Terve, tuli hommattua tuommoinen 4-motion 3BG passat vajaa vuosi sitten.
Autoon oli hiljattain tehty kansiremontti, syynä paineen kertyminen vesilinjaan.
Mitä netistä lueskellut niin tuo tuntuu olevan varsin tyypillinen ongelma näissä 1.9tdi pumppusuutin koneissa.
Toinen ongelma on nuo pumppusuuttimet. Heti remontin jälkeen autossa ilmeni puutuneisuus ja kuormalla pompottaminen (jossa kunnossa auto siis minulle tuli).
Tuo vika korjaantui yhden suuttimen vaihdolla, auton käynti parani selvästi.
Noh autolla ajeltiin sitten huolettomasti jokunen tuhat kilsaa, kunnes pahaa aavistamassa auto jätti tien varteen. Pikainen diagnoosi paljasti aika karun faktan.
https://lh6.googleusercontent.com/-4...217_210437.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-G...217_210427.jpg
Jakohihnan kiristimen pultti poikki, sekä kiristimen hydraulisylinterin varsi poikki. Siitä, kumpi tuli ensin ja kumpi toisen seurauksena ei ole tietoa.
Kiristimessäkin oli vielä varsin tuore leima, eli se oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta kansihuollon yhteydessä.
Noh tässä oli siis remonttia edessä. Odotin sopivaa hetkeä ja vein kannen koneistamolle, jossa se kunnostettiin ja pinnasta höylättiin noin 5 satkua (tämä siis toinen höyläys kyseiselle kannelle). Kansi paikalleen uusilla pulteilla ja tiivisteellä.
Palatakseni noihin suuttimiin, elikkä kannen suutinpesä oli melkolailla samannäköinen kuin tässä kuvassa:
http://i222.photobucket.com/albums/d...redamage-2.jpg
Ongelma on se, että teräsrunkoinen suutin ei tahdo pysyä alumiinisessä suutinpesässään. Joka on kaikenlisäksi haluttu kiinnittää sinne vain yhdellä pultilla(!?) toispuoleisesti.
Minun tapauksessani suuttimien kalkatus pesässä häiritsi siinä määrin, että vaihdoin suuttimien venyvien pulttien tilalle kovat pultit. Noh näillä kone hiljeni merkittävästi.
Hyvin mahdollista on se, että sivuttain liikkuvat suuttimet aiheuttavat värähtelyä nokka-akslilla joka rasittaa jakohihnaa. Aiheuttaen tässä tapauksessa tuon jakohihnavaurionkin? (mutu).
Noh noiden pulttien vaihdon jälkeen koneesta tuli,kas kummaa, tehokkaamman oloinen. Tähän voi todeta vain sen, että pultit ovat venyneet nostaen suutinta palotilasta ja näinollen alentaen sylinteripainetta työtahdissa.
Ilo ei kestänyt kauaakaan, täyskuormalla ajaessani selvisi karu totuus. suuttimien pulttien vaihdon jälkeen painetta kertyi jälleen vesilinjaan.
https://lh4.googleusercontent.com/-p...103_222957.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-E...103_221147.jpg
Mahdollisia syitä uuteen ongelmaan olisi parikin:
-Lohkon tasopinta ei ollut riittävän puhdas, peltitiiviste ei kestänyt noussutta sylinteripainetta
-Höyläyksen jälkeen suuttimen tullessa alemmaksi sylinterissä, ei palotapahtuma enää ole oikeanlainen (kun lisätään tähän vielä tuo noussut sylinteripaine).
Näistä pd moottorin ongelmista löytyy ulkomaisilta foorumeilta jos jonkinlaista tarinointia. Olisi mielenkiitoista kuulla kotimaisiakin tapauksia, tässä nyt kokemuksia yhdestä moottorista.
Huomio vielä kanssaharrastajile, suuttimien pulttien vaihdosta ennen jakohihnavauriota ei ole tietoa, ohjehan on, että pultit tulee aina uusia.
Lisätään vielä tulevaisuuden suunnitelmat, nyt kun auto selvästi haluaa enemmänkin huomiota.
- ARL pd150 12.9 kannenpultit (vakiot 10.9)
- Finturbo hybridi, rakennettu AVF vakio turbon kuoriin
Tehotavoite semmoinen 200hp/450nm
Autoon oli hiljattain tehty kansiremontti, syynä paineen kertyminen vesilinjaan.
