Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 harraste"kilpuri"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mitä se vakio tai lastutettu jumal tuo parempaa?
    Painonsäästöä.

    Comment


    • #32
      Tuossa huvikseni katselin s4/a4 b5 sedanin painoeroja niin näytti seuraavaa:

      S4 B5 2.7t 30v sedan 6-speed quattro: 1510 kg
      A4 B5 2.8 12v sedan 5-speed quattro: 1420 kg
      A4 B5 2.8 30v sedan 5-speed quattro: 1400 kg
      A4 B5 2.4 30v sedan 5-speed quattro: 1380 kg
      A4 B5 1.8t 20v sedan 5-speed quattro: 1340 kg
      A4 B5 1.8 20v sedan 5-speed quattro: 1330 kg

      Eihän noissa tiestysti pelkkä kone tee tuota painoeroa, mutta ero on ihan merkittävä jo 2.8 30v ja 1.8t välillä vakiona.
      Viimeksi muokannut Tanehau; 16.1.2015, 22:08.

      Comment


        #33
        Ja eritoten se painonjakauma, kun koko kone on etuakselin etupuolella.

        Comment


          #34
          60kg on toki reilusti, mutta jos siltä kantilta ajattelee, niin Audin pitkittäiskoneiset on täysin väärä lähtökohta. Kun kyseessä lienee aloittelija, niin kunhan ajaa sen vakio kutosen ominaisuuden ulos, voi siirtyä johonkin parempaan aihioon kokonaan. Esimerkiksi poikittaiseen konsernilaitteeseen.

          Comment


          • #35
            Tuo lista ei ehkä ihan koko totuuta kerro. Ehkä V6 / 1.8t painoero kuitenkaan ihan 60kg ole? V6 paino on jossain ilmotettu olevan 161kg.

            Comment


              #36
              Joskus katsottiin varustetarrasta painoja. Minun b5 avant 2.8 30v quattro 1405kg ja kaverin b5 avant 1.8tq 1420kg. Erikoista? Olisi pitänyt vielä puntarilla käydä katsomassa todellinen tilanne.

              Comment


                #37
                Ei niinkään. Vaikuttaahan siihen painoon muutkin ruksitut varusteet, kuin moottori. Tuskin oli täysin identtiset autot muuten?

                Comment


                  #38
                  Mulla ässän varustetarra sanoo 1576kg ja rekisteriote 1640kg. Ilmoittaako autotehdas auton painon kuivana?

                  Comment


                    #39
                    Kun miettii tuota poikittainen vs. pitkittäinen kone juttua niin kannattaa huomioida koko voimapaketin painopisteen sijainti etuakseliin nähden. Pitkittäisessä koko vaihteisto etuakselin takapuolella kun poikittaisessa yleensä sekä vaihteisto että moottori ovat akselin etupuolella. Veikkaan että esim. 1.8t A4 ja 1.8t A3 voimapaketin painopisteen sijainnissa etuakselilinjaan ei ole suurta eroa.

                    Comment


                      #40
                      Minun mielestä ekaksi painoa pois!
                      Sitten renkaat / alusta ja vasta sitten muut jutut

                      Painoa pois niin alkaa ne vakio jarrutkin ja alusta toimia ihan okoo.
                      Meillä veljen kanssa leluna b5 1.8tq vm-95.

                      Vakio jarruilla ainakin Alastarolla pystyy kiertämään ihan tarpeeksi yhteen sessioon. Ja tosiaan sillä jarrutustyylillä sekä renkailla on paljon merkitystä. Paskoilla renkailla pysähtyminen kestää paaaaljon kauemmin jolloin jarrujakin kuormitetaan paaaljon enemmän.

                      Meitin auto on tosiaan vain kevennetty (kevyt kevennys), paksumpi takavakaaja, joku kiinan poikkituki konehuoneessa, madallusjouset, jotkut kiinan semislicksit, lastu ja putkisto.
                      Painoa punnittu ~1440 (tankki täynnä) ja alastaron kiertää paskakin kuski tällä jo alle 1:30.


                      http://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat...5__06A0152.jpg

                      Nuo kuvassa näkyvät jarrujen "jäähdytyskanavat" eivät toimineet ja rakenneltiin takaluukun verhoilumuovista sellaiset RS2 tyyliset lapiot alatukivarsiin ohjaamaan ilmaa jarruille. Ja mun mielestä 10-15mm spacerit edessä auttoi myös kun nyt pääsee ilma paremmin kiertämään. Ainakin toi vakio vanne tulee tosi lähelle satulaa ja levyä.
                      Viimeksi muokannut Risulasi; 17.1.2015, 11:25.

                      Comment


                      • #41
                        Mulla taas A4 B5 V8 4.2 01E 6-speed RWD puntarilla ja näytti sitte seuraavaa:

                        Kokonaispaino: 1435kg
                        Painojakauma: 60/40
                        Eteen: 861kg
                        Taakse: 574kg

                        Painos on mukana n.10l bensaa tankis, takapenkki poistettu, varapyörä poistettu, etuvetarit poistettu, paino ilman kuljettajaa ja kiinteä vetokoukku perässä kiinni vielä. Eli periaatteessa ei juuri vielä mitään kevenneltynä. Tosin nyt, kun auto on riisuttu ja kaaritettu huomio on kiinnittynyt siihen, että kaikki paino pääosin on lähtenyt taka-akselin suunnalta ja painojakauma on mennyt huonompaan suuntaan vielä. Selviää sitten seuraavassa punnituksessa tarkemmin.

