Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S6 PLUS Sedan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S6 PLUS Sedan

    Moro vaan,
    Ahkerasti olen foorumia lueskellut, vähemmän kirjoitellut. Mutta ajattelinpa nyt koittaa sitä kirjoittamistakin :)
    Tää nyt on pitkä tarina, lukekoon ken jaksaa.

    Täytyypä sanoa, että pari vuotta sitten, kun sain pakkomielteen hommata S6 PLUS porrasperäisenä ja edullisesti, enpä oikeastaan uskonut että niin edes tulisi käymään. Mutta niin kuitenkin kävi että viime marraskuun lopussa bongasin ruotsin markkinoilta kyseisen kulkineen ja vielä sopu hintaan! Kotiinkuljetuksenkin sain tingattua :)
    Toki laittoa vaativa yksilö olikin kyseessä. Mutta silti mittarissa vain 188tkm! Pitääkö sit paikkansa, kuka tietää.. mutta monista seikoista päätellen voisi jopa pitääkin paikkansa.
    Itsenäisyyspäivänä sitten Audi kaartoi pihaani kuljettajinaan pari ruotsalaista jannua. Varsin mukavia heppuja olivat, raatailtiin pitkä tovi ja käytiin autoa läpi. Vikoja siinä sit ilmeni, mm vesipumppu huutaa kuin oikohöylä, (jakopää oli huollettu 10tkm sitten?!) katit paskana, konepellin reunat kuin pottupelto, takapuskurissa punaisen fetsin kokoinen lommo, jarrut laahaa ja poljin painuu lattiaan asti. Jarrut kuitenkin toimivat. Jollain tasolla. Ohjaustehostimen nesteet tippasee maahan puskurin alle ja tokihan se moottoriöljyäkin pudotteli
    So not, laitetaan kuntoon! Kaupat tehtiin ja auto pääsi lämpimään mutta ahtaaseen talliin odottelemaan toimenpiteitä.

    Aloitin putkistosta, vanha pois kateista alkaen ja eipä ollut naukuissa sisuskaluja kummassakaan! Orkkis katti yli 1000e/kpl. Röyh. En muuten osta!
    Metallikatit hommasin, 160e/kpl ja 2x2.5 tuuman putkilla rakentelin loput. Simonssin vaimentimet. Piti sit alkaa taas toteuttaan mielihaluja siinä loppupäässä ja taittelin ulostulot molemilta puolin autoa. Ei ihan tuosta vaan sekään mennyt mut valmista tuli ja ite ainakin tykkään!
    Sitten aloin tutkimaan tätä vesipumppu hommaa, ahdasta kun siinä keulilla on, niin metallisella putken pätkällä sain kuitenkin kuunneltua aika laajalta alueelta sitä äänimaailmaa ja totesin että ei se vesipumppu pitänyt mitään ylimääräistä ääntä. Apparin puolen jakopään kotelon päältä lähti kovimmat desibelit! Noh, ei muuta kuin keula auki autosta.
    Homma ratkesi sillä että otin moniurahihnan veke ja auto käyntiin. Se ääni oli kadonnut! Sammutin auton ja kävin pyöräyttään viskotuuletinta ja lähtipä kunnon rohinat siitä. Laakerin vaihtoon siis.
    Tästä aiheesta paljon lueskelinkin foorumia, ei mikään läpihuutojuttu tässä tapauksessa ollut. Oli ampunut sen kolmekakkosen mutterin niin lujalle että piti monena iltana käydä aina jotain eri konstia kokeileen. Kunnes se antautui, hammas ja huuli nimittäin. Pöljyyksissäni puristimella pönkäsin hihnapyörän kiinni että saan mutteria väännettyä ja sieltä se sit päätti ampua naamaan. 2kg rautaa suuhun ei tunnu hyvältä.. päivystykseen lähtö tuli ja naama remonttiin. Mutta pitäähän sitä vähän kärsiä niin tietää tehneensä! :D
    Viikko siitä niin laakeri tuli vaihdettua, sekä hihnapyörä, jonka jouduin rusikoimaan pilalle että homman sai hoidettua.

