Tuli hankittua käyttöautoksi tällainen A3 1.9TDI vetävällä taka-akselilla.
Eli vuoden 2003 A3 8L haldex-nelivedolla jonka moottorina toimii 1.9TDI (ASZ) joka on 130hp pumppusuutin dieseli vnt ahtimella.
Aikalailla perusvarusteilla varustettu suomi-auto. Löytyy kuitenkin automaatti-ilmastointi, penkinlämmittimet, ajovalon pesurit, xenon-ajovalot, sähkölasit ja peilit.
Auto tuli bongattua nettiautosta vahingossa, kun jostain kumman syystä tuli etsittyä autoa pelkällä hakukriteereillä: neliveto, diesel ja manuaali. Viitasaarelta tämä helmi löytyi, kun oli tullut autoliikkeeseen vaihdossa. Myyntikuvissa näkyi, että autossa on automaatti-ilmastointi, joten lähdin sitten ehdottelemaan vaihtoa omaan a6:seen. A6 ei kuitenkaan autoliikettä kiinnostanut, joten antoivat pirun hyvän käteistarjouksen joka mahdollisti laittaa oma auto liian halvalla myyntiin. Ilmastoinnin kunnosta ei myyjä osannut sanoa mitään tarkempaa, kun ilmastoinnin paneelin lämpötilan pienennysnappi ei toiminut ja myyjä tietenkin ensimmäisenä naputteli lämmöt täysille. Nelivedon toiminnan pyysin tarkistamaan ja neuvoin myyjää käymään vähän hiekkakentällä kuovittelemassa, tähän vastaus kuului että mistä sen huomaa että takapää vetää? Tässä vaiheessa tuli sellainen "voi helvetti" fiilis. Myyjältä kuitenkin tuli myöhemmin vastaus että neliveto hänen mielestään toimii.
A6 meni kaupaksi ja 2. heinäkuuta lähdettiin hakemaan A3 kotiin. Reissu meni varsin kivasti ilmastoidulla laina-autolla viitasaarelle ajellessa jossa A3 ja myyjä odottelivat pihassa kun perille saavuttiin. Autoa hetken kierreltiin ja tutkittiin korista ne peruspaikat jotka näistä ruostuvat, eli ovien alareunat ja katon listojen alta. Katto oli ruosteeton ja lähes virheetön (4 pientä lommoa löytyi kun oikein etsi), vasen etuovi oli alareunasta uhrattu ruosteelle ja oikean puolen ovesta löytyi takareunasta listan päältä pieni kupla. Vasenta etulokasuojaa on joskus tarjoiltu johonkin terävään ja tästä on muistona naarmut. Etupuskurin alareuna on ihan riekaleina, mutta onneksi maalattu yläosa oli säilynyt ehjänä.
Seuraavaksi auto käyntiin ja kuuntelemaan konetta. Jakohihnan vaihto oli vähän venähtänyt pitkäksi, sillä edellisestä vaihdosta oli kulunut 7v/160tkm. Tämän ei kuitenkaan annettu haitata vielä tässä vaiheessa (ennen käynnistystä tarkistin silmämääräisesti hihnan kunnon) ja lähdettiin koe-ajolle. Ennen lähtöä myyjä neuvoi mistä löytyy hiekkakenttä, joten sielä käytiin vähän kurvailemassa ja oltiin samaa mieltä myyjän kanssa nelivedon toiminnasta. Ilmastoinnin sain kovakouraisesti runnottua LO-asentoon, mutta kylmää ei tullut, ajattelin että aineet on varmaan vähissä. Etupäässä kallistuksenvakaaja vähän kolisi, mutta muuten vaikutti oikein lupaavalta koeajon perusteela, eli auto kulki hienosti, meni suoraan ja pysähtyikin tarvittaessa. Jopa käsijarru toimi niinkuin kuuluu.
Pihassa vielä kuunneltiin auton käyntiä ja huomattiin että tässähän on piruvie tehtaan xenon-ajovalot ja automaattinen tasonsäätö näille.
Renkaat oli kaikki aivan loppu, mutta auto oli onneksi halpa, joten niistä en alkanut nipottamaan.
