Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Itsekkin kesällä tuli kokeilu useita kertoja tuota asfaltilla pyörittelyä. Hyvin kesti perä ja eikä muutenkaan hajonnut mitään. Ihme vaan lukko ei lähtenyt pois päältä kun pyöritti rinkiä tai kasia kunhan vaan oli kokoajan veto päällä. Oli se vaan niin hauskaa :)
Eipäs muuten tullut kesällä mieleen että kun olisi nyhtänyt sen nopeus signaali piuhan irti niin sittenhän se olis vasta kivaa ollu. Mukava olis ollu ensin lämmitellä renkaita ykkösellä sitten vähän kakkosella ja lopuksi hinaus talliin ja perän, laatikon, vetarien tai kytkimen vaihtoon :)
Autossa 1, kuski kytkee lukon päälle valoissa. Lähtee liikkeelle ja vähän ennen seuraavaa risteystä, hän painaa kytkimestä uudelleen, jolloin lukko lähtee pois. Yhteensä 2 kytkimen painallusta.
Autossa 2, kuski kytkee lukon päälle valoissa. Lähtee liikkeelle ja vähän ennen seuraavaa risteystä, hän painaa siitä automagian kytkentäkytkimestä, jotta magia pistää lukon pois päältä. Yhteensä 2 kytkimen painallusta.
Niin, sinä et ole ymmärtänyt. Ohituskytkimellä saadaan lukko pysymään päällä autoissa 1 ja 2 halutun ajan. Kytkin kiinni asennossa autossa 2 ei tarvitse sitä lukkoa irroittaa, automatiikka sen hoitaa puolestasi ennen sitä seuraavaa risteystä.
Kyllä sitä rinkiä voi veivata lukko kiinni kun on tarpeeksi voimaa että koko ajan luistaa. Kytkintä tarvitaan vain pienitehoisissa (lue vakioissa) vetarien ja tasauspyörästöjen elämän jatkumiseen (kattaa myös lällärit kaasunkäyttäjät kuivalla asfaltilla).
Ohituskytkimellä saadaan lukko pysymään päällä autoissa 1 ja 2 halutun ajan. Kytkin kiinni asennossa autossa 2 ei tarvitse sitä lukkoa irroittaa, automatiikka sen hoitaa puolestasi ennen sitä seuraavaa risteystä.
Tarkoitin lähinnä tilannetta, jossa kiihdytellään sellaiseen 50-70km/h nopeuteen lukko päällä, jotta saadaan maksimaalinen pito takarenkaille. Automatiikkahan kytkee lukon pois jo 20km/h nopeudessa ja silloin siitä automatiikan on/off kytkimestä ei hirveästi iloa ole rivakassa kiihdytyksessä. Jos kytkin on "off" asennossa, niin automatiikka ei kytke lukkoa pois, jolloin se pitää tehdä manuaalisesti diff-napista eli tilanne täysin sama, kuin ilman kytkintä katkaistulla piuhalla. Jos kytkin taasen on laitettu "on" asentoon, niin silloin automatiikka viheltää pelin poikki 20km/h nopeudessa ja vastaavaa hyötyä ei saavuteta.
Automatiikka on/off -kytkimellä toki saadaan enempi joustavuutta lukon hallintaan. Voidaan käyttää tehdasasetusta halutessa niin tai sitten ei.
Mielestäni vaan toi tehdasasetus, on vähän turha keksintö. Mitä iloa lukosta on jos sitä ei voi kuljettaja täydellisesti hallita? Noh, mun edellisessä quattrossa oli täysin manuaaliset lukot ilman automatikkaa ja siksi en ehkä ymmärrä, tän automatiikan hienoutta. Sellainen moite pitää kyllä antaa tosta vanhasta quattrosta, että siihen tehdas oli mennyt laittamaan lukkojen kytkentäjärjestyksen "väärin päin". Ensin kytkeytyi keskilukko ja sen jälkeen vasta perälukko. Jos lukkojen kytkentä olisi mennyt toisinpäin, niin hupikerroin olisi ollut talvella korkeampi. Senkin vian kyllä saa korjattua hieman alipainejohtoja kytkemällä.
Ehkä tehdas sen on laittanut automatiikan suojelemaan voimansiirtoa "tyhmiltä käyttäjiltä", jotka saattavat ajaa lukko päällä esim. kuivalla asfaltilla.
Sellainen moite pitää kyllä antaa tosta vanhasta quattrosta, että siihen tehdas oli mennyt laittamaan lukkojen kytkentäjärjestyksen "väärin päin". Ensin kytkeytyi keskilukko ja sen jälkeen vasta perälukko. Jos lukkojen kytkentä olisi mennyt toisinpäin, niin hupikerroin olisi ollut talvella korkeampi. Senkin vian kyllä saa korjattua hieman alipainejohtoja kytkemällä.
