Niimpä Heksi onkin. Pääsi unohtumaan moiset luksusvarusteet ;D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100 sport quattro avant 2,3
Collapse
X
-
Hmmm, palaako se punainen huutomerkki jatkuvasti vai vilkkuuko se? Sillehän on kolme eri asiaa, mitkä voivat sen huutomerkin aiheuttaa tauluun. Jarrutehostimessa kiinni oleva paineanturi, tehostinöljysäiliössä oleva tasoanturi ja jarrupaloissa oleva kulumisenvaroitustunnistin. Niiden piuhoja irrottelemalla löydät sen, mistä valon palaminen johtuu.
Maadoitin palarajoittimen johdon suoraan mittariston takaa johtonipusta samalla kun vaihtelin vielä viimeiset mittariston hehkut. Ruskea/musta oli toisesta isosta liittimestä oikea johto.
Palojen kulumisanturit on lenkki ja valo syttyy, kun lenkki katkeaa. Paine anturi ainakin toimii päinvastoin. Paloille taitaa olla kuskin jalkatilan hyllyn takana punainen rele, minkä poistamisella palojen kulumistunnistinta ei enää ole. Aloittaisin kuitenkin paineanturin johtojen irroittamisesta.
Nythän se alkoi huutomerkkivalokin asettumaan, ainut vaan että yksi kunnon polkaisu auto käynnissä niin valo vilahtaa. No pommi on jo tilattu ebayn ihmeellisestä maailmasta.
Tyhjäkäynti on meinannut välillä valahtaa turhan alas ja moottorijarrutuksella välillä on tuntunut ihme "nykimistä". Tiedä sitten mikä vaikutus oli tuolla kaasuläpän nolla asennon anturilla, se kun ei naksahtanut ollenkaan kun vipu ei yltänyt kytkimeen. Liekkö tuosta mikrokytkimestä jotain tippunut kun kytkimen säätövarakaan ei riittänyt, piti vääntää rautaliparetta vähän että sai yltämään.
Tuon säädön jälkeen meinas tyhjäkäynti vähän seilata reilu 1000 kierroksen kieppeillä, mutta kerran starttasin uudestaan niin tuntui sitten käyvän ihan hyvin.
Sumuvalotkin tuli tänään, Kohtuu nopeasti Latvian pojat toimitti.
Comment
-
Ok, joka päivä oppii uutta. Näiden typ44:sten moottorivalikoima on kyllä aika outo. Perusero A100/A200 välillä on ollut kone. Siis 200:nen turbolla ja 100:nen vaparilla niinkuin yleisestiottaen. Kuitenkin molempia malleja löytyy molemmilla konevaihtoehdoilla eli satasta turbolla ja kakssatkua vaparilla. Muutenkin tuo A100/A200 jaottelu on ollut, kuin veteen piirretty viiva, todella häilyväinen. Hämmentävää.
Pitääkö sekään paikkaansa, että pyöreät takaloksunkaaret olisi vain A100 Sportin ominaispiirre?
Typ44 Audi 100
- Vaparina ja ahdettuna. Nelivetona ja etuvetona. Automaattina ja manuaalina
- Nelivedot aina manuaaleja
- Turboja nelikkona manuaaleina, etuvetoina turbolla automaatteja ja manuaaleja
- Pulttijakona 4x108 ja 5x112
Typ44 Audi 200
- Aina turbolla
- Etuvetoja manuaali- ja automaattivaihteistolla
- Nelivedot aina manuaaliaskilla
- Pulttijako aina 5x112Viimeksi muokannut Härski; 12.2.2015, 22:44.
Comment
-
Laittelimpa nuo sumarit paikolleen, vähän mukavamman näköinen kuin tyhjät reiät. Laatuvaikutelma ei noissa valoissa kovin häävi ole, toisessa on lasikin jotenkin kirkkaampi, no enpä tuolla hinnalla aivan priimaa odottanutkaan, kunhan katsastuksesta menee läpi.
Tuolta korkeudelta kuvatessa takapään notkaus ei näy niin selvästi, myyntikuvat sitten tältä korkeudelta :) Ei vaiskaan kyllä tästä olisi tarkoitus tulla pitempiaikanen käyttöpeli.
Konehuoneen puolelta tämä on kyllä ihmeen siisti ja tekniikaltaan muutenkin aikalailla "räpeltämätön" kuten edellinen omistaja mainosti. Toki moni asia ei toiminutkaan ostettaessa, mutta mukavampi korjailla ilman ihme virityksiä.
Tarkistin sytkän ajoituksen oston jälkeen aikalailla ensimmäisenä, joka oli melkolailla kohdillaan ennen tuota kaasuläpän tyhjäkäyntimikrokytkimen säätöä. Testasimpa nyt tuon ajoituksen uudestaan niin sehän oli kymmenkunta astetta pielessä. Mukavana yllärinä nyt sytkän säädön jälkeen alavääntöä tuli tosiaankin reilusti lisää.
Alkaa olemaan kohta parikymmentä vuotta aikaa kun viimeksi samanmoisella koneella tullut viimeksi ajettua niin ei oikein ole mihin verrata, mutta nyt tuntuu kyllä vetävän mukavasti.
Comment
-
Onko tuo keula vähän vinossa?
Ei vaan. :) Vitonen vetää kivasti ja sitä ei saa oikein millään sammumaan vahingossa. Joskus tuntunut, että moottori on sekunniksi sammunut, kun valotkin palavat taulussa, mutta sitten se vaan potkii itsensä takaisin liikkeelle.
Ilmansuodatinkotelosta näyttää puuttuvan imuputki. Pakkaskelillä olisi hyvä koneen imeä lämmintä ilmaa pakosarjalta. Vanhemmassa moottorimallissa tuntuisi ainakin ISV tykkäävän lämpöisemmästä imuilmasta, jos on kova pakkanen.
