Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 -99 käyttis

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S3 -99 käyttis

    Viimeiset 10v käytössä on ollut pelkkiä dieseleitä, mutta työmatkojen väheneminen johti bensa auton ostoon.
    Valinta piti tehdä uudemman ja vanhemman mallisen S3 väliltä, halusin pienen suht ripeän manuaali nelivetoisen.

    Vanha malli vaikutti hauskemmalta ajaa ja yllättävän väännökkäältä näin pieneksi moottoriksi, sekä hinta oli likimain 20 000€ halvempi ja tiedossa oli että autoa kuitenkin ropelletaan, jolloin hinta ei ainakaan nouse uudemmassa mallissa.

    Ajelin ensin vuoden päivät ja hain tuntumaan miltä auto maistuu, edelliseen 3.0TDI A4 olin hieman pettynyt johtuen automaatti laatikosta, isohkosta korista ja torsenin käytöksestä.

    Nyt kun alla on vanhempi auto, niin ajattelin tänne kerätä kokemuksia ja kysellä apuja, kun ensimmäinen vuosikaan ei ole ollut täysin ongelmaton.

    Yllättävän vaikea oli löytää hyvässä kunnossa olevaa ja tuunaamatonta yksilöä. En halunnut mitään loppuun ajettua teiniräpellystä, kun ikääkin alkaa jo itselläni olemaan.
    Auto on APY moottorilla ja vaalean harmaa:


    Autossa oli perus koriviat, eli kattokiskojen juuressa hieman ruostetta maalin, pyörän kaarissa orastavaa pintaruostetta ja sivuhelmojen reunustoilla pieniä ruostekukkasia.
    Ei paha 15v vanhalle autolle..

    Koria oli kolhittu molemmin puolin taka kaariin, mutta muuten ei ollut murjonnan jälkiä ja sisusta on hienossa kunnossa.

    Talven aikana oli erikoista röpellys ongelmaa, Vag Com näytti että yläkierroksilla ilmamäärä ylittää sallitun ja satunnaisesti alkoi röpöttämään 5000+ kierroksella.
    Röpellys saattoi jatkua kuin kolmella pytyllä nilkuttaen vähänaikaa kierrätyksen jälkeen.

    Ostin Tepolta
    - Uuden MAF anturin (ei auttanut ongelmiin)
    - Puolat.. tyyppivika, kun autossa oli vielä Alkuperäiset (ei auttanut tämäkään)

    Kun siinä MAFfin kanssa jumppasin, niin huomasin että ilmanputsari kotelo oli puhdistajan yläpuolelta märkä ja putsari paneelikin oli ihan vedestä märkä..
    Googletuksen tuloksena löysin ihmisillä samanmoisia oireita autojensa kanssa ja syynä rikkoutunut / käytöstä poistettu lisäilmapumppu, joka kondensoi sisäänsä vettä.
    Tei jeesusteippivirityksen ja tukin tuon imukoteloon tulevan putken, kun edellinen omistaja oli pumpun poistanut käytöstä.
    Tämän jälkeen ei ole nykimistä esiintynyt.
    Selittää kyllä, MAF saa varmasti aikamoisen halvauksen, kun heitetään vettä hehkulangalle.

    Vanhat kesävanteet siirsin viime kesänä talvivanteiksi, noiden yllä kuvassa olevien tieltä ja menivät talvella aika rupiseen kuntoon:


    Ajattelin, että parempi pulverimaalauttaa ennen kuin vanteet lopullisesti pilalla ja kiikutin rajamäen pintakäsittelyyn puhallukseen / maalaukseen.
    Omasta mielestäni aika hyvä väri, alla musta ja päällä metalllihohto lakka.. pitäisi sopia hyvin auton sävyyn ja kestää talvi ajot:

    #2
    Tällä hetkellä työn alla on matala ahtopaine.
    Edellinen omistaja oli laitattanut autoon miedon virityslastun, mutta auto tyypillisesti ahtaa ~0.9-1.0bar lukemia, vaikka pyynti 2500rpm-4500rpm on karkeasti 1.2bar.

