Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 -99 käyttis

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Hieman muitakin talvi valmisteluita, ostin Tepolta "midland" vaihteisto öljyt, suodattimet, moottoriöljyt jne. ja tein perus huollon.
    Ulos tulleet öljyt bäyttivät haldexissa, moottorissa ja vaihteistossa hyviltä, joten toivotaan ettei ole tekniikka murheita tulossa.

    Viime talvena kuskin puolen käsijarru vaijeri oli jatkuvasti jumissa.
    Hieman hankala kun parkkipaikka on rinteessä.
    Vanhasta vaijerista oli suojakumi halki ja hädin tuskin liikkui vaijeri sisällä.
    Vaihdoin samalla molemmille puolille.
    Kohtuu helppo vaihtaa, suurin työ käsijarrun kiristimen 10mm mutterin löystytys käsijarrukahvan takaa.


    Talvea ajatellen pitäisi vielä ratkoa kuskin oven avautumattomuuden arvoitus.. tai aukesihan se sitten kun koppi lämpeni ja tuli sopiva mutka oikealle! =)

    Comment


      #32
      Noihin ovien avautumattomuus/sulkeutumattomuusongelmiin pakkaskelillä on tavannut auttaa ovien lukkomekanismien sekä avausvivustojen ja erityisesti avausvaijereiden puhdistus ja voitelu.

      Comment


        #33
        Eikä liukasteeksi taida löytyä, tänä päivänäkään, aseöljyn voittanutta.

        Comment


          #34
          Silmäilin hieman tuota oven lukkoa ja salpa tuntuu liikkuvan todella verkkaisesti, kuin hidastetussa elokuvassa.
          Jos salvan painaa aivan pohjaan asti, niin jää satunnaisesti jumiin.. eli selkeästi pitää purkaa ja puhdistaa.

          Mietin tässä tuota ahtoputken halkeamista ja ajattelin josko motonetin mäntä bypass venttiili olisi osasyyllinen.
          Edellinen omistaja löi kouraan jousia ja sanoi että löysimmällä jousella on toiminut parhaiten.

          Otin bypassin irti ja mittasin alipaine testerillä männän liikuttamiseen vaadittavan alipaineen:


          Mäntä lähti liikkeelle (pystyin puhaltamaan männän ohi) ~0.2bar alipaineella.
          Mäntä aukeaa täysin 0.5bar alipaineella.

          Koitin netistä kaivaa tietoja miten BP tyypillisesti säädetään, mutta suurin osa ohjeista oli dumpille ja tyypillinen ohjeistus, että tyhjäkäynnillä / moottorijarrutuksessa dumppi ei saisi aueta.
          Tietysti ymmärrettävää, ettei moottori ota suodattamatonta ilmaan dumpin kautta matka-ajossa.
          Mittasin matka ajon alipaineeksi ~0.6-0.8bar, nyt en muista tyhjäkäynnin alipainetta, mutta olisikohan sekin ollut luokkaa 0.7bar.

          Bypassi kierrättää ilmaa ennen ja jälkeen turbon sisäisesti putkiston sisällä, joten ei haitanne vaikka ilmaa menisikin turbon ohi imuputkessa.

          Otin BP levälleen ja tarkoitus oli venttiilijousi puntarilla mitata jousipaineita:


          Mutta kun mittasin sisuskaluja, männän halkaisija on 42.3mm, jolloin 0.2bar alipaineen syrjäyttämä jousivoima on 2.86kg ja täysin auki asennon 0.5bar syrjäyttämä jousivoima on 7.16kg.. noin pienen jousipaineen mittaaminen tällä laittella on hieman turhan epätarkkaa, joten tyydyin laskeskelemaan jousivoimat ja luotin alipaine mittauksiin.. jousivoimallahan ei sinällään väliä ole, olisin vain halunnut tarkistaa alipaine mittauksen oikeellisuuden toisella menetelmällä.

          Ahtoputken puolella männän halkaisija on 20mm, joka tarvitsee 0.89bar ylipaineen että mäntä avautuu.

