Heh onko jopa sama kones kun mulla, logiikkahan näissä koneissa on ehkä hiukan erilainen. Ootko balanssia säätäny joku 30-40% välissä on oma digitaali versio kones. Muuten loistava hitsi mutta poltin on mallia sotakirves vakio, vesijäähyn pitäis ostaa tai tehdä niin sais kunnon kolvin paikalle weldcraft.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S3 -99 käyttis
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja 68corvette Näytä viestiPakopuolella käytän ehkä muista poiketen leveämpiä pitopintoja lämpösiirtymän takia, mutta ne ovat olleet luokkaa 185cfm@10mm 30.8mm venttiilillä portattuna.
Ylensä en ole portannut näin paljon kuin omaa kanttani, koska materiaalivhvuudet ovat ohuet enkä halua ottaa turhaan muiden kansilla puhkimeno/halkeamis riskiä. Teetin lisäksi mittatilaus seeti terän tähän projektiin, joten odotukset korkealla, jahka taas kerkiän kanteen paneutua.
Minkäslaisen mittatilausterän teit? Itse olen ajellut ihan Miran listalta löytyvillä työkaluilla ja niilläkin saanut hyvää tulosta. 4043:lla ajoin imuseetit ja niihin tuli vakio kolmikulmaan nähden n. 5% lisää virtausta, eli melkoinen parannus. Pakopuolella käyttänyt kolmikulmaista s=1,5mm (115), kun siellä ei r-seetillä ollut oikein mitään vaikutusta.
Comment
-
Tyypillisesti käytän 1.3mm-1.5mm pakoseetipintoja.
Jotkut käyttävät 1mm pitopintaa ja olen huomannut niiden kuluvan turbo/katu käytössä nopeasti jos pakolämmöt korkeat.
Tänään vaihdoin imusarjan "uusine" suuttimineen.
Vaikuttaisi, että tyhjäkäynti on hieman tasaisemman oloinen, muuten ei ajotuntumassa ollut eroa edelliseen.
Jostain syystä isoilla kierroksilla hieman rytää ja välillä ryhjäkäynti muuttuu rynkyttäväksi.. sammuikin 2-kertaa tyhjäkäynnille ja heti liikelle lähdön jälkeen ajosta, kun kylmänä käynnistin ja oli ajettu jo reilu 20km pohjille mutama tunti aiemmin.
Ajoin pari logia 3-vaihteella alakierroksilta rajoittajalle, sekä vakio, että muokatulla imusarjalla.
2000-6000rpm näyttäisi, että MAF lukemat ovat täysin identtiset.
6000rpm jälkeen MAF lukemat ovat suurempia ja 6500rpm kohdalla eroa on ~10hp.
Eli sanoisin, että vakio turbon kanssa ei maksa vaivaa.. mutta tulipahan kokeiltua.
Laskennallisesti imusarjan ei pitäisi olla pahasti pullonkaulana ennen ~7000rpm, mutta pieni nokka ja turbulenttinen kanava saattavat vaikuttaa.
Mielenkiintoista olisi kyllä nostaa rajoittajaa reiluun 7000rpm ja katsoa miten MAF arvot reagoivat verrattuna vakio imusarjaan.
Pitää kokeilla vaihtaa vakio suuttimet huomenna takaisin, jos saisi yläkierrosten rynkytyksen pois ja korjattua tyhjäkäynnin satunnaisen sekoilun.
Comment
-
Suuttimet vaihdettu takaisin sinisiin:
Huomasin eilen googltelleasin tyhjäkäynti ongelmia, että en tehnyt kaasuläpän kalibrointia.
Tein eilen illalla, eikä tänään enää tyhjäkäynti ongelmia ilmennyt.
Isoilla kierroksilla olin havaitsevinani ailahtelua, joskaan en ole aiemmin vetänyt koko kierrosluku aluetta yhdellä vaihteella, joten saattaa olla että on hieman aiemminkin vaellellut.
Suuttimien vaihdonkin jälkeen olin huomaavinani lievää ailahtelua läpi kierroslueen, mutta lienee normaalia.
Vertailin myös polttoaine kiskoja, kun ajatelin että josko pitäisi olla eri bensannpaine tms.
Tässä "BAM" kiskossa näyttäisi 4bar, kun "APY" vakiossa lukee 3bar:
olen edelleenkin tosin siinä käsityksessä, että molempien suutin mallien pitäisi virrata saman verran 3bar painella.
