Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0 TDI "projekti" tai ennemminkin varoittava esimerkki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 2.0 TDI "projekti" tai ennemminkin varoittava esimerkki

    Allekirjoittaneella tuli pieniä vastoinkäymisiä tuon oman kulkineen kanssa, joten ajattelin jakaa hieman ajatuksia ja tarinaa "projektin" vaiheista. Toivottavasti joku tämän lukee ja pääsee ehkä sen vuoksi hieman helpommalla, itse tuli ainakin oppirahat maksettua.

    Eli tarinahan alkoi ostamalla työkaverilta vajaa 300tkm ajettu 2005 a4 (b7). Moottori on BLB eli 2.0 tdi, 140hp. Ilmeisesti vag mekaanikko on auton saksasta tuonut joskus vuosia sitten n. 170tkm ajettuna suomeen. Liekkö jonkun forumilaisen vanha..?

    Autohan pelasi työkaverilla ilman ihmeempiä ongelmia, ja sama linja jatkui meilläkin noin 10tkm ajan.. Kunnes alkoi sitten tämä "projekti". Muutama räpsy autosta ja projektista täällä: https://onedrive.live.com/redir?resi...t=folder%2cjpg


    Vaihe 1:
    Netistä kauhutarinoita lukeneena olin jo ostaessa hyvinkin tietoinen näiden tasapainoakselimodulin ongelmista. Ajatus oli että särkyy jos särkyy, sitten korjataan. Pieni ketjun ääni moottorista kuuluikin tyhjäkäynnillä, mutta mm. jakopäistä olen paljon pahempaakin kuullut ilman että olisi syytä toimenpiteille. Mielessä kävi tarkastaa tuon modulin ketjuveto öljynvaihdon yhteydessä, mutta lannistuin sitten viimemetreillä kun öljypohja vaikutti olevan niin isotöinen purkaa irti.. Päädyin tekemään autoon perushuollon; öljyt + kaikki suodattimet. Tämä oli virhe. Sivuhuomautuksena mainittakoon vielä tässä kohti, että öljylaatu oli ennen ollut 0w30 ja nyt tuli 5w30 (castrol edge).

    Aamulla sain sitten vaimolta puhelun, että taulussa lukee oil pressure low - että mitäs nyt? Mamma oli päässyt Audilla noin 200 metrin päähän kotoa. Arvelin että vahinko on jo tapahtunut mitä on tapahtumassa joten käskin ajaa takaisin talliin. Illalla pyöräytin autoa vielä, öljynpaineesta ei nyt herjannut mutta selvästi jotain ylimääräistä kuului moottorista. Siispä öljypohjaa avaamaan.

    Öljypohja vahvisti epäilyt, sieltä löytyi puolikas tasapainomodulin ketjun kiristimestä. Ei muuta kuin tasapainomoduli alas & vaihtoon. Yllättävää kyllä, kampuralla oleva ketjun hammaspyörä oli ehjän näköinen. Ketju ei siis ollut hyppinyt ainakaan kovin kauaa. Tässä kohti ajattelin että stereotyyppinen itänaapurihan siihen laittaisi uuden ketjun ja kiristimet sekä öljypumpun kuusiopalan & ajaisi seuraavaan remonttiin asti. Ei oikein sovi omaan ajatusmalliin, etenkin kun autosta on muuten pidetty eikä sitä ole tarkoitus myydä ihan heti. Siispä tilasin saksasta kunnostetun ratasvetoisen modulin. Oma hommansahan vaihdossa toki oli, mutta arvelin että pienellä sijoituksella tuskin tarvitsee enää samaa kohtaa toiste huoltaa. Toki samalla tarkistin alakerran laakerit, jotka olivat erittäin siistissä kunnossa. Jakopäällä oli tuossa kohti ajettu jotain 50tkm, joten ajattelin että pistänpä samalla uuden jakohihnan niin jakopäällä pääsee varmasti sen vaihtovälin verran taas eteenpäin jne. No, kone kasaan ja pieni koeajolenkki perään onnistuneesti.

