Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Öljyt vaihdeltu koneeseen (340tkm huolto). Jakopäätä tehdessä kuivattiin öljypohja ja nyt oli jo öljystä märkänä. Pohjamuovi ei kuitenkaan tulvi, eikä auton alla näy mitään tippujälkiä. Pelkääjän puolelta ja koneen edestä näytti öljy valuvan. Toivottavasti oikealta puolelta tuleva valu olisi venttiilikopantiiviste. Se kun ainakin oikealta puolen valuttaa koneen takaosasta, sieltä muovitulpan välistä.

    Mittaristossa on jonkin aikaa ainakin palanut jo ln1 tai vastaavaa. Huoltokirjan mukaan kuitenkin öljynvaihto ajoitettiin (10tkm), eikä valosta ole välitetty. Öljynvaihdon jälkeen koitin yleismallin VW-lukijalla saada ilmoitus katoamaan. Ilmeisesti se onnistuikin, kun nollauksen jälkeen ilmoitus oli hetken aikaa ln0? Sen jälkeenkään ei ainakaan tuota ensimmäistä ilmoitusta ole näkynyt. Mitä nuo ln0, ln1 ja ln2 oikein tarkemmin tarkoittavat?

    Ropailuna tehtiin pyyhkijänvarren vaihto kuljettajan puolelle. Vanhassa oli kulumaa, joka ilmeni välyksenä nivelessä.

    Seuraavaksi ajateltiin perehtyä ilmastoinnin ohjainyksikön toimintahäiriöihin. Niistä kyselinkin tuolla sähköpuolella. Täytyy käydä ostamassa lisää polttimoita ja joku viikonloppu sitten ottaa ohjainboksi tutkittavaksi.

    Comment


    • #93
      Kiitos! Se olikin in, eikä ln. :)

      Sedan C4:n leima alkoi loppumaan. Eilen iltasellä kävin putsailemassa takalevyä käsijarru päällä ajellen. Tosi kuumat oli keikan jälkeen levyt ja jonkin verran puhdistuikin ongelmalevy. Toinen puoli on jostain syystä ihan puhdas ja toinen pahasti raidoilla. Vaikka olen satulat kunnostanut ja palat uusinut, niin jostain syystä toinen levy ei pysy puhtaana. Toinen taas on luonnottamankin puhdas, kun näyttää ihan etulevyltä.

      Katsastuksessa ei ihme kyllä ollut mitään huomautettavaa. 230tkm näytti olevan mittaristossa nyt.

      Tässä AAR:ssä oli syttynyt öljyvalo eilen kesken ajon palamaan infotauluun. Mittarihan siinä on lisäksi, mutta ei oltu osattu sitä katsoa. Nyt osataan. Minullahan on varaosa-sedanista mittaristo irrallaan, niin täytyy tutkia mittariston osien vaihtokelpoisuutta. Ajo-sedanissa infotaulu on herjannut poltinta satunnaisesti jo iät ja ajat, sekä säikyttelee välillä piippailemalla. Ongelmia on siis mittaristossa ollut jo aiemmin.

      Comment


      • #94
        Avanttiin vaihdeltiin ilmastoinnin näyttö/boksi. Polttimot vaihdoin siihen samalla ja kävin ongelmakohdasta tinaukset läpi kolvin kanssa. Halusin harjoitella varaboksin kanssa, niin laiteltiin se autoon ainakin toistaiseksi kiinni. Uudessa on oranssimpi taustavalaistus kuin auton omassa, jossa oli punainen, mutta ero on aika huomaamaton käytännössä. Punainen miellyttäisi kyllä enemmän omaa silmää, joten alkuperäistä boksia voisi kolvin kanssa hieman tutkia, kun kelit lämpenee. Ongelmahan oli, että puhallinnopeutta ei saanut valot päällä säädettyä aina maksimiin. Uudella boksilla toimii taas niin kuin pitääkin.

        Avant on ollut aika ahkerasti ajossa. Ainakin 7tkm on tullut jo omistusaikana mittariin ja yllätyksekseni ei ole vielä ensimmäistäkään V-konetta jouduttu vaihtamaan. Että ehkä se ei ihan niin paska ole mitä etukäteen oletin. Öljynkärykään ei käy enää niin pahasti nokkaan kuin aiemmin. :)

        Kesärenkaiden etsimistä ohjelmassa seuraavaksi. Jos jollain nurkissa 16 tuumaisia suvikumeja, niin saa tarjoilla. Vanteita en tarvitse.

        Comment


        • #95
          Eiköhän nuo 16-tuumaiset renkaat oo niin halpoja ettei pahemmin käytettyjä kannata kattella.

