Mitä se vakio tai lastutettu jumal tuo parempaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 harraste"kilpuri"
Collapse
X
-
-
Tuossa huvikseni katselin s4/a4 b5 sedanin painoeroja niin näytti seuraavaa:
S4 B5 2.7t 30v sedan 6-speed quattro: 1510 kg
A4 B5 2.8 12v sedan 5-speed quattro: 1420 kg
A4 B5 2.8 30v sedan 5-speed quattro: 1400 kg
A4 B5 2.4 30v sedan 5-speed quattro: 1380 kg
A4 B5 1.8t 20v sedan 5-speed quattro: 1340 kg
A4 B5 1.8 20v sedan 5-speed quattro: 1330 kg
Eihän noissa tiestysti pelkkä kone tee tuota painoeroa, mutta ero on ihan merkittävä jo 2.8 30v ja 1.8t välillä vakiona.Viimeksi muokannut Tanehau; 16.1.2015, 22:08.
Comment
-
Vieras
60kg on toki reilusti, mutta jos siltä kantilta ajattelee, niin Audin pitkittäiskoneiset on täysin väärä lähtökohta. Kun kyseessä lienee aloittelija, niin kunhan ajaa sen vakio kutosen ominaisuuden ulos, voi siirtyä johonkin parempaan aihioon kokonaan. Esimerkiksi poikittaiseen konsernilaitteeseen.
Comment
-
Kun miettii tuota poikittainen vs. pitkittäinen kone juttua niin kannattaa huomioida koko voimapaketin painopisteen sijainti etuakseliin nähden. Pitkittäisessä koko vaihteisto etuakselin takapuolella kun poikittaisessa yleensä sekä vaihteisto että moottori ovat akselin etupuolella. Veikkaan että esim. 1.8t A4 ja 1.8t A3 voimapaketin painopisteen sijainnissa etuakselilinjaan ei ole suurta eroa.
Comment
-
Minun mielestä ekaksi painoa pois!
Sitten renkaat / alusta ja vasta sitten muut jutut
Painoa pois niin alkaa ne vakio jarrutkin ja alusta toimia ihan okoo.
Meillä veljen kanssa leluna b5 1.8tq vm-95.
Vakio jarruilla ainakin Alastarolla pystyy kiertämään ihan tarpeeksi yhteen sessioon. Ja tosiaan sillä jarrutustyylillä sekä renkailla on paljon merkitystä. Paskoilla renkailla pysähtyminen kestää paaaaljon kauemmin jolloin jarrujakin kuormitetaan paaaljon enemmän.
Meitin auto on tosiaan vain kevennetty (kevyt kevennys), paksumpi takavakaaja, joku kiinan poikkituki konehuoneessa, madallusjouset, jotkut kiinan semislicksit, lastu ja putkisto.
Painoa punnittu ~1440 (tankki täynnä) ja alastaron kiertää paskakin kuski tällä jo alle 1:30.
http://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat...5__06A0152.jpg
Nuo kuvassa näkyvät jarrujen "jäähdytyskanavat" eivät toimineet ja rakenneltiin takaluukun verhoilumuovista sellaiset RS2 tyyliset lapiot alatukivarsiin ohjaamaan ilmaa jarruille. Ja mun mielestä 10-15mm spacerit edessä auttoi myös kun nyt pääsee ilma paremmin kiertämään. Ainakin toi vakio vanne tulee tosi lähelle satulaa ja levyä.Viimeksi muokannut Risulasi; 17.1.2015, 11:25.
Comment
-
Mulla taas A4 B5 V8 4.2 01E 6-speed RWD puntarilla ja näytti sitte seuraavaa:
Kokonaispaino: 1435kg
Painojakauma: 60/40
Eteen: 861kg
Taakse: 574kg
Painos on mukana n.10l bensaa tankis, takapenkki poistettu, varapyörä poistettu, etuvetarit poistettu, paino ilman kuljettajaa ja kiinteä vetokoukku perässä kiinni vielä. Eli periaatteessa ei juuri vielä mitään kevenneltynä. Tosin nyt, kun auto on riisuttu ja kaaritettu huomio on kiinnittynyt siihen, että kaikki paino pääosin on lähtenyt taka-akselin suunnalta ja painojakauma on mennyt huonompaan suuntaan vielä. Selviää sitten seuraavassa punnituksessa tarkemmin.
Tästä päästään sitten siihen, että jos painojakauma on ketuillansa, mikä estää nakkaamasta 300kg takakonttiin painojakauma on täten 50/50 jos sitä halutaan tavoitella. Paljonko se 300kg hidastaa ja paljonko se tasapainoinen auto on nopeampi?
Vai olisiko se etupainoinen auto sittenkin takavetoisena nopea, koska paino takapäässä huomattavasti tasapaonoista autoa kevyempi voit käyttää reilusti esimerkiksi pienempää rengaspainetta ja erillaisia jousitus asetuksia?
Kuhan nyt nakkelen teidän päänvaivoikseni juttuja :D "ei kannata ottaa niin vakavasti, kun minä oon myös oppimassa tässä asioista) :D
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja zorza05 Näytä viestiEi niinkään. Vaikuttaahan siihen painoon muutkin ruksitut varusteet, kuin moottori. Tuskin oli täysin identtiset autot muuten?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Risulasi Näytä viesti
Meitin auto on tosiaan vain kevennetty (kevyt kevennys), paksumpi takavakaaja, joku kiinan poikkituki konehuoneessa, madallusjouset, jotkut kiinan semislicksit, lastu ja putkisto.
