Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autotalliasentaja, A8 D3

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Autotalliasentaja, A8 D3

    Ensimmäinen ketju on autokatosasentajan S6:sta, jatkakoon tämä kasvutarinaa päivitettynä tallilla ja A8:lla. Talli valmistuu huhtikuulle ja autokin menee nyt aluksi vähäksi aikaa eri osoitteeseen, tosin samaan sukuun.

    Eli Etelä-Helsinkiin kilvitetty auto ajettiin Ouluun ja matkalla poikettiin väliltä hakemassa mukaan myös kerhoveljen ikiluotettava Corsa maustettuna muutamilla takapenkin S6 irto-osilla. Tämmöinen luotettava saksalainen pitäisi muutenkin tulla jokaisen Audin kylkiäisenä...

    Auto on mallia 10/2003, mittarissa 225tkm. Vähän törkeästi siitä on yritetty tehdä badgetuning S8. Sen sijaan päivitetty singeframe keula näyttää erittäinkin hyvältä. En ole tutustunut asiaan vielä enempää, mutta lienee vaihdettu puskin ja myös etulokarit?

    Edellinen omistaja oli itse ostanut auton trailerilta ja vaihtanut viallisen maffin, pari puolaa, kaikki tulpat ja sekä toisen takakatalysaattorin. Myös moottori- ja tippiöljyt on vasta kuulemma hänen toimestaan vaihdettu, lisäksi muutama sylinteri katsottu endoskoopilla ja todettu virheettömäksi. Uskoo ken haluaa, mutta ei ainakaan vielä ole ollut syytä epäillä :)

    Vikoja löytyi kuitenkin vielä reippaasti, mutta nämä oli jo ostaessa tiedossa. Mikään näistä ei ole vielä näkynyt päivittäisessä ajossa, mutta korjataan heti kun mahdollista:

    Toissijaiset:
    - jakopään hihnan vaihdosta ei ollut merkintää. Myyjän mukaan 2010 (166tkm) asti huollot on tehty Audin liikkeessä Ruotsissa ja sieltä ajoilta oli joku kuittikin. Onkohan huoltohistoriaa mahdollista todentaa Oulun Audicenterillä tai muuta kautta, kellään pääsyä Audin järjestelmiin?
    - pissapoika vuotaa nesteet ulos jostain
    - yksi parkkitutka mykkä
    - Vasemman puolen takavalo on vähän kirkkaampi kuin oikea, lisäksi vasemmassa pieni halkeama. Ehkä molemmat voisi hankkia uudet, olikohan näihin jotain facelift, led tmv. umpioita...
    - Jalopuulistat kuskin ja vänkärin puolelta edestä, suuttimien kohdilta vähän rispaantunut
    - S8 merkki takaa ja V10 sivusta pois, takaputket takas originaaliksi

    Ensijaiset (tarkemmat vikakoodit myöhemmin):
    - cylinder 6 injector herjaa jotain
    - toinen engine mount herjaa jotain
    - yhden ilmajousen tasoanturi(?) herjaa jotain, muutenkin auton nosto ja lasku toimii aika hitaasti (joskin toimii kyllä), pitänee tutkia kompura tarkemmin
    - ABS Brakes, 000003 - Control Module -> 014 - Defective. Jarruissa ei käytössä huomaa mitään vikaa.

    Tarina jatkuu...
    Attached Files

    #2
    Kyllä siihen saa faeclift-umpioita, mutta hinta on aika suolainen. Jos muistan lähellekään oikein, niin 700€ tienoilla. Nuo vanhat tahtoo olla sellaisia että sinne pääsee vesi sisään.

    Comment


      #3
      Tarkemmin tutkittuja vikakoodeja:
      - ABS Brakes - 000003 - Control Module -> 014 - Defective
      (pitänee tutkailla johdotusta, uutena osana kokeilla hankkia jostain koko 4E0 614 517 BC, vai korjaakohan joku näitä Suomessa?)
      - Alusta - 01772 - Signal from Level control pressure sensor (G291) - 008 - Implausible signal
      (johdotus tai ilmavuoto jossain?)
      - Engine - 17981 - Left engine mount solenoid valve (N144) - P1573 - 004 - Open circuit
      (sähköliitin tutkia tai koko osa vaihtoon)
      - Engine - 16590 - Injector Cylinder 6 (N84) - P0206 - 004 - Circuit malfuntion - intermittent
      (kontakti huono tai uusi suutin?)

      Eiköhän näistä 500e:lla ja touhulla auton alla ja päällä selviä. Vinkit kaikkeen tervetulleita.