          Koitin laskeskella että millaisen paine-eron (ahtoputkiston paine hävikin) vaatisi avautuakseen, mutta loppuu matikkapää, kun toinen referenssipaine tulee kyljestä sisään "ulkoilmasta" ja toinen turbon jälkeen ahtoputkesta, enkä huomannut mitata "seetipinnan" leveyttäkään.

          Ilmeisimmin kuitenkin jos 0.2bar alipaineella mäntä aukeaa, kun toisella puolella on pelkästään ilmakehän paine, niin tarvittava paine ero suurenee kovemmilla ahtopaineilla, koska sivusta tuleva paine ero pienenee suhteessa ahtopaineeseen?
          Esim 1.5bar ahtopaineella imusarjan suunnalta vaikuttaisi 21.48kg paine ja turbon jälkeen tulevasta putkesta 4.8kg paine mäntään ja sivulta tuleva paine pysyy samana ilmakehän paineena.

          googlella löytyi vakio bypassin mittaus tuloksia "j salmen" toimesta, näyttäisivät olevan lähellä omastani mittaamia ja itse asiassa hieman matalampia.
          http://jsalmi.com/bov/

          ..no, annetaan tuon olla, kun selkeästi ei ole ainakaan liian jäykkä, eikä sakkausta ole esiintynyt vaihdoissa.
          Täytyy kyllä mielenkiinnosta mitata turbon jälkeen ja imusarjasta ahtopaine ero jahka saan ahtovuodon korjattua.

          Comment


            #35
            Piti ottaa kuskin oven lukko työn alle nyt kun kelit vielä sallivat.. kohta sitä itseään alkaa taa taivaalta tulemaan ja sa tämänkin ostoksen perusteltua itsellen paremmin.

            Olettama oli, että pari pulttia ja oven lukko kädessä.. ehkä 30min homma.
            Ei mennyt ihan noin.

            Ovipahvi itsessään lähtee mukavasti irti, kahvan alta ensin suojamuovi yhdellä ruuvvilla irti ja suojamuovin alta paljastuu pari ruuvvia.
            Ylänurkissa ruuvvit ja verhoilu nousee nostamala ylöspäin irti.


            Oven sisällä piti muutama liitin irroittaa pahvista.
            Sitten saikin todeta, että lukko ei tule millään ulos ennen kuin ikkunan kehikon irroittaa.
            Ei sekään ole kuin nurkista neljällä pultilla kiinni.


            Sitten sainkin jo lukon käteen.
            Niinkuin oli oletettua, 16v oli tehnyt rasvalle temput.
            Rasva sisällä oli ihan kivikovaa ja osat liikkuvat aika nihkeästi.
            Arvelen ettei tuota olisi saanut millään WD40 elvytettyä lukon kielen reijästä.. ja sitä kyllä talvella yritinkin.
            Lukon kieli takerteli aika paljon.. lienee pää syyllinen talven ongelmiin.


            Lilluttelin lukkoa tunnin verran ultraääni pesurissa / uusi pesu liuottimella ja toinen tunti pesuria.
            Lähti tosi hienosti puhtaaksi ja lukon kielikin oikein napsahti auki kun avasi lukituksen.

            Comment


              #36
              Tuossa toiselta puolelta.


              Annoin lukolle ensin hienomekaniikka öljyä / liikuttelin osia ja uitin öljyä akseleihin.
              Lopuksi laitoin pintaan synteettisen vaseliinin.. josko pysyisi muutaman vuoden toimintakuntoisena.
              Mietin ensin että pelkkää öljyä, mutta se valuu ajan saatossa pois ja näköjään oli nytkin jo korroosiota pinnassa.
              Siellä se on paikoillaan.


              Samalla tuli putsailtua oven alareunan kotelo, joka oli aikojen saatossa likaantunut.


