Moro vaan,
Ahkerasti olen foorumia lueskellut, vähemmän kirjoitellut. Mutta ajattelinpa nyt koittaa sitä kirjoittamistakin :)
Tää nyt on pitkä tarina, lukekoon ken jaksaa.
Täytyypä sanoa, että pari vuotta sitten, kun sain pakkomielteen hommata S6 PLUS porrasperäisenä ja edullisesti, enpä oikeastaan uskonut että niin edes tulisi käymään. Mutta niin kuitenkin kävi että viime marraskuun lopussa bongasin ruotsin markkinoilta kyseisen kulkineen ja vielä sopu hintaan! Kotiinkuljetuksenkin sain tingattua :)
Toki laittoa vaativa yksilö olikin kyseessä. Mutta silti mittarissa vain 188tkm! Pitääkö sit paikkansa, kuka tietää.. mutta monista seikoista päätellen voisi jopa pitääkin paikkansa.
Itsenäisyyspäivänä sitten Audi kaartoi pihaani kuljettajinaan pari ruotsalaista jannua. Varsin mukavia heppuja olivat, raatailtiin pitkä tovi ja käytiin autoa läpi. Vikoja siinä sit ilmeni, mm vesipumppu huutaa kuin oikohöylä, (jakopää oli huollettu 10tkm sitten?!) katit paskana, konepellin reunat kuin pottupelto, takapuskurissa punaisen fetsin kokoinen lommo, jarrut laahaa ja poljin painuu lattiaan asti. Jarrut kuitenkin toimivat. Jollain tasolla. Ohjaustehostimen nesteet tippasee maahan puskurin alle ja tokihan se moottoriöljyäkin pudotteli
So not, laitetaan kuntoon! Kaupat tehtiin ja auto pääsi lämpimään mutta ahtaaseen talliin odottelemaan toimenpiteitä.
Aloitin putkistosta, vanha pois kateista alkaen ja eipä ollut naukuissa sisuskaluja kummassakaan! Orkkis katti yli 1000e/kpl. Röyh. En muuten osta!
Metallikatit hommasin, 160e/kpl ja 2x2.5 tuuman putkilla rakentelin loput. Simonssin vaimentimet. Piti sit alkaa taas toteuttaan mielihaluja siinä loppupäässä ja taittelin ulostulot molemilta puolin autoa. Ei ihan tuosta vaan sekään mennyt mut valmista tuli ja ite ainakin tykkään!
Sitten aloin tutkimaan tätä vesipumppu hommaa, ahdasta kun siinä keulilla on, niin metallisella putken pätkällä sain kuitenkin kuunneltua aika laajalta alueelta sitä äänimaailmaa ja totesin että ei se vesipumppu pitänyt mitään ylimääräistä ääntä. Apparin puolen jakopään kotelon päältä lähti kovimmat desibelit! Noh, ei muuta kuin keula auki autosta.
Homma ratkesi sillä että otin moniurahihnan veke ja auto käyntiin. Se ääni oli kadonnut! Sammutin auton ja kävin pyöräyttään viskotuuletinta ja lähtipä kunnon rohinat siitä. Laakerin vaihtoon siis.
Tästä aiheesta paljon lueskelinkin foorumia, ei mikään läpihuutojuttu tässä tapauksessa ollut. Oli ampunut sen kolmekakkosen mutterin niin lujalle että piti monena iltana käydä aina jotain eri konstia kokeileen. Kunnes se antautui, hammas ja huuli nimittäin. Pöljyyksissäni puristimella pönkäsin hihnapyörän kiinni että saan mutteria väännettyä ja sieltä se sit päätti ampua naamaan. 2kg rautaa suuhun ei tunnu hyvältä.. päivystykseen lähtö tuli ja naama remonttiin. Mutta pitäähän sitä vähän kärsiä niin tietää tehneensä! :D
Viikko siitä niin laakeri tuli vaihdettua, sekä hihnapyörä, jonka jouduin rusikoimaan pilalle että homman sai hoidettua.
Siinä samalla tuli katsottua se tehostajan neste probleema ja ohjaustehostajan pumpun päältä "plussa" ruuvi meni vaihtoon sekä pari letkua uusin sinne. Loppu se vuotaminen!
