Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 quattro No-tronic

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C5 quattro No-tronic

    Tuli Sulo Vilenin hengenheimolaisena sitten ostettua vaihteistovikainen A6 Quattro 2.4 V6 moottorilla ja Tiptronic vaihteistolla.

    Tarkoituksena on nyt selvittää mikä laatikkoa vaivaa ja jos vika tarkentuu laatikon sisuskaluihin, purkaa koko keksintö ja koittaa samalla oppia jotain. Joku ekonomisti kuitenkin epäilemättä kyseenalaistaa koko operaation kannattavuuden, saahan C5 quattroja lähtöpään moottoreilla jo noin kolmen tuhannen euron hintaluokassa. Motivaationa ei ole tällä kertaa taloudellisen hyödyn maksimointi vaan rehti halu oppia miten tuollainen automaattivaihteisto toimii. 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun tippilaatikkoja taitaa olla vähiinpäin enemmän rikkinäisiä kuin ehjiä joten tästä on ehkä hyötyä tulevaisuudessa.

    Kaikki oman työn ja osaamisen protektionismi saa tämän projektin osalta jäädä sivuun. Jos laatikko pitää avata niin pyrin dokumentoimaan kaikki työvaiheet parhaani mukaan.

    Pohjatietoja, Autolla on ajettu noin 280tkm, vuosimalli 2000. Vikakoodit vaihteiston ohjainlaitteella:
    VAG-COM Version: Release 311.2-N

    Control Module Part Number: 4B0 927 156 AM
    Component and/or Version: AG5 01V 2.4l5V RdW 2526
    Software Coding: 00001
    Work Shop Code: WSC 00000
    4 Faults Found:
    17090 - Transmission Range Sensor (F125): Implausible Signal
    P0706 - 35-10 - - - Intermittent
    17116 - Gear 2 Incorrect Ratio
    P0732 - 35-10 - - - Intermittent
    17114 - Incorrect Gear Ratio
    P0730 - 35-10 - -
    17117 - Gear 3 Incorrect Ratio
    P0733 - 35-00 - -
    Vaihteisto ei ole limp-modessa, mittaristossa näkyy valittu vaihde oikein. Kun kytkee R tai D vaihteen päälle, moottorin kierrokset nousevat parisataa kierrosta mutta auto ei liikahdakaan. Öljyjä ei ole vielä tarkistettu, katsotaan ensi tilassa kun auton saa nosturille. Samoin vaihteiston ohjainlaitteen kunto on selvittämättä. Tuo kierrosten nousu vaihdetta kytkiessä kuitenkin viittaisi enemmän mekaaniseen vikaan kuin ohjainlaitteen sähköiseen vikaan. Vikavaihtoehtoja tässä vaiheessa on tietysti useita. Öljymäärän tarkistus lukuunottamatta kaikki vaativat laatikon irrottamisen

    Tuskin APS koneen raaka 230Nm kääntö ainakaan on laatikkoa särkenyt. Huoltokirjan mukaan autoon on 33tkm sitten vaihdettu vaihteiston öljyt ja suodatin, olisko jo aiemmin oireillut ennen lopullista tilttiä. Mitään kiireellistä prioriteettia tämä prokkis ei ole saamassa, ensi hätään nyt todennäköisesti irrotetaan vuokranosturilla laatikko jonka tuon sitten kärryllä omaan talliin ja alan todenteolla ihmettelemään. Laatikon irrotuksesta ja mahdollisesta takaisinlaitosta en tule tekemään ohjeistusta, siinä kun ei ole mitään monimutkaista. Työtä vaan on varsin paljon.

  • #2
    Tuossa on otetta, hieno syy aloittaa projekti. Itsekin olen kiinnostunut kaikesta missä on enempi kuin yksi osa niin taidan alkaa seuraamaan suoritustasi.

    Tsemppiä matkalle!

    Comment


    • #3
      Tuo F125:sen särkyminen aiheuttaa juurikin tuon ettei vaihe kytkeydy, sitä en osaa varmaksi sanoa, johtuuko nuo muutkin sen antamista höpöhöpö tiedoista, mutta luulisin.

      Omassani toimi vähän epäsäännöllisesti ja omituisesti; Kun vika tuli niin arpoi pitkään D/R:rää, kytki sitten viiveellä ja vikakoodin kera.
      Jos et vielä tiennyt, F125 on se vasemalla laatikon kannakkeen alla oleva potikka. Liitin on todella typerällä paikalla, miltein alimpana siinä lähettyvillä.

      Kuvaa en nyt omastani löytänyt, mutta se oli sisältä hapettuneen vihreä.

      Comment


        #4
        Aiheuttaisiko F125 vika aivan totaalisen liikkumattomuuden?