    Aamulla töihin tyytyväisenä, kotimatka menikin sitten suurimmalta osin hinausauton kyydillä. Menohan katkesi valoista kiihdyttäessä kuin seinään, ja pari pahaenteistä (vaimeaa) kilausta kuului kun moottori sammui. Sanonpa vain että -20 pakkasella kannattaa pitää riittävästi vaatteita mukana, muuten tulee kylmä hinausautoa odotellessa.


    Vaihe 2:
    Jakopään koppa ylhäältä auki -> jakohihna selvästi löysällä. Jos vitutukseen voisi kuolla, niin kyllähän se tuossa kohti aika lähellä oli. Oli aika selvää että tässä kohti ei pystynyt edes syyttämään VAG insinööriä, vaan kyseessä aika varmasti oma moka..

    Keula takaisin huoltoasentoon ja jakopään kopat auki, sieltähän se syyllinenkin sitten paljastui. Jakohihnan kiristimen pultti poikki. Näin jälkiviisaana, olisihan se pitänyt kiristysmomentissa olevista asteista tajuta, että tuossa on venyvä pultti. Ei vaan ollut itselle osunut jakopäissä venyviä pultteja kohdalle aikaisemmin, joten pieni aivopieruhan siinä selvästi kävi kun en moista osannut ottaa huomioon.

    Noh. Venttiilithän siellä kävi mäntiä moikkaamassa sitten, että kansi pöydälle jne. Keinuvipuja oli muutama vääntynyt, ja pari levittänyt laakereistaan neulaset pitkin kantta. Lisäksi männissä selvät jäljet, että venttiilit ovat niihin osuneet. Siispä kansi koneistamoon, uudet keinut ja venttiilit (16kpl) tilaukseen. Samalla toki laitoin nokillekkin uudet laakerit ja suuttimiin tiivistesarjat jne. Koneistusta odotellessa purin öljypohjan taas irti saadakseni varmasti talteen kaikki neulalaakerin neulaset moottorista. Positiivisena pointtina kansi oli muuten kuin uusi, niin ei kannattanut lähteä vaihtamaan kokonaan uutta tilalle. Tähän kun tuo kansi oli nimittäin jo kahdesti vaihdettu huoltohistorian perusteella.. Yllättäen vanhoissa venttiileissä ei silmämääräisesti näkynyt vääntymiä, mutta en niitä uskaltanut silti käyttää uudestaan.

    Tuttu VAG asentaja muisteli, että jakohihnan kiristimelle on nykyisin saatavilla ylikokoista pinnapulttia. Ja selviteltyään asiaa hän keksi että ko. ylikokopultti onkin common rail malleissa vakiona, pituus on millilleen sama mutta kanteen tulee vähän suurempi kierre (millikokoja en muista enää ulkoa). Noista on kuulemma tupannut korkkaamaan kierteet kannesta.. Eli varovainen on syytä olla. Kansi kun oli koneistamolla, niin samallahan siihen syntyi kätevästi isompi kierre tuolle kiristimen pinnapultille. Uuden pinnapultin sain myötätunnosta ilmaiseksi, kiitos Tuomas! ;)

    Vehkeet takaisin nippuun, tälläkertaa uusin koko jakopään, vesipumpun ja apulaitehihnan kiristimineen jnejne ja etenkin ne pinnapultit. ja tasan kaikki muutkin pultit mitkä irrotin. Sitten kylmä hiki otsalla starttaamaan.. Ja lähtihän se parin starttiyrityksen jälkeen pyörimään ihan hienosti. Koeajolle ja taas aamulla keula kohti työpaikkaa.

    Tässäkohti palaisin vähän taakseppäin.. Eli "vaihe 1" remontin jäljiltä jo kuuntelin että turbo ehkä pitää jotain ylimääräistä ääntä. Ääni oli kuitenkin aika vaimea.. Mielessä pyöri mahdollinen ahtovuotokin, tai uuden ratasvetoisen tasapainomodulin mahdolliset äänet jne. Tiedostin kuitenkin että turbo saattoi saada ns. viimeisen voitelunsa (heh heh) siinä kohti kun se öljynpaine alunperin katosi. No, varmaan arvasitkin:


    Vaihe 3:
    Turbo vaihtoon. Tälläkertaa kuitenkin ajamalla töistä kotiin ilman ihmeempiä murheita, mutta turbon ujellus tietyillä kierroksilla tuntui voimistuvan joko oikeasti tai sitten psykologisesti kokoajan. En toki tässäkään vaiheessa ollut aivan varma että se todella on turbo mikä ääntää, koska ilman kuormaa konehuoneesta ei kuulunut mitään ylimääräistä. Mutta olihan se ahdin kuitenkin laakeroinniltaan sormituntumalla selvästi väljä ja mittarissakin jo 310tkm, niin ei muuta kuin uusi garretti Fin-Turbolta tilaten. Kaikki ylimääräinen ääni ajossa katosi (onneksi), ja nyt autolla on ajettu jo satakunta kilometriä ilman ongelmia. Saa nähdä kuinka tarina jatkuu.. ;)

    Itsellä tuo aikaresurssi tuppaa olemaan melko rajallinen, ja lisäksi osia on välillä odoteltu jne niin kaikkineen tähän prosessiin tuhrautui yli kaksi kuukautta. Ja viimeisille kolmelle työmatkalle kertyi hintaa noin tonnin kappale. Katsotaanhan vieläkö tähän projektiin tulee jatkoa.. Mutta toistaiseksi Audi tuntuu pelaavan nyt hienosti.


    Että tarinan opetus?
    A. Jos noista kuuluu edes pienintäkään ketjun ääneksi epäiltävää, niin heti öljypohja auki. Kiristimien vaihdolla päässee ainakin seuraavaan jakopääremonttiin asti jos halvalla haluaa päästä.
    B. Uusikaa ne jakopään pinnapultit jakopääremontin yhteydessä. Ja vaihtakaa se CR:n pinnapultti jos mahdollista tehdä isommat kierteet kanteen. Momenttia ei sitten piiruakaan yli suosituksen.
    Viimeksi muokannut Bozi; 11.3.2015, 14:02.

  • #2
    Tuo BLB on kyllä huonoin noista 2 litran koneista.

    Comment


    • #3
      juu en tiedä missä kaikissa noita ketjuvetoisia tasapainomoduleita on? Mulla sellainen ymmärrys että kaikissa 2.0 tdi:ssä johonkin 08 asti, ja senkin jälkeen menee sitten ne kuusiovedot.. Olisihan tuo periaatteessa halpa huoltaa ennakoivasti, mutta kun nahkahousu on tehnyt tuon avaamisesta niin hankalaa että moniko siihen sitten ryhtyy.. ;P

      Comment


      • #4
        Joissain on rattaita joissain ketjuja, esim BPW on ratasveto. Mut onhan siellä se tappi.

        Comment


        • #5
          Noniin. Ei pettänyt VAG tälläkään kertaa, projekti jatkuu!

          Ajaessa tuntui terävä nykäisy ja sen jälkeen rupesi vilkuttamaan hehkun merkkivaloa. Nykäisyn jälkeen täristi hieman ja sitten veto tasaantui normaaliksi. Sanottakoon että tätä edelti muutama reilu kiihdytys, sitten n. kilometri maantieajoa ja kääntyminen sivutielle -> nykäisy. Tuosta oli enää pieni mäki kotipihaan, jonka auto kulki normaalisti. En siis huomannut että olisi missään erityisemmässä linkutusmoodissa tms, ja moottorin vikavalo ei palanut.

          Hehkuvalo ei vilkkunut enää kun käynnistin auton uudestaan. Perus obd pulikalla ei löytynyt vikakoodeja, ja vcds:n äärelle pääsen varmaan vasta ensiviikolla.. Olisiko heittää arvauksia mistä voisi olla kyse? (tai löytyisikö Mikkelin alueelta ketään kuka ehtisi viikonloppuna lukemaan koodit vcds:llä?)

          Itsellä tuli mieleen ensimmäisenä suuttimien johtosarja, jonka uusimista mietin mutta jätin sitten kuitenkin vanhan..
          Viimeksi muokannut Bozi; 13.3.2015, 19:51.

          Comment


          • #6
            Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta ainakin löytyi ihan reilusti vuotava N75 venttiili.. Tiistaiksi tilattu uusi.