      Comment


        #4
        Noita moottorin/vaihteiston tukikumia on ainakin sillointällöin näkynyt eebayssä. Hinta jossain satasen kieppeillä. Kerro jos löydät jonkun kikka kakkosen tohon ABS-herjaan. Tuohan ei anna mittaristoon mitään herjavaloa ja ABS toimii, mutta vika, mikä vika...

        Comment


          #5
          Mitäs luulette näkeekö katsastussetä mitään noista vioista, ja onko tuo maahantuontikatsastus kuinka paljon tarkempi kuin normaali?

          Comment


            #6
            Kokeile VCDS:n OBD puolella, samat tiedot katsuri näkee. Ainoa noista voisi olla suuttimen koodi.

            Comment


            • #7
              Ei maahantuontikatsastus puutu auton tekniseen kuntoon juuri ollenkaan. Toki se vuosikatsastus kannattaa samalla tehdä jos on aika, mutta voimassa oleva leima eta-alueelta kelpaa suomessakin. Poislukien esim saksasta yli vuoden vanha leima, siellähän on 2v katsatusväli.

              Comment


                #8
                Kiitoksia näistä vinkeistä, yhtä viisaampana taas eteenpäin :)

                Comment


                • #9
                  Ja tais olla vielä niin että autoa ei voi vuosi katsastaa suomessa ellei ole aika päällä. Eli periaatteessa 2 vuotta vanhalla saksalaisella leimalla saa ajaa seuraavaan leimausaikaan asti, kunhan huolehtii että auto on tieliikennekelpoinen. näin tais olla sanamuoto. Kannattaa varmistaa mutta olen suht saletti, koska sitä autoa nyt vaan ei saa katsastettua ennen leima-aikaa.

                  Comment


                    #10
                    Tunteja on nettiä surffattu ja "virtuaalidiagnooseja" tehty. Tilaillut lähinnä ebaystä pikkuosaa myöhemmin paikalleen laitettavaksi. Auto on päivittäisessä ajossa ja vioista eniten ehkä häiritsee pissapojan vuotaminen ja siitä johtuva varoitus näytöllä. Uskon että vika on sama kuin ässässä, eli pumppu on vain huonosti paikallaan ja/tai vuotaa jostain liitoksesta, ehkä valopesureilta puskurista. Sitä ajattelin vkl aikana tarkentaa jossain lämpimässä parkkihallissa.

                    Joku olikin aiemmin linkittänyt tämän muistiksi toiseen threadiin, mutta laitetaan vielä tähänkin, on sen verran pätevää materiaalia:

                    http://forum.a8parts.co.uk/showthread.php?p=86888

                    Comment


                      #11
                      Vuodon paikallistamisen pitäisi olla suhteellisen helppoa jos saa kuivalle alustalle. Säiliö on oikean etupyörän takana, sieltä on kuitenkin aika pitkä matka puskurille.

                      Kaikki letkutus on toteutettu melko jäykällä muoviputkella joka vanhemmiten katkeaa herkästi. Puskurin alaosassa oikealla on y-haara joka jakaa ajovalonpesimille vasen/oikea.

                      Comment


                        #12
                        Eikä olis ihan eka Audin pesunestesäiliö, joka vuotaa jostain säiliön saumasta (ei vastaavia kokemuksia tosin D3 kasista).

                        Comment


                        • #13
                          4f säiliö ainakin kusi alleen...
                          Veikkaus siis säiliölle.

                          Comment


                            #14
                            Sain vähän aikaa ja mahdollisuuksia tunata eteenpäin, eli päivitettyä MMI:n tuntien työn jälkeen... En kyllä toistaiseksi huomannut mitään eroa vanhaan, kuin sen että aiemmin MMI vaihtoi kieleksi saksan kun auto seisoi vähän aikaa :) Ilmeinen softabugi siis.

                            Mutta päivitykseen siis netistä löytyy kolmen cd:n paketti: MMI 2G firmware: http://a6retrofit.com/mmi-software-u...1-5570-5-5-70/

                            Autossa softa oli vaan ilmeisesti ihan alkuperäinen, joten se ei suostunut asentamaan tuosta mitään. Piti ensin päivittää CD:llä 4E0906961H jota puolestaan en löytänyt netistä, enkä olisi viitsinyt kauempaa hakeakkaan kun marmorilta sen sai hintaan 4.50e.

                            Tuo siis ensin ajettiin pariin kertaan ja sitten kolmella itse poltetuilla levyillä muutamaan kertaan ja nyt pitäisi olla tuoreimmat softat sisässä.

