Laitetaanpa vihdoin tästä omastakin yritelmästä jotain tarinaa. Aiheena on siis vm.99 A6 C5:stä napatun 4.2 40V V8:n (ARS) istuttaminen tuohon B5 koppaan.
Tarkoitus on myöskin saada auto ihan kilpiin, joten tätä varten on Trafilta haettu (ja saatu) poikkeuslupa hommaan.
Vertailumallina luvan saamiseksi on käytetty prefacelift S4:ä, jolloin on tarkoitus muuttaa jarrut ja alusta vastaamaan tuota mallia. Näin ollen tehon nousu pysyy vielä rajoissa, ja tarvittiin lupa vain tuolle tilavuuden kasvattamiselle.
Projektin helpottamiseksi valitsin tuon 40V motin, kun se menee kokolailla A6:n omilla moottorin tuennoilla tuohon B5:een, joten hitsaustaidottomana ja helpoimmalla tavalla vakuuttaa trafi tuon vaihdon toteutuksesta mahdollisimman hyvin, päädyin tuohon 4.2:een.
Lähtökohtana tässä on tuommoinen jo parhaat päivänsä nähnyt vm.97 2.8 30V kutoskoneinen menopeli, jonka elämää tuolla moottorinvaihdolla olisi tarkoitus hieman piristää (ja toki myös omistajan) :D
Budjetti määrää tässä myös hieman tahtia, joten osia on haalittu vähän sieltä täältä, eikä uutta hilpettä paljoakaan tulla tässä rakentelussa näkemään.
Projekti on melko alkutekijöissään ja keulan purku oli ensimmäinen homma, mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa tuossa edisty, kun alkuun on päästy.
Ideaali tilanne olisi, että tämän saisi ajoon jo talveksi, mutta en laske sen varaan. Joitain osia vielä uupuu ja sähköjen kanssa saattaa vielä tulla jotain odottamatonta tai muuta mikä viivyttää, joten jos nyt vaikka ensi kesäksi...
Seuraavana hommana pitäisi nuo ilmastoinnin putket ottaa irti ja sen jälkeen moottorin irroitus.
Tarkoitus on myöskin saada auto ihan kilpiin, joten tätä varten on Trafilta haettu (ja saatu) poikkeuslupa hommaan.
Vertailumallina luvan saamiseksi on käytetty prefacelift S4:ä, jolloin on tarkoitus muuttaa jarrut ja alusta vastaamaan tuota mallia. Näin ollen tehon nousu pysyy vielä rajoissa, ja tarvittiin lupa vain tuolle tilavuuden kasvattamiselle.
Projektin helpottamiseksi valitsin tuon 40V motin, kun se menee kokolailla A6:n omilla moottorin tuennoilla tuohon B5:een, joten hitsaustaidottomana ja helpoimmalla tavalla vakuuttaa trafi tuon vaihdon toteutuksesta mahdollisimman hyvin, päädyin tuohon 4.2:een.
Lähtökohtana tässä on tuommoinen jo parhaat päivänsä nähnyt vm.97 2.8 30V kutoskoneinen menopeli, jonka elämää tuolla moottorinvaihdolla olisi tarkoitus hieman piristää (ja toki myös omistajan) :D
Budjetti määrää tässä myös hieman tahtia, joten osia on haalittu vähän sieltä täältä, eikä uutta hilpettä paljoakaan tulla tässä rakentelussa näkemään.
Projekti on melko alkutekijöissään ja keulan purku oli ensimmäinen homma, mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa tuossa edisty, kun alkuun on päästy.
Ideaali tilanne olisi, että tämän saisi ajoon jo talveksi, mutta en laske sen varaan. Joitain osia vielä uupuu ja sähköjen kanssa saattaa vielä tulla jotain odottamatonta tai muuta mikä viivyttää, joten jos nyt vaikka ensi kesäksi...
Seuraavana hommana pitäisi nuo ilmastoinnin putket ottaa irti ja sen jälkeen moottorin irroitus.
Comment