    Tässä on joku motonetin pässi, mikä tuntuu toimivan ihan ok, enkä usko että vuotaa.
    Hukkaportti liikkuu ihan ok, enkä silmömääräisesti löytänyt ahtopainevuotoja.

    N75 on 2200rpm asti 95%, jonka jälkeen ~5500rpm asti on ~78-75% ja kun ahtopaine ylittyy tippuu 6200rpm kohdalle 70% tasoon.
    Liekö nuo ihan ok lukemia?
    MAF lukemat 6000rpm 162g/s.

    Comment


      #3
      Ahtopyynti selvittelyt jääneet hieman huomiotta, kun päätin viedä auton maalaamoon.

      Aiemmin mainitsinkin, että sanottavaa oli siellä-täällä ja kun auto on kuitenkin 15v vanha, en nähnyt järkeväksi paikkamaalautta autoa ympäriinsä vaan pyysin maalaamaan kokonaan yli.
      On sitten mukavampi pitää puhtaana ja palvelee varmaan seuraavat 10v maalipinnan puolesta.

      Hieman mietiskelin jo jotain tuninki ossaakin, tai skuuppia konepeltiin tms. kun samalla tulisi.. mutta päädyin lopulta pitämään täysin orkkiksena, kun se oli yksi osto kriteereistäkin =)

      Kaikissa kaarien reunoissa oli hieman alkavaa ruostevikaa.


      Sivulistojen reunoja oli jo paikkailtu aiemminkin, näitä oli ehkä 20cm välein.


      Molemmilla puolilla olivat taka kaaret saneet lähikontaktia, joten samalla tulee nuokin oiottua.


      Perinteiset kattokiskojen ruostevauriot, näitä oli 4kpl katossa.

      Comment


        #4
        Kävin viemässä uusia speed autoleileltä saapuneita merkkejä ja samalla kuikuilin työn laatua.
        Mielestäni aika hyvin oli koria putsailtu ja antaumuksella käyty vaurio kohtia läpi.

        Heposti irtoavat osat riisuttu irti, lommot kiskottu ulos, kittailtu ja auto menossa hiontamaalin ruiskutukseen.


        Kylkilistojen alusten korjuuta, Samaten helmat putsattu.


        ja toiseltakin puolelta lommoa oikaistu.


        Comment


          #5
          ..pitää pilkkoa, kun antaa laittaa vain 4 kuvaa yhten viestiin.

          Konepeitosta hangattu kiveniskeymät auki.


          Takaluukusta kilpi / kahva oli näköjään hangannut myös maalit pois.



          Noin kun purettuna näki, oli maalipinta ollut selkeästi huonompi kuin mitä itse ajattelin listojen yms ollessa paikoillaan.

          Ensi viikolla pitäisi saada auto takaisin.

          Comment


            #6
            Lomalla on aikaa harrastaa ja kun auto on maalauksessa, otin tekniikka puolta remonttiin.

            Audilla on ajettu 250tkm, joten tekniikkapuoltakin voisi alkaa kunnostamaan.
            Saksassa oli kyllä kansi vaihdettu 180tkm kohdalla, liekö ollut jakopää ongelmia vai mitä, mutta sitäkin paremmalla syyllä hyvä kurkata mitä moottori on niellaissut.

            Ostin Dona nimimerkiltä kunnostuskelpoisen turbon lohkon.
            Täytyy hieman mittoa mäntiä jne ja kiikuttaa koneistamoon.


            Kun käyttiksestä on kyse, niin ajattelin että pitempi iskuisella akselilla saisi hieman nöyryyttä lisää moottoriin ja ostin Rostenilta 2.0 TFSI teräs akselin.


            Samasta paikasta tulivat strokeri käyttöön kiertokanget, samalla uusii nuokin, jos on ollut jakopää ongelmia / mäntä-venttiili kosketusta.. ovat saattaneet kiertokanget ottaa itseensä.


            Ja Rostenilta myöskin JE männät.. hieman alakanttiin puristus suhde 8.5:1. Täytyy mitata ja laskea vielä lopullinen.
            Näissä oli mukana paksuseinämäiset työkaluteräs tapit, eipähän pitäisi siitä ratketa.

            Comment


              #7
              Kerkesin myös aloittelemaan yläkerran kanssa, mittasin vakio nokat, massat jousipaineet jne. ja hommasin AEB kannen.