            Comment


            • #7
              Suuttimien johtosarjavika taitaa seisauttaa koko laitoksen.

              Comment


              • #8
                Johtosarjavika ei sammuta koko laitosta. Aiheuttaa juuri pätkimistä. Tietty jos esim suuttimien yhteinen virransyöttö/maadoitus niin toki sammuu sitten.. mutta perinteinen liittimien löysyys aiheuttaa nykimistä.

                Comment


                • #9
                  Vikakoodit lukaistu, ei ainakaan toistaiseksi viitannutkaan johtosarjaan. Sarjan vaihtoa mietin siksi kun johtojen kuoret olivat selvästi kovettuneet, mutta olivat ehjät kuitenkin ja liittimet tiukat niin siksi sen vielä jätin uusimatta. Täytyy sitä tuumia vielä myöhemmin.. Mutta VCDS:llä löytyi N75 venttiilistä koodi @ 180nm, joka sopisi aika hyvin siihen ajotilanteeseen missä tuo nykäisy ja hehkun valo tulivat (loiva ylämäki, n. 70kmh).

                  Sitten bonuksena oli g28 engine speed sensor. Tässä oli tosin 8nm, 0rpm (niinno mitä muutakaan) ja 9V jännite.. Tulkitsisin että on siis tullut startin yhteydessä. Mutta kysymys; Missä kohti tuo anturi on ja onko paha vaihtaa?


                  ps. Koska se nyt vaan on niin muodikasta, niin tein joutessani pienen klipin tuosta turbon vaihdosta:
                  https://www.youtube.com/watch?v=sYU-fFOdjGA ;)
                  Viimeksi muokannut Bozi; 17.3.2015, 12:40.

                  Comment


                  • #10
                    Noniin. Tarina jatkuu!

                    Kampuran asentotunnistin vaihdettu, siitähän piti tosiaan tuo öljynsuodattimen jalka purkaa irti että pääsi asentotunnistimeen käsiksi. Muuten ei olisi ollut pahakaan homma, mutta ettei liian kohtuudella olisi mennyt niin johtosarjan liittimen lukitushan siinä särkyi samalla. Ei muuta kuin marmoritiskiltä vauhtia. Otin samalla uudet "korjausjohdot" tuohon, joissa tuli valmiiksi liitetyt pinnit mukana. Osoittautui hyväksi päätökseksi, koska asentotunnistimen johdot olivat nimittäin melkoisen kovettuneet jo. Liitintä vaihdellessa sitten tajusin että suodatinjalan pultit on muuten VENYVIÄ.. Voi #¤!%%! ja uudestaan vauhtia marmoritiskiltä (siis tilaustavaraahan nämä on tottakai kaikki). Mitä helvettiä nahkahousut? Ihme ettei tässä ole pyörätkin venyvillä pulteilla kiinni... vai onko ne?

                    No ei siinä. X päivää myöhemmin uusilla pulteilla vehkeet nippuun ja nesteet sisään. Jäähdytysjärjestelmää ilmatessa satuin tökkäämään kädellä ecun johtosarjaa paisarin läheltä, joka aiheutti pienen yskäisyn tyhjäkäyntiin. JES. Tapahtuiko se todella? Johtosarjasta kiinni ja pieni vääntö, auto sammui. Fuck yeah. Eipä tainnut siis vika olla kampuran asentotunnistimessa. Johtosarja auki ja auto käyntiin.. johtoja yksitellen nykimällä löytyi sitten todennäköisin vian aiheuttaja. Siinä nykiessä lakkasi sitten käynnistymästäkin jo kokonaan, eli aika viimeisillään oli piuha. Pätkä uutta tilalle ja laakista käyntiin, eikä enää sammu johtosarjaa vääntelemällä (ainakaan vielä). Jokuhan tuonne oli näköjään joskus aikaisemmin jo uusinut n. kymmeneen johtoon pätkiä, ja ilmeisesti korjauspätkän liitoksesta nyt sitten happani.