                        Tästä päästään sitten siihen, että jos painojakauma on ketuillansa, mikä estää nakkaamasta 300kg takakonttiin painojakauma on täten 50/50 jos sitä halutaan tavoitella. Paljonko se 300kg hidastaa ja paljonko se tasapainoinen auto on nopeampi?

                        Vai olisiko se etupainoinen auto sittenkin takavetoisena nopea, koska paino takapäässä huomattavasti tasapaonoista autoa kevyempi voit käyttää reilusti esimerkiksi pienempää rengaspainetta ja erillaisia jousitus asetuksia?

                        Kuhan nyt nakkelen teidän päänvaivoikseni juttuja :D "ei kannata ottaa niin vakavasti, kun minä oon myös oppimassa tässä asioista) :D

                        Comment


                          #42
                          No, tuo 300kg hidastaa kiihtyvyyttä ja pysäyttämistä ihan helvetisti.

                          Comment


                            #43
                            Komeastihan se kutonen lauloi tänään Joutsassa, tsemppiä projektiin :)

                            Comment


                              #44
                              Hah :) Joo se oli pikanen visiitti. Tuli yllätysduunia niin piti lähtee vähän aikaseen, mutta kerkeshän sitä vähän pyörimään.

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja zorza05 Näytä viesti
                                Ei niinkään. Vaikuttaahan siihen painoon muutkin ruksitut varusteet, kuin moottori. Tuskin oli täysin identtiset autot muuten?
                                Eipä tietysti aivan identtiset. Mulla sportti nahat, 1.8t sportti kankailla. Molemmat manuaalisäädöllä. Mulla kattoluukku, 1.8:ssa ei. Mulla sähkölasit kaikissa ikkunoissa 1.8:ssa muistaakseni veivi-ikkunat takana. Molemmat automaatti-ilmastoinnilla ja 5-v manuaaliaskilla.Mulla orggissubbari kontissa 1.8:ssa ei mielestäni ollut. Tiedä sitten mikä tuohon toiseen sitä painoa oli tuonut. Eli ei se 2.8 ja 1.8t:n painoero niin suuri välttämättä ole.

                                Comment


                                  #46
                                  Ihmeteltiin kun hävisit kuin keltainen neste lumeen :D

                                  Kyllä ei paljon sääliä tunnettu, kun tennaria annoit. En tiennytkään että kutonen voi kuulostaa noin häiriintyneeltä, ja tämä oli hyvässä mielessä ;)

                                  Comment


                                    #47
                                    Se on kun ei rengit nykyään yksin pärjää....

                                    No pitäähän sitä vähän kouluttaa tulevaa varten :) Tahkolla sitten rauhallisesti ja ajan kanssa tuolla isommalla nelosella. Tämä saa ottaa lepiä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Risulasi Näytä viesti

                                      Meitin auto on tosiaan vain kevennetty (kevyt kevennys), paksumpi takavakaaja, joku kiinan poikkituki konehuoneessa, madallusjouset, jotkut kiinan semislicksit, lastu ja putkisto.
                                      Painoa punnittu ~1440 (tankki täynnä) ja alastaron kiertää paskakin kuski tällä jo alle 1:30.
                                      Täh?

                                      Toi 1:30 on Alastarolla jo ihan perkeleen nopea aika, ei ihan mikä vaan kikotin tohon mene. Endurance Saloon-luokan ennätyskin on 1.31 alkuinen...

                                      Viime kesänä kattelin sitä teiän ketunhäntää pakoputkesta ja nuuhkin pontikankäryä siellä perässä, nopeampia olitte, mutta ei kai nyt ihan noin paljon? Oma ennätys on 1.37-alkuinen, auto on jotakuinkin samanpainoinen ja -tehoinen, sikäli jos vakioahtimella ajatte. Toki lukoton vajaavetoinen että sinänsä ei vertailukelpoinen. Ajoin nimittäin tällä

                                      Comment


                                        #49
                                        Joo ei millään pahalla mutta kyllä itsekin mielelläni näkisin dataa 1:30 alituksesta ko. virityksillä varustetulla b-viidellä. Itse en pidä itseäni mitenkään loistokkaana kuskina mutta autoni on kevyempi ja vähän enemmän viritetty enkä silläkään ole päässyt kuin 1:31 ja risat.

                                        Comment


                                          #50
                                          Itsekkin ihmettelin tuota aikaa, mutta en vain lynkkauksen pelossa mitään uskaltanut sanoa :D Ajoin nimittäin viime kesänä täysverisellä perhefarmari b5 s4 avantilla 1:38 aikaa, tosin n.10vuotiailla silestoneilla ja loppuunajetuilla jarruilla.

