Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matkalötkö, 200 turbo -87

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Matkalötkö, 200 turbo -87

    Viime kesän Hollannin reissulla alkoi mielessä kytemään ajatus vielä urkkiakin mukavammasta tavata matkustella kesäisin pisin Eurooppaa. Vanhalla kalustolla tietenkin. Speksejä:
    -iso ja "turvallinen"
    -mukava ja hiljainen
    -ilmastoitu ja kattoluukullinen
    -ei nahkapenkkejä
    -automaattivaihteisto
    -iso tavaratila heräteostoja varten
    -ehdottomasti ei nelivetoinen, muutoin ei ole talviriemujen jäljiltä kunnossa ;)

    Tämä viimeinen oli yllättävän iso kynnys mutta ylittyi (vaati tosin V8n oston ennen kuin kettuilu loppui ;)

    Eli Audi 200 turbo automatic vuodelta 1987, viimeinen kapeakojelautainen. 163 heppainen I5 turbo ja 3- vaihteinen vaihteisto. Vaalea Velour-sisusta.

    Tällainen löytyi elokuussa Tampereelta ja tuli ajamalla kotiin. Lämppäri täysillä ja pakoputki palasina mutta hymy huulilla..

    Kohtalaisen ruosteeton kori ja käyntikuntoinen moottori.
    Ei pahoja kolhuja, maalipinta "palanut" kauttaaltaan.
    Vaalea kangas sisusta kaipaa pesua ja osittaista uusimista.
    Kattoverhoilu tyypillisesti irti.
    Ilmastointi deletoitu tehokkaasti ja ilmanvaihdon ohjain- ja käyttöyksikkö rikki.
    Vaihteisto huutaa ja paukkuu, toinen laatikko tuli mukaan (ei vielä tietoa kunnosta).
    Hammastanko vuotaa huolella.


    Tarkoitus on laittaa tekniikka luotettavaan kuntoon, sisusta niin uudenveroiseksi kuin saa mutta maalipina voisi vaikka jäädä huonommaksikin. Ei olisi niin paljon stressiä maailmalla kolhimisista ja naarmuttamisista.
    Joitain osia on jo hankittuna:
    Tehdaskorjattu hammastanko
    Alkuperäiset vanteet ( keskiöt puuttuu!! )
    Orig. radio
    Vakionopussäätimen osat
    Tiivistesarja oviin

    Kuvia tulee kuten ennenkin tänne: http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+200+turbo+1987/

    Pian pääsee taas iltaisin hymy huulilla talliin :)

    #2
    Mikä kylmästarttiin tai vastaavaan liittyvä tuo imusarjalle menevä, imurin suulakkeen näköinen putki olikaan?

    Comment


      #3
      Suutinten jäähdytyspuhaltimen suulake. Liian kuuma olosuhde koneen pysäyttämisen jälkeen aiheutti helposti bensiinin höyrystymistä suuttimille menevissä putkissa, aiheutti ilmalukon ja seuraava starttaus vaikeaa. Termostaattiohjattu puhallin.

      Comment


        #4
        Sä jaksat kyllä harrastaa – respect! :) Näiden vanhempien laittelua on mukava katsella.

        Comment


          #5
          Raskas työ - raskaat huvit :)

          Comment


          • #6
            Ja huomatkaa takalasin tarra..=))

            Comment


            • #7
              Samoja murheita näemmä ilmastoinnissa kuin omassanikin. Se puhaltimen pyöriminen täysillä johtuu viallisesta moottorinohjaimesta joka on siellä konehuoneen puolella, lämmityslaitteen päällä oleva yksikkö.

              Pidetään lötköt liikenteessä vaan :)

              Comment


                #8
                Joko omastasi korjasit?

                Comment


                • #9
                  Joo vaihdoin sen yksikön, nyt puhaltimen saa sammumaan ohjauspaneelista mutta jostain syystä se on joko pois tai täysillä.. eli vielä on jokin vikana. Ei kai auta muu kuin tonkia ne mönjät siitä piirilevyltä pois jotta pääsisi tekemään diagnoosia.
                  Tossa on näemmä myös semmoinen automatiikka ettei puhallin lähde pyörimään ennenkuin jäähdytysneste on saavuttanut tietyn lämpötilan, ihan hyvä systeemi.
                  Lämmönsäätö ei sekään pelitä ensinkään, eli se vaijeri mikä menee siihen boksin ohjausmoottorille ei säädy mihinkään. Alipaineissa myös jotain robleemaa.