              Hommasin hieman suuremmat inconel pakoventtiilit ja tarkoitus olisi laittaa pykälää suuremmat rosteri imuventiilitkin.

              Kerkesin siivoilemaan kannesta jo hieman purseita.
              Venttiilin ohjaimet olivat hieman väljät. Jahka saan ohjaimet vaihdettua, pääsen koneistamaan seetit ja mittaamaan tuliko virtauksiin mitään parannusta.

              Putsailin myös palotiloista rosot pois.


              Imukanavia suurensin maltilisesti ja muotoilin hieman uuteen uskoon.


              Pakokanavat ajettiin CNC ohjelmalla.. imupuolelle halusin kokeilla uusia juttuja, joten käsin.


              Yllättävän paljon irtosi imukanavista lastua noin "nurkkia pyöristelemällä" =)



              Täytyy laittaa ennen/jälkeen virtaustuloksia jahka homma etenee.

              Comment


              • #8
                mikä maalaamo ja minkälaista hintaa pyytävät työstä?

                Comment


                  #9
                  Ja sitä kun rojektin alkukirjoituksesta ajatteli, että mjaa joku tuningraiskaus juhannussima taas tulossa :D

                  Puristukset on kyllä alhaiset, itse olisin nostanut käyttiksessä ruttuja ja pistänyt etanolille/flex-fueliksi.

                  Comment


                    #10
                    Maalaamo on Rajamäen aikuiskoulutuskeskus.. hintaa en tiedä, arvelivat 2000-3000€ välimaastoon.

                    Etanolia kaavailin alkuun ja soveltuukin hienosti korkea viritteisiin, mutta kavereilla on ollut E85 kanssa ongelmia sylinteriputkien huuhtoutumisien kanssa, letkujen kanssa, polttoaine pumppujen kanssa ja jos joutuu reissun päälle, niin satavuudenkin kanssa.
                    En tiedä miten flex fuel toimisi näin vanhan kotteron ECUn kansa.. joskin tarkoitus on konvertoida uudemman malliselle laajakaista lambda ECUlle.

                    Comment


                      #11
                      Laitetaan nyt jotain nokistakin, kun niitä kerkesin tutkailemaan.
                      Toivottavasti joku saa tästä jotain irti, menee hieman HC osastolle =)

                      Kyseessä siis AEB mallin vakio nokka-akselit.

                      Internetistä löytyvät tiedot näyttäisivät olevan oikein.
                      Imunokka.
                      Nosto: 7.66mm
                      Asteita 1mm nostolla: 190
                      Nostoa ykk 112 ICL: 0.096mm

                      Pakonokka.
                      Nostoa: 9.26mm
                      Asteita 1mm nostolla: 200
                      Nostoa ykk 112 ECL: 0.28mm

                      Jo nokka-akseleita silmäilemällä näkee, että ovat rapeiltaan kohtuu nopeat.
                      Nokan nousurampeissa on tummentumaa, eli käytännössä laahuri ei osu tuohon kohtaan ollenkaan.

                      Mittauksista huomaakin, että Imunokan nousunopeus on aivan 24mm painimen äärilaidalla. Eli yhtään nopeampa ramppia ei tämän kokoiselle painimelle pysty laittamaan.


                      Pakopuolella rajantui kuvasta juuri pois maksimi nopeuden osoittama vihreä viiva, mutta käytännössä tilanne ihan sama, eli nokka käy aivan 33.5mm painimen reunalla.


                      Overlappia ei juurikaan vakio kokoonpanossa ole.

                      Comment


                        #12
                        Imu puolen massoja:
                        venttiili: 32g
                        retaineri ja lukot: 8g
                        Hydrauli painin: 34g
                        Jousi: 24g

                        Pako puolen massoja:
                        venttiili: 42g
                        retaineri ja lukot: 15g
                        hydrauli painin: 55g
                        jousi: 65g

                        Seetipaineksi mittasin imupuolella 16kg ja jousivakioksi 7.5kg
                        Pakopuolen seetipaineeksi mittasin 34kg ja jousivakioksi saman 7.5kg

                        Jos laskee staattisien voimien perusteella, näyttäisi että imujousi pitää venttiilin kontrollissa ~10 000rpm asti.


