Ihan kivat lukema. :) Ja on aina positiivistä että vehkeet pysyy kasas. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
7A turbo --> AAT 20v turbo
Collapse
X
-
Vieras
Juu, oltiin matkalla kannukseen dynoon. Sillon tiistaina siis käytiin mutta pitäny tässä vähä sulatella... :D
Mä nyt hommasin uuden hukkiksen ja katon sen kuntoon kun muutenki tarviin putkikseen portin niin menee tuo vanha siihen, eikä oo kova homma koittaa.
Jotenki tuli mieleen nokkien ajotus kun tällä kokoonpanolla en oo koittanu muuttaa mihinkään. Jotenki tuo vääntöhuippu tulee niin alhaalta, heti kun ahdin vaan herää ja heti alkaa ahistaa joku.. en tiedä voiko vaikuttaa siten että henki loppuu ja myös ahtopaine siks vajoais.. äkkiäkös tuota koittaa narauttaa vähä myöhäsemmälle. 7a:n nokat ja huippujen väli on ~111° mutta enpä muista tarkkaa ajotusta.
Kyllä se kuitenkin voi olla että masturbosta loppuu henki..
Toisaalta huipputeho ei oo kaikki kaikessa että hyvinhän tää muuten rokkaa.
10.05s/233.20kmh vartti mentiin 2.6-2.7 max paineella jolloin myös tippui samaan tyyliin ylhäältä johonki 2.3-2.4bar tienoolle.
Onko kukaan mitannu paine-eroa kiinan coolerilla, kun tuo on vähä linttaantunu jo kivistä yms. Niin mietin jos päivittäis tuon 600"300*100 kokoseks, siinä tulis ~25% lisää virtausta ja tietenkin myös tehokkaampi olis.
Siinä vaan jos ahdin loppuu niin kaikki ahistus syö tuottoa, niin vois jopa vaikuttaakkin.
Comment
-
Vieras
-
Vieras
Joo tuohan oli tiedossa että kartan mukaan loppuu.
Mitähän tuossa niin kun oikeasti tapahtuu, masterillahan on tälle kompurallehan myös pienemmällä turbiinilla että loppuuko vaan kierrokset, kun eihän se kuitenkaan ihan pitäis siihen töpätä, hyötysuhde vaan huononee. Mutta jos kierrokset loppuu niin sitte töppää.
Täytyyköhän mitata pakopaine :D
Mutta mulle ei aina oo se näin pääset helpolla ja rahat palaa, vaan halu tutkia asioita niin täytyy vähän tutkia mitä vaikuttaa kaikki muu ympärillä. Jos esim cooleri ahistaa niin jos turbolla paine laskee niin tuotto kasvaa, lisää hengitystä mosaan niin myös tuota hukkaenergiaa tulee enemmän pihalle.
Mutta pitää nyt eka tutkia meneekö pakopuoli tukkoon.
Oliskohan se sitte bw 69mm kompuralla fiksu vaihtoehto jos masteri menee vaihtoon?
Comment
-
Pakopaineiden mittaus olisi kyllä hyvä suorittaa. Itsellä sen verran kokemusta pienemmällä ahtimella, että ei juuri paineet nousseet pakosen mennessä ahtopaineen ohitse ( 2.5 bar ) kohdalla.
69mm borgista voin kertoa kokemuksia keväällä vasta. ;) Paperilla vaikuttaisi kyllä passelilta sinunkin projektiin...
Comment
-
Vieras
69mm bw on nyt kyllä kuolattu mutta nyt malttia... :P
Onko kukaan mitannu paine-eroa coolerilla ja jos niin millä paineilla tai tehoilla, mitä tyypillisesti on..?
Aion kyllä mitata tuon kun tuo bilteman cooleri näkyis olevan todella tiuhaan rivoitettu, että voi kyllä ahistaa. Se on kyllä yllättävän tehokaskin..