                  Comment


                  • #10
                    Ja tuo aski jonka ilmeisesti joudut vaihtaan, kannattaisi avata/käyttää korjaamolla, vertasin sitä nyt myytyyn automaattiin ni hivenen eroa oli vaihdoilla, Kun siinä oli se että, kakkoselta kolmoselle nosti keikkoja välissä hivenen.
                    Vanhassa laatikossahan on pinioni ihan murusina ja siksi ulvoo kuin hyeena.

                    Arvio miksi hajonnut: Niksmanni vaihtanut laatikkö-öljyä ja tayttöpropun kohta on yleensä hiekan öljyn sekaista mönjää ja päässyt kiviä/hiekkaa öljyn sekaan ja etuperä sitten pikkuhiljaa hieronut paikat väljiksi.

                    Kuskin puolen laakerin laippa on puhdas, koska sieltäkin puskee öljyä pihalle ja laatikon keskeltä Koneen ja laatikon välistä tippuu öljyä. + Tietty se hammastanko, sekin sulla on jo näemmä hommattuna.

                    Se kuskin takaoven väriero johtuu kylkikolarista, Tosin hyvin korjattu.

                    kaveri ajoi kerran takana ja mainitti, että kulkisi ihan vähän vinossa. Tiedä sitten.?
                    Mutta hyvä ajolleen muuten ja mätävikaa ei juurikaan ole.

                    Comment


                      #11
                      Loota&hammastanko

                      Sitten olisi hammastanko ja laatikko vaihdettu (kiitos Olli&Dimitri) sekä koeajo suoritettu. Toimii yllättävän hyvin väärillä öljyilläkin verrattuna edelliseen laatikkoon. Lyhyen koeajon perusteella projekti saa jatkoa :) ja mainio matkalötkö siitä vielä tulee.

                      Joitain pikkuosia vielä jäi kiinnittämättä ja lötkö ei palautunut vielä kotitalliin mutta hoitunee alkavalla viikolla. Seuraavana olisi katsastus mutta siihen taidetaan vaatia toimiva ilmanvaihto? Tämän korjaus jäi kesken syksyllä joten siitä täytyy jatkaa.

                      Comment


                        #12
                        Kattoverhoilun liimaus

                        Onnistuuko roikkuvan kattoverhoilun liimaus paikoillaan vai pitääkö ottaa koko paneeli pois autosta?
                        Sopiva liima?

                        Comment


                          #13
                          Riippuu mistä roikkuu, verhoilu meinaan. Siveltävä kontaktiliima.

                          Comment


                            #14
                            Reunoista saa raotettua kyllä. Tai on itse asiassa irti taka ja etureunoista..

                            Comment


                            • #15
                              Siinä kattoverhoilussa on sellasta haperoa oranssia vaahtomuovimömmöä, mikä pitää saada pois siitä verhoilusta, jos sen haluu saada takaisin kiinni verhoiluun. Tämä sillä oletuksella että pre-facelift 200:essa on samantyylinen kattoverhoilu kuin facelift 100/200 malleissa.

                              Omastani on nyt kattoverhoilu lähes vuoden pysyny katossa kun harjasin sen oranssin mömmön pois verhoilukankaasta ja telalla liimasin rankimmalla 3m sprayliimalla takaisin kiinni. Toki tällöin verhoilun pehmeys katoaa, koska vaahtomuovimateriaali on poissa.

                              Comment


                                #16
                                Coupesta laitoin mastonin spray-liimalla verhoilun kiinni katon takaosasta ja yhdestä ovipahvista. Tuli hyvä ja pysynyt tähän asti kiinni. Pitää vaan suihkia ensin toiselle pinnalle vähän, sitten toiselle pinnalle vähän. Antaa hetken liiman jähmettyä ja painella tasaisesti kiinni. Meinasi helposti jäädä taitoksia.

                                Ainiin, ekassa viestissä virhe. -88 vuodelta löytyy myös samalla sisustalla olevia 200:a ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Joo. Facelifti tais tulla joskus 7/88 tjsp. Ensimmäinen lötköni oli 4/88 ja varustettuna vielä team doorhandleilla ja kaposella kojetaululla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Täällä ollaan sen verran suurpiirteisiä, että käsitellään vain täysiä vuosia;)

                                    Comment


                                      #19
                                      ETKAn mukaan faceliftin runkonumerot lähtisi jo helmikuusta 1988. Pre-faceliftit loppuvat 1987 vuoden loppuun.

