Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3BG Passatin elvytystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3BG Passatin elvytystä

    Terve, tuli hommattua tuommoinen 4-motion 3BG passat vajaa vuosi sitten.

    Autoon oli hiljattain tehty kansiremontti, syynä paineen kertyminen vesilinjaan.
    Mitä netistä lueskellut niin tuo tuntuu olevan varsin tyypillinen ongelma näissä 1.9tdi pumppusuutin koneissa.


    Toinen ongelma on nuo pumppusuuttimet. Heti remontin jälkeen autossa ilmeni puutuneisuus ja kuormalla pompottaminen (jossa kunnossa auto siis minulle tuli).

    Tuo vika korjaantui yhden suuttimen vaihdolla, auton käynti parani selvästi.


    Noh autolla ajeltiin sitten huolettomasti jokunen tuhat kilsaa, kunnes pahaa aavistamassa auto jätti tien varteen. Pikainen diagnoosi paljasti aika karun faktan.

    https://lh6.googleusercontent.com/-4...217_210437.jpg

    https://lh3.googleusercontent.com/-G...217_210427.jpg

    Jakohihnan kiristimen pultti poikki, sekä kiristimen hydraulisylinterin varsi poikki. Siitä, kumpi tuli ensin ja kumpi toisen seurauksena ei ole tietoa.
    Kiristimessäkin oli vielä varsin tuore leima, eli se oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta kansihuollon yhteydessä.

    Noh tässä oli siis remonttia edessä. Odotin sopivaa hetkeä ja vein kannen koneistamolle, jossa se kunnostettiin ja pinnasta höylättiin noin 5 satkua (tämä siis toinen höyläys kyseiselle kannelle). Kansi paikalleen uusilla pulteilla ja tiivisteellä.





    Palatakseni noihin suuttimiin, elikkä kannen suutinpesä oli melkolailla samannäköinen kuin tässä kuvassa:
    http://i222.photobucket.com/albums/d...redamage-2.jpg

    Ongelma on se, että teräsrunkoinen suutin ei tahdo pysyä alumiinisessä suutinpesässään. Joka on kaikenlisäksi haluttu kiinnittää sinne vain yhdellä pultilla(!?) toispuoleisesti.

    Minun tapauksessani suuttimien kalkatus pesässä häiritsi siinä määrin, että vaihdoin suuttimien venyvien pulttien tilalle kovat pultit. Noh näillä kone hiljeni merkittävästi.


    Hyvin mahdollista on se, että sivuttain liikkuvat suuttimet aiheuttavat värähtelyä nokka-akslilla joka rasittaa jakohihnaa. Aiheuttaen tässä tapauksessa tuon jakohihnavaurionkin? (mutu).


    Noh noiden pulttien vaihdon jälkeen koneesta tuli,kas kummaa, tehokkaamman oloinen. Tähän voi todeta vain sen, että pultit ovat venyneet nostaen suutinta palotilasta ja näinollen alentaen sylinteripainetta työtahdissa.



    Ilo ei kestänyt kauaakaan, täyskuormalla ajaessani selvisi karu totuus. suuttimien pulttien vaihdon jälkeen painetta kertyi jälleen vesilinjaan.
    https://lh4.googleusercontent.com/-p...103_222957.jpg

    https://lh5.googleusercontent.com/-E...103_221147.jpg

    Mahdollisia syitä uuteen ongelmaan olisi parikin:

    -Lohkon tasopinta ei ollut riittävän puhdas, peltitiiviste ei kestänyt noussutta sylinteripainetta

    -Höyläyksen jälkeen suuttimen tullessa alemmaksi sylinterissä, ei palotapahtuma enää ole oikeanlainen (kun lisätään tähän vielä tuo noussut sylinteripaine).


    Näistä pd moottorin ongelmista löytyy ulkomaisilta foorumeilta jos jonkinlaista tarinointia. Olisi mielenkiitoista kuulla kotimaisiakin tapauksia, tässä nyt kokemuksia yhdestä moottorista.