Eli hauskuuskerroin nousisi, kun voima katoaisi toisen sutivan etupyörän kautta harakoille? Näin olettaisin tapahtuvan jos perä on lukossa, mutta keskitasaus avoinna...
Eli hauskuuskerroin nousisi, kun voima katoaisi toisen sutivan etupyörän kautta harakoille? Näin olettaisin tapahtuvan jos perä on lukossa, mutta keskitasaus avoinna...
No näinhän siinä kävisi. Pito lukitusta takapäästä tuskin loppuisi ennen yhtä eturengasta.
Tokihan tuo auttaa yliohjautumiseen (jos se on hyvä asia), audit varsinkin 5-koneilla on ehkä aavistuksen normaalia etupainoisempia, jolloin eturenkailla on kuitenkin pitoa. Kun taka-akselin lukko on päällä kurviin mentäessä (kun kääntyminen on jo aloitettu), toinen takapyöristä luistaa jo vähän valmiiksi ja sivuluiston aloittaminen on helpompaa.
Miten tota lukkoa tulisi käyttää. Voiko ton lukon kytkeä päälle vain paikollaan ollessa vai voiko sen laittaa päälle alle 30km/h ajettaessa. Ja entäs lukon poisto. Ite oon laiittanut vaan paikoillaan ollessa päälle.
Saisikohan sitä kytkettyä vielä niin että perä olisi lukossa, mutta ABSit toiminnassa? Miksi ihmeessä ABSit edes kytkeytyy pois päältä, kun perä on lukittu?
Suosittelen kaikille nopeustietopiuhansa katkaisseille sen lisäkytkimen asentamista!
Omassa quattrossani nimittäin alkoi tuo "diff" nappi omia aikojaan reistaamaan, eli saattoi risteyksessä, parkkiksella tms. alhaisen nopeuden tilanteessa kytkeä itsekseen lukon satunnaisesti päälle!
Oma nopeustietopiuhani on ehjä ja paikallaan, joten valtatienopeudessa lukko ei voinut kytkeytyä.
Ajattelin vain varoittaa, ettei tule ikäviä yllätyksiä, esim. 80 nopeus + talvi + mutka + takalukko yhtäkkiä päälle - tilanteessa.
"Diff"-napin purku, putsaus ja kevyt modifiointi ainakin toistaiseksi poisti ongelman.
Ilkka L: Itselläni on junttilukko-quattro, ja olen myös harmitellut lukkojen "väärää" kytkentä järjestystä. Miten niitä alipaineletkuja tulisi muuttaa jotta saisi pelkän takalukon päälle? Eli siis vaihdetaanko vain letkujen paikkoja?
Muutenkin olen vielä aika kassalla tuon auton voimansiirron suhteen.
Pelkällä takalukolla auto puskee järkyttävästi, ja käyttäytyy mielestäni tosi epäjohdonmukaisesti. Yleensä vain jompikumpi etupyörä sutii ilman keskilukkoa. Mutta voithan sitä kokeilla (Suomalainen ei usko ennen kun kokeilee!?) Vaihto onnistuu letkuja muuttamalla ta asentamalla toisen katkaisimen lisää. Mulla oli kaksi katkaisijaa, mutta testiturailujen jälkeen käytössä AINA ensin keskilukko ja vasta sitten takalukko
Mulla toi lukkoviritys ei kytke onneks itsestään päälle. Menee päälle nätisti diff-nappulasta painamalla mut lukkoa ei saa pois muuten kuin paikallaan ollessa??? Eikä aina silloinkaan ilman pientä kikkailua, jotenkin auton asento ja pyöriin kohdistuva vääntö kai vaikuttaa kun ihan tasasella maalla irrottaa lukon kun painaa nappia, mut jos on vähänkin mäkeä/epätasaista muuten niin ei auta vaikka painais nappia moneen kertaan/sammuttais auton välillä. Ja vauhdissa lukon irroitus ei ole ikinä onnistunut... Hauskuuskerroin jääradalla tosiaan lisääntyi ton modauksen myötä eikä vieläkään ole edes perä antanut periksi kuten alkuun pelkäsin :) Talvirenkaista lähti kylläkin nastat aika nopeesti mut niin olisi käynyt ilman takalukkoakin mun ajotyylillä...
Vedossahan tuo lukko ei kytkeydy pois vaikka ei olis katkastu sitä piuhaakaan, eli lähtee veke vasta ku vaihtaa kakkoselle. Mullaki kestää välillä aika kauan ennen ku tuo lukko kytkeytyy veke ku painaa sitä namiskaa.
Tuolla ässällä oon märällä asvaltilla pyöritelly ja ainaki vielä on kestäny perä.
Mäkin pätkin mutsin etuvedosta kaikki piuhat etupenkeistä takakonttiin, mut en kyll huomannu mitään eroa liukkaalla. Ei varmaan just se oikee piuha löytynyt.
Comment