                        Pakopuolen kuvaajakin on mallinnettu 10 000rpm, se menee staattisenkin laskelman perusteella todella lähelle sekoamista.


                        imusarjan paine, kanavien virtaavuus, sylinteritäytös, sekä varsinkin pakopaine vaikuttavat dynaamisesti tarvittavaan jousipaineeseen.
                        Halusin vain suuntaa antavasti nähdä, että ovatko jouset oikealla hehtaarilla.
                        Vakio nokan, painimien ja venttiileiden kanssa näyttäisi että pitäisi pysyä kohtuu nätisti kontrollissa isoillakin kierrosluvuilla.

                        Comment


                          #13
                          Asiallista "kunnostamista", joka lähti näköjään rasasta samantien. :D

                          Ilmeisesti löytyy kansityökalut ja mittalaitteet omasta takaa?

                          Comment


                            #14
                            Marko, TTS:lle siis päätyi maalaukseen?

                            Ei taida olla tälläkään hyvinkääläisellä hanskat hukassa ;) Aika vinkeä S3 taitaa olla tulossa.

                            Comment


                              #15
                              Itselläni on kohtuu hyvin työkaluja moottoripuolen kunnostus hommiin.
                              Olen kantapään kautta todennut parhaaksi tehdä tietyt hommat itse.
                              Kansityökaluja löytyy istukan koneistus mira, venttiilinhiomakone, virtauspenkki ja käsityökaluja kohtuullinen läjä.

                              Autoa ostaessa oli tiedossa että remontti tarvetta tulee, kun vanha auto.
                              Samalla vaihtaa laadukkaampaa osaa tilalle ja tekee mieleisekseen.

                              TTS rajamäelle meni maalaukseen.
                              Kohtuu pitkät toimitusajat, mutta tähän asti vaikuttanut asialliselta toiminnalta.

                              Comment


                                #16
                                Mitäs imusarja puolelle tulee?

                                Comment


                                  #17
                                  Vähän kahden vaiheilla että teenkö itse vai tuleeko joku jälkituotanto tekele..
                                  Noista after marketeista ei ole saatavilla mittoja, joten kun nokka ja turbo on päätetty niin ehkä järkevintä olisi tehdä omavalmiste.

                                  Vakio mitat vaikuttavat isoreikä sarjassa kohtuu hyviltä.
                                  En haluaisi mitään IE lyhyt runneri satsia tappamaan alakierrosvääntöä ja spoolausta.
                                  Kanadalaisilla olisi kuvien perusteella ok näköinen sarja.. olikohan BES tjsp.

                                  Olisiko jotain tyrkyllä? =)

                                  Comment


                                    #18
                                    Pikku puuhastelua näemmä... :)

                                    HRT ei parilla kokemuksella vaikuta olevan ainakaan aivan susi. Tietty mitään tieteellistä näyttöä ei aiheesta ole. Pelkkää mutua.
                                    http://www.ebay.de/itm/391160696378
                                    Pikkukanavakanteen tietty, mutta lienee vingutettavissa ongelmitta.

                                    Jos et ihan ränttätänttä-nokkia ole laittamassa niin tuo 8,5 puristus bensalla on mielestäni ihan ok. Olettaen siis, että täytöstäkin on tulossa eikä millään vakiopillerillä ole menossa kasaan.
                                    Ei pidä unohtaa nokkien vaikutusta puristussuhdetta valitessa. Markolle asia on varmasti enemmänkin kuin tuttu, mutta ihan jokaiselle välttämättä ei.

                                    Kuvien kansihan ei taida olla AEB?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kovin isoja nokkia 20v ei tarvitse.
                                      Kaivoin kanavat sen takia pykälää isommiksi ja laitan suuremmat venttiilit, että pärjään miedommilla nokilla.
                                      Volymetristä hyötysuhdetta ei näin rakenneta, mutta ajattelin että tulisi kohtuu nörä ja laajalta alueelta vetävä perus moottori, jota sitten paikkaan turbolla.