                                          Palathan näyti tältä vaihdettaessa...
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #51
                                            Tuossahan on vielä reilusti pintaa. Omat meni miinuksen puolelle. :D

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Baas 009 Näytä viesti
                                              Täh?

                                              Toi 1:30 on Alastarolla jo ihan perkeleen nopea aika, ei ihan mikä vaan kikotin tohon mene. Endurance Saloon-luokan ennätyskin on 1.31 alkuinen...

                                              Viime kesänä kattelin sitä teiän ketunhäntää pakoputkesta ja nuuhkin pontikankäryä siellä perässä, nopeampia olitte, mutta ei kai nyt ihan noin paljon? Oma ennätys on 1.37-alkuinen, auto on jotakuinkin samanpainoinen ja -tehoinen, sikäli jos vakioahtimella ajatte. Toki lukoton vajaavetoinen että sinänsä ei vertailukelpoinen. Ajoin nimittäin tällä
                                              Nyt tais tulla näpyvirhe Jussille.
                                              Meillä oli siis lähtöpaino 1440 kg ja viimeksi Alastarolla punnittu oli 1314 kg (molemmat melkein täydella tankilla).

                                              Renkaat oli ne samat ku sullakin Federal 595 RS-R.

                                              Parhaat ajat oli 1:35 jotain.

                                              Comment


                                                #53
                                                Joutsan jälkeen pieniä ylimääräisiä hikipisaroita aiheutti konehuoneesta kuuluva ylimääräinen kova rallatus. Avasin jakohihnan kopan, ja hihnan olisi saanut vedettyä nokkapyörän päältä pois kevyesti. Kiristinsysteemi oli lyönyt jumiin ja hihna kyllä pompotti melkoisesti kun auto oli käynnissä.

                                                Kaikki uudet rojut paikoilleen ja taas kehrää nätisti. Olipa muuten lähellä etten oikeasti päässyt nokkaremmikerhoon Joutsassa...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ihmeitä ei ole tapahtunut, lähinnä perus huolta, keventelyä ja osien tilausta ja odottelua. Tänään tuli puslat ja niitä prässäilin uusiin tukivarsiin.

                                                  Kevät tulee kovaa vauhtia... Onko täällä minkälaisia kokemuksia Toyo R888 renkaista?
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    ffp cup ajetaan Toyo R888 medium renkaalla. Hyvä pito ja looginen ajaa. Kuumana päivänä kuluu nopeasti ja raskaan auton alla varmaan muutoinkin.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      On kokemusta Toyoista. Ne on paremmat kun muut halvemmat semisliksit, mutta ei aivan yhtä hyvät kuin Yokohamat. Tosin Yokot on kalliimmatkin.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Niin kauan kun vakiojarruilla ajaa, niin ei taida olla käytännössä merkitystä onko 15 vai 16 tuumaset vanteet? Vai haihduttaako isompi vanne miten merkittävästi lämpöä jarruilta?

                                                        Ps. Ei kokemusta, niin saattaa tulla tyhmiä kysymyksiä :)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          15" saa ainakin melko kevyenä. Ja painopiste on himpun lähempänä pyörännapaa. Mutta ehkä itse valitsisin jonkun kevyen 16" vanteen.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            15 tuumaisena ei oikein löydy sopivan korkuista rengasta. 16 tuumaisena voisi olla joku 245/45. Suosittelisin kuitenkin vielä suurempaa eli 17 tuumaisena vaikka 225/45. Lienee suosituin kokovaihtoehto joten hintakin on sen mukainen. Lisäksi vannevalikoima kevyiden osalta on laajempi.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Oma mielipide on taas se, että niin pienet kun jarrujen ympäri sopii. Voittaa sekä painossa, että rengaskuluissa. Viime vuonna ainakin vielä kun tutkailin, olisi 16" olleet halvemmat. Jos joutuu ajamaan vähän turhan matalalla, ts. vierintäkehältään liian pienellä renkaalla, se ei haittaa mitään. Päin vastoin, kokonaisvälityssuhde muuttuu tiheämmäksi ja se on ratahommissa pelkästään etu.

                                                              Tosin 15-tuumaisen kanssa tulee se ongelma, että niitä ei ole kovin leveänä tarjolla, taitavat loppua 205:n. 16" on 225 tai 245, 17" löytyy sitten myös 235 siihen väliin. 245 Toyossa on vaan se ongelma, että lähtökohtaisesti ko. rengas on leveämpi kuin moni muu nimellisesti saman levyinen. Eli sanoisin että 8.5" leveä vanne on 245 Toyolle ehdoton minimi, mieluummin 9". Mulla on itsellä 235 leveät renkaat kasin vanteella ja on vähän siinä tässä.

                                                              Mutta kannattaa tutkailla tämän kevään hinnastoja kun alkavat julkaisemaan, voihan se olla että on hinnoittelut muuttuneet. Ja ennen kaikkea kannattaa ensin tutkia että millaiset renkaat sinne ylipäätään sopii/millaisia muutoksia koriin on valmis tekemään että renkaat mahtuu pyörimään. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X