                                      Comment


                                        #20
                                        Sitten lötkö olisi katsastettu ja ajossa :) jotain ihan pientä fiksaamista vielä jäi..

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitä? Näissä vai? Ei koskaan... :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Viikonloppu ajeltu 1-paikkaisella lötköllä. Toimii ja kukkuu teknisesti ok. Vaihteisto vaihtaa ja kone käynnistyy ja vetää yllättävänkin hyvin ollakseen 121kW versio. Ohjaus alkoi tahmaamaan ja rahisemaan aika ajoin kaupungissa pyöritellessä. Kojelaudan alta kurkattuna ohjausakseliin hitsattu laippa (kuusikulmainen levy kuvassa) kihnuttaa suoraan akselin suojaputkeen. Kuuluuko olla näin?
                                            http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+2...jausakseli.jpg

                                            Vaihdoin loppuunkuluneet tulpat uusiin Bosch Supereihin ja välittömästi tyhjäkäynti huononi?? Vaatiikohan tämäkin 10V platinakärkiset?

                                            Mittaristoon polttimoita vaihtaessani oli pakko kurkata ajotietokoneen diagnostiikkanäyttöön sisälle. Sieltä oli yksi polttimo poistettu, vastaavaan reikää taskulampulla valaistessa sieltä näkyi moottorielektroniikan symboli ;) Tämä voi olla kylläkin jo tehtaalla jätetty tyhjäksi koska mittaristossa on erillinen merkkivalo mootorielektr..
                                            http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+2...k/Computer.jpg

                                            Konehuoneesta löytyi tällainen ruskea kaksiosainen liitin jonka navat oli yhdistetty vastuksella. Mikä kumma vekotin on joskus ollut tässä liittimessä kiinni? Ymmärtääkseni ei mitään elintärkeätä ainakaan konehuoneesta puutu.
                                            http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+2...ack/Liitin.jpg

                                            Kojelaudan alaosan kokoonpano ja sitten pesuhommiin, ovipaneleiden ja lattian vaalet plyyshikankaat kaipaavat kunnon kuurausta.
                                            Ilmastoinnin kompura ja tehostuksen pommi odottavat myös hyllyssä vaihtajaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Maalaustarve väheni oleellisesti Samin tekemän myllytyksen jälkeen. Lopputulos lähinnä uskomaton lähtökohtaan verraten!
                                              http://harrasteet.1g.fi/kuvat/Audi+2...6.3.15+006.JPG
                                              Viimeksi muokannut JPohja; 26.3.2015, 23:51.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toi on todella hieno. Ihan kun ois aikakoneesta tullut 80-luvulta. Saakeli kun sais omasta lötköttimestä pienet mätävauriot korjattua ja myllytettyä maalipinnan et sais omastakin noin siistin. Orggis ronalit on kyllä jo hommattuna, että retrolook ois täydellinen ;).

                                                Tosta vastuksella olevasta liittimestä tuli mieleen, että näyttää olevan samanvärinen liitin, mikä menisi lämpöaikakytkimelle. Jos tässä mallissa edes on moista kökötystä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo sille muutens on ruskea liitin ja on kg:ssäkin siellä kannen takana. Muuta ei tuu itellekään mieleen

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eli nyt vois yrmäytellä täysillä ahdoilla jo kylmällä koneella?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No jo vain on hieno!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Todella komia on! Jahka kurakelit loppuu niin täytyy kyllä ehdottomasti ehostaa huolella omakin.

                                                        Minäpä voisin vilkaista mihkä toi liitin kuuluisi jos samanlainen omasta löytyy. Joku lämpöaikakytkin tms näkyi olevan jossain imusarjan takana / alla kylläkin. Sitä en tiedä mille tuo tarkalleen kuuluu, KK suutin nyt tuli ensin mieleen.
                                                        Viimeksi muokannut Tonsku79; 27.3.2015, 09:36.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Silleppä se. Harvassa se toki toimii.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Lähtee ulkoa kylmänä huonosti käyntiin. Voipi olla tämä sen lisäsuuttimen liitin. Antaako muka herjaa ilman vastusta??

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X