Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cruise 100:aan (C4)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tutkimusteni mukaan cruisen saa kaikkiin TDI:hin pelkän viiksen asennuksella vm 95 alkaen (viimeiset Audi 80:set, A4, A6, A8). Tuota vanhemmista puuttuu boksilta tarvittava softa.
    Onko kukaan siis saanut tuota cruisea toimimaan vm95 vanhemmista vehkeissä? Onko vm 93 Audi 100 C4 2.5TDI (AAT) ecussa tarvittavia softia yms?
    Mites tämän kanssa nyt on?

    Nimimerkllä: Ostinko kaikki hilut turhaan?
    Sama tilanne täälläkin. Tosin kerkisin jo asentamaankin hilut!

    Niin eli näyttäis siltä, että tosiaan noista vanhemmista (ennen '95?) puuttuu jotain oleellista sieltä ecusta. Onko kukaan tonkinut tätä asiaa syvällisemmin, mitä eroja ecuissa oikeasti on? Puuttuuko sieltä fyysisesti joku komponentti, vai onko "vain" ohjelmatekninen juttu?

    Ja se kaikista tärkein asia, voiko tuon vanhan ecun jollain tavalla "päivittää" cruisea tukevaksi?

    Mites koko ecun vaihto tuoreempaan, onnistuuko/onko järkeä? Siis jos pysytään kuitenkin aat-ympäristössä, niin onko käytännössä sitten muita eroavaisuuksia moottorin ohjauksessa, anturoinnissa, sähköissä yleensä, tms, mihin homma kaatuisi? Kuitenkin osanumeroiden perusteella ecut olisi "periaatteessa" hyvinkin lähellä toisiaan, koska vain se viimeinen kirjain (versio?) muuttuu, mutta itse numerokoodi on sama (4A0 907 401 *), eli insinöörin logiikalla siellä ei dramaattisia muutoksia olisi... Onko kukaan koskaan käytännössä testaillut, mitä tuhoja tulee, jos vaan heittää eri ecun sinne paikalleen?

    Toki sitten jos ei pelkällä purkin vaihdolla selviä, tyyliin vanha-pois-uusi-tilalle, niin homma karkaa jo tyystin uusiin sfääreihin, ja silloinhan se ecu kannattaakin ottaa kokonaan eri autosta (esim. modernimmasta portterista jossa vnt-mutka valmiina ym, heh heh). Tulee vaan kruiselle melko tylysti hintaa ja työtä! Taka-ajatuksena toki samalla saavutettava viri-potentionaali, mutta silti älytön homma.

    Eli onko tähän nyt "järkevää" ratkaisua? Siis muuta kun purkaa viiksi pois ja myydä eteenpäin...
    Viimeksi muokannut JyriN; 21.1.2010, 11:42. Perustelu: Ecun osanumero lisätty

    Comment


      #62
      Tälläsen linkin löysin koskien A6:sta AEL/AAT koneella.
      http://www.audifans.net/modules.php?...wtopic&t=24182

      Nähtävästi tarttee vain viiksen hankkia, ja johtojen vetoa. Katotaas josko tuollanen lisä tulis omaan projektiinkin.

      Comment


      • #63
        Tuo on luettu (ja tais olla jo aikasemminkin esillä tässä ketjussa), tuolla ohjeella itekin tein mutta se aktivointi ei toimi näissä ennen '95 vehkeissä. Siitä ainakin itellä viimekädessä on nyt kysymys.

        Edittiä:
        Ja jos ei tämä homma lähde luonnistumaan, niin tuo mun viiksi ja valmis johtosatsi joutaa sitten myyntiin. Voin luopua siitä todella suolaiseen hintaan, kunhan katkerana ensin puran sen pois. Tosin se on UrS4:n viiksi, ja kun ilmeisesti rattiakselin halkaisijaakin on menty muutamaan tossa '95 taitteessa, niin tää ei taida heittämällä mennä siihen uudempaan. Sekin on niin hienoa. Mutta ainakin teoriassa sen pelkän "vipuvarren" namiskoineen voi istuttaa siihen runkoon vanhan tilalle "pienellä vaivalla".
        Viimeksi muokannut JyriN; 21.1.2010, 13:08. Perustelu: myyntipuhe

        Comment


          #64
          Ei se viiksen vaihto siihen pakettin mikään suunnaton operaatio ole, mutta voi vaatia vähän sorminäppäryyttä ja hyviä hermoja. Itsehän pajautin vikaa hakiessa viiksen atomeiksi ja vielä ihan suotta.