    Siinä samalla tuli katsottua se tehostajan neste probleema ja ohjaustehostajan pumpun päältä "plussa" ruuvi meni vaihtoon sekä pari letkua uusin sinne. Loppu se vuotaminen!
    Venttiilikopan tiivisteet vaihdoin siinä toivossa että se öljyvuoto ratkeaisi, mutta paskan marjat se mitään auttanut. Sieltä se kuitenkin apparin puolelta ylhäältä koneen takaa vuotaa. Nokka-akselin stefa? Jää sen selvittäminen tuonnemmaksi.
    Laatikkoöljyt tilasin saksasta, castrolin transaxlea, järjetön hintaero suomeen verrattuna! 10e/l Saksassa.. en niitäkään vielä ole vaihtanut. On täyttöroppun kuusiokolokanta vetästy pyöreeksi niin vähän päänvaivaa tuottaa. Poltteli jo saada auto konttorille äkkiä niin siirtyy nyt sekin homma sitten. Kiirastorstaina sit käytin autoa konttorilla ja nyt se onkin ajossa. Ei vaan setä siellä tykännyt jarrupolkimen toiminnasta. Kuukausi aikaa laittaa kuntoon.. lisäksi pitää hommata tuv todistus koko autosta!! Konttorin setä meinaili myös että onpas autossa äänet isolla ja kaivoi desibelimittarin esille.
    Mutta mittari olikin mun puolella tässä asiassa ja nämä soundit on ja pysyy :)
    Konttorilta kotiin ajaessa huomasin että joissain tilanteissa auton tyhjäkäynti alkaa seilaamaan aika railakasti. Joissain mutkissa ja valoihin jarruttaessa. Ei aina, mutta joskus. Kummallista..
    Eli laatikko, perä ja moottoriöljyt pitäisi vielä vaihtaa, jarrulevyt taakse, ehkä satulatkin ja mahdollisesti pääsylinteri, liittyen polkimen pohjaan painumiseen. Tyhjäkäynti troubleema ja korihommat. Että laittoa ja puuhastelua riittää vielä ja se on oikeastaan ihan jees! Tuleeko nämä tämmöiset ikinä valmiiksi? :)
    Ja mitäs mieltä olette, pudotanko autoa sen 40mm alaspäin?
    Kiitos ja anteeksi.



    #2
    Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa että henkilökohtaisesti olen jyrkästi vastaan tuota takapuskurin ja tuplaulostulojen modausta näinkin harvinaisessa autossa. Puskurissa itsessään ei toki ole mitään eroa tavan A6/S6 puskuriin joten vahinko ei ole lopullinen :) Kaikki 32V kasit vuotavat sieltä nokkien stefoista, niin varmasti tämäkin. Mitä tuo tüv vaatimus tarkoittaa? Plussahan on tyyppihyväksytty malli toisin kuin muut C4 koriset.

    Muuten Nam! Näitä ei juuri näe ja sedanina taitaa olla ensimmäinen suomessa?

    Comment


      #3
      Pieni vinkki asian ulkopuolelta, anna foorumisoftan rivittää teksti, niin se näkyy kaikilla omissa ruuduissaan juuri oikean kokoisena ;)

      Comment


      • #4
        Kyllähän tuo putkiston muokkaus aika radikaali temppu olikin. Mutta siihen malliin sen tein että orkkis cat-back menee lähes heittämällä takaisin. Ja varmaan jossain vaiheessa tuleekin takaisin. Toinen puskurikin löytyy jo valmiiksi. Kaikki alkuperäis osat säilytän muutenkin.
        Tämä tuv homma minuakin vähän ihmetytti kun ei konttorin sedästä saanut muuta selvää kuin että jarruista ei löydy jotain tietoa papereista. Pelkästään siis jarruista. Ja kehotti tilaamaan tällaisen tuv todistuksen. Ja tämän auton kun ostin niin todellakin epäilin että onko kyseessä plussa ensinkään. Sen verran harvinainen kapistus on.. Mutta wuazzz alkuinen runkonro, huoltokirja ja kaksi kilpeä, toinen konehuoneessa sekä toinen kontissa puhuvat puolestaan. Kone itsessäänkin on ahk suojilla ainakin. Onko muuten moottorikoodi stanssattu johonkin päin mottia?
        Sitä en tiennyt että kaikki plussat ovat tyyppihyväksyttyjä. Pitäisi kai näkyä otteessa?