Comment
-
Vähän eri teho- ja kokoluokkaa, mutta jotain referenssiä: 1.8T vakio kenkälaatikon kokoinen cooleri ja kokolailla vakio putkisto, tehoa arviolta 220-250hp, ahtopainetta noin 1,3 baria. Paine-ero turbon lähdön ja imusarjan välillä 0,15-0,2 baria. Omasta mielestä tuo alkaa olemaan jo aika paljon, mutta mitään vertailukohtaa ei ole antaa. Jäähdytys tuossa sen sijaan pelaa hämmästyttävän hyvin.
Comment
-
Joo jos puhutaan suljetusta järjestelmästä. Välijäähdyttimen päädyt kuitenkin on yhteydessä toisiinsa joten paine pitäisi kummallakin puolella olla sama mikäli päästäisiin siihen tilaan ettei kennon putket ahdista yhtään vaikka lämpötila putoaakin. Toki koskaan ei päästä nollapaineroon, koska suorallakin putkella on virtausvastusta, saatikka sitten välijäähdyttimellä. Mutta paine-ero ei johdu lämpötilamuutoksesta, vaan virtausvastuksesta.
Comment
-
Johtuukos se virtausvastus yleensä kuitenkin eniten coolerista? Omaani mietiskellyt asiaa(2.0tfsi, eli ihan eri kone) ja jäähdytys nyt toimii ok tälläkin hetkellä, mutta jos hyötysuhdetta miettii, niin asiallisella kennolla voisi siis saada esim. 0.1 bar pois vastuksia? Tämähän tarkoittaa lisää painetta ja lisää tehoa, jos oikein ymmärsin.
Comment
-
Vieras
Juu tätä funtsin tässä ja tilasin kokeeks nyt isomman coolerin, eli ~25% paksumman, muuten sama 600"300 kenno ja 3" lähdöt. Katoin nimittäin bilteman ja kiinalaisen eroja (joo molemmat kiinalaisia) mutta hämmästyim kuinka paljon parempi rivoitus bilteman omassa oli, siis jäähdytyksen kannalta mutta huomattavasti tiuhempi rivoitus sisällä tietenkin ahistaa huomattavasti virtausta, kun virtausvastus johtuu "seinistä" kun ihan kappaleen pinnalla virtausnopeus on teoriassa nolla ja ilma ikäänkuin rullaa seinämiä pitkin. Siinä syy miks pinnan karheus vaikuttaa vastukseen eikä silein ole välttämättä paras koska jossain kulkee raja jolloin ilman rullautuminen ajaa ikään kuin "laakerin /renkaan" virkaa.
Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin ettäilman kutistumisesta johtuva paineen aleneminen saataisiin poistettua niin MUN mielestä collerien pillien pitäis kutistua samassa suhteessa matkalla kuin ilma kutistuu, mutta en ihan vielä allekirjoita tätä koska sekin johtuu vaan alkupään suuremmasta virtausvastuksesta.
No enivei aloin oikeasti epäillä tuota että tuo cooleri ahistaa kun paine tippui ihan samate ylhäällä sillon kun oli vain 2bar tai 2.4bar painetta. Ja kun periaatteessahan virtausnopeus coolerissa pysyy melko vakiona riippumatta paineesta. Massavirta vaan kasvaa.
Joten jos esim 6000rpm ylitetään raja jossa moottori "hengittää" enemmän kuin cooleri, alkaa muodostua paine-eroa.
Sitten jos kompura on jo rajoilla niin se ei pysty tuottaa riittävää painetta korvaamaan syntynyttä eroa.
Pysykö kukaa kärryllä siinä mitä haen takaa?
Asiaa vois tutkia paineen mittaamisella ennen cooleria mutta ei jaksa, isompi vaan niin tulee muutenki hyvä mieli :D
Comment
-
Vieras
Kysyn vielä tällä puolella että osaisko kukaan sanoa tuohon mun toiseen projektiin liittyen että mikä vois 7a moottorinohjauksessa aiheuttaa sellasen häikän että sytytys ennakko on nolla koko ajan. Kierroksista tai kaasusta riippumatta.
Coupe on saanu rutkasti pikku hifistelyjä, odottaa vielä isompaa cooleria ja nokkia pitää vähä narauttaa myöhemmälle samalla.