Painoa punnittu ~1440 (tankki täynnä) ja alastaron kiertää paskakin kuski tällä jo alle 1:30.
Toi 1:30 on Alastarolla jo ihan perkeleen nopea aika, ei ihan mikä vaan kikotin tohon mene. Endurance Saloon-luokan ennätyskin on 1.31 alkuinen...
Viime kesänä kattelin sitä teiän ketunhäntää pakoputkesta ja nuuhkin pontikankäryä siellä perässä, nopeampia olitte, mutta ei kai nyt ihan noin paljon? Oma ennätys on 1.37-alkuinen, auto on jotakuinkin samanpainoinen ja -tehoinen, sikäli jos vakioahtimella ajatte. Toki lukoton vajaavetoinen että sinänsä ei vertailukelpoinen. Ajoin nimittäin tällä
Comment
-
Joo ei millään pahalla mutta kyllä itsekin mielelläni näkisin dataa 1:30 alituksesta ko. virityksillä varustetulla b-viidellä. Itse en pidä itseäni mitenkään loistokkaana kuskina mutta autoni on kevyempi ja vähän enemmän viritetty enkä silläkään ole päässyt kuin 1:31 ja risat.
Comment
-
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Baas 009 Näytä viestiTäh?
Toi 1:30 on Alastarolla jo ihan perkeleen nopea aika, ei ihan mikä vaan kikotin tohon mene. Endurance Saloon-luokan ennätyskin on 1.31 alkuinen...
Viime kesänä kattelin sitä teiän ketunhäntää pakoputkesta ja nuuhkin pontikankäryä siellä perässä, nopeampia olitte, mutta ei kai nyt ihan noin paljon? Oma ennätys on 1.37-alkuinen, auto on jotakuinkin samanpainoinen ja -tehoinen, sikäli jos vakioahtimella ajatte. Toki lukoton vajaavetoinen että sinänsä ei vertailukelpoinen. Ajoin nimittäin tällä
Meillä oli siis lähtöpaino 1440 kg ja viimeksi Alastarolla punnittu oli 1314 kg (molemmat melkein täydella tankilla).
Renkaat oli ne samat ku sullakin Federal 595 RS-R.
Parhaat ajat oli 1:35 jotain.
Comment
-
Joutsan jälkeen pieniä ylimääräisiä hikipisaroita aiheutti konehuoneesta kuuluva ylimääräinen kova rallatus. Avasin jakohihnan kopan, ja hihnan olisi saanut vedettyä nokkapyörän päältä pois kevyesti. Kiristinsysteemi oli lyönyt jumiin ja hihna kyllä pompotti melkoisesti kun auto oli käynnissä.
Kaikki uudet rojut paikoilleen ja taas kehrää nätisti. Olipa muuten lähellä etten oikeasti päässyt nokkaremmikerhoon Joutsassa...
Comment
-
ffp cup ajetaan Toyo R888 medium renkaalla. Hyvä pito ja looginen ajaa. Kuumana päivänä kuluu nopeasti ja raskaan auton alla varmaan muutoinkin.
Comment
-
On kokemusta Toyoista. Ne on paremmat kun muut halvemmat semisliksit, mutta ei aivan yhtä hyvät kuin Yokohamat. Tosin Yokot on kalliimmatkin.
Comment
-
15 tuumaisena ei oikein löydy sopivan korkuista rengasta. 16 tuumaisena voisi olla joku 245/45. Suosittelisin kuitenkin vielä suurempaa eli 17 tuumaisena vaikka 225/45. Lienee suosituin kokovaihtoehto joten hintakin on sen mukainen. Lisäksi vannevalikoima kevyiden osalta on laajempi.
Comment
-
Oma mielipide on taas se, että niin pienet kun jarrujen ympäri sopii. Voittaa sekä painossa, että rengaskuluissa. Viime vuonna ainakin vielä kun tutkailin, olisi 16" olleet halvemmat. Jos joutuu ajamaan vähän turhan matalalla, ts. vierintäkehältään liian pienellä renkaalla, se ei haittaa mitään. Päin vastoin, kokonaisvälityssuhde muuttuu tiheämmäksi ja se on ratahommissa pelkästään etu.
Tosin 15-tuumaisen kanssa tulee se ongelma, että niitä ei ole kovin leveänä tarjolla, taitavat loppua 205:n. 16" on 225 tai 245, 17" löytyy sitten myös 235 siihen väliin. 245 Toyossa on vaan se ongelma, että lähtökohtaisesti ko. rengas on leveämpi kuin moni muu nimellisesti saman levyinen. Eli sanoisin että 8.5" leveä vanne on 245 Toyolle ehdoton minimi, mieluummin 9". Mulla on itsellä 235 leveät renkaat kasin vanteella ja on vähän siinä tässä.
Mutta kannattaa tutkailla tämän kevään hinnastoja kun alkavat julkaisemaan, voihan se olla että on hinnoittelut muuttuneet. Ja ennen kaikkea kannattaa ensin tutkia että millaiset renkaat sinne ylipäätään sopii/millaisia muutoksia koriin on valmis tekemään että renkaat mahtuu pyörimään. :)
Comment
Comment