Pers tuntumalta tuntui aivan kuin BAM suuttimilla olisi ollut hereämpi/ parempi kaasuun vastaavuus, mutta että APY suuttimilla vetäisi puhtaammin punarajlle.
Mitään logeja en tietysti eroista todisteeksi ajanut =)
Ahtopainekin tässä välillä on luokkaa 0.9bar ja välillä nousee 1.2bar, joten vedoissakin on eroja..
Tänään tutkiessani löysin halkeaman öljytikun putkesta ja jarrutehostimen putki oli juuresta halki / teippasin toistaiseksi tiiviiksi.
Putki oli ihan kivikova turbon lähimaastosta ja taipui vasta tulipellin yläreunan suoralta matkalta.. eli öljyputki + letku vaihtoon.
Comment
-
Kato 020 miten myöhästelee. Ottaa kulkua pois, jos kovasti myöhästelee. Tietty riippuen miten softa on tehty. Tehdassofta 225:ssä ottaa aina ylärundeilla helposti kulkua pois myöhästellessä.
BAMissakin on kyllä tehtaalta 3bar kiskopaine. Sen nosto 4 bariin ei ole harvinainen modi, koska sillä saa venytettyä suuttimia vähän.
Comment
-
koitin hieman möyhiä vakio ohjelmaa, mutta enhän sieltä mitään karttoja löytänyt =)
Ajattelin, että vaikka päätin etten itse ala turaamaan, niin voisihan sitä hieman tutkia mitä ohjelmalle on nyt tehty verrattuna vakioon.
Pitää vielä illalla käydä logittamassa 020, josko lähtisi selkenemään.
Comment
-
Jatkoin alhaisten ahtojen selvitystä.
Vanha N75 venttiili hieman epäilytti, näyttää kokeneen kovia:
Joten vaihdoin sen uuteen.
Nyt näyttäisi, että ahtaa ~0.1bar enemmän kuin vanhalla N75 venttiilillä.
Ihmetellessäni ahtopaineita, Porkkikselta löytyi vakio ohjelma ja latasin sen sisään.. piti tarkistaa josko ohjelmassa olisi vain jotain ihmeellistä.
Vanha N75 venttiili ahtoi vakio ohjelmalla ~0.5-0.6bar ja uudella N75 ahtaa tasaisesti 0.7bar.
Alusta lähtien on hieman ihmetyttänyt, kun ykkösellä ja kakkosella täydellä kaasulla meno pysähtyy kuin seinään kun ahdot nousevat ja veto jatkuu kohta uudelleen.
Hieman kuin polttoaineen syöttö (map rikastus tjsp.) ei riittäisi.
Samaten nyiskelee hieman täydellä kaasulla läpi veto alueen.
Vakio ohjelmalla vetää nätisti nollasta rajoittajalle.
Tutkin tässä uusimpia logeja ennen N75 vaihtoa, niin ahto pyynti näyttää olevan ~0.1bar matalampi kun aiemmin yli 3000rpm.. erikoista.
Pitää logittaa uudelleen, koska nyt tuo ~1.1bar toteutuu, joten saattaisi olla jopa pyydetyssä.
Pyysin Porkkista korjaamaan viritys ohjelmaa, jossa ei kuulemma ole tehty muuta kuin nostettu ahtopainetta.. ei ihme, että hieman nyhtää.
Kun kilometrejä on 250tkm, Porkkis kehoitti mittaamaan pakoputkiston paineet lambdan reijästä.
Kuulemma N75 pulssisuhde näyttää normaalia korkeammalta.
Tänään hain motonetista Lambda tulpan ja 6mm jarruletkua.
Koputtelin putken läpi tasamilli reijästä ja koputtelin ylitulevalta osalta kartio puikolla tiukaksi:
Vakio ohjelmalla 1 & 2 vaihteet rajoittajalle, nätisti vetää läpi kierrosalueen:
https://youtu.be/5nedXMWDtPU
Vakio ohjelmalla kolmosvaihteella kierrosalueen läpi:
https://youtu.be/d2Hm6L7oOAk
3000rpm pakopaineet ~1psi
4000rpm ~1.5psi
5000rpm ~2.5psi
6000rpm ~4psi
7000rpm ~4.5psi
karkeasti mittarin mukaan 80-120km/h ~6s.