          Comment


          • #96
            Saa niistä silti aika monta satasta maksaa. On se iso raha ainakin minulle. Jos jollain vanhenee varastossa kumit, niin se on hyvä saada jo olemassa olevat kumit ajettua loppuun. Yleensä käytetyt on kyllä niin kovissa hinnoissa, että huomattavasti edullisimmat millit on uusissa. Mutta löytyi ne syksyllä järkevällä pyynnillä olevat hyväkuntoiset nastakumit, kun joku hurja halusi jäisille mutkateille kitkat uuteen hankintaansa. Tuo koko 16 tuumaa on ymmärtääkseni juuri sellainen, jota tänä päivänä jää verkkokomeroon seisomaan, kun on ostettu isommat pingpangot tilalle.

            Comment


            • #97
              Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
              Vaihtuu valmistenumerossa 4A-P-078 948
              Takasatuloista siis kyse ja uudempi vaihtoehto, eli jälkeen ->. Kysymys näihin liittyen. Minulla on -88:n etuvedon 38mm korjaussarja hyllyssä, niin sopiiko se tuon -95q:n takasatuloihin? Motonet puhuu -88:n kohdalla Girlingin satuloista autossa ja tiivistesarja on Lucas, jota tyrkyttävät. Ymmärsin Motonetin sivujen perusteella, että -88:ssa etuvedossa ja -95 quattrossa olisi sama korjaussarja? Ja oliko se niin, että Girling ja Lucas ovat sama firma nykyään?

              Olen ainakin kolmet satulat korjannut C3:iin ja aina saanut väärän tiivistesarjan ensimmäisellä kerralla. Mutta niissä oli ero mielestäni halkaisijassa 36 ja 38, mutta A6, kun on ymmärtääkseni 38, niin mikäs siinä voi vielä mennä pieleen, jos on 38 korjaussarja? :)

              Avantissa jumi toinen satula muutama päivä sitten päälle ja jarru haisi. Tänään aamulla oli tahmeaa liikkeelle lähtö, niin oli nyt enemmän päällä vivusta se satula, joka ei vielä juminut ajossa.

              Olen miettinyt että miten takasatulat on joka hemmetin Audissa aina niin jumissa. Kun tekee ne kerran kunnolla, niin ne toimivat monta vuotta huoletta, mutta kun ostaa Audin, niin siinä on takasatulat niin paskassa kunnossa, että hyvä kun uskaltaa kotiin ajaa, kun pelkää että syttyy takajarrut tuleen. Miten esimerkiksi ne on saatu katsastuksesta läpi? Tai yleensäkään, miten vuosia jumineiden satuloiden kanssa sujuu arkiajot, en ymmärrä. :/

              Mutta siis joo, lähinnä kaipaisin vastausta tuohon tiivistesarjakysymykseeni.

              EDIT:
              Audi 100 1969-1994
              Tuotenumero: 23-6395
              Tuote: Jarrusat tiivs Lucas 88- ø38 T
              Audi A6 95-04
              Tuotenumero: 23-6395
              Tuote: Jarrusat tiivs Lucas 88- ø38 T
              Viimeksi muokannut audiq; 18.3.2015, 22:27.

              Comment


              • #98
                Tuo Lucas=Girling korjaussarja käy jos mäntä on 38 mm.

                Comment


                  #99
                  Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti

                  Olen miettinyt että miten takasatulat on joka hemmetin Audissa aina niin jumissa. Kun tekee ne kerran kunnolla, niin ne toimivat monta vuotta huoletta, mutta kun ostaa Audin, niin siinä on takasatulat niin paskassa kunnossa, että hyvä kun uskaltaa kotiin ajaa, kun pelkää että syttyy takajarrut tuleen. Miten esimerkiksi ne on saatu katsastuksesta läpi? Tai yleensäkään, miten vuosia jumineiden satuloiden kanssa sujuu arkiajot, en ymmärrä. :/

                  Ne saa CRC:llä uittamalla ja vasaralla hakkaamalla yleensä pariksi päiväksi sen verran ja sinne päin että kelpaavat jarrudynossa. Kyllä katsastusinssitkin sen tietävät miten jumissa ne aina ovat, takajarrujen ja varsinkin käsijarrun osalta jarrutestin raja-arvot ovat niin löysät että aika paskoillakin jarruilla niistä läpi pääsee.

                  Se on kyllä ihan totta että kerran kunnostetut satulat menevät vuosikausia, se on vaan monen omien taitojen ulottumattomissa ja toisaalta korjaamolla ei kannata teettää kuin satuloiden vaihto. Se taas maksaa sen 500€ osineen/töineen ja jos puhutaan jostain 90-luvun alun autosta niin mieluummin tekohengitetään sen verran että "vielä kerran" saa sen leiman ja samoilla jarruilla taas ensi vuonna sormet kyynärpäitä myöten ristissä kokeilemaan.