Mitä netistä lueskellut niin tuo tuntuu olevan varsin tyypillinen ongelma näissä 1.9tdi pumppusuutin koneissa.
Toinen ongelma on nuo pumppusuuttimet. Heti remontin jälkeen autossa ilmeni puutuneisuus ja kuormalla pompottaminen (jossa kunnossa auto siis minulle tuli).
Tuo vika korjaantui yhden suuttimen vaihdolla, auton käynti parani selvästi.
Noh autolla ajeltiin sitten huolettomasti jokunen tuhat kilsaa, kunnes pahaa aavistamassa auto jätti tien varteen. Pikainen diagnoosi paljasti aika karun faktan.
https://lh6.googleusercontent.com/-4...217_210437.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-G...217_210427.jpg
Jakohihnan kiristimen pultti poikki, sekä kiristimen hydraulisylinterin varsi poikki. Siitä, kumpi tuli ensin ja kumpi toisen seurauksena ei ole tietoa.
Kiristimessäkin oli vielä varsin tuore leima, eli se oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta kansihuollon yhteydessä.
Noh tässä oli siis remonttia edessä. Odotin sopivaa hetkeä ja vein kannen koneistamolle, jossa se kunnostettiin ja pinnasta höylättiin noin 5 satkua (tämä siis toinen höyläys kyseiselle kannelle). Kansi paikalleen uusilla pulteilla ja tiivisteellä.
Palatakseni noihin suuttimiin, elikkä kannen suutinpesä oli melkolailla samannäköinen kuin tässä kuvassa:
http://i222.photobucket.com/albums/d...redamage-2.jpg
Ongelma on se, että teräsrunkoinen suutin ei tahdo pysyä alumiinisessä suutinpesässään. Joka on kaikenlisäksi haluttu kiinnittää sinne vain yhdellä pultilla(!?) toispuoleisesti.
Minun tapauksessani suuttimien kalkatus pesässä häiritsi siinä määrin, että vaihdoin suuttimien venyvien pulttien tilalle kovat pultit. Noh näillä kone hiljeni merkittävästi.
Hyvin mahdollista on se, että sivuttain liikkuvat suuttimet aiheuttavat värähtelyä nokka-akslilla joka rasittaa jakohihnaa. Aiheuttaen tässä tapauksessa tuon jakohihnavaurionkin? (mutu).
Noh noiden pulttien vaihdon jälkeen koneesta tuli,kas kummaa, tehokkaamman oloinen. Tähän voi todeta vain sen, että pultit ovat venyneet nostaen suutinta palotilasta ja näinollen alentaen sylinteripainetta työtahdissa.
Ilo ei kestänyt kauaakaan, täyskuormalla ajaessani selvisi karu totuus. suuttimien pulttien vaihdon jälkeen painetta kertyi jälleen vesilinjaan.
https://lh4.googleusercontent.com/-p...103_222957.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-E...103_221147.jpg
Mahdollisia syitä uuteen ongelmaan olisi parikin:
-Lohkon tasopinta ei ollut riittävän puhdas, peltitiiviste ei kestänyt noussutta sylinteripainetta
-Höyläyksen jälkeen suuttimen tullessa alemmaksi sylinterissä, ei palotapahtuma enää ole oikeanlainen (kun lisätään tähän vielä tuo noussut sylinteripaine).
Näistä pd moottorin ongelmista löytyy ulkomaisilta foorumeilta jos jonkinlaista tarinointia. Olisi mielenkiitoista kuulla kotimaisiakin tapauksia, tässä nyt kokemuksia yhdestä moottorista.
Huomio vielä kanssaharrastajile, suuttimien pulttien vaihdosta ennen jakohihnavauriota ei ole tietoa, ohjehan on, että pultit tulee aina uusia.
Lisätään vielä tulevaisuuden suunnitelmat, nyt kun auto selvästi haluaa enemmänkin huomiota.
- ARL pd150 12.9 kannenpultit (vakiot 10.9)
- Finturbo hybridi, rakennettu AVF vakio turbon kuoriin
Tehotavoite semmoinen 200hp/450nm
Comment