Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autotalliasentaja, A8 D3

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Tilasin pumput urssiin sekä tähän ja ne saapuikin samana päivänä. Kerkesin tänään vaihtaa urssin pumpun, mutta en kyllä vielä testaamaan joten ei passaa ihan vielä tuuletella. Ergonomiahan noiden vaihtamisessa ei oo se kaikkein paras, kunnon pohjetreeniä... Kiittäen internetin ihmeellistä maailmaa, tällä ohjeella vaihtuu nätisti siis C4:sta:

    http://12v.org/urs/Fuel%20Pump%20Tes...eduresRev3.pdf

    Periaate on aika sama D3:ssa, mutta se pakettia kiinnipitävä rinkula on vähän erilaisen ja jämäkämmän näköinen. Eräässä ohjeessa kehoitetaan ehdottomasti käyttämään aukaisuun/kiinnittämiseen VW tool 3087, vahvistaako joku tämän vai lähteekö lyömällä niinki urssissa? n. 40e + postit ebayssä...

    Viimeksi muokannut aakman; 15.8.2015, 20:40. Perustelu: lisätty kuva

    Comment


      #62
      En osaa sanoa, mutta ota kuvia kun vaihdat sen :)

      Comment


        #63
        Työkalun perusteella kuvittelisin metodin olevan aika pitkälle sama kuin vaikka siinä urssissa. Tietysti saattaa olla kannattavaa ensin katsoa perhealbumista osanumero ja speediltä hinta sille bensapumpun häkille. Jos vaikka maksaa 40x enemmän kuin tuo työkalu...

        Comment


        • #64
          Ja jos vain sattu löytymään edes jonkilainen hitsi ja romurautaa, niit utollaisen työkalun rakentaa melko nopeasti. Itse olen noita pari rakennellut. Työkalun ei ihan välttämättä tarvitse otaa "mutteriin" kolmesta kohdasta kiinni, vaan ihan kaksikin riittää. Tärkeintä on, että mutteriin kohdistetaan voimaa molemmilta puolilta samanaikaisesti (meisseliltä hakkaamalla vuorotellen se mutteri alkaa muuttaa muotoaan ja kiristyy välillä hyvin tiukaan)

          Hätätilassa tuon työkalun voi tehdä vaikka puusstakin. Esim vanerin pala, jonka yhden reunan leikkaa sellaiseen muotoon, että alareuna osuu tukevasti hampaiden väliin. Ei tarvitse sitten katkoa niitä hampaita lyömällä.

          Comment


            #65
            Niin onko tuo sen mutterin vai kehdon irrotukseen tarkoitettu, herrat edellä taitavat ainakin puhua eri asioista.

            Comment


              #66
              Ei tämä nyt oikein menny niinku elokuvissa :(

              Tarkennuksena että sillä työkalulla irroitetaan tuo "mutteri" eli levy joka pitää tuota kantta paikallaan. Oikealla puolella kannessa on siis 2 sähköliitäntää sekä 2 letkuliitäntää. Kuvassa kaikki liittimet on siirretty pois edestä.

              Sitä pystyi parista kolosta sen verran nätisti kampeamaan että löystyi ja sitten lähti meisselillä+vasaralla lyömällä irti. Kiinni en vielä tiedä miten sen hyvin saisi, mietitään sitä sitten joskus jos viereinen paja ei suostu työkalua lainaamaan.

              Se itse pumppu+muovikotelo (toinen kuva) on vain kahdella klipsulla kiinni sivuista ja lähtee kun tunkee käden tarpeeksi syvälle tankkiin, saa sormilla irti.

              Kun vihdoin sain vanhan pumpun pois avasin paketista ebaystä tulleen käytetyn, on se pumppu sisällä väärä, vasemman puolen tankista. Pumppu on vasemmalla erilainen, siinä on liitäntä yhdelle bensaletkulle, oikealla kahdelle.

              Sekaannuksen tekee ilmeisesti se että jossain Audilla (mm. speedin sivuilla) tuo osanumero 3D0919087A kääntyy 3D0919087C joka on oikeanpuoleinen pumppu. Phaetonissa taas tuo 3D0919087A näyttäisi olevan vasemmanpuoleinen pumppu tai siinä on erilainen rakenne. Lisäksi myyjän sivuilla selkeästi luki että "Audi A8 4E Kraftstoffpumpe rechts".