                                      Tuo imusarja näyttää myös kohtuu hyvältä, joskaan en kaksois kammioista ole kovin innostunut.
                                      Pitää kysyä jos antavat pituudet ja poikki pinta-alat.

                                      Ajattelin rajoittajaa johonkin 7500-8000rpm ja meinasin perus moottorin mitoittaa noin 7000-7500rpm piikki teholle.
                                      Turbo saisi jaksaa 8000rpm.. olen vähän meinannut esim gtx3071r.
                                      Olisi harmillista jos moottori on rakennettu kestämään jopa enemmän kierroksia ja ahdin puutuisi aikaisemmin.
                                      Toisaalta pykälää pienemmät heräisivät 500rpm aiemmin.. mutta tuotot loppuvat.
                                      Tuossa gtx3071r olisi liki 5000rpm käyttöalue, joten alakierroksista voisi tinkiä.. vaikka katu auto onkin.

                                      Kannen päälle on stanssattu AEB ja kanavakoko oli vakiona 23mm vs pikkukanava 20mm.
                                      Halusin nimenomaan "quench" mallisen isokanava kannen.

                                      Pitäisi porkkikselle laittaa tuo uudemman mallinen ECU työstöön.. siellä se on makuuttanut pajan hyllyssä.

                                      Olen vaparina alustavasti moottoria jo mallintanut, voisin heittää siitäkin jotain tänne.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos samaa settiä kuin dieselpuolella, uskoisin homman olevan hanskassa:)

                                        Comment


                                          #21
                                          Vai että ihan virtauspenkki omaan käyttöön. Itselleni kun koittaa perustella järkeväksi ostokseksi AC/DC tiggiä, muttei vielä ole perä joustanut.

                                          Hyvin näytät kyllä paneutuvan harrastukseen. Tuntus puuttuvan kokonaan "kyllä se kait kestää" -meininki.

                                          Comment


                                            #22
                                            Olen koittanut haalia myös mittalaitteita, kuten virtauspenkki ja nokka-akselin mittalaite. Olen todennut, että pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi kun tietää mitä tekee, kuin arvaamalla mistä kohdin poistaa materiaalia sylinterikannesta, tai millaisia jousia käyttää, tai mitä nokkaa käyttää jne.

                                            Tänään kannen kunnostus eteni sen verran, että sain ohjaimet vaihdettua.
                                            Vakio ohjaimet olivat 11.05mm ja uudet 11.07mm.
                                            Hieman mietitytti miten paot menevät paikoilleen, kun orkkikset olivat todella tiukassa.. mutta pakastimen kautta ja öljyä pintaan, niin tosi hienosti asentuivat.

                                            Tässä uudet ohjaimet tulivat pakkasesta ja vanhat läjässä takana.


                                            Suositellut ohjaimen välykset ovat volkkarin turbo moottoreissa pakopuolelle tosi isot, 0.05mm-0.06mm, itse tykkäisin näin ohuelle varrelle luokkaa 0.03mm.
                                            Venttiili valmistajat tekevät suositusten mukaiset venttiilin varret, jotka näissäkin olivat 5.94-5.95mm, ohjaimen sisäreikä on vakiona 7.00mm.
                                            Minulla ei ollut pienempää kalvainta kuin 7.00mm, joka tekee kylläkin 6.99mm reijän.. joten ajoin kevyen hoonauksen kalvuun päälle, koska halusin säilyttää mahdollisimman pienen sisäreijän.

                                            Imuventtiileitä ei vielä ole, joten jätin imupuolen ohjaimetkin 6.99mm mittaan ja avarran sitten jos tarvetta.


                                            Asensin pako ohjaimet 0.5mm syvemmälle ja imut 2mm syvemmälle kuin vakiot, eli molemmat 8mm asennuskorkoon.
                                            Tykkään itse että ohjain on lähellä ventiilin lautasta, lämmönsiirtymän ja paremman venttiilin kontrollin takia, vaikkakin saattaa vaikuttaa virtauksiin.
                                            Yleensä kyllä ei ole mitattavia vaikutuksia, koska virtaus on noilla kohden kanavaa pääasiasa kanavan alareunassa, eikä ohjain ole niin haitolla.

                                            Pari kuvaa miten ohjain tunkeutuu nyt kanavaan.