              Pesin pohjan liuottimella ja koska listojen läpivientien ympäriltä oli hieman maali kuoriutunut ja sinkki näkyvillä, suihkutin pohjille uuden sinkkimaalin ja päälle pintamaalin.
              Harmillisesti ei ollut vannehopeaa jäljellä, joten pistin mustalla.
              Päälle laitoin vielä uuden kotelosuojan.
              Hieman näytti kuin vakiona ei mitään kotelosuojia olisi ollutkaan, mutta kaikki näytti olevan hienossa kunnossa, joten eiköhän tuo kestä seuraavatkin 16v.
              Vedenpoisto aukot näyttivät olevan tosi leveät, jotakuinkin kok alaosan levyiset.

              Comment


                #37
                Samaten selvisi miksi sisäkahva on ollut lerppu / ei mene kokonaan kiinni.
                Näissä lienee tyyppivikana, että kahvan palautusjousi rikkoutuu, mutta tässä vaikutti että sisäkahva olisi ehkä kasattu väärin.
                Kahva jäi hieman kantamaan vaijeriin, joten jäykempi kahvan palautusjousikaan ei olisi auttanut.
                En tiedä oliko aiemmin oikein vai väärin, mutta kasasin nyt niin että vaiherin holkin kaulus on kokonaan pitimen ulkopuolella.
                ~5mm sisempänä olisi ura johon kaulus oli aiemmin asennettu.
                Nyt tosin kahva toimii niinkuin pitääkin, eikä se tuosta mihinkään tipu, kun on jatkuvasti jännityksessä ja avatessa kiristyy lisää.


                ps.. joku ehkä osaisi opastaa miten laitetaan thumb nailseja =)

                Comment


                  #38
                  Ainoastaan ACF-jäsenet pystyy laittaa thumbnailseja.

                  Comment


                    #39
                    Tänään tuli odotettu paketti speed autoteilestä, uusi ahtopaineputki.
                    Tuo on nyt ollut ainakin pari viikko rikki niin, että yli 0.5bar puhaltanut ihan hyttiin kuuluvasti.. joten pintakaasulla on körötelty.

                    OEM putki vaikuttaa kyllä kertaluokkaa laadukkaammalta, valmiine klemmari urineen ja hieman paksummalla seinämä vahvuudella.
                    Myös virtausteknisesti vaikuttaa paremman malliselta, muttei liene tuossa kohden niin tarkkaa.


                    Haljennut putki oli myös hieman tummunut halkeaman ympäriltä, se kohta on lähimpänä pakosarjaa.

                    Hoksasin, että ahtoputken alla oli lämpösuoja kangas "joutilaana".
                    Arvelin, että kuuluisi ehkä kiertämään ahtopaine putken ja turbon välistä, joten laitoin nepparilla kiinni hukkikselle menevään letkuun.. josko tuossa oli syykin miksi poksahti halki.

                    Comment


                    • #40
                      Omassa ässässä oli myös tuon letkun päällä lämpösuojakangas, sellainen neppareilla kiinnitettävä.

                      Comment


                        #41
                        Homma menee hieman kyseenalaiseksi.. hommasin pari tuuning osaa.
                        Mielestäni nuo uudemman malliset takavalot sopivat paremmin tähän vaalean harmaaseen koriin, joten Tepolta tuli uudet valot.


                        Samaten käytin kärryn 1kk myöhässä katsastuksessa, kun zenon / ahtoputki jumppien takia homma hieman viivästyi.
                        Meni nätisti läpi ongelmitta, ainoa merkintä tuli kirkkaista takavilkuista, kun en tohinassa huomannut vaihtaa viikonloppuna keltaisiin.

                        Ebaysta jäi käteen imusarja.. itse asiasa kaksikin, kun luulin ettei ensimmäinen toimita suomeen =)
                        Ajattelin pyöristellä nurkkia ja katsoa vaikuttaako mitenkään MAF arvoihin..
                        "Viralliseen" moottoriin tulee eri imusarja, mutta jotain puuhasteltavaa ennen kuin saa taas rahoitusta moottorin osalta kuntoon.

                        Comment


                          #42
                          En löytänyt suoraan haulla mittauksia miten vakio ilmanpuhdistaja ja MAF "riittävät", joten hommasin yhden lipainemittarin, jossa kylläkin karkea asteikko 0--1bar.
                          Ajattelin, että tuolla näkisi ainakin jos on räikeää alipainetta jossain.

