Tällänen Diudi tuli uitatettua muutama kuukausi sitten perheelle toiseksi kulkineeksi. Kuten kuvistakin näkyy, vielä ei ole autoa saatu edes suomikilpien väliin. Kilometrejä on kylläkin tullut jo useampi tuhat mittariin lisää. Ikäni olen VAG-konsernin tuotteilla ajanut, mutta lähinnä niillä kansanautoilla. Tämä onkin vasta toinen Audi joka on omistuksessani. Toistaiseksi ei ole tarvinnut valintaa katua, päinvastoin.
Mutta mennäänpä ajassa muutama kuukausi taaksepäin. Helmikuussa alkoi autokuume polttelemaan siihen malliin, että uutta menopeliä oli saatava vanhan tilalle. Mikään ihan tavallinen karvalakkikippo ei tullut kyseeseen ja lisäksi auto oli oltava nelikko ja manuaalivaihteinen. Ja VAG-konsernia tietenkin. Lopulta vaihtoehdot supistuivat kahteen; joko A5 Sportback 3.0 TDI koneella tai TTS. Vaikka autot ovat melko eri kokoluokkaa, ei sillä sinänsä ollut merkitystä, koska perheen toisena käyttöautona löytyy dieselfarkku. Vaakakuppi kallistui lopulta TTS:n hyväksi sen sporttisuuden vuoksi.
Kyseistä kulkinetta oli kuitenkin kovin vaatimattomasti tarjolla täällä peräpohjolassa, joten katseet suunnattiin netin avulla kohti Saksaa. Auto siis piti olla Audi TTS ja manuaalisena (nelikko tuleekin mallissa automaationa). Hakukoneen tuloksien tarjonnassa ihastuin heti kohteisiin joissa oli oranssi-musta kokonahka sisustus. Ulkokuoren värivaihtoehtoina omaa silmää miellytti musta, valkoinen ja oranssi. Noista väreistä musta olisi ollut se tyylikäs ja perusvarma ratkaisu. Valkoinen taas näytti tyylikkäämmälle, mutta työläälle puhtaanapidon kannalta. Oranssi väri taas oli jotenkin irstaan härski. Mutta kun tälle "järkevyyden" linjalle oli kerran lähdetty, niin ajattelin sitten repäistä kunnolla ja loppuun asti. Piti siis saada oranssi.
Nyt oltiinkin saatu jo niin tarkat kriteerit autolle, että valinnanvara alkoi käydä vähiin jo etelässäkin. Kyseinen yksilö erottui muista vaihtoehdoista edukseen siihen tehtyjen muutosten johdosta. Nälkä kun oli kasvanut syödessä, niin eihän tässä vaiheessa enää vakio karvalakki TTS:kään kelvannut. Työ- ja harrastekiireet vain pukkasivat pahimmoilleen tuolloin päälle, enkä aiemmista suunnitelmista huolimatta päässyt itse autoa katsomaan saatikka ostamaan. Oli siis tyydyttä välittäjäfirmaan.. Lopulta muutaman viikon odottelun ja ostattelun (asiamiehen koeajot, yms) jälkeen auto uitettiin tänne peräpohjolaan. Näin meidän yhteinen taival sai siis alkunsa.
Mutta itse autosta:
Vuosimallia 2009, käyttöön otettu tosin jo 7/08.
Ostohetkellä mittarissa reilut 76tkm, nyt jo reilut 80tkm.
Alkuperäistä 2.0TFSI tekniikkaa päivitetty Unitronicin Stage2 ohjelmalla, avarammalla imu- ja pakopuolella, jämäkämmällä kytkimellä sekä isommalla välijäähdyttimellä. Lisääntyneitä hevosia hillitsemään on autoon asennettu TTRS:n etujarrut kokonaisuudessaan. Nämä kaikki muutokset siis löytyi autosta valmiina.
Seuraava etappi olisi auton "kilvittäminen". Sitä silmällä pitäen piti autoon asentaa katalysaattori, jotta menisi edes päästöistä läpi. Katiksi tuli Magnaflow:n 3" rosteri, jolla päästöt saatiinkin kuriin. Toivottavasti kelpaa myös konttorilla.