                    Jäi vielä talliin kun illalla loppui aika kesken, täytynee hypistellä muutkin aiemmin vaihdetut johdot läpi että onko niitäkin tarvetta vaihdella vaiko ei.

                    ps. Onneksi toinen käyttöautoista on ranskalainen, se sentään toimii ;)
                    Viimeksi muokannut Bozi; 1.4.2015, 19:35.

                    Comment


                    • #11
                      Eläköön ne pienet erot. Saksalaisessa saa korjata sähköjä jonkun edellisen ranettajan jäljiltä. Ranskalaisiin sähköviat asennetaan jo tuotantolinjalla. Taitaa edelleenkin olla enemmän sääntö kuin poikkeus että PSA-yhtymän autoista pitää akut irrottaa laivamatkan ajaksi :)

                      Comment


                      • #12
                        Heitetään pieni ja (onneksi) tylsä päivitys tähän kohtaan.. Audi käy ja kukkuu vielä tänäkin päivänä, ja leimakin tuli haettua 0.2 nokiarvolla. Ensiviikolla olisi tarkoitus piipahtaa työreissulla kehä 3:n sisällä, pääsee sitten katsomaan mihin nuo kulutuslukemat asettuvat maantiellä. Ajotietokoneen näyttämät kulutuslukemat vaikuttaisi nousseen jostain syystä n. litralla, eli työmatkaa ajellessa näyttelee nyt n. 6.5L/100km lukemia keskinopeuden ollessa n. 45kmh. Aikaisemmin se kyllä olikin melkoisen optimistinen, joten vielä en tuosta kovin ole huolestunut.. Eli todellinen kulutus on huidellut aikaisemminkin jossain 7 litran tuntumassa vastaavassa ajossa.

                        VCDS:llä katsoin tuota group 23:sta (unit injector switching time deviation). Olisiko tähän asiantuntemusta että mistä tuo käytännössä kertoo? Antoi seuraavanlaiset arvot tyhjäkäynnillä: -14.0, -4.0, -10.0, -1.0. Sitten taas tuo group 13 (injector quantity deviation) sanoo että -0.56, 0.35, 0.49, -0.31. Onko näistä mitään tulkittavissa suuttimien kunnosta? Lähinnä tuo switch time deviation pisti silmään, että aika suuria eroja suuttimien välillä..

                        Comment


                        • #13
                          Olipa mukava lukea tätä(lue olen kohtalotoveri) läpi ja todeta että en ole yksin :D Itsellä muuten samanlaista, mutta jakopää pysyny ehyenä mutta kansi oli halki. Mulla ainakin kun ketjuvetonen öljypumppu vaihtu ratasvetoseksi tuli pieni lisä ääni, mutta sillä menty jo 50tkm.

                          Ootko huomannu tyhjäkäynnissä epätasaisuutta. Jos vaihde vapaalla paikallaan painaa hiukan kaasua että kierrokset nousee 1100-1200 paikkeille alkaa auto heilahtelemaan epätasaisen käynnin vuoksi? Mulla on tollanen ominaisuus, ei vaikuttanut softauskaan mitään. Suuttimien korjausarvoista saattaisi selvitä jotaki mut ei ole lukuvälineitä itsellä.

                          Comment


                          • #14
                            Minusta tuon remontin jäljiltä nuo hytkymiset väheni huomattavasti. Imuventtiilien varret olivat aivan siinä egr öljy-noki töhkässä ja imusarjan runnerit samaten, kuvittelen että sieltä tuli se muutos. Täytyy melkein tunnustella tuo kierrosalue, mutta minusta siinä ei mitään erikoista tunnu. Tyhjäkäynnillä tuo välillä vieläkin hytkyy hieman ja välillä ei - oletan että egr:llä on jotain tekemistä sen kanssa. Aikaisemmin oli kuitenkin paljon huomattavampi tuo ilmiö. Nyt mennään minusta jo normaalin rajoissa, pitkittäismoottorissa kun tuo moottorin elämä tuntuu hanurissa heti..

                            ps. tätä kirjoittaessa vaimo soitti että joku peruutti audin etuloksuun.. Loisstavaa...
                            Viimeksi muokannut Bozi; 18.5.2015, 08:37.

                            Comment

                            Working...
                            X