Viritys ohjelmalla 1 & 2 vaihteet:
https://youtu.be/ypwlkFSXSus
Hyvin ei videolla välity tuo nykäisy, mutta äänimaailmasta ja kierroslukumittarista näkee kun veto hiipuu ~4000rpm, jolla kohden ahtopaine piikittää ja veto jatkuu ~5400rpm.
Ja viritys ohjelmalla kierrosalueen yli 3 vaihteella:
https://youtu.be/KcS6a7TlPcY
3000rpm pakopaineet ~1psi
4000rpm ~2psi
5000rpm ~3.5psi
6000rpm ~5.5psi
7000rpm ~6psi = 0.4bar
Ja karkeasti näyttäisi menevän mittariston mukaan 80-120km/h ~6s
Ei kovin julmia tehoeroja "lastutettuna", tuntuu kylläkin pirteämmältä ajossa.
Millaisia pakopaineita muut ovat vakio putkistolla mitanneet
Comment
-
Kapeakaista lambda ei osaa mitata kuin stokiometristä seossuhdetta.
Täydellä kaasulla lambdaa ei käytetä polttoaineen määrän säätöön ollenkaan.
Ei antanut vikakoodia, vaikka lambda anturi oli tallin pöydällä mittausten ajan.
Jos menisi vikatilaan, niin ahtaisi 0.3bar.
unohdin siitä mainita, tuotakin testailin, kun tutkin josko ahtimen kellon jousi olisi liian löysä.
Irroitin N75 venttiililtä töpselin ja ahtoi 0.3bar, kunnes 4000rpm jälkeen alkoi kiipimään ja 6000rpm oli 0.6bar ahtopainetta.. eli tuon alemmas ei pysty maksimikierroksilla vakio kellolla säätämään.
Comment
-
Kävin ajamassa kolmos vaihteella logia ahtopaineesta uuden N75 kanssa (ja itse asiassa MAFkin on vaihtunut)
Eli nyt näyttäisi seuraavan aika nätisti pyyntiä.
Ahtopaineen pyynti on hieman matalampi kuin vuosi sitten.. liekö huono MAF vaikuttanut pyyntiin ja kehno N75 ei saanut pyyntiä toteutumaan.
N75 on 3000rpm 70% ja nousee 6000rpm kohdalle lineaarisesti 77%, jolloin ahtopainetta 1bar ja MAF 193g/s.
020 kenttä näyttää tältä, ulkolämpötila oli +2C ja moottori täydessä lämmössä:
Comment
-
Tänään käytiin kokemassa uusia pettymyksiä turbodiesel.fi dynopäivillä Lahden powerbytellä.
Latasin ensin sisään vakio ohjelman ja tarkoitus oli ajaa paperille vakion teholukemat.
Janne totesi heti, ettei ahtopaine ole vakion luokkaa, eli jää alle..
Itse olen logitellut, että pyynti toteutuu, joka on kylläkin ollut 0.7bar, mutta vakiona pitäisi kuulemma olla 0.9bar.
Tässä on kyllä erikoinen tuo moottorin kuormitus malli ohjelmassa, kun ahto pyynti tulee jotenkin kuormitus pyynnön kautta.
Noh.. Lopputulema oli kuitenkin, että tuo 0.7bar on seos kartalla vielä cruisailu osastoa, joten täyden kaasun rikastukset jäivät tulematta ja läpi kierrosalueen 14.7:1 seokset.
Tietenkin teho jäi hieman vakiosta, joska paine ja ilmamäärä alle vakion:
Joka tapauksessa ajattelin että vedetään myös viritys ohjelmalla, niin nähdään miten sillä kukkuu..
Veto lopetettiin 4400rpm, kun moottori meni vaarallisen laihalle, AFR liki 17:1.
Suuttimien aukiolo on jo aika lailla tapissaan..
Eli..
Sain Powerbyten Jannelta lainaan uuden hukkiksen kellon, pitää ainakin alipaineella testata onko samoissa arvoissa kuin vakio kello, jotta saataisiin alkuun vakion ahtopaineet toteutumaan.
Ennen ilmamäärien nostoa pitää kuitenkin uusia polttoainepumppu, jonka arveltiin olevan ehtoo puolella.
Mahtaa olla aika rajoilla, koska samalla teholla / matalamalla ahtopaineella jaksaa syöttää saman 170hp stokiometrisellä polttoaineen suhteella, kun taas lastutettuna menee reippaasti hoikalle.