        Comment


          #5
          Moottorikoodi saattaa jostain lohkon etureunasta löytyäkin, eipä ole koskaan tullut katsottua. Mittaristo on toinen josta näkee aika äkkiä, plussan mittarissa on asteikko pidemmälle. Killittääkö tuossa jälkimmäisessä kuvassa halogeenivalo vai näyttääkö se vain siltä?

          Comment


          • #6
            Mittaristossa on 300km/h maksimi ja plussan logot. Valkoinen taustaväri. Orkkis xenonit on, lievästi lilan värinen apparin puolella ja sinertävä kuskin puolella. Liekö menossa lila entiseksi sitten.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
              Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa että henkilökohtaisesti olen jyrkästi vastaan tuota takapuskurin ja tuplaulostulojen modausta näinkin harvinaisessa autossa. Puskurissa itsessään ei toki ole mitään eroa tavan A6/S6 puskuriin joten vahinko ei ole lopullinen :) Kaikki 32V kasit vuotavat sieltä nokkien stefoista, niin varmasti tämäkin. Mitä tuo tüv vaatimus tarkoittaa? Plussahan on tyyppihyväksytty malli toisin kuin muut C4 koriset.

              Muuten Nam! Näitä ei juuri näe ja sedanina taitaa olla ensimmäinen suomessa?
              Olen samoilla linjoilla Mikon kanssa ton putkiviritelmän kanssa. En henkilökohtaisesti lähtisi muutenkaan muuttelemaan auton ulkonäköä juurikaan, kun on kyseessä suht harvinainen malli (valm. Määrä 97kpl).
              Onnittelut hankinnalle.

              Comment


                #8
                Harvinaista herkkua! Hyvä, kun poimit talteen. Mistä muuten hommasit metallikennokatit tuohon hintaan?

                Comment


                • #9
                  http://www.futurez.fi/fi/shop/pakopu...katalysaattori. Tuommoiset ostin, okei, ei ollutkaan 160e, vaan 169e. Muistin väärin. En aio ulkonäköä enempäänsä muuttaakaan, paitsi tuon alustan kanssa oon pähkäillyt et laskeakko vai ei. Nyt alan kallistumaan tämän orkkis alustan puolelle. On se kuitenkin varsin hyvässä kunnossa vielä. Putkiston osalta olisi pitänyt kysellä mielipiteitä jo etukäteen, kun itsekin sitä muutosta hetken mietiskelin..mut se "moka" on helposti korjattavissa. Ajelen nyt kuitenkin tällä röörimuunnoksella jonkin aikaa kun kerran tuli tehtyä :)
                  Kiitoksia.

                  Comment


                  • #10
                    Tähän kyllä jostain syystä sopii paremmin nuo kahelta puolen tulevat ulostulot kuin omaani, mutta olisin kyllä itekkin jättänyt tekemättä. mulla vielä tuota takapäätä rumentamassa vetokoukku. Kävi omassakin mielessä laittaa orkkis sinne, mutta kiiressä tuli laitettua kahelta puolen niinkun ostaessa olikin. Jouduit ilmeisesti sinäkin poistamaan varapyörän kotelon tuon takia vai mahtuiko jotenkin tulemaan?

                    Ja kyllähän tuo vähän madallusta kaipais, tuntuu olevan hillittömän korkeita vakiona, saahan sen takaisin sitten vakio korkoonsa jos semmonen päähänpistos tulee.

                    Comment


                      #11
                      se ehkä harvinaisin Audin logoilla valmistettu malli!

                      Itsekin tuommoista aikanaan kuolasin, mutta ei tullut hankittua.

                      Comment


                      • #12
                        Täysin orginaalina pitäisin näinkin harvinasen kapistuksen. Olin siinä uskossa että +malleissa on siniset mittarinpohjat.

                        Montako näitä on muuten valmistettu sedanina? perus S6 manuaali sedaniahan taitaa olla jokunen sata.

                        Comment


                          #13
                          Nätti plussa! Putkistomuokkaukset ei kanssa itselle silmään istu, mutta hyvä ettei ole mitään peruuttamatonta tehty :)

                          Plussan mittaristoa on saanu ainakin mustana, sinisenä, harmaana ja valkoisena. En muista että muita värejä olisi ollut.

