Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kansiukkokin laitteli viestiä että kansi olisi valmis etuajassa noudettavaksi. Iso peukku sinne Hyvinkään suuntaan!
Tuossa vielä pari kuvaa ja virtauslappu kannesta
Pakoventtiilit pienennettiin 27.5 milliin. Tehotavoitehan minulla on varsin maltillinen eivätkä nokatkaan ole mitenkään rajut niin kanavan poikkipinta-alan on pidetty maltillisena ja keskialueen virtauksia suosivana
Pari päivää kun on alustamassaa polttanut niin alkaa valmistakin tulemaan.
Kynäjouset laakerit ja ylälautaset tilasin Rally-racesta. Tilasinpa sitten vielä takajousetkin samalla
Näillänäkymin käytän edessä olleet Ak-motorsportin epäkeskolaakerit takana.
Pesät hitsailin alimpiin säätölevyihin
Loppu olikin pultin pyöritystä
Harmillisesti kaasu loppui kesken, Niin päällilevyt jäivät hitsaamatta.
Huomenna jos kerkeäisi hakemaan oikean mittaiset pultit ja mustat mutterit mitkä hitsaan alimpaan levyyn kiinni helpottamaan kulmien säätöä.
Sitten pääsisikin suunnittelemaan poikkituelle ja konepellin kaasujouselle kannakkeita.
vähän kyllä himottaisi käyttää tolpat hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa, Mutta katsotaan nyt antaako aikataulu periksi.
Päivitellääs tätäkin kun jotain pientä on kerennyt Audin parissa touhuta
Öljypohjan sekä loiskelevyn puhalsin soodalla puhtaaksi karstasta.
Nyt kun takatolpat ovat irti niin hitsailin samalla iskaritorneihin laput poikkituelle.
Samoilla vauhdeilla syntyikin sitten varsinainen poikkituki
Taka-iskuiltakaan ei vältytty. Parin kuukauden odotuksen jälkeen tilaamani JE:n mäntien sijaan saksalainen vara-osakauppias lähetti matala puristeiset Wisecot. Onneksi Paypalin kautta sain rahat takaisin, Nyt sitten ei auta muu kuin odottaa taas pari kuukautta että saa sopivat männät,
Päivitetäämpä tätäkin kohti nykyhetkeä. Kesä on mennyt aika tiiviisti töitten parissa, mutta kyllä tämä pikkuhiljaa tuntuisi valmistuvan.
Suurinosa alustanosista kävi hiekkapuhalluksessa ja niihin vedettiin epoksi pintaan. Taakse tuli Verklinen raidetangot, ja eteen samasta paikka apurungon epäkeskopuslat. Tukivarretkin vaihtui takovarsiksi, noihin olisi jarrujen ilmanohjaimetkin hyllyssä odottamassa kesää
Heinäkuun lopussa sain vihdoin männnätkin, ihan ei kahden kuukauden toimitusaika pitänyt, mutta toivotaan että ne on nyt rakkaudella tehty..
Syyskuussa toimitin lohkon, kanget, kampiakselin ja männät Saimaan kansityölle, jossa lohko porattiin ja dekkitaso oikaistiin.
Samalla reissulla mitattiin kanget ja kampiakseli, kahta kankea jouduttiin työstämään hieman, että männäntappi mahtuu yläsilmästä läpi.
Männänrenkaan katkosvälyksiksi tuli seuraavat:
Ylin 0,40
alempi 0,50
öljyrengas 0,60
Kuulostaako katkosvälykset millään muotoa järkeviltä?
Billettipyörä tuli briteistä, johon laittelin laakerin paikalleen
Nyt romut ovat sitten tasapainoituksessa, jonka jälkeen pääsisin viimeinkin kasaamaan moottorin. Tällävälin olen puuhastellut kaikkien pikkujuttujen parissa
Aloin tutkimaan öljyn termostaatin toimintaa ja tulin siihen tulokseen, että vanha termostaatti tuskin on ihan älyttömän hyvin toiminut, joten vaihdoin sen sitten uuteen
Uusi aukeaakin jo 90 asteessa
Tässä onkin viime päivät menneet alakertaa kasaillessa
Mäntien asennukseen tilasin tuollaisen asennuskartion. Eikä kyllä enää millään muulla tavalla tarvitse mäntiä asentaa
Kankien kiristystä varten vuokrasin venymämittarin
Pultit menivät n. 80nm tiukkuuteen kun pultti oli suunnitellussa venymässä. Ohje momentti taisi olla 65nm
Kunhan öljypumpun ulompi ratas saapuu niin rykäisen moottorin nippuun ja alan suunnitella uutta imusarjaa
Viikko sitten Joensuusta tuli imusarjan osat
Osien laatu on kyllä ihan 6/5
Helpottaa huomattavasti kun painekoteloon on tehty valmiit reijät ja runnerit istuu niihin aivan täydellisesti
Homma on edennyt senverran että runnerit on hitsattu sekä painekoteloon, että imusarjan laippaan.
Mallailin imusarjaa kanteen ja samalla hitsasin vesiharavan toisen päädyn umpeen
Virranjakajan tulppaan hitsasin korvakkeen, kun ei huvittanut käydä tulppaa suoraan hitsaamaan kanteen kiinni
n
Seuraavaksi pitää mallata konetta paikalleen syylärin kanssa jotta saan tuloputken paikan mitoitettua siten että syyläri mahtuu olemaan suorassa ja ettei tuloputki ota konepeltiin kiinni
Miten olette ratkaisseet bensalinjoja tehdessä tankin liittimet?
Meinaan vaan että tankista tulevat putket ovat varsin pieniä ja jäävät varmaankin jonkun verran ahdistamaan?
