinen vaihtoehto on että kampuran pää on lintassa, pyörä tuli nimittäin suora joka pinnasta.
Oli siis pikkuse mutkalla kumista kun auto mällätty keulaan..
Comment
Comment