                          Comment


                          • #14
                            Ulostuloja kun työntäs hitusen sisäänpäin ja kilikalilla mattamustiksi, niin vois enshätään pehmentää ulkoasua ;)
                            Muuten ei yhtään hassumman näköinen, mutta madallus voisi olla paikallaan.

                            Comment


                              #15
                              Sedania 97 kappaletta. Avantteja noin 850 kappaletta. Mittariston pohjien väritys kulkee sisustan värityksen kanssa. Aikanaan ehti menemään nenän edestä Nogaro Blau jossa siniset ovipahvit, mittariston taustat ja penkkien alkantaraosat. Kyllä silloin söi miestä.

                              Comment


                              • #16
                                Ulostulot ovat nyt niin "sisällä" kuin oli mahdollista tehdä. En nimittäin ottanut varapyöräkoteloa pois, vaan 90 asteen mutkalla taittuu puskurin ja kotelon väliin. Olikin sit kikkaileminen saada tuo ulostulo taittumaan niin ettei kovin montaa metriä tule puskurin alta näkösälle :)

                                Comment


                                • #17
                                  sterban:Ulostulot ovat nyt niin "sisällä" kuin oli mahdollista tehdä.

                                  Niin minunkin mielestä. Kokemusta on, kun putket tulee "visuaalisesti" sopivasti ulos, mutta käytännössä kaasut eivät ymmärrä näkymää eli puskuri saa itseensä liikaa kaasua. Kuvat ei vastaa käytäntöä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hiano löytö! Saisiko suoraan takaa kuvaa? Uskoisin että ulostulot näyttävät hyvältä sieltäpäin. Vähän maalia ruosteen eteen niin kateus kukkii monella.

                                    Comment


                                      #19
                                      Komia on! Mukava saada omalle kylälle harvinaisia Audeja. Hatarsti muistelen..tulikohna tämä vastaan viime torstaina lentokentäntiellä, kun harvemmin siinä mitään erikoisia autoja kulkee ja siloin tuli jokin urSsi vastaan, mutta sen tarkempia tuntomerkkejä ei ole. Olin ite mustalla b8 avantilla liikenteessä.

                                      Comment


                                        #20
                                        On kyllä makia! Ei muutaku kahvikupin ääreen kuhan saahaa kahvittelukausi taas käyntiin :)pääsee lähempää kattelee.

                                        Comment


                                        • #21


                                          Riippuu tosiaan vähän kuvakulmasta, et kuin pahasti putket hyökkää silmille :) Tuossapa myös kuva putken viemisestä toiselle puolelle.

                                          Lentokentäntiellä on kai joku muu tullut vastaan, tosin Torstaina taisin viiden maissa kurvata lentokentäntien risteyksestä kaakkuriin päin.. Lämpeäisi ilmat nyt kunnolla niin pääsisi koria fiksaileen! Vanteet ovat myös järkyttävässä kunnossa, varsin vetäisin kumimaalilla mustaksi ja huulilta revin mustan pois. Että kyllä tässä kuvat hieman on edukseen vielä, mutta tilanne tulee muuttumaan :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Komia peli!! Allekirjoittaneen Avantti Plussa liikkuu päivittäin lentokentäntiellä perheen kakkoskäyttiksenä. Pidetäänpä kesän päälle kahvittelut jossain.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo ilman muuta kahvit juokastaan!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Päivitänpäs tännekin viimeaikaisia tapahtumia, eli auto sai kilvet kahden kuukauden tullimiesten pähkäilyjen jälkeen ja lopputulemana kohtuu maltilliset verot. Vertailussa olivat käyttäneet Audi S6 Avanttia vm96. Jotain tällaista arvelinkin, mutta silti vähän jännitytti että mihin tätä nyt sitten loppupeleissä verrataan. Myös nuo kyseenalaiset pakoputken päät saivat mustaa väriä pintaan, eivätkä ehkä enää niin pahasti ammu silmille sieltä. Ellei työnnä naamaa liian lähelle. Ehe ehe. Ja sitten, tarinan poikasta pukkaa! Mulla aina toisinaan sattuu ja tapahtuu, tälläkin kertaa, aika yksinkertainen asia mutta kyllä siitä sopan keittää! Elikkäs Ilmastoinnin huoltoa tähän väliin, huoltoaika n. 3 viikkoa. Kelit lämpeni näilläkin korkeuksilla jopa ajoittain lähelle 20 astetta joten johan se on aika saada ilmastointi kuntoon :) Lähtökohtana, kylmäainetta ei ole sisässä, sillä kennossa on reikä. Varaosa aakutosen kenno sopi heittämällä tähän, mutta siinä kun sitä isointa liitinmutteria mielissään kiristelin niin naps vaan ja sehän korkkasi. Ja täytyypä sanoa että helpolla korkkasikin. Olihan se kyllä käytetty ym. Ja kierrepohja siinä kunnossa että ei siihen uutta kierrettä pyöritelty. Uusi kenno siis tilaukseen! Kenno tuli pian, ja ei muuta kuin puskuri taas irti ja asentelemaan! Se pieni liitin, johdon nokassa, melkein jopa loppuun asti sain pyöriteltyä kun kennon juuresta murtui koko venttiilipesä irti. Jännä fiilis siinä vaiheessa! Ihan kuin ois v***ttanut! Mut tällä kertaa homma hoitui hienosti varaosaliikkeen kanssa ja lähettivät mukisematta takuuseen uuden kennon. Nyt se on paikoillaan ja kylmää virtaa kajuuttaan! Ah.

