Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TTS -09

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TTS -09

    Tällänen Diudi tuli uitatettua muutama kuukausi sitten perheelle toiseksi kulkineeksi. Kuten kuvistakin näkyy, vielä ei ole autoa saatu edes suomikilpien väliin. Kilometrejä on kylläkin tullut jo useampi tuhat mittariin lisää. Ikäni olen VAG-konsernin tuotteilla ajanut, mutta lähinnä niillä kansanautoilla. Tämä onkin vasta toinen Audi joka on omistuksessani. Toistaiseksi ei ole tarvinnut valintaa katua, päinvastoin.

    Mutta mennäänpä ajassa muutama kuukausi taaksepäin. Helmikuussa alkoi autokuume polttelemaan siihen malliin, että uutta menopeliä oli saatava vanhan tilalle. Mikään ihan tavallinen karvalakkikippo ei tullut kyseeseen ja lisäksi auto oli oltava nelikko ja manuaalivaihteinen. Ja VAG-konsernia tietenkin. Lopulta vaihtoehdot supistuivat kahteen; joko A5 Sportback 3.0 TDI koneella tai TTS. Vaikka autot ovat melko eri kokoluokkaa, ei sillä sinänsä ollut merkitystä, koska perheen toisena käyttöautona löytyy dieselfarkku. Vaakakuppi kallistui lopulta TTS:n hyväksi sen sporttisuuden vuoksi.

    Kyseistä kulkinetta oli kuitenkin kovin vaatimattomasti tarjolla täällä peräpohjolassa, joten katseet suunnattiin netin avulla kohti Saksaa. Auto siis piti olla Audi TTS ja manuaalisena (nelikko tuleekin mallissa automaationa). Hakukoneen tuloksien tarjonnassa ihastuin heti kohteisiin joissa oli oranssi-musta kokonahka sisustus. Ulkokuoren värivaihtoehtoina omaa silmää miellytti musta, valkoinen ja oranssi. Noista väreistä musta olisi ollut se tyylikäs ja perusvarma ratkaisu. Valkoinen taas näytti tyylikkäämmälle, mutta työläälle puhtaanapidon kannalta. Oranssi väri taas oli jotenkin irstaan härski. Mutta kun tälle "järkevyyden" linjalle oli kerran lähdetty, niin ajattelin sitten repäistä kunnolla ja loppuun asti. Piti siis saada oranssi.

    Nyt oltiinkin saatu jo niin tarkat kriteerit autolle, että valinnanvara alkoi käydä vähiin jo etelässäkin. Kyseinen yksilö erottui muista vaihtoehdoista edukseen siihen tehtyjen muutosten johdosta. Nälkä kun oli kasvanut syödessä, niin eihän tässä vaiheessa enää vakio karvalakki TTS:kään kelvannut. Työ- ja harrastekiireet vain pukkasivat pahimmoilleen tuolloin päälle, enkä aiemmista suunnitelmista huolimatta päässyt itse autoa katsomaan saatikka ostamaan. Oli siis tyydyttä välittäjäfirmaan.. Lopulta muutaman viikon odottelun ja ostattelun (asiamiehen koeajot, yms) jälkeen auto uitettiin tänne peräpohjolaan. Näin meidän yhteinen taival sai siis alkunsa.

    Mutta itse autosta:
    Vuosimallia 2009, käyttöön otettu tosin jo 7/08.
    Ostohetkellä mittarissa reilut 76tkm, nyt jo reilut 80tkm.
    Alkuperäistä 2.0TFSI tekniikkaa päivitetty Unitronicin Stage2 ohjelmalla, avarammalla imu- ja pakopuolella, jämäkämmällä kytkimellä sekä isommalla välijäähdyttimellä. Lisääntyneitä hevosia hillitsemään on autoon asennettu TTRS:n etujarrut kokonaisuudessaan. Nämä kaikki muutokset siis löytyi autosta valmiina.

    Seuraava etappi olisi auton "kilvittäminen". Sitä silmällä pitäen piti autoon asentaa katalysaattori, jotta menisi edes päästöistä läpi. Katiksi tuli Magnaflow:n 3" rosteri, jolla päästöt saatiinkin kuriin. Toivottavasti kelpaa myös konttorilla.

    Tähän asti auto on ollut juuri sitä mitä haettiinkin. Hyvin se on palvellut niin kauppakassina, työmatkakulkineena kuin nelihenkisen perheen viikonloppu reissussa.
    Attached Files

    #2
    No nyt on värimaailma kohdallaan ulkona ja sisällä, iso peukku!

    Comment


    • #3
      Hyvä(t) väri(t)! Tykkään! Mutta tuo särähti, että valkoinen hankala puhtaanapidon kannalta...mulla nyt musta, edellinen oli valkoinen. Ja voin sanoa, että musta on miljoona kertaa isotöisempi kuin valkoinen.
      Hyviä on nuo muutoksetkin, onkos alustaan tulossa mitään? Kuka tuon toi Suomeen?

      Comment


        #4
        Upeaa Exclusive -meininkiä! Lisäksi nuo OEM -vanteet istuu tuohon kuin nenä päähän, silmä lepää.

        Comment


        • #5
          Kiitos palautteesta.

          Sen verran täytyy Peke ottaa sanojani takaisin, että olet tuon puhtaana pidon suhteen ihan oikeassa. Pihasta löytyy yksi mustakin auto. Paskainen sellainen. Valkoisen olen joskus omistanut. Likaantui sekin :)

          Jäi mainitsematta, mutta autosta löytyy tuon magnetic riden kaverina HR:n madallusjouset. Tuo kombo toimii mielestäni ihan hyvin, eikä tee tästä käyttöautosta liian matalaa saatikka kivirekeä. Noi Rotorin vanteet käy omasta mielestäni kans autoon hyvin. Jotenkin sopivan hillityt. Itse olisin ehkä ottanut grafiitinharmaana jos olisi saanut valita.