              Pitkän tarinan loppuhuipennus:
              Pumppu oli mielestäni edullinen ja ajattelin pitää itsellä tulevaisuutta varten, joten päätin koeajaa sitä pöydällä että kuuluuko jotain erikoisia ääniä. No ei kuulu mitään, vain klik. Eli sökö jo valmiiksi... Vanha pumppu toimi pöydällä ihan moitteetta.

              Kohti uusia haasteita, tarina jatkuu joskus.
              Attached Files

              Comment


                #67
                It's alive!!

                Sain täyden hyvityksen kun asiallisesti esitin pumpusta tekemäni vikadiagnoosin sähköpostilla, eivätkä halunneet edes osaa takaisin. Siitä jäi nyt se kotelo ylimääräiseksi "ilmaiseksi".

                Löysin ebaystä toisenkin käytetyn jonka hermostuksissani tilasin heti perään. Viikolla sitte kerkesin oikeasti tutustua ja surffata, jostain erikoista kautta päädyin sivustolle josta löytyi MTM merkillä (Made in Germany) Puolasta se pelkkä sähköinen pumppuosa, n. 50e. En edes tiedä mikä se alkuperäinen valmistaja on...

                Kumpikin saapui tänään ja arvoin asennettavaksi se uuden. Ähräämisen jälkeen se sinne meni, sähköt ja bensalinjat kiinni ja auto pelaa nyt taas hienosti. Aikaa meni purku+asennus ehkä 5h ja tuo työergonomia kontissa 190 senttiselle ei oo ihan paras, välillä tuli mieleen että ehkä se Audicenterin 200e ei olis niin paha ollutkaan.

                Vinkit:
                - se erikoistyökalu ei oo pakollinen, aukeaa kampeamalla raoista sekä lyömällä meisselillä ja vasaralla, kiinni samalla tyylillä
                - otsalamppu
                - venyttelytauot ettei lihakset kovin kramppaa
                - imuroi, puhalla paineilmalla ja puhdista hyvin irtopöly ja paska kansien päältä ja ympäristöstä ennenkuin avaat ne, muuten ne tuusatessa ja hakatessa varisee suoraan tankkiin
                - irroita rohkeasti kaikki sähkö- ja letkuliittimet, mutta jos ei oo käytössä esim. SSP manuaalia tai hyvää muistia niin helppo vaikka värikynällä tmv. merkata mikä kuului mihinkin
                - kumman tahansa pumpun joudut vaihtamaan niin kummatkin täytyy käyttää kansi auki, ne bensaletkujen liittimet kulkee puolelta toiselle
                Viimeksi muokannut aakman; 28.8.2015, 18:23.

                Comment


                  #68
                  Pikkupäivitys, moottorista siis vuosi jäähdytysnestettä jostain epäilyttävästä paikasta n. litra / 2-3 viikkoa. Koska talven varalle kuitenkin vaihdan nesteet ja tarkoitus on tehdä jakopää pian (ml. vesipumppu), ajattelin quickfixinä kokeilla perus Motonetin jäähdyttimen paikkausainetta luokkaa kympin purkki.

                  Ja ainakin tilapäinen ihme on tapahtunut, nestettä ei ole kulunut 2kk / 3tkm aikana yhtään?!?!

                  Comment


                    #69
                    Nuo jäähdyttimen paikkausnesteet on saatanasta. Tukkii huonolla tsägällä vääriä paikkoja...

                    Comment


                      #70
                      Toistaiseksi tässä näyttää käyneen hyvä tsägä :)

                      Comment


                        #71
                        Hyvä tsägä näyttää jatkuvan ja autolla 1v/7tkm takana. Kaikki niin hyvin kuin Audeissa nyt yleensä voi. Vähän pientä...