                                            Comment


                                              #23
                                              Asiallinen projekti meneillään. Millä ja miten vaihdoit nuo ohjurit?

                                              Comment


                                                #24
                                                Vaihdoin ohjaimet paineilma taltan kanssa.
                                                Liikkuvat sillä hyvin, mutta saa olla varovainen.
                                                Prässillä saisi hennommin, mutta kun venttiilit ovat kulmassa ja pronssiset, tykkään itse käyttää paineilma talttaa.

                                                Pronssi ohjaimien kanssa kantta ei hyödytä kuumentaa irroitus vaiheesa, koska pronssin ja alumiinin lämpölaajeniskertoimet ovat niin lähellä toisiaan.

                                                Asennuksessa kannelle voi antaa hieman lämpöä ja ohjaimia pitää 15+min pakkasessa, niin menevät helpommin.
                                                Ilman lämpömuutoksiakin menevät ihan ok, kun pronssi on liukas ja krymppiä noin vähän, mutta aiheuttaa yleensä materiaalin siirtymää.. joten itse suosittelen lämmitys + jäähdytys, sekä vaseliini tai öljyä ohjaimien pintaan ja ohjaimen reikään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hah, ei taida olla tällä asentajalla ihan ensimmäinen kansi käsissä pyöriteltävänä ja taitaa noilla työkaluilla olla vähän muutakin käyttöä kun omien vehkeiden hoonaus. ;)

                                                  Mielenkiintoinen proggis. Seuraamme jännityksellä. Voi tulla ehken jotain tulostakin jossainvaiheessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sain alku viikosta auton takaisin maalaamosta.
                                                    Tasan 3kk kesti, joten ei kiireisille koulutuskeskus.

                                                    Lopputulokseen olen kyllä itse tyytyväinen.
                                                    Maali on hieman suuremmalla metalli hileellä kuin vakio ja antaa ehkä hieman "syvemmän" vaikutelman.
                                                    Jokunen kömmähdys loppukasaus töissä, mutta maalipinnassa ei ole valittamista ja pohjatyöthän kävinkin tarkistamassa.

                                                    Etukulmasta


                                                    Takaa.. mietin pitkään laitetanko merkkejä vai ei, mutta lopulta pädyin OEM lookkiin ja ostin uudet merkit konttiin.
                                                    Takavalot mahdolliseti vaihdan facelift mallisiin, kun miellyttävät enmmän omaa silmää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt kun maalipinta on kunnostettu, niin lamput pistivät silmään.. 16v ajan hammasta tehneet tehtävänsä ja etu umpioiden pinnat kellersivät / olivat kiven iskeymillä.



                                                      Hankasin ensin pinnat veden ja 1000 paperin kanssa läpi, jotta sain rösöt tasaiseksi ja epäpuhtaudet pois pinnalta.
                                                      Umpion ympäristön suojasin maalarinteipillä.


                                                      Lopuksi kiilloitin linssin kiillotuskoneella + lampaankarva laikalla ja pleksinkiillotus vahalla.


                                                      Olen tyytyväinen lopputulokseen, joskin tämän kuskin puolen lampun sisällä on jotain likaa.. koitin puhallella paineilmalla pois, mutta vaatisi mekaanista voimaa.
                                                      "huurretta" on kuitenkin vain ala osassa, joten ei haitanne valotehoa.

                                                      Samalla vaihoin xenon polttimot, kun toinen oli palanut.
                                                      Aiemmin oli jo mielessä, että hommaan facelift umpiot, mutta kun hoksasin, että tähän vanhempaan voi vaihtaa polttimot ilman puskurin tai pissapojan säiliön jne. irroitusta, taidankin pitää nämä.
                                                      Eli vanhemmassa riittää kun nyppää vilkut irti, niin umpio lähtee kolmella pultilla irti ja polttimot pääsee vaihtamaan alta 5min.

                                                      Speed autoteilestä hommasin 5000k polttimot. Aika paljon ilme muuttui kiilloitetuin lissein + sinisemmillä polttimoilla.