Jottei jotain hyvääkin, niin porukaa oli aika mukavasti ja höpösteltävää riitti 9h tapahtuman ajaksi ja olisi riittänyt pidempäänkin =)
Samaten Palvelu oli ensiluokkaista ja autojen vaihto tosi sujuvaa.
Kaksi kappaletta kävi vakio kuntoisia autojakin ja molemmat ihan 2hp sisään.Viimeksi muokannut 68corvette; 31.10.2015, 22:11.
Comment
-
Menee ehkä pilkun viilaamisesi, mutta karkeasti 100hp jäi puuttumaan mitä olisi vakio moottorista ohjelmalla hakusessa.
Kuitenkin hyvä, että vikoja löytyi, niin saa kulkinetta taas entistä ehommaksi ja uuden tankin sisisen pumpun kerkisinkin jo tilaamaan.
Yllättävän hyvin tuo on kestänyt vuoden verran ajoa noinkin hoikalla.. eikä nakutus antureissakaan normaalista poikkeava. Aika erikoista.
Comment
-
Ei voi olla kuin samaa mieltä.. joskin pohjakosketus moottorivaurion tiimoilta on ihan potentiaalinen vaihtoehto sekin.
Tänään mittailin alipine testerillä tuon mukaan tarttuneen painekellon, niin ihan sama 0.3bar avautumis paine oli siinäkin.
Comment
-
Porkkikselta löytyi pariskunta vapari nokkia, 078 109 115 H
Mittasin
imu: 202 astetta 1mm nousulla ja nostoa 8.47mm
pako: 207 astetta 1mm nostolla ja maksiminosto 10.18mm
En juuri näihin nokka akseleihin löytänyt netistä nokkakulmia, mutta jos olettaisi että osuu lähelle ADR nokkia, niin tarkoittaisi että imun LSA 119 ja pako 112.
Eli nokkien välinen kulma ~115.
Tuo tarkoittaisi että overlappia on ~10-astetta negatiivista.
Arvelisin, että pelkällä nokkien vaihdolla ilman solenoidi kiristintä, tai nokkakulmien tiukentamista ei välttämättä ole kovin hyvin ahdinta herättelevä vaihtoehto.
Verrattuna AEB nokkiin, imussa on ~15% enemmän nosto pinta-alaa ja vakio AEB kannen virtauksilla ~10% enemmän virtauspotentiaalia.
Pakonokassa on aluetta ~13% enemmän kuin AEB nokassa ja vakio virtauksilla virtaus pinta-alaa ~8% AEB nokkaa enemmän.
Nokien nosto nopeuksissa ei ole paljon eroa EAB nokkiin, pako on hieman agressiivisempi, mutta imussa liki identtiset nopeuskäyrät.
Samoin kiihtyvyydet jotakuinkin samanlaiset, eli nokilla hyvinkin identtiset jousivoima tarpeet.
Ei siis yllätyksiä, mutta tuo imun nokkakulma hyvä ottaa huomioon jos tällaisia meinaisi käyttää.
Imunokat, AEB vs ADR, sekä nopeuskuvaaja:
Pakonokat:
Comment
-
Varaosanumero taitaa olla ketjurillasta.
Nokat on myöhemmän sorttisesta pikkukanava-ADR:stä, jossa on VVT tehtaalta. Vaihteeksi yksi pannu, johon eivät ole jaksaneet laittaa uutta konekoodia, vaikka muuttui kansi, imusarja, nokat, ecu yms yms. Järjetöntä. Olkoon vaikka ADR2 :)
Comment
-
Miettiny ihan samaa, koska on moottoreita, missä ei käytännössä ole rautamuutoksia koodi on eri...
Tiedän muutaman tapauksen, missä vaihdettiin vaparinokat ilman säädettäviä nokkapyöriä/ratasta ja valiteltiin huonoa lopputulosta. Hyvin ajotettuna nuo kyllä tuo hyvin hönkää koneeseen.
Comment
-
Varaosanumero rattaasta.. pikaisella googletuksellä nättäisi, että noita on jopa 2.7t nokissa, joten lienee tosiaan rattaan numero.
Vaihdoin tänään uuden bensapumpun, tässä vanha ja uusi vielä vieretysten:
Uutta pumppu koteloa en lähtenyt availemaan, etten riko, mutta vanha pumppu pyöri todella nihkeästi..
Purkasin vanhan pumpun väkivalloin, jotta näkisin onko jotain selkeitä vikoja.