        Comment


        • #5
          En osaa varmaksi sitäkään sanoa, mutta omani tuntui siltä että, vaihe saattas joku kerta jäähä kokonaan kytkemättä. Jotenkin se on mukana siinä kytkemisessä, en osaa selittää mikä sen funktio on tuossa tilanteessa, osaako joku viisaampi?

          Comment


            #6
            Hatunnosto ja toivon onnistumisen tunteita! Tekisin varmaan saman tyylistä projektia jos katoksessa olis tilaa eikä niin kylmä :)

            Comment


              #7
              Toivottavasti löydät vian ja helpon korjauksen, kun omiin huollettaviin kuuluu juurikin samanmoinen yksilö, ilman vikaa toistaiseksi. Onko tuo vuosimalli 2000 vai 2001?, erottaa mittaristosta, uudemmassa digi kello ainakin erona.

              Comment


                #8
                Ei sitä kai mitenkään voi luonnehtia "helpoksi korjaukseksi" jos pitää vaihdelaatikon sisälle mennä :) Kunhan nyt uteliaisuuttani haluan sellaisen kerran purkaa, ehkä jopa kasata.

                Sen verran sain googletettua että ohjainyksikön tai anturivian aiheuttaman halvaantumisen pystyy hätätilassa ohittamaan ottamalla ohjainyksiköltä piuhat irti. Tämä sytyttää luonnollisesti melko nipun vikavaloja ja aski toimii vain 4. vaihteella mutta auoa pitäisi olla mahdollista siirtää (jos siis ei ole kyse vaihteiston sisäisestä mekaanisesta viasta.) Huomenna pääsen taas auton luokse ja aion kokeilla. Samalla kiukulla saa sitten tarkistettua miltä ohjainlaite näyttää.

                Nosturille ei pääsee kuin aikaisintaan ensi viikolla, saattaa hyytyä heti lähtöviiivalle hetkeksi tämä homma. Korjaamo, jonka pihassa auto nyt on, on auki arkisin klo 17 asti. Itsehän olen ihan yhtä pitkään joka päivä töissä. Olin ajatellut yhden vapaapäivän pitää ensi viikolla tämän vuoksi mutta työkaveri ilmoitti tänään aamulla että mainaa pitää ensi viikon talvilomia jolloin meikäläisen on ihan turha kysellä arkivapaiden perään. Jos nyt edes ne öljyt saisi tarkistettua niin olisi nämä helpommat vikakohteet alta pois.

                Comment


                • #9
                  Sit jos oikein kunnolla tyssää laatikon kunnostusprojekti, niin multa löytyy raadosta kaikki mitä tarvii tuon manualisointiin... ;D

                  Comment


                    #10
                    Ettei puuttuisi öljynpaineet, kun ei kerran liiku. Öljypumppu valmis. Vaihtuuko tippipuolella vaihde näytössä?

                    Comment


                      #11
                      Empä huomannut vielä kokeilla tippipuolella. Kyllä nuo oireet minustakin sinne öljypuolelle alustavasti viittaavat, tai turbiiniin.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, niin vähän viittaa. Mutta silti perehtyisin tuon F125:sen toimintaan ensin. Se on kumminkin erillinen komponentti muusta laatikosta ja tuskin kehittää vikakoodia muun toimimattomuuden takia. Mutumutu.

                        Comment


                          #13
                          Vaihtuuko tippipuolella vaihde näytössä?
                          Väittäisin ettei vaihdu ehjälläkään laatikolla ellei auto liiku.

                          Väitän myöskin ettei F125 vikaantuminen laita vaihteistoa kokonaan liikkumattomaan tilaan. Saa kumota molemmat väitteet jos on kokemuksia tai parempaa tietoa.

                          Comment


                            #14
                            Ei pitäisi vaihtua, jos ei kytkeydy. Jos kytkeytyy, vaikka auto seisoo, on jossain tosissaan matoja..

                            Epäilisin, että tuloksena on korkeintaan limp-mode näytöllekin ja ilmoitus väärästä gear ratiosta.

                            Täytyy tässä kohtaa erikseen mainita, että meikäläisen ymmärrys aiheesta on kovin rajallinen ja perustuu muiden selvennöksiin ko. keksinnön toiminnasta.

                            Comment


                              #15
                              Sullahan on arto sellainen pihassa, käy kokeilemassa. Mulla ei ole enää kuin 4- ja 6-vaihteisia.

                              Comment


                              • #16
                                http://www.audiworld.com/forums/a4-b...rt-1-a-334169/

                                niille tiedoksi ketkä ei hahmota mikä on F125 (en itsekään muistanut).

                                Tuo incorrect ratio voi tulla paristakin syystä :
                                -vuotaa öljynpaineet pois linjoissta eikä saa tarpeeksi nostettua kytkimille painetta.
                                -anturi mikä haistelee lähtöakselia on likainen, metallimujussa - ääni tälle
                                -proportionaaliventtiilit jumiutuu runkoon

                                Tuo kytkinvika on vähän erisorttia kuin luistovika, eli mielestäni sir teillä on (vähintään) 2 eri vikaa vaihteistossa.