          Comment


            #65
            Itse taistelin saman ongelman kanssa, lopuksi vaihdoin omaani (100 c4 AAt vm 92) AEL:n suuttimet, pumpun ja moottorinohjauksen. Tällä kokoonpanolla sain vakkarin toimimaan. Eli itse päädyin siihen tulokseen, että vaatii ton AEL:n pumpun ja ohjaimen toimiakseen, ongelmia muutoksen yhteydes tuli mm. ajoneston kanssa joka A6 on ja 100 taas ei. Eli jos muutosta alkaa tekemään kannattaa varautua taistelemaan ajoneston ja kaasupolkimen kans + muita pieniä juttuja. Mutta todistetusti sinne 100 saa sen vakkarin ja AEL:n ohjainlaitteen, mutta ei mikään miellyttävin muutos operaatio.

            Comment


            • #66
              täällä tuli nyt vähä ristiriitasta kommenttia tuosta 95 aikasemmista moottoreista.
              itsellä on 94 aat ja oon tilannu vakkarin.
              pitääkö minun ehtiä uudempi ecu itelle jostain vai saako sen toimimaan nykyselläki?

              Comment


                #67
                Melkein voin tässä vaiheessa sanoa et ei tuu toimimaan 100 AAT koneen ohjaimen kanssa. Aktivoinnin (11463) voi koittaa syöttää ja kattoa measblokeista vapautuuko cruisen kenttä olisko ollut 005 ehkä.. voin koittaa ton kentän varmistaa kuhan ehdin. En sitten tiedä onko vain ohjelmateknillinen juttu ja saisko sen joku bittinikkari toimimaan, mutta pelkällä ohjainlaitteen vaihdolla homma EI onnistuu. Se AEL:n ECU sopii kyllä liittimeltään 100 johtosarjaan, mutta ei tarvi haaveilla saavansa sitä sillä käyntiin.. AEL:n ohjain keskustelee ajoneston kanssa ja muutenkin johdoissa eroavaisuuksia. Eli sinne pitää askarrella se ajonesto, vaihtaa pumppu ja sekoitella aimoannos johtoja.

                Comment


                • #68
                  jos kytkentä kaavat saan kummastakin koneesta ja uuden ecun niin se johto show ei ole ongelma.
                  pitääpä kokeilla vag comilla aukeeko tuo kenttä.
                  viikon päästä varmaan vien auton hallille kun saan hihnapyörät siihen.

                  Comment


                  • #69
                    Nyt jälkiasennettu vakkari herkesi toimimasta, jota en ole itse asentanut.

                    Johdotuksia katselin ja ecu:lle menee neljä johtoa. Pinniin 24 kaksi 30,45 ja48 yksi jokaiseen. Yksi johto menee kuskin jalkatilassa olevaan "relelinjaan" rele 30 alla olevaan virta johtoon. Siis yhteensä kuusi johtoa.

                    Comment


                      #70
                      Itse viiksessä saattaa olla hapettuman ja kulumisen aiheuttamaan kontaktivaivaa. Omassa viimetalven seisotus aiheutti kontaktihäröä, joka poistui aktiivisella nappuloiden käytöllä. Voihan johdotuksissakin toki olla liitosvikaa, riippuen siitä miten ne on tehty.

                      Kruisen pois putoaminen voi johtua muustakin, vikakoodien luku voisi olla paikallaan.

                      Comment


                      • #71
                        Vikakoodit luetutin alku viikosta jotain kytkintä valitteli ei saanut nollattua (ei muistanut mainita). Testasin kytkimen ja jarrupolkimen asento ansturit molemmat toimii. Liekö viiksi kärähtänyt kun ei ole sulaketta valissä siinä johdossa joka tulee sieltä releiltä.

                        Comment


                        • #72
                          Nostetaanpas vanhaa aihetta. Viikonloppuna olisi tarkoitus asentaa satkuun alkuperäinen vakionopeudensäädin. Osat tuli hommattua tässäkin ketjussa jo mainitusta auditeilwolf.de:stä.

                          Mukana tuli täydellinen kojelaudan johtosarja sulakebokseineen (!), viiksi, alipainekello ja pumppu, kumiletkut, ohjausboksi sekä 2kpl kytkntä jarru- ja kytkinpolkimeen.

                          Eilisillan ja tämän illan käytin johtosarjan tekoon. En niin masokisti ole, että vittisisin koko johtosarjaa käydä muuten koskemattomaan autoon vaihtamaan, vaan merkitsin ensin johtosarjasta tarvittavat liittimet maalarinteipillä, ja sen jälkeen lähdin liitin kerrallaan purkamaan "jäkisteippiä" johtosarjasta ja erottelemaan vakkarille kuuluvia piuhoja. Parin kaljatölkin jälkeen piuhat olikin irrallaan liittimineen päivineen. Tänä iltana vetaisin kiekkoteipit vielä tähän irroitettuun johtosarjaan, jotta saatiin siistimpi. Tarkistin vielä kytkentäkaaviosta liittimet ja johtojen värit, näyttivät täsmäävän ihan oikein.