                        - etupää narisee hidasteissa
                        - raidetangon suojakumi on vähän halki
                        - abs boksi herjaa pari kertaa kuussa, tokenee kun käyttää virrat pois
                        - alkoi herjaamaan etuvalosta polttimoa vaikka kaikki kyllä palaa
                        - pissapoika vuotaa itsensä tyhjiin (korjasin tämän jo kerran viime kesänä, puskurin sisältä valopesimen liitin irti)

                        Sen sijaan että olisin korjannut noita, olen laittanut talven puitteita kuntoon ja tänään vihdoin ensimmäiset koeajot nosturilla. Valmistauduin kasin kesäkunnostamiseen myös hakemalla Tokmannilta tutun 8l Castrolia (78e) ja marmorilta suodattimen, 33e. Vähän nipistää hinta mutta ei ollut sparetolle tähän hätään muuta asiaa.
                        Attached Files

                        Comment


                          #72
                          Myös "vähän rikki oleva" ballasti antaa valoherjan.

                          Comment


                            #73
                            hmm.. miksi en itse ajatellut tätä..

                            Viime kesänä juuri tuon puolen xenon alkoi vilkkumaan ja vaihdoin sinne sekä sytyttimen (Tarviketori, Oulu, Hella Xenon 5DD 008 319-50) että ballastin (ebay, olikohan Latvia, Hella 5DV 008 290-00)

                            Onkohan apinaa koijattu ja muistutettu ylemmiltä tahoilta miksi pitäisi turvautua vain alkuperäisvaraosiin eikä halpoihin "ehkä-piraatteihin"?

                            Comment


                            • #74
                              Etupään narina tulee kallistuksenvakaajan kumeista mitkä on hitsautunu tankoon kiinni. Rapsuttelee kumit irti tangosta ja rasvattuna takaisin niin menee taas jonkun aikaa narinatta.

                              Comment


                                #75
                                Samalla kun vaihtaa öljynsuodattimen ja pitää ottaa ilmanputsari irti, niin kannattaa vaihtaa moottorin ilmansuodatin. Ja samalla kun käy toisen kierroksen marmorilla hakemassa sen, kannattaa ottaa kassiin mukaan myös raitisilmasuodatin. Vai kannattaako... yht. 129e. Hyh hyh. Tilasin eilen sparetolta aah koneeseen ilmansuodattimen luokkaa 7e. Kasia on tarkoitus sen verran kauemmin pitää perheessä :)

                                Narinaan tuli hyvä vinkki joka pikaisella tutkinnalla osoittautui oikeaksi, ja heti kun näiltä mielenkiintoisemmilta a6q projekteilta kerkeän huolletaan vähän kasiakin...
                                Attached Files

                                Comment


                                  #76
                                  Nitinät etupäästä loppui ainakin lyhyen koeajon perusteella kun uusin tämän C:n muotoisen osan josta oli pusla selkeästi rispaantunut. Oon niin moukka etten tiedä edes sen virallista nimeä suomeksi, mutta onnistuin kuitenkin Motonetista semmoisen ostamaan. Olin varautunut koska tiesin että niiden varaosaluettelo tuntee vaan D2:n asti osia, joten kerroin osanumeron 4E0411317F ja että sitä on käytetty myös 4F A6:ssa.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #77
                                    Olisiko se tuokin koiranluu? Kai kiristit sen tiukkaan ajokorkeudessa eikä auto ilmassa?

                                    Comment


                                      #78
                                      No en tietenkään ku ilmassa :) Mietin asiaa sitä kiinnilaittaessa kovastikin, mutta laskin että se kumi kyllä antaa periksi ja vääntyy kun sen kiristää ilmassakin. Koskapa pelottelit, saattaa olla että käyn iltamyöhällä auton alla :)

                                      Comment


                                        #79
                                        Kyllä se todellakin vääntyy, ja mietipäs mitä se tykkää kun se on jatkuvasti kiertyneenä. ;)

                                        Comment


                                          #80
                                          Jeps, nuo pitäisi aina kiristää kun auto on ns. Normiasennossa

                                          Comment


                                            #81
                                            Lowriding varoitus. Kyseessä ei kyllä ole edes lowrider vaan VCDS:llä feikkikaibroitu maksimit, joka on tosi vähän. Kun pussihousut kehuu kuinka hienoa se on ajella matalalla, näyttäkää niille nämä kuvat.

                                            Aivan viattoman näköinen kohouma kaukolämpötyömaalla, jonka yli ajoin kävelyvauhtia. (Osin myös käyttäjävika koska olis pitäny hoksata nostaa korkeamalle :( )

                                            1) Tuosta irtosi tunkkauspaikan kohta, muovipala
                                            2) Eli tämä mötikkä
                                            3) Ja repi tätä suojaa irti, 1.5 metrinen edestä taakse noiden bensaputkien päällä.