                                Comment


                                  #17
                                  Sähkövikojen osuutta vikakoodilistassa voi osin selittää myös täysin kuollut akku joka autossa oli. Apuvirralla lähti käyntiin ja kävi nätisti mutta parinkymmenen minuutin käytön jälkeen kun sammutti niin edes sisävalo ei syttynyt.

                                  Otan vaihtoakun tänään mukaan kun menen auton luokse. Teen vaihteiston output testin ja luen vikakoodit uudestaan sen jälkeen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Akku vaihdettu. Vaihteiston output test ei mennyt läpi jostain syystä. Vikakoodeja ei kuitenkaan jäänyt. Koitin vielä sitäkin että pykälä D:llä painoin jarrun ja kaasun pohjaan. Kone nostaa kierrokset kevyesti rajoittimeen asti. Sieltä puuttuu siis öljyt tai paineet kokonaan, voi toki olla momentinmuunnin rikki tai kanada.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kanada varmaankin. :)
                                      Joo, kyllä toi on aika selkee öljyn/paineen puutos. Kokeilitko sitä ohjainlaitteen irrotusta?
                                      Taitaa olla vähän multikroonikko.

                                      Comment


                                        #20
                                        Koitin ilman ohjainyksikköä, ei mee mihinkään. Seuraavaksi mielestäni öljymäärän tarkistus. Jos öljyä on oikea määrä niin eipä siinä, aski syliin ja purkamaan. Sormia jo syyhyttäis.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep. Multa sitten löytyy tietääkseni ehjät solenoidit, jos vika paikallistuu niihin. Harmi kun muut osat olen heittäny jo pois.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla löytyy A6 2.7bit allroadin ETY laatikko ylimääräisenä, jos varaosia tarvit ja ne omaasi sopii. Siinä on vikana, että joka vaihteella luistaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pidetään mielessä. Tässä on askin tyyppi ECC. En tiedä sitten yhtään miten osat sopivat ristiin. Jos askin sisältä jotain hajoaa niin se on suurimmalla todennäköisyydellä se uloin ring gear ja se tuskin sopii mistään muusta laatikosta suoraan. Tai sopii varmaan fyysisesti mutta sitten pitäisi takaperä ja ohjainboksikin vaihtaa. Venttiilipöytä solenoideineen saattaisi jopa sopiakin josko vika siihen haarukoituu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pemaristakin löytyy tasan samat sollet ja varmaankin venttiilipöytä. Kiinnostaisi kyllä selvittää näiden vaihteistojen sisäiset erot, omani oli dex.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  End ratiossa ainakin eroja. Esim. ECC ja DEX 2.727, ETY 2.901.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kävin tänään vielä aikani kuluksi kerran koittamassa upporikasta ja rutiköyhää. Vaihde D:llä kaasu pohjaan pariksi sekunniksi. Tuntui kuin muutaman sentin olisi pyrkinyt eteenpäin, sitten alkoi kuulumaan niin pahaa ääntä että annoin olla. Mietin vaan että vaikka laatikon sisukalut olisivat kuinka päreinä niin eikös stall testin pitäisi silti pitää kierrokset siinä normaalissa turbiinin stall kierrosluvussa? Nyt laulaa moottorin kierrosrajoittimeen ilman vastusta.

                                                    Yhä enemmän vaikuttaa siltä että momentinmuunnin tai öljypumppu on syypää. Tai ne öljyt.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pitäisin öljyvikaa lähinnä haaveiluna.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja TDIq
                                                      Sullahan on arto sellainen pihassa, käy kokeilemassa. Mulla ei ole enää kuin 4- ja 6-vaihteisia.
                                                      Itse asiassa ei ole. Tuo oma kun liikkuu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Niin, tarkoitinkin että kokeile ehjästä autosta vaihtuuko vaihteet tippipuolella auton ollessa paikallaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei vaihdu jos auto paikallaan. Ota laatikosta keulaan menevä linja auki ja paa käyntiin. Se öljy lentää aika pitkälle jos pumppu kunnossa :D

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Viikon päähän eli ensi viikon tiistaille on sovittu aika nosturille. Ihan ekaksi tarkistetaan öljymäärä ja jos ei sieltä bugia löydy niin aski pudotetaan samalla kiukulla sitten pois. Kolme tuntia on budjetoitu vaihdelaatikon irrotukseen, pitäisi minusta riittää hyvin.

                                                            Liitteenä vielä ZF ohje vaihteistoöljyjen tarkistukseen. Näin se kuuluu tehdä. Jos ei ole VCDS käytössä, öljyn lämpötilan tarkkailuun voi käyttää esim. IR lämpömittaria ja mitata öljypohjasta.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X