    Huomio vielä kanssaharrastajile, suuttimien pulttien vaihdosta ennen jakohihnavauriota ei ole tietoa, ohjehan on, että pultit tulee aina uusia.




    Lisätään vielä tulevaisuuden suunnitelmat, nyt kun auto selvästi haluaa enemmänkin huomiota.

    - ARL pd150 12.9 kannenpultit (vakiot 10.9)
    - Finturbo hybridi, rakennettu AVF vakio turbon kuoriin

    Tehotavoite semmoinen 200hp/450nm

    #2
    Mulla samanmoinen käyttiksenä. Mites toi paine vesilinjassa oireili? Mulla lorisee lämppärin kennossa vähän väliä, liekö sama ongelma?

    Comment


    • #3
      Samanlainen raato tuli hommattua itekkin. Lorina lämppärinkennolla alko itellä jakorempan jälkeen,eli liekkö ilmaa jääny? Kyllä nuista pumppareista saa lukia jos jonkilaista tarinaa,jotku kestää +500tkm ilman isompaa murhetta, toisista paukkuu suuttimet,niiden johtosarja ,kannet yms. Taitaa olla vähän tuurissaan minkälaisen yksilön löytää :)

      Comment


      • #4
        Joo. Itsellä alkoi kuulumaan kovassa kiihdytyksessä tuota lorinaa lämppärin kennosta. Jälkeenpäin sitä kuului hitaammassakin ajossa, lopullinen vahinko tapahtuu silloin kun vesi ei kierrä enään ollenkaan (tulee pelkkää kylmää kabiiniin).

        Comment


          #5
          Saattaa olla ilmaakin(toivottavasti) vaan. Jakopää rempattu n.30tkm sitten ja lämmintä tulee ainakin toistaiseksi paremmin kuin bensagolffissa. Muuten pelannu hyvin, mitä nyt hieman vapisee, kuuluu kai vuosimalliin:)

          Comment


          • #6
            3,5-vuotta olen samanlaisella ajanut. Tutinat ja tyhjäkynnin epämääräisyys poistuivat, kun vaihtoi vihreän lämpöanturin sekä suuttimien johotosarjan. En tosin johtosarjaa vaihtanut ennen kuin rupesi käymään 3 sylinterillä. Mulla meni kyllä aikanaan ihan jakajapumppu tdi:istä kannentiiviste melko pienillä metreillä. Kallein remontti minkä olen joutunut tekemään on hammastangon vaihto noin 450 € maksoi uusi kunnostettu. Jakopää rempan jälkeen sai tosiaan melko huolella ilmata, että sais ilmat pois ja tämähän tapahtuu juuri kennolle menevää letkua löysäämällä jolloin paljastuu ilmausreikä.

            Comment


            • #7
              Todellakin tuo ilmaus tuntuu olevan näissä aikamoinen prosessi. ainakin sen 5 kertaa joutui ajon jälkeen päästämään ilmat lämppärin kennon ilmareiästä ennenkuin rupesi olemaan ilmattu. Poreilu sinänsä ei varmaan paljoa ilmaa tarvitse ja näissä vehkeissä pieni lorina saattaa kuuluakin ilman mitään sen vakavampaa ongelmaa. Juurikin siis tuon ilmauksen takia.



              Kerkesihän tuota tänään vähän autoa purkaakin. Oikeastaan sille mallille että seuraavaksi vuorossa olis kannen nosto pois.




              Olisiko muuten tuohon lohkopinnan tasoitukseen hyviä vinkkejä autossa paikallaan?

              Comment


                #8
                Suuttimien pesien urat saattavat aiheuttaa myös epämääräisiä käyntihäiriöitä. Itse laitoin kokonaa uuden kannen kun niitä saa myös tarvikeosana. Olis joutunut kuitenkin ohjureita vaihtamaan jne.