                            Takakonttiin tuorein 2015 kartta: http://a6retrofit.com/mmi-2g-navigat...d-europa-2015/ ja on suunnilleen nykyaikainen 3d kartasto käytössä. Eihän sillä mitään käyttöä oo mutta on hyvän näkönen :)
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut aakman; 8.3.2015, 12:04. Perustelu: pari kuvaa lisätty

                            Comment


                              #15
                              Seuraavana projektina voisit sitten päivittää profiilin tiedot autojen osalta ;)

                              Comment


                                #16
                                Mikko, kun sulla siellä näyttää olevan aikaa pikkujuttuihin puuttua :) niin kerroppa samalla vaatiiko tämä component protection oikeasti marmorilla käynnin niinkuin google kertoo. Ollu alusta asti tuossa control headissa, nyt päivitysten jälkeen tuli uutena sound systemiin:

                                07: Control Head
                                02084 - Component protection
                                005 - No or Incorrect Basic Settings / Adaptation

                                47: Sound system
                                02084 - Component protection
                                005 - No or Incorrect Basic Settings / Adaptation

                                PS. En aio siltikään lisätä Opelia profiiliin.

                                Comment


                                  #17
                                  Jaa-a, empä osaa sanoa. Ei näissä minun liitukauden vehkeissä ole sellaisia enkä sitä myöten ole koskaan perehtynyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei saa komponenttisuojausta pois kotikonstein.

                                    Comment


                                    • #19
                                      A6 4f meni pari kertaa tuo komponenttisuojaus päälle, niin sen sai ihan sillain pois että otti hetkeksi akunkengän irti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onpa hölmö juttu tuo komponenttisuojaus. No ei auta, ei se mihinkään toimintaan vaikuta joten saa nyt olla, ehkä aika (lue: joku kiinalainen piraatti) tuonkin korjaa joskus.

                                        Tänään pääsin tutustumaan oem hinnoitteluun kun tutkittuani löysin mistä se tiputtaa vähän jäähdytysnestettä. Syypää oli tällä kertaa hyvinkin näkyvillä, suunnilleen syylärin yläpuolella kulkeva "putki" paineessa tihkutti läpi parista kohtaa. Kuvan mukainen ja taivuteltu, sisältä metallivahvisteinen. Viralliselta nimeltään kai huohotinputki, 4E0121164D, yhdistyy siis paisuntasäiliöltä konehuoneen toiselle puolelle johonkin isompaan jäähdytinnesteletkuun.

                                        Olisin vaihtanut suoraan kyseisen osan, mutta Oulun Audicenterillä sitä ei ollut hyllyssä, tilausaika viikon ja hinta 62e. Putken molemmissa päissä on 10cm pätkät ihan tavallista kumiletkua klemmareilla kiinni, joten en pysty näkemään mitään erityistä hyötyä tästä erikoishärpäkkeestä kuin että se menee siististi piiloon paikalle.

                                        Hain Puuilosta 1,5m (6,90e/m) samaa jäähdytinnesteletkua mitä siinä päissä oli ja pistin nippusiteillä vähintäänkin yhtä hyvin kiinni kuin alkuperäinen on. Kipasin lähikaupasta kuivaa omenasiideriä ja mietin että mitä tekisin lopuilla säästyneillä rahoilla.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Pistä säästöön, auto huomasi, että nyt ei tullut orginaaliosaa...

                                          Comment


                                            #22
                                            ja lisäksi näki, että tilille jäi vielä rahaakin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Osa byrokratian tukeminen:

                                              On nämä varmasti EU:n myötä helpottunut, mutta siltikin tuntuu typerältä että rekisteröintikatsastus vaatii CoC todistuksen autosta, joka on täydessä käytössä ja ollut rekisterissä Ruotsissa sekä Virossa. Sinne siis 100e. Ja siinä että katsuri kirjoittaa suomalaisen rekisteriotteen puolessa tunnissa maksaa 230e, on pikkuisen rahastuksen makua. Ja vaikka autosta löytyy EU tyyppihyväksyntänumero (e1*01/116*0198) siitä muka puuttuu kolme viimeistä jotka kertoo jonkun varianttitiedon. Kumma että se kuitenkin kelpaa naapurissa...

                                              Jotain positiivista, katsuri oli kyllä mukava ja auttoi asioissa parhaansa mukaan, palvelusta siis jäi Ruskon A-Katsastuksessa hyvä fiilis. Viron katsastus 10/2014 sentään kelpaa vuodeksi asti eikä teknistä katsastusta tarvi tehdä ja maksaa nyt uusiksi.