Oon vähän sivusilmällä katsellut jos jostain löytyisi toinen tankki jota leikkelisin senverran että saan An liittimen lähdöt hitsattua. Ei vaan ole oikein löytynyt tankkeja
01A Kytkin akseli on saanut uuden elämän levyn keskittimenä
Sitten nostin alakerran paikalleen, ja merkkailin ykk:oon
Kanteen tuli uudet nokka pukkien pinnapultit, ja ruotsista isommat aluslevyt arppeihin
Otin kahdesta keulan puoleisesta siivun pois ettei pääse ottamaan nokka ketjuun kiinni. Tarkoitus oli porata reijät noihin ja laittaa putkisokalla kiinni ettei pääse pyörähtämään kiristäessä, mutta unohdin ostaa sokat enkä malttanut odottaa ensiviikkoon.
Näin kahden vuoden suunnittelun jälkeen kiva saada jotain näkyvääkin aikaan:)
Nyt alkaakin sitten uskomaton sovittelu että saan imusarjan syylärin välijäähdyttimen ja tehostinpumpun sopimaan samaan nurkkaan
Suurimmat ongelmat ovat aiheutuneet allekirjoittaneen uskomattomasta opmistimistisuudesta välijäähdytin kennoa tilatessa:)
Ostin kesällä pitkän harkinnan jälkeen Setrabin 580x329x70mm kennon Amw:ltä. Tilanpuute oli kyllä tiedossa, mutta optimistisuus vei voiton tässä asiassa.
Kennon koosta johtuen poikkipalkki meni uusiksi, ja sitä onkin saanut muutaman kerran hieroa kohdalleen..
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että etupuskuri menee paikalleen sekä dampperin ja välijäähdyttimen välissä on noin 10mm rakoa.
Toki vielä pitäisi öljynjäähdytin saada sovitettua jonnekkin päin konehuonetta.
Johtuen etuapurungon epäkeskopuslista ja koska Moottorilla ei ole yhtään varaa liikkua eteenpäin
Niin vaihdelaatikon korvia ei saa enää apurunkoon kiinni. Tätä asiaa täytyy vielä tulevaisuudessa tutkia.
Helpoin vaihtoehto olisi vaihtaa puslat. Vähän isotöisempi olisi tehdä uudet korvat. Uusien kannakkeiden teko houkuttelisi siinä mielessä, että periaatteessa olisi mahdollista siirtää moottoria vielä hieman taaemmas, mikäli kardaanissa olisi vielä varaa. Se vaan varmaan löisi näpeille jossain muussa kohtaa tilanahtautena:)
Niin cuulerin toista päätyä joutuu vielä hieman muokkaamaan. Tein päädyt pelkkä lohko paikallaan. niin kuskin puolen pääty jäi hieman alaviistoon
Mutta eiköhän siitäkin selvitä, kunhan alumiinit saapuu maailmalta
Joo perehdyin aiheeseen sen verran etten usko että nykyinen tuloputken kulma olisi erityisen huono.
Nyt on kuitenkin tallissa keretty hieman viettää aikaakin ja jonkun verran edistystäkin on tullut
Harmillisesti vakio bensa kisko ei käynyt nykyisen imusarjan kanssa suoraan. Enkä usko että muokkaamallakaan olisi tullut hyvä, joten tilasin Nuken kiskon.
Joten vanhat suuttimet malliksi kiinni ja mitoittamaan kiskolle kannakkeita
Kisko istuu varsin napakasti ja sen pystyy jopa purkamaan imusarja paikallaan:)
Seuraavaksi aloin sitten vinguttamaan railoa painekoteloon. Railon pyöristin halkaistulla putkella
Huomennaolisi yritys hitsata päädyt ja tuloputki painekoteloon kiinni, olettaen että löydän Kempin polttimeen uuden kaulan.
Tehostinpumppu jäi hieman ikävään paikkaan, joten siirsin sitä hieman alemmas tuollaisella kannakkeella
Yllättäen pommilta tuleva letku kävi pienellä kannakkeen vinguttamisella.
Ohjausvaihteelta tulevan joutuu teettämään.
Kiristäjäksi tuli tuollainen uniball tyyppinen ratkaisu
Tänään ajoitin nokat ja kasasin jakopään, jotta pystyy arvioimaan tilanpuutteen keulassa
Vanha kannake oli tehty 01E apurungolle, joten mitoitin uuden alemmas niin ei tarvitse käyttää spaceria välissä, ja jotta jää enemmän tilaa aukoa pultteja.
Konehuoneessakin senverran sovitustyötä harrastettu ja todettu ettei öljynjäähdytin mahdu poikkipalkki ja keulapellin väliin, joko pitäisi hankkia matalampi kenno tai sitten vaan siirtää öljyjäähy kuskin puolen alanurkkaan.
Mistähän kannattaisi kysellä alumiinista syyläri kennoa? Tekisi mieli hankkia vakiota pari senttiä kapeampi kenno, jotta saisi flektikotelon ja ilmanohjaimet järkevästi kiinnitettyä
Taas on tullut vähän alumiinin hitsaamista harjoiteltua
Huohotinputki syntyi 35mm alumiiniputkesta
Hitsasin siihen vielä an4 yhteen venttiilikopalta
Imusarja sai kannakkeet kaasuvaijerille, isv:lle ja imuilmaanturille, samaan tohinaan valmistui kaasuläpältä lähtevä ahtoputkikin
Tänään hitsailin imusarjan viimeiset saumatkin loppuun, joten seuraavaksi saakin sitten kömpiä auton alle tai alkaa suunnitella laturin kannaketta.
Comment