                          Ainoat piuhat mitkä piti katkaista alkuperäisestä johtosarjasta irroitettaessa, olivat nopeussignaali, kytketty+ ja 2kpl maajohtoja. Kaikki nämä menivät johtosarjan sisään teipattuun huppuliittimeen, eräänlaiseen haaroittimeen. Muutenkin luotettavamman liitoksen saan kun tinaan nämä irtojohdot kutistesukan kanssa auton alkuperäisiin johtoihin kiinni.

                          Ainoastaan pari kysymystä on, koskien komponenttien sijoitusta. Minne kuuluvat Audi 100 C4:ssa (AAH):
                          - ohjausboksi
                          - alipainepumppu
                          - kaasuvivun alipainekello

                          Jossakin Audissa (eri foorumeiden mukaan) ohjausboksi on takapenkin alla, hanskalokeron takana tai niinkuin vanhassa C3:ssa ratin alla. Helpompi jos joku pystyy tarkistamaan vaikka osaluettelosta tms. tai jos joku on tuollaisen ko. autoon asentanut.

                          Comment


                          • #73
                            Ohjausboksi C4:ssä on hanskalokeron takana.

                            Comment


                              #74
                              Joo, boksi on hanskalokeron takana ja alipainepumppu kuskinpuolen lokarin sisällä siinä ylhäällä roikkumassa. Ilmastoinnin kuivaimen vieressä aikalailla. AAN koneessa alipainekello tulee lohkoon kiinni josta nykii alakautta kaasuläppää, muista koneista ei kokemusta.

                              Comment


                              • #75
                                Jees kiitoksia vastauksista! Tänään ehdin jo asentaa alipainekellon, sille oli valmis paikka (2 pultinreikää) kuskin puolen venttiilikopan takapäädyssä. Vähän aikaa piti pyöritellä telinettä että huomasin reiät! Kaasuvivustossa oli paikka säätimen varrelle. Viiksikin on jo paikoillaan. Huomenissa asentaa ohjausboksi hanskalokeron taakse.

                                Maadoitusjohdoille on kiinnityspiste kuskin puolen A-pilarin alaosassa, konepellin avauskahvasta alaspäin. Nopeussignaalin ryöstölle pitää etsiä sopiva kohta.

                                Kytkentäkaavion mukaan (vähän jäi epäselväksi, mutta huomenna mittaillaan) käyttöjännite tulisi katkaisijan nastaan 5 (musta/ruskea). Automaattivaihteisessa se olisi sulakkeelta 20 (jatkuva virta automaattilaatikon ohjausboksilta) ja manuaalivaihtesessa sulakkeelta 14 (kytkeytyvä virta). Manuaalivaihteisen tapauksessa sulakkeelta 14 lähtee musta/sininen, joka vaihtuu jossain vaiheessa musta/ruskeaksi. Itselläni johtosarja on automaattivaihteisesta, joten minulla on ainoastaan tuo sulakkeelta 20 lähtevä johto. Taidan kytkeä sen sitten suoraan tuohon sulakkeen 14 piuhaan.

                                Pitää vielä kysyä tarkentava kysymys tuosta alipainepumpun paikasta, siis onko se kuskin pyöräkotelossa muovilokarin alla, vai ymmärsinkö ihan oikein? Vai mitä kautta pitää lähteä purkamaan?

                                Toinen kysymys liittyy alipainepumpun johdotukseen (ja samalla alipaineletkujen). Mitä kautta nuo viedään kabiiniin? Kytkinpolkimen takana näyttää olevan jonkin sortin läpivienti, mutta on todella ahtaassa paikkaa...

                                Comment


                                  #76
                                  Letku viedään tosiaan läpi sieltä kytkinpolkimen takaa. Paikka on ahdas. Ja pumppu on tosiaan muovilokarin alla tai päällä, riippuen vähän mistä suunnasta sitä katsoo. :) Eiköhän tuon mahtaisi saada konehuoneen puoleltakin kiinnitettyä, jos ottaa pissapojan säiliötä pois tieltä tms. Sehän killuu siinä yläraudassa, mihin lokarin yläreunan kiinnitysruuvit tulee.

                                  Comment


                                    #77
                                    Ota sisäloksu vaan pois, sitten jos ottaa vielä konehuoneen puolelta ohjaustehostimen nestesäiliön telineen pois niin pääsee kummaltakin puolelta rämplää. :)

                                    Säiliön voi nostaa vaan sivuun letkut kiinni.