                                            Kävi tuuri ettei repiny linjoja irti, ei ollu monesta sentistä kiinni, olis menny kävelyksi loppumatka. Kaikki kiinnikkeet säily ehjänä joten tulee uutta vastaava kun googlailee uudet muovin palat jostain.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #82
                                              Tämä on maannut nyt tovin tallin pihalla kun puskuri töhöiltiin parkkipaikalla ja perään ilmajousitus kyykkäs. Vakuutusyhtiössä+Pörhöllä oli niin pitkä jono puskurin tutkimiselle ja korjaukselle että päätin lopulta irroittaa itse. Lähes kaikki kiinnikkeet rikki ja itse puskurikin revennyt muutamasta kohtaa mutta jos siitä saisi sen verran parsittua kasaan että saa vielä kerran liikkeeseen ajettua ja tehtyä tarkemman laskelman.

                                              Alustan vikakoodeista en tullut aiemmin viisaammaksi, mutta en myöskään tänään visuaalisella tutkinnalla joten pitää lukasta koodit uusiksi ajatuksen kanssa. SSP 292 kertoo onneksi paljon, mutta onko jollain hyviä vinkkejä tutkia kuulopohjalta vuotoja niin että ajaisi pelkkää kompuraa 12 voltilla tai syöttäisi paineilmaa linjaan muuten? Auton käydessä ei ainakaan mitään suhinoita erota.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #83
                                                Tutkinta jatkui visuaalisesti ja kaikki ilmalinjat ja liittimet näyttäs olevan suunnilleen ehjiä. Nuo xenonin korkeudensäätö liittimet on molemmat edessä vähän haljenneet ja voisi ne joutessaan vaihtaa. Ja miksi ei sensoritkin, jos niitä löytyy tarvikkeena tai ei oo kovin kalliita, se nimittäin joskus on satunnaisesti herjannut tuosta toisesta, mutta en usko että se liittyy tähän isompaan vikaan.

                                                Korkeudensäädön osat

                                                Tämmöistä vikakoodia antaa:

                                                01772 - Signal from Level control pressure sensor (G291) - 008 - Implausible signal

                                                Ja SSP:n mukaan se on tuossa jakotukissa johon linjat menee. Onko kenellekään tuttu vika?

                                                Pressure sender G291
                                                Construction:
                                                The sender is cast in the solenoid valve block and is inaccessible from the outside.

                                                PS. Nihkee tutkia vikaa kun auton ovet ei mahdu kunnolla auki pilarinostimella. Sen verran on A6 ja A8 nostopisteissä ja leveydessä eroa että A8 pitää työntää pikkumatka oikealle paikalle. Pitää siirtää sopivassa energian puuskassa toista tolppaa parikytä senttiä ulommas, mutta se on toinen juttu sitten :)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Tuosta on ulkomaan foorumeilla jonkin verran juttua, yleensä taitaa korjauksena olla kompuran vaihto ellei ulkoista vuotoa löydy.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Kiitos Jani vinkistä. Huolsin tuon kompuran pari v sitten uudella tiivistesatsilla joten en uskonut vian olevan siellä. Näppäsin sen kuitenkin irti ja pöydälle, ja yksi tiiviste oli aika rujon näköinen sekä hapettumaa ympärillä. Sen lisäksi tuo männäntiiviste on kulut pahasti, pari milliä sylinteriä pienempi eli ainakin yksi syypää ettei painetta tule tarpeeksi.

                                                    Outo juttu että parissa vuodessa kuluu noin paljon, ehkä ebayn 20e osat ei oo ihan parhaita mutta taidan kuitenkin tilata saman satsin uusiksi kun en paremmasta tiedä.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Onko tuo kampikammio noin likainen miltä kuvassa näyttää? Omassa oli ihan eri näköinen vaikka oli purettaessa 17 v. ikäinen.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Kyllä, semmosen musta pölyn peitossa. Siellä lienee jonkinmallin filtteri pyöräkotelon möykyssä mistä ilma otetaan, eli taitaa olla lähinnä tuota kulunutta tiivistettä. Joka sitte varmaan osaksi myös joutuu pusseihin asti eikä varmasti paranna toimintaa :(

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Kompuran tiivistesarjaa odotellessa päätin aloittaa vaihtamaan pitkään jo hyllyssä olleen raidetangon suojakumin toiselle puolelle. Ja kun sitten tutkailin tarkemmin niin joutaahan nuo tilaamaan uudet levyt+palatkin. Kaikki pultit ja raidetangon pää lähti niin nätisti irti etten koetellut onnea enempää vaan jätin projektin tälle iltaa.