Sovittiin kaupat, maksoin auton ja ajelin sen kotiin. Meinasi vähän hiki tulla ilman tuota ilmastointia.
Heti seuraavana päivänä kävin hakemassa jakopään hilut ja ne vaihdettiin töiden päätteeksi. Muuten kaikki jakopäässä oli ihan ok, mutta vesipumppu oli jo alkanut vuotamaan melko reilusti.
Samalla huollettiin tuo ilmastointi, mutta eihän se lähtenyt toimimaan. Auto käyntiin ja luettiin vikakoodit -> ei koodeja. Flektit lähtee pyörimään kun ilmastoinnin laittaa päälle ja sammuivat kun painoi econ-nappia, joten tästä pääteltiin että kompuralla on jotain hätänä. Auto sammuksiin ja käsin koittamaan pyöriikö kompura, ja eihän se pyörinyt. Samalla todettiin että magneettikytkin on varmaan rikki, kun ei sammuta autoa vaikka ilmastointi on päällä.
Purettiin kompura irti autosta ja räjäytettiin se paloihin -> sisällä yksi mutteri auennut ja kompura oli tämän johdosta räjähtänyt sisältä. Autoon laitettiin lyhyempi moniurahihna ja otettiin ajoon.
Eilen tuli sitten ostettua käytetty kompura täältä foorumeilta jota odotetaan saapuvaksi huomenna tai ylihuomenna.
Töissä tänään tilailin vielä moniurahihnan, kiristinpaketin, laturin vapaakytkimen, kaikki suodattimet ja moottoriöljyt. Kiristimen rulla piti jo meteliä ja hihna oli huonossa kunnossa, vapaakytkin oli ehjä, mutta vaihdetaan nyt varmuudeksi. Asennetaan nämä sitten samalla kompuran kanssa.
Tätä olisi nyt tarkoitus vain huoltaa ja ajaa menemään. Jossain vaiheessa aletaan kuitenkin lähennellä maata ja asennetaan vähän kivempia vanteita alle. Lisäksi tuota koria fiksaillaan sitämukaa kun kiinnostusta korihommiin löytyy. Jossain vaiheessa varmaan aletaan etsimään voimaakin.
Eli vuoden 2003 A3 8L haldex-nelivedolla jonka moottorina toimii 1.9TDI (ASZ) joka on 130hp pumppusuutin dieseli vnt ahtimella.
Aikalailla perusvarusteilla varustettu suomi-auto. Löytyy kuitenkin automaatti-ilmastointi, penkinlämmittimet, ajovalon pesurit, xenon-ajovalot, sähkölasit ja peilit.
Auto tuli bongattua nettiautosta vahingossa, kun jostain kumman syystä tuli etsittyä autoa pelkällä hakukriteereillä: neliveto, diesel ja manuaali. Viitasaarelta tämä helmi löytyi, kun oli tullut autoliikkeeseen vaihdossa. Myyntikuvissa näkyi, että autossa on automaatti-ilmastointi, joten lähdin sitten ehdottelemaan vaihtoa omaan a6:seen. A6 ei kuitenkaan autoliikettä kiinnostanut, joten antoivat pirun hyvän käteistarjouksen joka mahdollisti laittaa oma auto liian halvalla myyntiin. Ilmastoinnin kunnosta ei myyjä osannut sanoa mitään tarkempaa, kun ilmastoinnin paneelin lämpötilan pienennysnappi ei toiminut ja myyjä tietenkin ensimmäisenä naputteli lämmöt täysille. Nelivedon toiminnan pyysin tarkistamaan ja neuvoin myyjää käymään vähän hiekkakentällä kuovittelemassa, tähän vastaus kuului että mistä sen huomaa että takapää vetää? Tässä vaiheessa tuli sellainen "voi helvetti" fiilis. Myyjältä kuitenkin tuli myöhemmin vastaus että neliveto hänen mielestään toimii.