Comment
-
On tuo Sportti vaan kivan näköinen. Pyöränkaaret tekee ulkonäköön yllättävän paljon.
Saksankielisen Wikipedian mukaan Typ 44 200:ssa oli listan mukaiset moottorit. Eli pari vaparia löytyy. Jos nyt jotain yhteneväisyyttä ja eroa haetaan sataseen, niin kaikki 200 koneet on bensaviitosia :) Vaikka eiköhän joku kohta kumoa tämänkin väittämän.
Comment
-
Onko tuo keula vähän vinossa?
Tosipuheissa tuossa keulassa on jotain outoa, vasen silmä katsoo jotenkin kieroon. Joku tarvikeumpio vissiin vasen, ja ihan kun se olis jotenkin vähän erikokoinen kuin oikea. Muut osat kyllä näyttäs aikalailla istuvan.
Ilmansuodatinkotelosta näyttää puuttuvan imuputki.
Comment
-
Onkos muuten rekisteriotteessa maininta edellisestä rekisteritunnuksesta?
Tosiaan näyttäisi ainakin olevan vähän alempana kuskin puolen umpio. Onko nuo samaa merkkiä molemmat umpiot? Jos umpio olisi sisemmästä alanurkasta sisempänä kuin tarkoitettu, niin voisiko se aiheuttaa tuollaisen naamailmeen?
Comment
-
Ja ei kannata tuunailla mitenkään. Lötkö on ei harrastajien silmään paljon kauniimpi. Tuunaukset pudottavat arvoa/jälleen myyntiä ajatellen.
On muuten pääsylinteri sitten kalleimmastä päästä, jos alkaa ajossa jarrut menemään itsekseen päälle. Jotain 300e luokkaa uutena.
(mutta tuon sylinterimallin pystyy remppaamaan)
Comment
-
Näyttäis kolmea eri pääsylinteriä käytetyn seuraavilla numeroilla vuoden 90 100 quattroissa:
893611021 normijarruille hydraulisen jarrutehostimen kanssa, mitat 23,81x19/17 mm
447611021 vahvistetuille jarruille alustanumeroon 44-J-300 000 asti, mitat 25,4/18/18 mm
441611021A alustanumerosta 44-K-000 001 lähtien, mitat 25,40/17,5/18 mm
Sitten karvalakki 5-pytyissä on myös ollut numerolla 443611021 olevaa sylinteriä, minkä mitat on 23,81/19/17 mm, tätä sylinteriä saa siihen 30 euroon
Minkä kokoset jarrut tässä on edessä? 256x22 vai 276x25 mm?Viimeksi muokannut Villee; 14.2.2015, 00:25.
Comment
-
Ja ei kannata tuunailla mitenkään. Lötkö on ei harrastajien silmään paljon kauniimpi. Tuunaukset pudottavat arvoa/jälleen myyntiä ajatellen.
On muuten pääsylinteri sitten kalleimmastä päästä, jos alkaa ajossa jarrut menemään itsekseen päälle. Jotain 300e luokkaa uutena.
(mutta tuon sylinterimallin pystyy remppaamaan)
Tässähän oli juurikin jarrujumimista pääsylinterin takia, tässä on 25mm männällä tuo sylinteri.
Ostin purkaamolta v8 Audin sylinterin joka on samankokoisella männällä ja ilmeisesti muillakin ulkoisilla mitoilla, eri osanumerolla se on kuitenkin ja semmonen ulkoinen ero oli että v8:n sylinterissä ei ole kuin kaksi lähtöä kun tässä oli neljä joista kahdessa ilmausnipat tulppana. No toimiihan nuo jarrut ainakin ihan hyvin tuolla kasin sylinterillä.
Mitenkähän tuon sylinterin saa muuten ehyenä auki kun siinä on sokan alla sen oloinen muoviholkki jota en kyllä ehyenä saanut irti. Jumivassa sylinterissä oli sylinterin seinissä ihme koloja ja männässä naarmuja.
Ei ku ajattelin vain että onko ollut niin kova tälli joskus että olis Suomessa lunastettu mutta ei ilmeisesti :)
Comment
-
-
Pitääkö sekään paikkaansa, että pyöreät takaloksunkaaret olisi vain A100 Sportin ominaispiirre?
Ovat myös 200 20V:ssä
Typ44 Audi 200
- Aina turbolla
- Etuvetoja manuaali- ja automaattivaihteistolla
- Nelivedot aina manuaaliaskilla
- Pulttijako aina 5x112
Edelleen sitä mieltä, että 100/200 mallien välinen raja on harmaata aluetta.
Puskurit taitaa olla ainoa varma keino erottaa 100/200 mallit toisistaan. Vain onko tässäkin joku poikkeus?
Comment
-
Vaikka Etkan mukaan tuo JY ja KU-koneiset löytyvät A200:n alta, niin usemmiten eri foorumeilta ja harrastajien keskuudessa ne ovat 5000:sia, kuten satanen mainitsi. 5000:set ja 200:n erikseen :D Tuota itsekin ajattelin ja hain takaa.
Juu, puskureista ja ajovaloista erottaa hyvin. Takapää ei juuri kerro mitään, ellei ole merkinnät paikoillaan ja pidä kutiaan.
200 20v:ssä nuo puskurin listat ovat kromattua muovia, kuten 5000? Kun taas Audi 200:ssa (10v) ovat rosteria. Tämä listahomma siis omiin kokemuksiin kolmen typ44 200:n perusteella.Viimeksi muokannut Härski; 15.2.2015, 15:49.
Comment
Comment