Tuli Sulo Vilenin hengenheimolaisena sitten ostettua vaihteistovikainen A6 Quattro 2.4 V6 moottorilla ja Tiptronic vaihteistolla.
Tarkoituksena on nyt selvittää mikä laatikkoa vaivaa ja jos vika tarkentuu laatikon sisuskaluihin, purkaa koko keksintö ja koittaa samalla oppia jotain. Joku ekonomisti kuitenkin epäilemättä kyseenalaistaa koko operaation kannattavuuden, saahan C5 quattroja lähtöpään moottoreilla jo noin kolmen tuhannen euron hintaluokassa. Motivaationa ei ole tällä kertaa taloudellisen hyödyn maksimointi vaan rehti halu oppia miten tuollainen automaattivaihteisto toimii. 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun tippilaatikkoja taitaa olla vähiinpäin enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä joten tästä on ehkä hyötyä tulevaisuudessa.
Kaikki oman työn ja osaamisen protektionismi saa tämän projektin osalta jäädä sivuun. Jos laatikko pitää avata niin pyrin dokumentoimaan kaikki työvaiheet parhaani mukaan.
Pohjatietoja, Autolla on ajettu noin 280tkm, vuosimalli 2000. Vikakoodit vaihteiston ohjainlaitteella:
Vaihteisto ei ole limp-modessa, mittaristossa näkyy valittu vaihde oikein. Kun kytkee R tai D vaihteen päälle, moottorin kierrokset nousevat parisataa kierrosta mutta auto ei liikahdakaan. Öljyjä ei ole vielä tarkistettu, katsotaan ensi tilassa kun auton saa nosturille. Samoin vaihteiston ohjainlaitteen kunto on selvittämättä. Tuo kierrosten nousu vaihdetta kytkiessä kuitenkin viittaisi enemmän mekaaniseen vikaan kuin ohjainlaitteen sähköiseen vikaan. Vikavaihtoehtoja tässä vaiheessa on tietysti useita. Öljymäärän tarkistus lukuunottamatta kaikki vaativat laatikon irrottamisen
Tuskin APS koneen raaka 230Nm kääntö ainakaan on laatikkoa särkenyt. Huoltokirjan mukaan autoon on 33tkm sitten vaihdettu vaihteiston öljyt ja suodatin, olisko jo aiemmin oireillut ennen lopullista tilttiä. Mitään kiireellistä prioriteettia tämä prokkis ei ole saamassa, ensi hätään nyt todennäköisesti irrotetaan vuokranosturilla laatikko jonka tuon sitten kärryllä omaan talliin ja alan todenteolla ihmettelemään. Laatikon irrotuksesta ja mahdollisesta takaisinlaitosta en tule tekemään ohjeistusta, siinä kun ei ole mitään monimutkaista. Työtä vaan on varsin paljon.
Tarkoituksena on nyt selvittää mikä laatikkoa vaivaa ja jos vika tarkentuu laatikon sisuskaluihin, purkaa koko keksintö ja koittaa samalla oppia jotain. Joku ekonomisti kuitenkin epäilemättä kyseenalaistaa koko operaation kannattavuuden, saahan C5 quattroja lähtöpään moottoreilla jo noin kolmen tuhannen euron hintaluokassa. Motivaationa ei ole tällä kertaa taloudellisen hyödyn maksimointi vaan rehti halu oppia miten tuollainen automaattivaihteisto toimii. 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun tippilaatikkoja taitaa olla vähiinpäin enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä joten tästä on ehkä hyötyä tulevaisuudessa.
Kaikki oman työn ja osaamisen protektionismi saa tämän projektin osalta jäädä sivuun. Jos laatikko pitää avata niin pyrin dokumentoimaan kaikki työvaiheet parhaani mukaan.
Pohjatietoja, Autolla on ajettu noin 280tkm, vuosimalli 2000. Vikakoodit vaihteiston ohjainlaitteella:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 4B0 927 156 AM
Component and/or Version: AG5 01V 2.4l5V RdW 2526
Software Coding: 00001
Work Shop Code: WSC 00000
4 Faults Found:
17090 - Transmission Range Sensor (F125): Implausible Signal
P0706 - 35-10 - - - Intermittent
17116 - Gear 2 Incorrect Ratio
P0732 - 35-10 - - - Intermittent
17114 - Incorrect Gear Ratio
P0730 - 35-10 - -
17117 - Gear 3 Incorrect Ratio
P0733 - 35-00 - -
Control Module Part Number: 4B0 927 156 AM
Component and/or Version: AG5 01V 2.4l5V RdW 2526
Software Coding: 00001
Work Shop Code: WSC 00000
4 Faults Found:
17090 - Transmission Range Sensor (F125): Implausible Signal
P0706 - 35-10 - - - Intermittent
17116 - Gear 2 Incorrect Ratio
P0732 - 35-10 - - - Intermittent
17114 - Incorrect Gear Ratio
P0730 - 35-10 - -
17117 - Gear 3 Incorrect Ratio
P0733 - 35-00 - -
Tuskin APS koneen raaka 230Nm kääntö ainakaan on laatikkoa särkenyt. Huoltokirjan mukaan autoon on 33tkm sitten vaihdettu vaihteiston öljyt ja suodatin, olisko jo aiemmin oireillut ennen lopullista tilttiä. Mitään kiireellistä prioriteettia tämä prokkis ei ole saamassa, ensi hätään nyt todennäköisesti irrotetaan vuokranosturilla laatikko jonka tuon sitten kärryllä omaan talliin ja alan todenteolla ihmettelemään. Laatikon irrotuksesta ja mahdollisesta takaisinlaitosta en tule tekemään ohjeistusta, siinä kun ei ole mitään monimutkaista. Työtä vaan on varsin paljon.
Comment