                                              Kesäpyöriä (19-20") vanteineen ostoketjussa kyselinkin, ja lisää tarjouksia kuunnellaan. Ja ensitöikseen tämä pitää tietysti modata matalaksi :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Täällä etelässä hinnat onneksi vähän kohtuullisemmat kilpailun vuoksi:
                                                Koodi:
                                                Rekisteröintikatsastukset
                                                Henkilö- ja pakettiautot
                                                EU alueelta tuotu, ilman kunnontarkastusta                120€
                                                EU alueelta tuotu, sis. kunnontarkastuksen                150€
                                                Tuon ikäisiessä versio- ja varianttitieto pitää saada otteelle, ellei alkuperäisestä otteesta sitä löydy niin tarvitaan CoC.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja volkswagen-logistics.de toimittaa CoC:n ilmaiseksi sellaisiin autoihin, missä se ei ole tullut hanskalokerossa tehtaan peruja.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mikolta hyvä vinkki tulevaisuudelle ja muille kokeilla! Eikä rekisteröintikatsastuksesta käynyt mielessäkään että siinä voisi olla eroja hinnassa kuten tavallisessa vuosikatsastuksessa... no, aina oppii. Hyvä ettei käyny köyhemmälle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      3 päivää ja iltaayötä tuherrettu ja vikoja on saman verran ku aloittaessa. Yhen kun korjaa niin toinen aloittaa. Esim. VCDS:n kertoma viallinen parkkitutkan anturi edessä. Laitoin uuden niin nyt huutaa satunnaisesti takaa joku, vaikka tilaa tyhjä parkkipaikallinen, mutta ei anna vikakoodia. Voikohan niitä antureita jotenkin kalibroida tai nähdä minkälaista arvoa niistä tulee että tietää mikä hätä... google auttanee.

                                                      Sain myös korjattua vuotavan pissapojan ja se oli helppoa, letku vaan irronnut lasinpesurilta. Mutta vaihtokauppana nyt kun rappailin ABS modulia se heräsi jotenkin eloon ja piipittää mittaristossa kokoajan. Ennen se oli vaan reilusti VCDS:llä Defective, nyt herjailee jotain alhaisia jännitetasoja.

                                                      Mutta kun tilat on nyt olemassa niin eiköhän tämä projektikin etene kohti vikakoodivapaata autoa. Työkaluja ostoslistalla kovasti, suurimpana kompura, jota olis tänään jo tarvinnu ihan ilman laittamiseksi täysin tyhjään renkaaseen, ei ollut edes jalkapumppua. Painepesuri ja foam lance + litkut on sen sijaan pesukinnas.comin hyväksymiä joten pistetään niistä pakollista pesukuvaa jossain välissä :)
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Auttakaa miestä mäessä. Tuo ABS modulin sähköliitin, kuvassa erittäin selkeästi väännä vipua. Mutta toista tuntia taistelin eikä se liiku mihinkään. Kohta menee hermo ja silloin on vaara että muovinipsut lentää :)

                                                        Joku on joskus sitä jo kaltoin kohdellut ja tuo vipu sekä sen hampaat alhaalla ei ota mihinkään kiinni. Mihin suuntaan tuon pitäisi irrota, suoraan ylös? Mikä tekniikka siinä on silloin kun se vipu toimii oikein? En googlailullakaan mistään löydä sen liittimen rakennetta. Olut vinkistä!
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hampaat siellä pohjalla liikuttavat lukitusmekanismia, tai siis sinun tapauksessasi eivät liikuta. Pura koko kahva pois jos lähtee ja siirrä lukkoa ruuvimeisselillä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä mä oon Jani sulle palkinnon pystyssä, ehkä jossain tavataan, en unohda :) Kun luottavasti ruuvarilla kampesin niin tuo päätypala (punaisella kuvassa) tuli sen verran esille että sai siitä otteen vetää kokonaan ulos.

                                                            Nyt sitten seuraava projekti onkin että yritän irroittaa tuon ohjausboksin ilman että käytän hydrauliikkaa irti, takana alhaalla on yksi torxi jota ei mahdu aukaisemaan, mutta ehkä sitä kokonaisuuttaa pystyy sen verran jarruletkujen kiinni ollessa liikuttamaan. Näin arvelen säästyväni jarrujen ilmailulta ja muulta ylimääräiseltä työltä.

                                                            Tiivistesarja 1H0698311A (17e), tuon raaskin ostaa, mutta käytetytkin kokonaiset modulit on typerän hintaisia, uusista puhumattakaan (>2000e), joten toivottavasti tuon ohjainelektroniikan osaa joku korjata. Tai sitten se pitää metsästää irrallisena.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X