                          Noh.. irroitin N75 imuputkesta ja laitoin tilalle alipaine mittarin.
                          Näin lähes vakiossa autossa, ei MITÄÄN värähdystä viisarissa vaikka vetää punarajalle.
                          Tämä siis vakio ilmanpuhdistinkotelon + MAFfin läpi, heti MAFfin jälkeen mitattuna.. ei siis tarvitse toimenpiteitä.

                          Samaten hommasin pari kappaletta ahtomittareita, joista toinen oli harmillisesti perus ebay laatua ja sojoitti 0.2bar suoraan paketista.
                          Olin ajatellut mitata kahdella samanlaisella mittarilla ennen/jälkeen väljäähyjen millainen painehävikki tulee coolereiden yli.

                          No, ei auttanut, käytin vakiota "tuning" mittaria plenumin paineen mittaamiseen ja toimivaa ebay mittaria mittaukseen heti turbon jälkeen yläputkesta.
                          Noin silmä määräisesti mittarit näyttävät hieman eri lukemaa, eikä suurillakaan kierroksilla ole havaittavissa paineen tippumista turbo vs. plenum paineissa.
                          Ei näköjään tuoltakaan ainakaan paineen tippumisen muodossa ole julmia parannuksia odotettavissa.
                          Latasin juutuubiin videon, valkoinen mittari on turbon jälkeen:
                          https://youtu.be/GLHRlLgn4Tc

                          Comment


                            #43
                            Viime viikolla pääsin myös työstämään imusarjoja.

                            Mittasin vakio imusarjan virtaukseksi 181cfm, mitattuna 28"vesipatsaan paine erolla.
                            Suuttimen kohdalla on selkeitä ongelmia, kun kanava kutistuu huomattavasti.
                            SEM:llä löytyy hyviä halkileikkaus kuvia aiheesta:
                            http://forums.vwvortex.com/showthrea...ifold-special!

                            Kasvatin suuttimen kohdalta poikki pinta-alaa ihan reilusti, miten nyt valu sallii.. virtauspenkissä eroa ei ollut virtausmäärässä YHTÄÄN.
                            Virtausnopeus kyllä tippui, joten oletin että paranisi reilustikin, mutta ei.

                            Täytynee hitsata tuo vanhan suuttimen reikä umpeen ja kokeilla nostaa uusi suutin pois kanavasta.

                            Virtausluvut mitattu imemällä kannen suunnalta näin:


                            Ja tein kannen puolelle käikäleen jottei suuaukolle tulis kuristavaa "vena contractaa".. en löytänyt tuolle mitään suomenkielistä vastinetta:


                            Hieman jäi imusarja rassaamaan, mutta nyt kun niitä on oikein kolme kappaletta, niin homman voi yhden kanssa viedä loppuun saakka.

                            Comment


                              #44
                              Asialliset on vehkeet.

                              Comment


                                #45
                                On tämäkin yks forumi... Yhdellä on kaikkea vinkeätä mittailla konetta, ja toinen sitten valaa omaa billettiä :D

                                Comment


                                  #46
                                  Sen verran häiritsi tuo imusarja, että tein tänään koevedoksen kitin kanssa.

                                  Ensin koneistin kuopat ja patit pois suuttimen kohdalta:


                                  Leivoin reikään lasikuitukittiä,joka kuivuu nopeasti ja on helppo koneistaa:


                                  Sisäpuolelta siloittelin kitin kanavn muotoon:


                                  Tällä muutoksella tuli haluttuja tuloksia, virtaus parani vakiosta reilut 20% arvoon 219cfm.. hieman oli lepatusta tuossa ulostulo käikäleellä, joten arvelisin, että paremmalla siirtymällä parannusta olisi ollut enemmänkin.

                                  Seuraavaksi täytyy tehdä jigit suuttimien holkkien asennukseen, koneistaa kaikki suuttimien reijät auki ja hitsata takaisin läjään.