Tuli muuten mieleen että hurja että penkissä lenti tuo pakokaasuimuri telineineen lattialle vaikka putkessa on dp:n jälkeen 3" läppä suoraa pihalle, että silti tuloo tavaraa niin paljon vielä perältäkin. Pitäiskö siirtää toi 3" läppä heti turbon jälkeen ja pellistä läpi :D
Comment
-
Vieras
Niin vaan oli cooleri pullonkaulana.
Uudella isommalla ja paremmalla coolerilla tuntuis paine pysyvän 3bar ihan rajottimeen asti, mutta vaatii vähä säätöjä hukkiksen ohjaukseen kun aaltoilee paine aika paljon.
Comment
-
Vieras
Nyt kun ei enää cooleri ahista ja paineet pysyy pyydetyssä rajottajalle asti niin nyt onki sitte suuttimet tapissa.. :o
Näyttää duty 100% rajottajalla 3bar ahdoilla.. suuttimet on 1100cc @3bar ja audin vakio säätimellä paine on 3.8 vai 4bar niin tuntuis vähä että joku ahistaa linjassa tms. Kun bensa kartta vaatii tuonne ylös reilysti nostoa, vaikka seos vielä pysyykin kyllä riittävän rikkaana.. Ei nuo nyt ihan kesken vielä kait pitäis loppua.. tankissa on 2kpl 044 rinnakkain. Lähinnä mietin että alkaako linjassa ahistamaan joku panjoliitos suodattimella tms. Että pitäiskö tehä pumpuilta suodattimelle isompi linja ja jättää nuo panjot pois linjasta...?
Ysikasilla siis ajetaan, eikä viinalla..
Yritän tässä päästä vielä mahollisesti penkkiin mutta saas nähä ehtiikö..
Comment
-
Vieras
-
Vieras
Tätä ei oo nyt oikeen päässy säätelemään eikä oo aikaa/innostusta penkkiin ollut, sain viimesillä sulilla säädettyä hukkiksen ohjauksen lähes kohdilleen ja paine pysyy kohtuullisesti 2.95-3.1 välissä koko alueen.
Cooleri on täytynyt ahistaa kyllä aika rajusti kun huomasin että pienillä vaihteilla paine kipuaa tappiin n.500rpm aiemmin ja esim kakkosella aiemmin ei paine noussut kuin ~2.5bar. nyt punnaa liki pyydetyn 3bar vaikka sutasee. Ja ilokseni huomasin että alkaa olla pitovaikeuksia. Bensa sinänsä riitti, tais olla ihan vähä pakkasen puolella ja seos pysyi juuri riittävän rikkaalla suuttimien tullessa tappiin rajottajalla.
Otin vielä ja porasin bensalinjasta ahtaimmat liitokset pikkusen isommiksi ja tein vielä ihan varmuudeks bensapumpuille paremmat maadotukset ja peruspumpullekkin paksummat piuhat kannesta läpi, kun aiemmin oli tankin läpivienti alkuperäinen.
Sinänsähän tuo kyllä pitäis riittää kesällä, jos kerran pakkasellakin piisaa justiin.
Yks mitä oon katsonut niin jännite laskee yllättävän paljon vedossa kun kaks pumppua + vesiruiskun pumppu ottaa virtaa, kaikki taitaa olla 13amp pumppuja.
Epäilen kyllä että laturin remmikin saattaa luistaa kierroksilla kun on kiilahihnalla ja eihän tuollanen tahdo pysyä aisoissa noilla kierroksilla, pitäis lisätä rulla löysälle puolelle välttämään remmin keskipakovoiman aiheuttaman "irtoamisen" pyörältä..