                                                      Moottori prokkis hieman siirtyy, kun laitoin harraste autoon perän tuennat uusiksi ja puolikkaan audin hinta pitelee nyt takarenkaita linjassa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Virallisesta lampunvaihtospeksistä en tiedä, mutta kyllä faceliftiin onnistuu umpiot paikoillaan xenonien ja etuparkkien vaihto. Kuskin puolella akun suojamuovin poisto antaa vähän lisää tilaa, muttei sekään täysin välttämätöntä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alta 5min vaihtaa faceliftiinki polttimot mutta umpion irrotukseen sit tarvii puskurin irti. Ja ahdasta tietty on verraten et on umpio kädessä

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ehkei itselläni vaan rohkeus riittänyt, tovin koitin vaihtaa polttimia lamput paikallaan, ennen kuin aloin purkamaan.
                                                            Kuskin puolelta vaihdoin lamppu paikoillaa, irroitin akkukotelon pois edestä.

                                                            Tuli nyt viikonloppuna parsittua vanhoja harmeja ja saihan sitä jotain tilallekin.

                                                            Nyt kun tuli lämpimät ilmat, niin ahtimelta lähtevä paineletku antautui ja halkesi kyljestä.
                                                            Toimii ihan ok matalila ahdoilla, tai alipaineen puolella, mutta barin ahdoilla naapurit kyllä kuulevat että ahdoilla mennään.. julmettu suhina.


                                                            Tilasin speed autoteilestä uuden orkkis tyyppisen. Tämä tuninki letku vaikuttaa todella ohuelta.
                                                            Ihmettelin, että onko vuotanut jo pidemmän aikaa kun oli hieman öljyisessä liassa päältä..
                                                            Nyt kun sen putsailin, niin huomasin, että putki oli hikoillut huohotus öljyjä läpi.
                                                            Tiedä vaikka olisi syy vajaisiin ahtopaineisiin, jos on ollut halki pidempään.
                                                            ..pitää tehdä jatkon varalle paineistus työkalut, oli aika työläs löytää vuotokohta, kun putke pitää puristaa sopivasti, etä palkeenkieli avautuu.

                                                            Nyt kun auto on päältä hyvässä kunnossa, niin sisustus näyttää entistä rujommalta.
                                                            Penkit olivat todella likaiset, ehkei ole 16v aikana ikinä pesty.
                                                            Nurkista löytyy märkäpesuri, joten ajattelin pikaisesti pesaista sisustan...
                                                            Levitin ensin pesuaineet suihkupullolla penkkeihin ja lattiaan ja märkäpesuriin puhtaat vedet sisään, jolla huuhtelin.
                                                            Nyt on hyvät kelit kuivatella penkkejä.
                                                            Ei ollutkaan ihan läpihuuto juttu, varsinkin kuskin penkistä tuli mustaa vettä jopa 30min pesu/huuhtelu homman jälkeen.
                                                            Lattiamatot ja takapenkki kohtuu puhtat, mutta etupenkkien kanssa sai hieroa useamman tunnin ennen kuin sai huuhteluveden vaaleaksi.

                                                            Autossa on aina ollut omanlaisensa haju, mutta nyt lähti sekin.

                                                            Työvaiheista en hiki päässä saanut kuvia, mutta on se nyt komeampi kuin läikikkäänä ja haisevana:


                                                            Takalasin pyyhkijä on kisannut talvella, välillä jumahtaa puoleen väliin ikkunaa ja saa käsin avittaa liikenteeseen, kesällä nyläisi aina puolen välin kohdalla.
                                                            Edellä mainitust paikasta hommasin uuden pyyhkimen moottorin.
                                                            Todella helppo homma oli vaihtaa, olisi tuon voinut tehdä talvellakin.
                                                            Kaksi ruuvvia irti sisäverhoilusta kahvan sisältä ja vetäisemällä verhoilu irti.
                                                            Sitten pyyhkijän moottori kolmella pultilla irti:


                                                            OEM ja Valeon moottoreissa jopa samat sarjanumerot.. josko tuolla menisi sen seuraavat 15v:


                                                            Avasin vanhan moottorin ja se näytti sisältä ihan priimalta, ei rikkoutuneen näköisiä rattaita tms.
                                                            Ehkä se oli vain sen verran kulunut, että hammastus ei kunnolla osunut kohdalleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X