                                                          Joulupukki toi jykevän pulttipyssyn ja tuolla on kyllä kätevä tärryytellä ruosteisia pultteja auki. Kun on voimaa niin on valitettavasti kokoakin, mutta samanlailla se paineilmaletku harmittaa.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Edelleen oottelen UK:sta tulevaa kompuran tiivistesarjaa. Tänään posti toi sen sijaan jarrylevyt ja -palat joten jatkoin remonttia.

                                                            Raidetangon pään kanssa tuli kuitenkin ongelmia. Kun tuossa kirjoitin että se lähti irti niin lähti siis irti olkatuesta mutta ei millään se ulkompi pää irti autossa paikallaan. Onneksi sisempi lähti nätisti ja ruuvipenkissä kunnon putkipihdeillä vasta irtosi. Tuo säätömutteri oli myös aivan jumissa ja vaati pitkävartista lenkkiä että sain liikkumaan. Nyt sitä pystyy halutessaan joku säätämäänkin, joskin toisella puolella tilanne lienee yhtä lohduton :( (kuva1)

                                                            Uuden suojan laitto ei sekään sujunut kivuttomasti, sisäpää ei millään suostunut menemään uriinsa. Puolen tunnin ähräämisen jälkeen tajusin antaa sille muoville vähän lämpöä ja sitten luiskahti nätisti paikalleen. Seuraava ongelma tuli tietysti sen sisäpään kiristämisessä paikallaan. Mulla ei ollut työkalua niille mukanatulleille metallisille ja normi letkunkiristintä ei mitenkään pystynyt kiristimään koska se on niin syvällä eikä mistään suunnasta mahdu... kunnes tajusin irroittaa taaemmankin sisälokarin jolloin sitä klemmaria mahtui just ja just 7mm hylsyllä pikkuräikässä vääntämään. Tuli hyvä! (kuva2)

                                                            Jos jollain on tähän ammattivinkkejä, otetaan vastaan jatkoa varten.

                                                            Jarrujen kanssa ei ollut isompaa ongelmaa, paitsi että liukutapit oli unohtunut pakkaajalla lähetyksestä. Vanhat oli onneksi aika hyvässä kunnossa ja hiekkapaperilla kiillottelin ne. Brembon levyt (360mm) ja TWR:n palat lienee asiallinen korvike törkyhintaisille OEM osille. Vähän harmitti että kiiltävien levyjen kanssa näkyy ruosteinen satula, eikä energia riitä sitä siistimään. Mutta noiden palojen taustojen päälle tulee semmonen metallilevy, jonka sitten hioin ja spreijasin mustaksi. Pikkuthyning. (kuva 3)
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Kompuran tiivisteet on nyt vaihdettu ja osat puhdistettu sisältä. Nyt antaa vikakoodia enää kalibroinnin puutteesta ja vasen etu (G78) tasoanturista. Auto kuitenkin nousee ja sillä pystyy ajamaan. Pieni työvoitto ja vielä kerran kiitoksia Janille, säästin useita vianhakutunteja! :)

                                                              Anturia se on herjannut jo pidempään, ja pitäähän se vaihtaa. En vielä irroittanut osaa, mutta osaako joku kertoa noista tarkemmin. SSP:ssä sanotaan:

                                                              The construction and circuit designation of the vehicle level senders are the same as those of the allroad quattro (Refer to SSP243). The four vehicle level senders are interchangeable, but the brackets and coupling rods must be installed on the correct side and axle.

                                                              Toisaalta ETKA antaa eri osanumeron noille: vasen etu 4E4941285, oikea etu 4E4941286

                                                              Anturi on aika suolaisen hintainen tuommoiseksi pikkuosaksi (~350e), eikä sitä tunnu löytyvän tarvikkeena. Vai löytyykö? Entä pystyykö sitä avaamaan itse (Dremel) ja fiksaamaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X