Kommutaattori oli aika reippaasti kulunut.. huonoa laatua selkeästi, kun tuossa kunnossa jo 260tkm jälkeen:
Samaten akseleissa ja laakereissa ihan miehekkäät kulumat:
Nyt kun auto näyttäisi toimivan, niin uskalsin laittaa Porkkikselta tulleen uuden ohjelman sisään.
Hieman logitusta ja nyt pysyy lambda arvo kapeakaistan mukaan 0.87 lukemissa, kun aiemmin saattoi painua edellisellä miedommallakin virisoftalla 0.08 lukemiin.. hieman pelottavaa.
Nyt MAF arvoista laskiessa näyttäisi olevan reilu 300nm ~2700-6200rpm.
Ja jos pitää jotakuinkin kutinsa, niin tehoa voisi olla ~260hp 5900-7200rpm.
Ahtopainetta 1.2bar.
Bensapumpun vaihdon jälkeen vakionakin tuntui olevan jonkin verran enemmän puhtia, mutta aiemmin tällä ohjelmalla puutui totaalisesti ja nyt tuntuisi vetävän ihan hienosti.
Talvirenkailla märällä asvaltilla alkavat ykkösellä ahtojen noustessa renkaat luistamaan.
Comment
-
Tulpat vaihdoin varoiksi samalla, kun halusin tarkistaa onko mitään ihmeellisyyksiä laihalla ajamisen jälkeen.
Näillä on nyt ajeltu reilu vuosi ja kohtuu hyviltä nuo näyttivät.
Ei nakutuksen aiheuttamia alumiini hippuja, tai öljyisyyttä havaittavissa, joten olettaisin että perus moottori lienee terve.
Comment
-
Kyllä se liian laihalla ajo on pahasta etanolillakin jos tehoa alkaa olla riittävästi. Pienemmillä tehoilla ei mitään ongelmaa, voi ajaa vaikka lambda 1. Isommilla tehoilla ongelmaksi tulee se, että sytytystulpan maaelektrodi kuumenee liikaa (voi jopa sulaa) ja alkaa sytyttämään seosta liian aikaisin.
Bensalla liian laiha seos liian pitkään/liian kovalla kuormalla yleensä polttaa pakoventtiilit, jos nakutustunnistus on toimintakykyinen niin tavallisesti estää nakutuksen aiheuttamat tuhot.
Niin se kapeakaistan jännitehän ei kerro lambda-arvoa, se on vain indikaatio siitä ollaanko lambda 1 laihalla vai rikkalla puolella. 0.08V on laihempi kuin stoikiometrinen ja 0,87 on rikkaampi. Mitään järkevää resoluutiota ei kapeakaistan jännitteessä ole sen ulkopuolella.
Comment
-
Tähän asti ei ole juurikaan ollut tarvetta mitata suorituskykyä..
Tänään kävin koestamassa GtechPro mittalaittella mitä näytää suoritusarvoiksi.
Jäniksen pentele syönyt sarjakaapelin, niin en saa tuloksia sirretyä koneelle nätimmiksi käyriksi.
Ensin rauhallisesti kolmos vaihteelle ja kolmosella kierrosalueen yli.
60km/h - 8.172s
80km/h - 9.680s
100km/h- 11.288s
120km/h- 13.186s (80-120 siis 3.5s ja 60-120 5s)
130km/h- 14.327s
Samoin kokeilin yhden lähdön 0-100km/h.
Tuloksena 6.4s.
jotenkin ei tunnu olevan linjassa hanurituntumaan, joten kaivoin tarkemmin kojeesta aikoja.
0-90km/h - 4.64s
0-98km/h - 5.5s
0-100km/h- 6.4s (eli sekunti ja 2km/h lisää)
0-130km/h- 9.8s
Ettei vain porkkiksen kohtuuttoman matalille kierroksille sijoittama kierrostenrajoittaja tekisi tepposia =)
Samasta vedosta
20m - 2.08s (eli varmaan karvan alle 2s 60ft)
100m - 5.7s
200m - 8.99s / 124km/h
Ykkös vaihteella oli aika tasainen 0.8G kiihtyvyys, kun renkaat hieman luistivat, joten voisi hieman parantua kuivalla asvaltilla.
Comment
-
Mullakin laihalle menon syynä oli orkkis bensapumpu. Tosin n.0.7bar ahdot remmillä ei pahemmin paikkoja riko. Ainakin itse olen todennut Boschin 040:n olevan parempi, kuin mitä luvataan.
Comment
Comment