                                  Nyt kun kanavat virtaavat, niin plenumissa syntyi ongelmia.. pitää vielä miettiä korjaisiko ne samalla.

                                  Comment


                                    #47
                                    Miksi niissä on tuollainen kierreholkki? Eikö pelkkä sopiva reikä toimi niinkuin esim biturbon imusarjassa?

                                    Comment


                                      #48
                                      Imusarja prokkis nytkähti taas hieman eteenpäin, kun leikkasin plasmalla loputkin suuttimien pidikkeet irti:


                                      Tein hieman paksummasta materiaalista lätkät reikiin ja nokesin kiinni:


                                      ja lopuksis siistin päältä/sisältä:



                                      Seuraavaksi pitäisi istuttaa uudet holkit paikalleen..
                                      Jos jollain on ylimääräisenä vanhoja suuttimia + kiskoa, niin saa tarjota.
                                      ajattelin, että jos selviäisi vakio kiskoilla ja kiinnikkeillä,hieman holkkia vaan alle, kun suutin hieman nousee ylöspäin.

                                      Meinasin jo tänään napata ajokista suuttimet, mutta arvelin, että saattaisi lämpö sulattaa suuttimia.. vai olisiko järkevintä suosiolla sorvata suuttimien näköiset hitsaus jigit?

                                      Comment


                                        #49
                                        Suosittelen sorvaamaan. Tulee muuten paljon sulanutta muovia ja kumia. :)

                                        Comment


                                          #50
                                          Hommasin ebaysta uudemman malliset suuttimet runkoineen, joten pääsin tänään hitsaamaan imusarjan takaisin läjään.

                                          Ensin ajattelin koittaa suuttimien ylemmäksi sijoittamista tehon nosto mielessä, mutta suutimet nousivat ihan vakio linjassakin ~23mm verrattuna OEM korkoon.
                                          Joten ajattelin jättää siihen, ettei ainakaan tule ongelmia konepeittoon osumisen kanssa.

                                          Hitsauksessa ilmeni myös haasteita, kun suuttimen holkki on aika pieni verrattuna imusarjaan ja väljällä sovittella lämpö ei siirry holkista pois hitsatessa.
                                          ensimmäinen holkki hieman suli kyljestään, ennen kuin rupesin hitsaamaan saumoja lyhyissä erissä ja pienellä virralla.
                                          Samaten aiemmin hitsatut laput hieman rymppäsivät ja ratkesivat usemmasta kohden, joten syötin lisää lankaa halkeamiin.
                                          Ruma kuin mikä, mutta sinnehän ne jemmaan jää.


                                          Sisältä näyttää ihan hyvältä.


                                          Meinasin tänään pultata jo paikoileen, mutta hoksasin, ettei minulla ole yhtään tomivaa kannettavaa jolla voisi tehdä vag com mittauksia.
                                          Täytyy siis hankkia läppäri että saan ennen-jälkeen ilmamäärä mittaukset suoritettua, niin näkee menikö turha työ ihan hukkaan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Millä koneella hitsaat kun tulee aika paksua saumaa. Vai käytätkö vaan paljon lisäainetta? Itse en alumiinin hitsaamiseen oikein ole päässyt kiinni.

                                            Comment


                                              #52
                                              Vedin muutamaan kertaan yli ja taisi mennä kolme puikkoa.. esilämmitys olisi ehkä auttanut, mutta oli hankala hitsata kun holkki oli heti sulana ja imusarjaa joutui hehkuttelemaan pitkään.
                                              Samaten niiden aiemmin hitsattujen lappujen reunat olivat tuossa vieressä ja "venytin" hitsisauman niiden yli, kun halkeilivat.