Venttiilikopan tiivisteet vaihdoin siinä toivossa että se öljyvuoto ratkeaisi, mutta paskan marjat se mitään auttanut. Sieltä se kuitenkin apparin puolelta ylhäältä koneen takaa vuotaa. Nokka-akselin stefa? Jää sen selvittäminen tuonnemmaksi.
Laatikkoöljyt tilasin saksasta, castrolin transaxlea, järjetön hintaero suomeen verrattuna! 10e/l Saksassa.. en niitäkään vielä ole vaihtanut. On täyttöroppun kuusiokolokanta vetästy pyöreeksi niin vähän päänvaivaa tuottaa. Poltteli jo saada auto konttorille äkkiä niin siirtyy nyt sekin homma sitten. Kiirastorstaina sit käytin autoa konttorilla ja nyt se onkin ajossa. Ei vaan setä siellä tykännyt jarrupolkimen toiminnasta. Kuukausi aikaa laittaa kuntoon.. lisäksi pitää hommata tuv todistus koko autosta!! Konttorin setä meinaili myös että onpas autossa äänet isolla ja kaivoi desibelimittarin esille.
Mutta mittari olikin mun puolella tässä asiassa ja nämä soundit on ja pysyy :)
Konttorilta kotiin ajaessa huomasin että joissain tilanteissa auton tyhjäkäynti alkaa seilaamaan aika railakasti. Joissain mutkissa ja valoihin jarruttaessa. Ei aina, mutta joskus. Kummallista..
Eli laatikko, perä ja moottoriöljyt pitäisi vielä vaihtaa, jarrulevyt taakse, ehkä satulatkin ja mahdollisesti pääsylinteri, liittyen polkimen pohjaan painumiseen. Tyhjäkäynti troubleema ja korihommat. Että laittoa ja puuhastelua riittää vielä ja se on oikeastaan ihan jees! Tuleeko nämä tämmöiset ikinä valmiiksi? :)
Ja mitäs mieltä olette, pudotanko autoa sen 40mm alaspäin?
Kiitos ja anteeksi.
Ahkerasti olen foorumia lueskellut, vähemmän kirjoitellut. Mutta ajattelinpa nyt koittaa sitä kirjoittamistakin :)
Tää nyt on pitkä tarina, lukekoon ken jaksaa.
Täytyypä sanoa, että pari vuotta sitten, kun sain pakkomielteen hommata S6 PLUS porrasperäisenä ja edullisesti, enpä oikeastaan uskonut että niin edes tulisi käymään. Mutta niin kuitenkin kävi että viime marraskuun lopussa bongasin ruotsin markkinoilta kyseisen kulkineen ja vielä sopu hintaan! Kotiinkuljetuksenkin sain tingattua :)
Toki laittoa vaativa yksilö olikin kyseessä. Mutta silti mittarissa vain 188tkm! Pitääkö sit paikkansa, kuka tietää.. mutta monista seikoista päätellen voisi jopa pitääkin paikkansa.
Itsenäisyyspäivänä sitten Audi kaartoi pihaani kuljettajinaan pari ruotsalaista jannua. Varsin mukavia heppuja olivat, raatailtiin pitkä tovi ja käytiin autoa läpi. Vikoja siinä sit ilmeni, mm vesipumppu huutaa kuin oikohöylä, (jakopää oli huollettu 10tkm sitten?!) katit paskana, konepellin reunat kuin pottupelto, takapuskurissa punaisen fetsin kokoinen lommo, jarrut laahaa ja poljin painuu lattiaan asti. Jarrut kuitenkin toimivat. Jollain tasolla. Ohjaustehostimen nesteet tippasee maahan puskurin alle ja tokihan se moottoriöljyäkin pudotteli
So not, laitetaan kuntoon! Kaupat tehtiin ja auto pääsi lämpimään mutta ahtaaseen talliin odottelemaan toimenpiteitä.
Aloitin putkistosta, vanha pois kateista alkaen ja eipä ollut naukuissa sisuskaluja kummassakaan! Orkkis katti yli 1000e/kpl. Röyh. En muuten osta!