A6 meni kaupaksi ja 2. heinäkuuta lähdettiin hakemaan A3 kotiin. Reissu meni varsin kivasti ilmastoidulla laina-autolla viitasaarelle ajellessa jossa A3 ja myyjä odottelivat pihassa kun perille saavuttiin. Autoa hetken kierreltiin ja tutkittiin korista ne peruspaikat jotka näistä ruostuvat, eli ovien alareunat ja katon listojen alta. Katto oli ruosteeton ja lähes virheetön (4 pientä lommoa löytyi kun oikein etsi), vasen etuovi oli alareunasta uhrattu ruosteelle ja oikean puolen ovesta löytyi takareunasta listan päältä pieni kupla. Vasenta etulokasuojaa on joskus tarjoiltu johonkin terävään ja tästä on muistona naarmut. Etupuskurin alareuna on ihan riekaleina, mutta onneksi maalattu yläosa oli säilynyt ehjänä.
Seuraavaksi auto käyntiin ja kuuntelemaan konetta. Jakohihnan vaihto oli vähän venähtänyt pitkäksi, sillä edellisestä vaihdosta oli kulunut 7v/160tkm. Tämän ei kuitenkaan annettu haitata vielä tässä vaiheessa (ennen käynnistystä tarkistin silmämääräisesti hihnan kunnon) ja lähdettiin koe-ajolle. Ennen lähtöä myyjä neuvoi mistä löytyy hiekkakenttä, joten sielä käytiin vähän kurvailemassa ja oltiin samaa mieltä myyjän kanssa nelivedon toiminnasta. Ilmastoinnin sain kovakouraisesti runnottua LO-asentoon, mutta kylmää ei tullut, ajattelin että aineet on varmaan vähissä. Etupäässä kallistuksenvakaaja vähän kolisi, mutta muuten vaikutti oikein lupaavalta koeajon perusteela, eli auto kulki hienosti, meni suoraan ja pysähtyikin tarvittaessa. Jopa käsijarru toimi niinkuin kuuluu.
Pihassa vielä kuunneltiin auton käyntiä ja huomattiin että tässähän on piruvie tehtaan xenon-ajovalot ja automaattinen tasonsäätö näille.
Renkaat oli kaikki aivan loppu, mutta auto oli onneksi halpa, joten niistä en alkanut nipottamaan.
Sovittiin kaupat, maksoin auton ja ajelin sen kotiin. Meinasi vähän hiki tulla ilman tuota ilmastointia.
Heti seuraavana päivänä kävin hakemassa jakopään hilut ja ne vaihdettiin töiden päätteeksi. Muuten kaikki jakopäässä oli ihan ok, mutta vesipumppu oli jo alkanut vuotamaan melko reilusti.
Samalla huollettiin tuo ilmastointi, mutta eihän se lähtenyt toimimaan. Auto käyntiin ja luettiin vikakoodit -> ei koodeja. Flektit lähtee pyörimään kun ilmastoinnin laittaa päälle ja sammuivat kun painoi econ-nappia, joten tästä pääteltiin että kompuralla on jotain hätänä. Auto sammuksiin ja käsin koittamaan pyöriikö kompura, ja eihän se pyörinyt. Samalla todettiin että magneettikytkin on varmaan rikki, kun ei sammuta autoa vaikka ilmastointi on päällä.
Purettiin kompura irti autosta ja räjäytettiin se paloihin -> sisällä yksi mutteri auennut ja kompura oli tämän johdosta räjähtänyt sisältä. Autoon laitettiin lyhyempi moniurahihna ja otettiin ajoon.
Eilen tuli sitten ostettua käytetty kompura täältä foorumeilta jota odotetaan saapuvaksi huomenna tai ylihuomenna.
Töissä tänään tilailin vielä moniurahihnan, kiristinpaketin, laturin vapaakytkimen, kaikki suodattimet ja moottoriöljyt. Kiristimen rulla piti jo meteliä ja hihna oli huonossa kunnossa, vapaakytkin oli ehjä, mutta vaihdetaan nyt varmuudeksi. Asennetaan nämä sitten samalla kompuran kanssa.
Tätä olisi nyt tarkoitus vain huoltaa ja ajaa menemään. Jossain vaiheessa aletaan kuitenkin lähennellä maata ja asennetaan vähän kivempia vanteita alle. Lisäksi tuota koria fiksaillaan sitämukaa kun kiinnostusta korihommiin löytyy. Jossain vaiheessa varmaan aletaan etsimään voimaakin.