                  Comment


                    Joskus ihmetellyt ihan samaa. Kaikki C4:t jotka on minulle tullu/purkanu on olleet jarruvikaisia. Ihme virityksiä ja/tai ainakin männät jumissa eli käsijarru ei toimi. Urssin takasatulat alkaa olla katoavaa luonnonvaraa eli hankala enää edes saada.

                    Comment


                      Yhteen aikaan pyrin pitämään aina yhdet ylimääräiset urssin satulat hyllyssä valmiiksi kunnostettuna. Siinä kävi jossain vaiheessa juuri kuten Jari sanoi ja nyt niitä jumittavia mutta korjauskelpoisia ei tule myyntiin enää koskaan.

                      Comment


                      • Kyllä C4:n takasatuloita oli saatavilla ainakin joulukuussa kun omaan urssiin uudet tilasin.
                        Girlingin tehdaskunnostetut satulat ja uudet palat taakse n. 270€

                        Comment


                          Uusia saa toki mutta niitä korjauskelpoisia vanhoja ei näy enää myynnissä. Yhteen aikaan niitä oli 50€ parihinnalla vähän väliä myynnissä ja korjaussarja maksaa sen kympin niin kannatti vielä tehdä.

                          Comment


                          • Aivan. Kyllä ne omatkin vanhat oli kyllä niin selvät että oli helpoin laittaa suoraan uudet.

                            Comment


                            • Heh, aina ne on ristissä. Vaihdoin aikanaan C3:een saamani väärän korjaussarjan oikeaan ja vein siis liikkeeseen 38:n sarjan, josta sain 36:n tilalle. - Joka nyt lojunut monta vuotta hyllyssä. Edellisellä kerralla kävin vaihdattamassa 36:n sarjan 38:ksi. :)

                              Tilasin nyt 2 x 38-sarjat paikalliseen. Ilmaruuvi täytyy vielä tarkistaa. M10x1 väitti paikallisen kirja oikeaksi kooksi. Täytyy irtosatuloista mitata ja varmistaa.

                              Rasvanipat meinasin näihinkin laittaa. Niistä tuntui kerran olevan apuakin, kun kauan sitten kunnostettu satula alkoi hieman jumimaan, niin ruuttasin hieman rasvaa nippaan. Seuraavalla kerralla tarkistaessani vipu palautui taas perille asti.

                              Comment


                              • 6 litraa näyttää AAH:n kulutusmittari pitkän ajan keskikulutukseksi. Niin se vaan tekniikka kehittyy, kun tämähän menee sittenkin pienemmällä kuin C3. :)

                                Ennen näytti keskikulutukseksi noin 9,1. Mistähän syystä AAH on alkanut omasta mielestään kulkemaan höyryillä? Sähkövika ei varmaan ole tällaisessa laatuautossa mahdollista, mutta olisiko Audilta lähetetty etänä jonkun uuden Audin pihisteluohjelmapäivitys moottorin ohjaukseen? Tosin tuo ei tunnu kulkevan moottoriöljylläkään. Ihan yhtäkkiä muuttui tuo keskikulutus.

                                Mikäs muuten se "reset"-nappi on oikean puolen viiksessä? Sen löytäminen ei suoranaisesti liity kulutusmittarin näyttämän muuttumiseen. Tai ainakaan tietoisesti ei.

                                Comment


                                • Voin kyllä tuolla kulutuksella luvata että ajotietokone näyttää puutaheinää :)

                                  Comment


                                  • Haluaisin uskoa, että bensamittari näyttää väärin, kun se näyttää muuta kulutusta kuin kulutusmittari. :)
                                    8,8 litraa meni eilen 110km matkalla kulutusmittarin mukaan. Se tuntuisi oikealta lukemalta. Miksihän tuo keskikulutus on kuitenkin ihan metsässä, kun muuten tuntuu mittarissa olevan tolkku tallella?

                                    Comment


                                    • Kulutusmittarin sai nollattua viiksestä. Ovelaa.

                                      AAH Avant oli tallissa huilissa hetken aikaa. Laittelin vihdoin viimein kunnostetut satulat paikoilleen. Toinen varaosa-Audin satuloista oli 36 ja toinen 38 millinen, niin piti kunnostaa Avantin oma satula. Ne olikin aika tuoreen näköisiä molemmat, mutta jumia oli silti havaittavissa. Toisessa käsijarruvivussa paljon. Nyt on rasvaa säästelemättä kasailtu, niin ehkä ne nyt kestävät vähän kauemmin kuin edelliset tehdaskunnostetut.