Metallikatit hommasin, 160e/kpl ja 2x2.5 tuuman putkilla rakentelin loput. Simonssin vaimentimet. Piti sit alkaa taas toteuttaan mielihaluja siinä loppupäässä ja taittelin ulostulot molemilta puolin autoa. Ei ihan tuosta vaan sekään mennyt mut valmista tuli ja ite ainakin tykkään!
Sitten aloin tutkimaan tätä vesipumppu hommaa, ahdasta kun siinä keulilla on, niin metallisella putken pätkällä sain kuitenkin kuunneltua aika laajalta alueelta sitä äänimaailmaa ja totesin että ei se vesipumppu pitänyt mitään ylimääräistä ääntä. Apparin puolen jakopään kotelon päältä lähti kovimmat desibelit! Noh, ei muuta kuin keula auki autosta.
Homma ratkesi sillä että otin moniurahihnan veke ja auto käyntiin. Se ääni oli kadonnut! Sammutin auton ja kävin pyöräyttään viskotuuletinta ja lähtipä kunnon rohinat siitä. Laakerin vaihtoon siis.
Tästä aiheesta paljon lueskelinkin foorumia, ei mikään läpihuutojuttu tässä tapauksessa ollut. Oli ampunut sen kolmekakkosen mutterin niin lujalle että piti monena iltana käydä aina jotain eri konstia kokeileen. Kunnes se antautui, hammas ja huuli nimittäin. Pöljyyksissäni puristimella pönkäsin hihnapyörän kiinni että saan mutteria väännettyä ja sieltä se sit päätti ampua naamaan. 2kg rautaa suuhun ei tunnu hyvältä.. päivystykseen lähtö tuli ja naama remonttiin. Mutta pitäähän sitä vähän kärsiä niin tietää tehneensä! :D
Viikko siitä niin laakeri tuli vaihdettua, sekä hihnapyörä, jonka jouduin rusikoimaan pilalle että homman sai hoidettua.
Siinä samalla tuli katsottua se tehostajan neste probleema ja ohjaustehostajan pumpun päältä "plussa" ruuvi meni vaihtoon sekä pari letkua uusin sinne. Loppu se vuotaminen!
Venttiilikopan tiivisteet vaihdoin siinä toivossa että se öljyvuoto ratkeaisi, mutta paskan marjat se mitään auttanut. Sieltä se kuitenkin apparin puolelta ylhäältä koneen takaa vuotaa. Nokka-akselin stefa? Jää sen selvittäminen tuonnemmaksi.
Laatikkoöljyt tilasin saksasta, castrolin transaxlea, järjetön hintaero suomeen verrattuna! 10e/l Saksassa.. en niitäkään vielä ole vaihtanut. On täyttöroppun kuusiokolokanta vetästy pyöreeksi niin vähän päänvaivaa tuottaa. Poltteli jo saada auto konttorille äkkiä niin siirtyy nyt sekin homma sitten. Kiirastorstaina sit käytin autoa konttorilla ja nyt se onkin ajossa. Ei vaan setä siellä tykännyt jarrupolkimen toiminnasta. Kuukausi aikaa laittaa kuntoon.. lisäksi pitää hommata tuv todistus koko autosta!! Konttorin setä meinaili myös että onpas autossa äänet isolla ja kaivoi desibelimittarin esille.
Mutta mittari olikin mun puolella tässä asiassa ja nämä soundit on ja pysyy :)
Konttorilta kotiin ajaessa huomasin että joissain tilanteissa auton tyhjäkäynti alkaa seilaamaan aika railakasti. Joissain mutkissa ja valoihin jarruttaessa. Ei aina, mutta joskus. Kummallista..
Eli laatikko, perä ja moottoriöljyt pitäisi vielä vaihtaa, jarrulevyt taakse, ehkä satulatkin ja mahdollisesti pääsylinteri, liittyen polkimen pohjaan painumiseen. Tyhjäkäynti troubleema ja korihommat. Että laittoa ja puuhastelua riittää vielä ja se on oikeastaan ihan jees! Tuleeko nämä tämmöiset ikinä valmiiksi? :)
Ja mitäs mieltä olette, pudotanko autoa sen 40mm alaspäin?
Kiitos ja anteeksi.
Comment