Tähän asti auto on ollut juuri sitä mitä haettiinkin. Hyvin se on palvellut niin kauppakassina, työmatkakulkineena kuin nelihenkisen perheen viikonloppu reissussa.
Mutta mennäänpä ajassa muutama kuukausi taaksepäin. Helmikuussa alkoi autokuume polttelemaan siihen malliin, että uutta menopeliä oli saatava vanhan tilalle. Mikään ihan tavallinen karvalakkikippo ei tullut kyseeseen ja lisäksi auto oli oltava nelikko ja manuaalivaihteinen. Ja VAG-konsernia tietenkin. Lopulta vaihtoehdot supistuivat kahteen; joko A5 Sportback 3.0 TDI koneella tai TTS. Vaikka autot ovat melko eri kokoluokkaa, ei sillä sinänsä ollut merkitystä, koska perheen toisena käyttöautona löytyy dieselfarkku. Vaakakuppi kallistui lopulta TTS:n hyväksi sen sporttisuuden vuoksi.
Kyseistä kulkinetta oli kuitenkin kovin vaatimattomasti tarjolla täällä peräpohjolassa, joten katseet suunnattiin netin avulla kohti Saksaa. Auto siis piti olla Audi TTS ja manuaalisena (nelikko tuleekin mallissa automaationa). Hakukoneen tuloksien tarjonnassa ihastuin heti kohteisiin joissa oli oranssi-musta kokonahka sisustus. Ulkokuoren värivaihtoehtoina omaa silmää miellytti musta, valkoinen ja oranssi. Noista väreistä musta olisi ollut se tyylikäs ja perusvarma ratkaisu. Valkoinen taas näytti tyylikkäämmälle, mutta työläälle puhtaanapidon kannalta. Oranssi väri taas oli jotenkin irstaan härski. Mutta kun tälle "järkevyyden" linjalle oli kerran lähdetty, niin ajattelin sitten repäistä kunnolla ja loppuun asti. Piti siis saada oranssi.
Nyt oltiinkin saatu jo niin tarkat kriteerit autolle, että valinnanvara alkoi käydä vähiin jo etelässäkin. Kyseinen yksilö erottui muista vaihtoehdoista edukseen siihen tehtyjen muutosten johdosta. Nälkä kun oli kasvanut syödessä, niin eihän tässä vaiheessa enää vakio karvalakki TTS:kään kelvannut. Työ- ja harrastekiireet vain pukkasivat pahimmoilleen tuolloin päälle, enkä aiemmista suunnitelmista huolimatta päässyt itse autoa katsomaan saatikka ostamaan. Oli siis tyydyttä välittäjäfirmaan.. Lopulta muutaman viikon odottelun ja ostattelun (asiamiehen koeajot, yms) jälkeen auto uitettiin tänne peräpohjolaan. Näin meidän yhteinen taival sai siis alkunsa.
Mutta itse autosta:
Vuosimallia 2009, käyttöön otettu tosin jo 7/08.
Ostohetkellä mittarissa reilut 76tkm, nyt jo reilut 80tkm.
Alkuperäistä 2.0TFSI tekniikkaa päivitetty Unitronicin Stage2 ohjelmalla, avarammalla imu- ja pakopuolella, jämäkämmällä kytkimellä sekä isommalla välijäähdyttimellä. Lisääntyneitä hevosia hillitsemään on autoon asennettu TTRS:n etujarrut kokonaisuudessaan. Nämä kaikki muutokset siis löytyi autosta valmiina.
Seuraava etappi olisi auton "kilvittäminen". Sitä silmällä pitäen piti autoon asentaa katalysaattori, jotta menisi edes päästöistä läpi. Katiksi tuli Magnaflow:n 3" rosteri, jolla päästöt saatiinkin kuriin. Toivottavasti kelpaa myös konttorilla.
Tähän asti auto on ollut juuri sitä mitä haettiinkin. Hyvin se on palvellut niin kauppakassina, työmatkakulkineena kuin nelihenkisen perheen viikonloppu reissussa.
Comment