                Comment


                • #9
                  Koeajolenkki suoritettu. Ilmasin jäähdytysjärjestelmän ja ajoin pari pitkää vetoa 6-vaihteella täyskuormalla. Ei ole kertynyt vesilinjaan painetta ainakaan vielä, so far so good. Pieni harmi tosin, nokka-akselin stefa päätti antautua samalla kertaa ja auto jäi vielä tallille odottelemaan.


                  Lohkopinnasta puhdistin terällä ensin kaikki mitä lähti ja sen jälkeen 600 hiomapaperilla koko alueelta kiiltäväksi. Täyyy nyt myöntää ettei se aikaisemmin ihan yhtä puhtaaksi tullut.. Ilmeisesti aika ranttu tuo peltitiiviste pintojen suhteen.

                  Suuttimet menivät uusine tiivisteineen paikoilleen. Hioin kannen pesistä terävät pois ja samaten suuttimien vastinpinnasta. Ainakaan testilenkillä ei esiintynyt sen pahemmin täristämistä (kop kop).


                  Nuo suuttimien tiivisteet löytyy

                  boschin osanumerolla 1417010997 ~10€ /suutin

                  fixukselta löytyi stardieselin setti 5 suuttimelle vaivaiset 20€. Ei todellakaan pahan hintainen, tuosta setistä tosin puuttui se metallikuppi suuttimen päältä.



                  Autoon meni vielä vakioturbo paikoilleen. Hybridi vaatis modattavaa kompuralle tulo ja lähtöpuolelle.



                  Tulipahan sitten tilailtua läjä ahtoputkia modausta varten. Venttiilikopan huohotus tulee luultavasti muualle kuin imuputkeen. Mitenhän paljon tuolta tulee öljyä, jos laittais suoraan ulkoilmaan?


                  Samaan vaivaan kun turbo vaihtuu niin tämmöinen varmaan tulis keulalle..

                  Viimeksi muokannut Heromanni; 23.2.2015, 20:56.

                  Comment


                  • #10
                    Täällä olisi jotain tapahtunutkin, tosin hieman vaiheessa ollaan vieläkin.

                    Autoon tulee nyt sitten uusi moottori, moottorissa höyläämätön kansi joka oikaistiin (n. 6 satkua pois). Lohkopinnasta lähti suunnilleen samanverran. Elikkä sekin olisi nyt varmuudella suora.


                    Vanhaa kantta kun katsoimme koneistajan kanssa ennen paikalleen laittoa niin kannesta oli höylätty yhteensä 30 satkua mikä on aika paljon. Ajatus oli kuitenkin vielä kokeilla samaa kantta paikallaan, hinnaksi tuli uudet pultit + pahvi (50€).

                    Riemua kesti sen koeajolenkin verran, motariptkällä (6. vaihde täyskuorma) autossa esiintyi terävää nykytystä. Tämä tapahtui muutaman kerran jonka jälkeen lakkasi. Seurauksena vanha tuttu paine vesilinjassa.


                    Uusi moottori tuli sitten koneistamon kautta kotiini, samalla tuli uudet laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, stefat.
                    Alakertaan tuli hiukan vahvemmat 12.9 pd150 koneisen runkopultit sekä suuttimet vaihtuu myös pd150 mallisiin.


                    Moottori rupeaa pikkuhiljaa istumaan auton keulalle, ahtolinjatkin ovat jo pikkuhiljaa suunniteltu. Egr putki on tarkoitus tulpata ja laipasta ottaa pakopainetieto ohjelman tekoa varten.


                    Minkälainen homma on noiden männänrenkaiden sisäänajo dieselkoneessa? Niihin on varmaan syytä kiinnittää huomiota.

                    Viimeksi muokannut Heromanni; 9.5.2015, 13:25.

                    Comment

                    Working...
                    X