Comment
-
Vieras
Jotain tuli tehtyä kun mietityttäny ahistaako tuo putki.. uutta ei kuitenkaa jaksanu alkaa vääntämään niin nyt tuli 3" venttiilillä lyhyintä reittiä. Mitäs raati on mieltä, tummuuko lasi tai muuta ongelmaa :D pitää kattoa tarviiko muuttaa niin että aukeaa vasta esim 2.5bar ahdoilla jos pöristelee liika helposti.. :D
Comment
-
no mökäputkihan se varmasti on, ja jos liikaa polttoainetta tuuttaa niin tummuuhan se lasikin :D
Ehkä sentin pari oisin ite tuonu ulos putken päätä, ja sit taasen toi on muuten aika huono paikka pakopaineen kannalta, koska kori aiheuttaa ylipaineen tuohon kohtaan jo ihan itestään.
Comment
-
Vieras
Juu, ei siinä pellin takaosaan muodustuva ylipaine paljon paina nähtynä siihen vastukseen mikä tulee kun pusketaan tänkin tehosen pakokaasut pitkää putkea pitkin perälle kaikkien mutkien ja vaimentimen läpi.
Ja tuo on vielä aika neutraalilla alueellakin kun sillon tutkin tuota kun tein noita jäähdytysaukkoja niin tuossa kohdalla peltiin teipatut paperit vielä nousee hieman ilmaan, melko kapealle alueelle takareunaan muodostuu ylipainetta. :D
Ja aattelin että ei niin ota silmään kun jättää vaan hieman ylitte. Ja siistimmän näkönen. :P
Luotan kyllä että sontii siihen tahtiin että menee kaasut ylitte, ainakin täysvedossa :)
Comment
-
Todennäköisesti tulee pakokaasunhajua kabiiniin jatkuvasti normiajossa. Lisäksi tuollainen kannattaisi tehdä niin, että se tekee pienen mutkan myös alaspäin ja alimmassa kohdassa on pienenpieni reikä, ettei sateella tarvi seisottaessa tulpata tuota veden takia.
DP nyt muuten saisi olla kartiokkaasti aukeava ja isompi kuin pakopesän kanava.
Muuten älyttömän hyvä.
Ainiin ja mitä aeromystiikkaan tulee, niin tuossahan ei ole ylipainetta läheskään niin paljoa kuin ympärillä.
Comment
-
Vieras
Läppä on kyllä niin tivis ettei tuu normi ajossa pakokaasut tupaan ja aukeaa tosiaan vasta ahtopaineella, tarvittaessa vasta lähes täydellä paineella, esim 2.5bar niin ei aattelis että enää siinä vaiheessa tulis lämppäriin :) jää nähtäväks, eikä ne täys vedot pitkiä oo ja muutamassa sekunnissa vauhtia tuppaa jo olemaan niin eikö se sinne sekotu :D
Mää heitän muutenki aina kumimaton tuohon päälle ettei pakosarjakaan turhaa ruostu jotenka toi peittyy samalla :)
3.5" lähtö pakopesässä, alas lähtee 3.5" DP ja ylös 3" tuolle läpälle. Pakopesä on siiven jälkeen sorvattu kartioks ja toi laajenee heti pannasta alkaen kun alkaa haara joka on tehty mutkilla molempiin suuntiin. Näkyy vähä huonosti kuvasta mutta..
Comment
-
Vieras
Ainakin aiempi on pelannu pitkään eikä juurikaan vuoda.. :o
No sen näkee sitten ja voihan tuon lämppärin muuttaa pikku näpräyksellä niin että saa ilmaa vaan kuskin puolelta :D
Edit. Mulla ollu imusarjasta paine tuolle niin imee kiinni päin normi ajossa niin voi auttaa tuohon pitämiseen.Viimeksi muokannut jesse47; 4.2.2019, 20:20.
Comment
-
Vieras
Osaiskö täällä kukaan sanoa mielipidettä millä pakopesällä kannattais ottaa jos päivittää nykyisen 65/68 masterin 69mm borgwarneriin...?
Masterin pakonen a/r 1.0
Ite aattelin 0.91 mutta pitääkö kumminki ottaa 1.0 jos +900hp ois tarkotus saada.
Jos sanotaan vaikka että tehot kasvais samassa suhteessa kun kompura.
Ps. Ei oo mopo karannu pahaati lähtötilanteesta niin vähä annetaa vielä kaasua.
Comment
Comment