                                    Mulla on tämä vähän vaiheessa kun ei ole ollut aikaa, pumppu ja viiksi ollut autossa kiinni jo pari kuukautta ja tais olla vielä lumi maassa kun osaat Terholta hain. :)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kiitos! Eiköhän näillä ohjeilla pumppu löydä paikoilleen. Tuossa johtosarjaa vähän tutkin niin näyttää että se sulakkeelta 14 lähtevä musta-sininen johto menee kokoavan huppuliittimen kautta siihen ratin alla olevalle jakotukille, jossa on numero 15a, kuitenkin musta-sininen väritys oli siinäkin. Sopivalla kaapelikengällä otan siitä käyttöjännitteen, tulee vielä oikean sulakkeen taakse eikä tarvitse tinailla.

                                      Melkein voisi tehdä tästä asennuksesta jonkinmoisen ohjeen... Tuota johtosekamelskaa selvitti paljon kun sain vakkarin mukana kokonaisen kojelaudan johtosarjan, siitä purkamalla löytää helposti minne mikäki johto menee ja mihin uudet johdot kannattaa liittää jotta selviää ilman turhia rosvoliittimiä :D

                                      Ainoa piuha minkä joutuu tinailemaan on tuo nopeussignaali. Plus tietenkin pitää jarru-kytkinpoljinhaaraan tinata toinen liitin kun omassa johtosarjassa oli vain yksi. Alkuperäisellä manuaalivaihtesen sarjalla tuostakin välttyy.

                                      Comment


                                        #79
                                        Joo, tee vaan kuvia räpsit johtojen paikoista ja niin edes päin. Kiitän jo etukäteen. :)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kuvia ei tullut räpsittyä, mutta tekaisin tällaisen kuvan joka helpottaa varmasti asennusta.

                                          Audi 100 2.8E 1991 (C4) vakionopeudensäätimen asennusohje

                                          Comment


                                            #81
                                            2.5TDI / AEL

                                            Aiemmin threadista löytyi nämä:
                                            1 kpl 443 971 635 Liitinrunko säädinviikselle 2.90 e
                                            3 kpl 000 979 117 Pyöreä liitinpinnipari johdolla 3.00 e / kpl
                                            2 kpl 000 979 133 Litteä liitinpinnipari johdolla 2.50 e / kpl
                                            Lisäksi kolmisen metriä vähintään 4-napaista kaapelia ja muuta pikkusälää.
                                            Tepon varaosahaku herjaa että 000979117 ja 000979133 ovat vanhentuneita osia, eli niitä ei saa enää. Onko jokin korvaava tilalle?

                                            Etka antaa 55-pin ECU:lle seuraavia liitinpinnejä:
                                            000 979 133
                                            000 979 133A
                                            000 979 225
                                            000 979 225A

                                            133 on ilmeisesti 1.0mm2 kaapelille ja 225 vastaavasti 2.5mm2 kaapelille, joten 133-loppuiset käyvät?

                                            WebTeppo kertoi että nuokin varaosanumerot olivat vanhentuneita. Kääk! Google paljastaa että E loppuisia löytyy vähän sieltä sun täältä.

                                            Toki jos joltain löytyy tuo valmis kaapeli suoraan, niin voin ostaa rahalla pois.

                                            Comment


                                              #82
                                              Nykyisin toimivat numerot:
                                              000979117E
                                              000979133E
                                              000979133EA (2,5mm2)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                                                Yhdessäkään TDI:ssa ei ole vaijeria (paitsi niissä joissa on pumppu lähtöisin Järvenpäästä...)
                                                Kylillä puhuuvat jotta Kajaanissakin olis sellainen pumppu tehty. Toiseen merkkiin vaan.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Nyt on AEL:n cruise kytketty ja aktivoitu. Group 6:sen blockeissa kytkimen bitti pysyy sitkeästi ykkösenä, eli joko kytkimen anturi rikki tai johtovika...

                                                  Edit: Eipä ollut kytkimen katkaisija paikallaan. Jotain epäoleellista tuli jätettyä laittamatta paikoilleen kun "tien päällä" tuli syksyllä pääsylinteri vaihdettua. Tuon kun passasi kohdalleen, löytyi kadonnut tilabittikin. Cruise toimii ok.
                                                  Viimeksi muokannut matrikkel; 19.4.2014, 20:06.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Ikävästi kadonnut tuo kytkentäkaavio jonka Ville.k on tehnyt. Nopeussingnaalin ryöstö paikka hieman epävarma. Punainen liitin mittariston takana sin/valk johto?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X