          Mainostettakoon nyt sen verran kerta kysyttiin. Auto tuli maahan Suomen Tuontipalvelu Oy:n kautta.

          Comment


            #6
            No nyt on nättiä! Kyl minä tuohon alkaisin katella jotain laatuvannetta, esim. ADV1, AG, BBS tai HRE. Mun mielestä nuo roottorit on vaan tylsät, mutta se onkin vaan mun mielipide.

            Comment


            • #7
              Joo, tuo alusta on hyvä arkikäyttöön. Itelläkin oli RS:ssä ensin MR:n kaverina H&R jouset. :) Ja Rotorit toimii aina, vielä erityisesti tummempana.

              Comment


                #8
                On juuri oikean värinen auto. Liian vähän tällä värillä näkee Audeja.

                Comment


                  #9
                  Ulkoväri erittäin hyvä, sisälle sen sopivuudesta en sano mtn ;)

                  Comment


                    #10
                    Hyvän näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin. Vanteetkin sopii komeesti, kun väri natsaa peilien kanssa yhteen. Tykkään!

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on Audi vihdoin kilvissäkin, alusen kera tietty.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Alusta alkaen on häirinnyt auton turhan suuri melutaso lähinnä moottoritie nopeuksilla. Melu syntyy tietysti avarasta putkistosta, mutta ikävän paljon myös rengasmelusta. Pakoäänet ei niinkään haittaa, mutta tuo rengasmelu ei mielestäni pitäisi tälläisessä autossa olla häiritsevä tekijä. Melu kuuluu siis 110+ nopeuksilla ja lähinnä peräpäästä. Asiaan koetin jo vaikuttaa aiemmin rengas valintaa tehdessä. Tuolloin haluttu vaikutus jäi saavuttamatta.

                        Eli ei muuta kuin peräpään verhoilut pois, vaimennusmattoa alle ja rouhepuristeista vaahtomuovimattoa päälle. Kyseinen käsittely tuli sekä takakontin että takapenkin pohjalle ja sivuille.

                        Alla olevista "ennen ja jälkeen"-kuvista huomaa kuinka minimaaliset äänieristeet autosta ennestään löytyi. Eniten itseäni huvitti tuo takakontin peräpäässä oleva 15x40cm äänieristesoiro:) Takakaarien vanhat eristeet jätin paikoilleen kun olivat ihan ok ja valmiiksi muodossa. Jäivät siis noiden lisättyjen eristyskerrosten väliin. Lopputuloksesta ei näköjään kuvaa tullut otettuakaan kun oli hoppu päästä koeajamaan..

                        No hävisikö se "meteli"? Vaimeni ainakin. Oikeastaan lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. Se mitä tuolla vaivalla ja rahamäärällä sai aikaan oli rengasäänien pieni vaimeneminen ja resonointien häviäminen. Ja mikä parasta; edelleen kuulee kun kaasua polkasee:)

                        Iloinen yllätys oli myös tuollaisen "subikotelon" ja vahvistimen löytäminen tuolta kuskin puolen kyljestä.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Vahvistin muuten sitten kondensoi vettä sisäänsä. Että jos talvella on ajossa niin muista avata keväällä ja tarkastaa onko imassut kosteutta sisäänsä. Pojat vaan maailmalla paininut kyseisen ongelman kanssa. Omassa ei vielä onneks ole ollut.

                          Väri on upea. Joko huoneistokeskus-läpille oot tullut immuuniksi? :)

                          Comment


                          • #14
                            Hei kiitti vinkistä. En ollut kuullutkaan, mutta pitääpä koettaa muistaa tarkastaa toi vahvistin homma keväällä. Autolla kun on tarkoitus ajaa ympäri vuoden. Alle on jo sujautettu talvivanteet, jotka mahtui juuri ja juuri pyörimään alla. Muuten ihan perus Audikamaa, mutta ovat peräisin joko S4:sta tai S6:sta ja ET-luku tämän takia vain 24. Päällä 225-40 koossa olevat kitkat ja vain vähän raapii montuissa kaariin. Itse vanne tulee juuri kaaren tasalle.

                            Itse olen markkinoinut autoa ex-postiautona, niin ei oo kovin moni kerennyt tota Kiinteistökeskus läppää heittää :) Auto ollut nyt omistuksessa reilu puol vuotta ja en ole kyllä itsekään hetkeäkään katunut väri valintaa, päin vastoin!
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Nyt on kyllä niin tyylikästä! Väritys on just eikä melkeen. :)

                              Comment


                                #16
                                Mahtoiko tämä olla Kampissa parkissa tänään? :)

                                Comment


                                • #17
                                  Ei. Ainakaan toivottavasti! ;) PK-seudulla pyörii kyllä vastaavan tyylinen ja tämäkin toisinaan..
                                  Viimeksi muokannut okkim; 25.11.2015, 06:21. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olinkin katsovani, että siinä olisi ollut erilainen takaspoikka tms. Klubialuset ja Nyrretarra löytyi siitäkin, niin laittoi mietityttämään, että oliko tämä, kun ei rekisterinumeroa tullut painettua mieleen.. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sori OT:

                                      Janhe, mun kippohan se siellä. Se vaan mallia TT, TTRS:ässän spoilerilla. Ja tomppa väri on bueno, kääntää vähän liiankin hyvin katseita. Huoneistokeskus ja Posti läppää on tullut kuultua kyllä vähän liikaakiin, mutta väri ei vaihdu!
                                      Viimeksi muokannut okkim; 25.11.2015, 06:21. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X