No niin siinä kävi jotta piti langeta tarjoukseen ja noutaa uuteen kotiin tällainen aikansa iso rinkelimersu. Kyseessä on '84 vuosimallin koppa, vajaavetoinen manuaaliaskilla. Voimaa tuottaa 2.1L 10vt tyyppiä KG.
Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään huippusiistiä vitriiniesinettä vaan arkiajoon, ei näitä liikenteessä muutenkaan paljoa ole. Toki kaikki pikkuviat ja puutteet aina häiritsee joten nämä olisi aikomus saada kuntoon ja tutustua auton tekniikkaan perinpohjin. Tässähän on kaikenlaisia erikoisuuksia ja hienouksia jotka vikaantuessaan aiheuttavat harmaita hiuksia.
Viikonloppuna tuli vaihdettua uusi termari, vanhasta oli tiiviste haljennut eli lämmöt ei maantieajossa paljoa nousseet. Lisäksi vaihdoin konehuoneeseen muutaman hapertuneen letkun, mm. ohjauspaineen säätimelle sekä hukkaportille. Moottoria on kuulemma aiemmin ropailtu siinämäärin jotta ahtopaineita nostettu, hukkaportille menevässä letkussa oli T haara jonka kolmas rööri tosin tulpattu.. mikä lie idea tällä ollut?
Laitoin eilen varastossa lojuneen ahtopainemittarin T-haaralla ohjausp.säätimen letkuun mutta ei jostain syystä toimi kunnolla (jumittaa). Satunnaisesti viisari pomppasi johki 0.6kiloon hetkellisesti mutta liukkaat kelit ei nyt salli ensinkään pitkiä vetoja koska pito karkaa ennen kuin lysti alkaa. Toissapäivänä oli vielä sulia teitä ja sai todeta jotta kyllä tuo riuhtasee varsin nätisti eli tehot lienee tallessa.
Täytyy vaan selvittää mitä tolle on tehty. Käsittääkseni näissä voi ilman ihmeempiä modifikaatioita nostaa ahtoja lähemmäs yhtä kiloa ennenkuin K-jetistä loppuu soppa kesken.
No sitten yksi huolenaihe on jotkut sähköviat. Kuskinpuolelle ei tule pitkille valoille virtaa (missä lie rele / sulake edes), sisätilan lämmönsäätöyksikkö ei toimi juuri ollenkaan. No kyllä se ulkolämpötilan näyttää ja sisälämpöä voi naputella haluamakseen mutta lämpötila ei silti muutu - puhkuu kokoajan kuumaa. Tuulilasille menevä ohjausläppä sentään toimii. Puhallin pyörii kokoajan kai täydellä nopeudella. Kyseessä on tämänsorttinen laite:
Joitakin pisteosia puuttuu ja ne täytyy koittaa haalia jostakin. Muutenhan auto pelaa ihan mukavasti mutta säätelyä riittää kummiskin ja päivitellään tänne aina kun jokin edistyy tai ei ota edistyäkseen :)
Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään huippusiistiä vitriiniesinettä vaan arkiajoon, ei näitä liikenteessä muutenkaan paljoa ole. Toki kaikki pikkuviat ja puutteet aina häiritsee joten nämä olisi aikomus saada kuntoon ja tutustua auton tekniikkaan perinpohjin. Tässähän on kaikenlaisia erikoisuuksia ja hienouksia jotka vikaantuessaan aiheuttavat harmaita hiuksia.
Viikonloppuna tuli vaihdettua uusi termari, vanhasta oli tiiviste haljennut eli lämmöt ei maantieajossa paljoa nousseet. Lisäksi vaihdoin konehuoneeseen muutaman hapertuneen letkun, mm. ohjauspaineen säätimelle sekä hukkaportille. Moottoria on kuulemma aiemmin ropailtu siinämäärin jotta ahtopaineita nostettu, hukkaportille menevässä letkussa oli T haara jonka kolmas rööri tosin tulpattu.. mikä lie idea tällä ollut?
Laitoin eilen varastossa lojuneen ahtopainemittarin T-haaralla ohjausp.säätimen letkuun mutta ei jostain syystä toimi kunnolla (jumittaa). Satunnaisesti viisari pomppasi johki 0.6kiloon hetkellisesti mutta liukkaat kelit ei nyt salli ensinkään pitkiä vetoja koska pito karkaa ennen kuin lysti alkaa. Toissapäivänä oli vielä sulia teitä ja sai todeta jotta kyllä tuo riuhtasee varsin nätisti eli tehot lienee tallessa.
Täytyy vaan selvittää mitä tolle on tehty. Käsittääkseni näissä voi ilman ihmeempiä modifikaatioita nostaa ahtoja lähemmäs yhtä kiloa ennenkuin K-jetistä loppuu soppa kesken.
No sitten yksi huolenaihe on jotkut sähköviat. Kuskinpuolelle ei tule pitkille valoille virtaa (missä lie rele / sulake edes), sisätilan lämmönsäätöyksikkö ei toimi juuri ollenkaan. No kyllä se ulkolämpötilan näyttää ja sisälämpöä voi naputella haluamakseen mutta lämpötila ei silti muutu - puhkuu kokoajan kuumaa. Tuulilasille menevä ohjausläppä sentään toimii. Puhallin pyörii kokoajan kai täydellä nopeudella. Kyseessä on tämänsorttinen laite:
Joitakin pisteosia puuttuu ja ne täytyy koittaa haalia jostakin. Muutenhan auto pelaa ihan mukavasti mutta säätelyä riittää kummiskin ja päivitellään tänne aina kun jokin edistyy tai ei ota edistyäkseen :)
Comment