                                                Auto kävi hiljattain myös myllytyksellä ja samalla fixasivat sisätilat viimeisen päälle. Aika paljon se tekee maalipinnalle hienoa, mutta kyllähän tää auto ylimaalausta kaipaa jos viimeisen päälle haluaa!
                                                Nyt vaan sitten odottelen Syyskuun viidettä, jotta pääsee Pudasjärven lentokentälle kokeilemaan, meneekö 220kmh maililla rikki :D Varmaan päivän hitaimpia autoja tulee tämäkin olemaan mutta väliäkö sillä! En ole pariin vuoteen käynyt tässä tapahtumassa mutta viimeksi siellä oli aikas räyhäkkäitä pelejä, ja useita :)
                                                Viimeksi muokannut sterban; 18.7.2015, 22:59.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hae Oulusta Ikosen RS4 alle ja anna vanhuksen levätä jne ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hah..no katsotaan onko mun rassi edes kunnossa. Kovasti koetetaan ja jos kunnossa niin kyllä tuo 300 menee rikki

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Heh, kyllä tää vanhus saa nyt ainakin kerran luvan näyttää että mitä se kovaa meneminen 90-luvulla oli :D
                                                      Tyydyn sit ihailemaan sivusta näitä 300kmh ylittäjiä :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        farmarissa 300hp riitti parilla vedolla 205kmh aikaan. Kai tän vähän pirtsakammin pitäisi loikata ?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Okei, kyllähän tuo tuntuis et hiukan rivakammin tää vois mennä.. Liekö suurta eroa kuitenkaan, jää nähtäväksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joojees, syssyä pukkaa päälle ja auton parissa puuhastelu on jäänyt vähemmälle. Ajeltu kyllä on! No Speed Limit- tapahtumassa tuli käytyä ja 6h aikana 5 vetoa kerkes ajaa. Porukkaa oli ihan kiitettävästi. Positiivisesti yllätyin kun tutka pyöräytti maillille 228.87/kmh ollen paras tulos viidestä, ja huonoin veto oli 226 ja risat, että eipä siinä pelkästään kaasua painamalla kummempia eroja saa aikaan. Hieman vaihteilla pelatessa tuli se liki 3kmh erotus, en tiiä, ihan optimaalisilla vaihdoilla meniskö se 230 rikki..+180kmh vauhdissa alkoi huomata että alustalle täytyy tehdä jotain, heitti menon niin veteläksi että sai kyllä rattia puristaa tosissaan.. Ja sitten, tätä varaosien hintataivastelua hiukkasen. Tilasin saksasta jarrulevyt+palat eteen. 150e postikuluineen. Suomessa pelkät palat liki 300e.. Kyllä sitä vaan jännästi taipuu sit sieltä ulkomailta tilaamaan osia. Ei mulla muuta. Nyt ei oikeen inspiroi autopuuhastelu, silloin kai pitää antaa sen olla hetken aikaa.
                                                            Viimeksi muokannut sterban; 25.9.2015, 22:18.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X