Tutkimusteni mukaan cruisen saa kaikkiin TDI:hin pelkän viiksen asennuksella vm 95 alkaen (viimeiset Audi 80:set, A4, A6, A8). Tuota vanhemmista puuttuu boksilta tarvittava softa.
Nimimerkllä: Ostinko kaikki hilut turhaan?
Niin eli näyttäis siltä, että tosiaan noista vanhemmista (ennen '95?) puuttuu jotain oleellista sieltä ecusta. Onko kukaan tonkinut tätä asiaa syvällisemmin, mitä eroja ecuissa oikeasti on? Puuttuuko sieltä fyysisesti joku komponentti, vai onko "vain" ohjelmatekninen juttu?
Ja se kaikista tärkein asia, voiko tuon vanhan ecun jollain tavalla "päivittää" cruisea tukevaksi?
Mites koko ecun vaihto tuoreempaan, onnistuuko/onko järkeä? Siis jos pysytään kuitenkin aat-ympäristössä, niin onko käytännössä sitten muita eroavaisuuksia moottorin ohjauksessa, anturoinnissa, sähköissä yleensä, tms, mihin homma kaatuisi? Kuitenkin osanumeroiden perusteella ecut olisi "periaatteessa" hyvinkin lähellä toisiaan, koska vain se viimeinen kirjain (versio?) muuttuu, mutta itse numerokoodi on sama (4A0 907 401 *), eli insinöörin logiikalla siellä ei dramaattisia muutoksia olisi... Onko kukaan koskaan käytännössä testaillut, mitä tuhoja tulee, jos vaan heittää eri ecun sinne paikalleen?
Toki sitten jos ei pelkällä purkin vaihdolla selviä, tyyliin vanha-pois-uusi-tilalle, niin homma karkaa jo tyystin uusiin sfääreihin, ja silloinhan se ecu kannattaakin ottaa kokonaan eri autosta (esim. modernimmasta portterista jossa vnt-mutka valmiina ym, heh heh). Tulee vaan kruiselle melko tylysti hintaa ja työtä! Taka-ajatuksena toki samalla saavutettava viri-potentionaali, mutta silti älytön homma.
Eli onko tähän nyt "järkevää" ratkaisua? Siis muuta kun purkaa viiksi pois ja myydä eteenpäin...
Comment