                                              Hitsauskone on 250A pulssi tig, maksimi virta oli ~200A, mutta sulattelin polkimen kanssa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alumiini hitsauksessa tigillä pystyy hifisteleen taajuudella hz ja elektrodilla. Jos kone on kemppi elektronina voi käyttää harmaata wolframia teroitettuna, balanssia säätämällä saadaan wolframi pysymään terävempänä näin ollen pystyy hallitsemaan hitsaamista paremmin. Myös nämä wolframi värit on koitettu että toimii ac kanssa violetti ja kulta. Omassa everlast ext 200 koneessa käytän violettia wolframia. Vihreä sekä musta wolframi käy myös mutta ei pysy terävänä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Pakko täältäkin on nostaa hattua projektille! Nyt kun ensimmäinen oma moottori projekti on alkamassa niin seurailen enemmän "aiheeseen liittyvää" Erittäin hieno projekti! :)

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Käytitkö ihan valulle tarkoitettua lisäaine lankaa, vai normaalia? Siinä voi olla syy toisten saumojen halkeamiseen.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Elektronina nykyisin käytetään eniten violettia juurikin sen soveltuvuudesta lähes kaikille aineille ja virroille hyvin. Oma kone kun on Kempin DC pulssi masteri niin on tuo alumiinin hitsaus jätetty kaverille jolla AC/DC kone.

                                                      Kevyt esilämmitys myös auttaa ettei vanhasauma ratkea, mutta ensiksi epäilyttää tuo lanka ettei olisi AlSi:a. Yleisesti kun voi aina käyttää suosiolla AlMg5 lankaa kun puhutaan ajoneuvojen osista.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Saumat halkee, jos sulattaa kalikat tigillä, eikä laita lisäainetta.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Paljos tossa kannessa saa imupuolen virtaamaan? Ilmaistuna vaikka 28" CFM?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Everlastin kone, elektronina käytin harmaata paksumpaa tikkua.
                                                            Täytelanka koneen mukana tullutta pehmeämpää tavaraa.. en muista mitä laatua, oli paksumpaa lankaa.
                                                            Lanka tuli jforcelta koneen mukana nimikkeellä "Alumiinilankaa valujen korjaukseen".

                                                            Laitoin kyllä saumoihin reilusti lisäainetta, mutta hioin tasaiseksi, kun ajattelin että saattaa osua suuttimien uuden paikan kohdalle.
                                                            Saumoissa oli paikoittain läpi-tunkeumaa, mutta ~3mm materiaalipaksuudella ei joka paikasta.. eli lienee ollut tunkeumaa 1-3mm.

                                                            Pikkureikä kansia en ole ikinä portannut, mutta AEB kansista vakio venttiilillä luokkaa 240cfm@10mm ja +1mm imuventtiileillä luokkaa 250cfm samalla nostolla kanavaa kasvattamatta, 12mm maksimissaan 245-260cfm, riippuen hieman miten olen tehnyt ja minkä nostojen virtauksia painottanut enemmän.
                                                            Vakio 10mm nousulla ~226-228cfm.
                                                            8mm nousulla virtausero karkeasti samaa luokkaa, eli ~5%.
                                                            Lähteestä riippuen pikkukanavista on mitattu ~180cfm 10mm noustolla.

                                                            Pakopuolella käytän ehkä muista poiketen leveämpiä pitopintoja lämpösiirtymän takia, mutta ne ovat olleet luokkaa 185cfm@10mm 30.8mm venttiilillä portattuna.

                                                            Ylensä en ole portannut näin paljon kuin omaa kanttani, koska materiaalivhvuudet ovat ohuet enkä halua ottaa turhaan muiden kansilla puhkimeno/halkeamis riskiä. Teetin lisäksi mittatilaus seeti terän tähän projektiin, joten odotukset korkealla, jahka taas kerkiän kanteen paneutua.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Tällaista saumaa tuli lätkiin aiemmin


                                                              En koskenut asetuksiin välissä, AC taajuus oli 120, en muista oliko pulssi päällä.. pitää tarkistaa josko joku oli ropannut nappuloita, jatkoin samoilla asetukilla, jotka totesin toimiviksi lätkien kanssa.
                                                              Holkkien kanssa tuntui että kaari vaelteli ja teki helposti reunahyppyjä suuttimen reunaan, arvelin että johtui materiaali paksuuseroista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X