                                      Sen huomasin vaan tuossa, että eri ikäiset satulat, niin käsijarruvivun liikematka on erilainen niissä. Toisessa liikkuu vipu vain aavistuksen ja toisessa melkein puoleen väliin. Puoleen väliin liikkuja on oletettavasti kuluneempi runko, mutta en tiedä vaikuttaako se tuolla tavalla. Pitoa on molemmissa. Sitä mietin, että onko siellä automaattisäädössä jotain ongelmaa. Poikkeuksellisesti toinen mäntä ei mennyt kiertämällä sisälle, vaan vasta painamalla. Kuitenkin tuntuu jollain tapaa säätävän, kun käsijarrullakin meni pyörä lukkoon hiekkatiellä.

                                      Sellainen palaute tuli, että poljintuntuma on muuttunut ja poljin menee nyt syvemmälle kuin aiemmin. Näin vähän pelkäsinkin käyvän. Ja eihän se yllätys ole, kun nyt takapäässä liikkuu palatkin, jotka olivat aiemmin melko tukevasti ruostuneet paikoilleen. Lisäksi palat saattavat olla hieman eri kohdassa kuin aiemmin, kun vaihdoin sylintereiden lisäksi toiset kiinnikkeet, kun ne oli hapotettu ja maalattu.

                                      Takajarruremontissa vaihdettiin sylintereiden lisäksi myös toinen takajarruletku ja käsijarruvaijeri. Olipahan paskamainen vaihdettava se vaijeri. Kirosin edellisen omistajan, kun autoon oli vaihdettu toiselle puolen letku ja vaijeri viime jouluna ja nyt piti korjata jälkiä ja vaihtaa toisellekin puolelle samat. Ihan varmasti on osat kuitenkin olleet vaihtokunnossa jo joulukuussa. Lisäksi se, että jarruremonttia on tehty, yksi levykin vaihdettu, mutta palat on yhtä puuta kannattimien kanssa, niin ei ole kyllä työnlaatu ollut kovin kummoista.

                                      Sitten tutkittiin kattoantennia ja todettiin vahvistimen olevan rikki. Vahvistin-antenni löytyisi useammastakin liikkeestä, mutta sen liitin ei sovi Audin ruuvattavaan liittimeen. Ei haluaisi pätkiä auton johtoa, mutta ehkä siihen täytyy silti ryhtyä, jos ei muuta löydy. Huvittava tuo antenniasia, kun tein kuparilangasta tilapäisantennin ja se toimii kuuntelussa kohtuullisesti ja on rakenteeltaan suhteellisen yksinkertainen ja luotettava. Niin Audi on saanut noinkin yksinkertaisen asian tehtyä niin, että osa voi mennä rikki. - Jota tuo 20 sentin kuparilangan pätkä ei oikein voi tehdä. Eikä se myöskään ole kovin kallis valmistaa.

                                      Konehuoneeseen vaihdettiin toiselle puolen venttiilikopantiiviste ja nokka-akselin takana oleva tulppa. 32255 oli Febin numero sopivalle tulpalle. Vanha tulppa olikin samanlainen ja aika tiukassa kiinni, mutta sormissa hypistellessä tuntui melko koppuralta se kumi. Samoin kuin venttiilikopantiiviste oli alareunasta aika koppuraa tavaraa. En tiedä onko sahapukin ominaisuus vai johtuuko pitkistä kilvistä, mutta on aika karstainen moottori venttiilikopan alta. Se oli tiedossakin ja kaikki nuo pitkäkilpiset on karstaisia olleet mihin olen koneen sisuksiin kurkannut. Karstat on nyt kuitenkin putsattu pois kopasta ja alla olevasta levystä. Karstan takia vaihdettiin myös öljyt samalla, jo 9tkm kohdalla. Tulee kilometrejä sen verran nopeaan tahtiin tähän, niin ei tarvitse sitten tonnin päästä alkaa taas pohjapanssaria irroittamaan.

                                      Tulpat vaihdettiin kolmikärkisiin ja todettiin, että vanhat oli lähes sormin ruuvattu kuivana kiinni. Vähän jännitti vääntää auki.

                                      Sitten siivottiin sotkuja pannuhuoneesta ja suoritettiin kevyt liuotinpesu lähinnä korin puolen osille. Moottorin pesin kevyesti päältä ja alta sitten vähän märemmällä vedellä.

                                      Mitä tästä kaikesta uurastuksesta sitten palkintona? No, se pehmeä poljintuntuma ja entistä syvemmälle painuva poljin. Kulutusmittarin mukaan 150km matkalla kulutus oli noussut puolella litralla. Mikäs sitä on Audin bensaa poltellessa, kun on uudet kynttilät. :)

                                      Se oli mukavaa, että oli hyvästi aikaa touhuilla Audin kanssa, kun yleensä pitää maanantai-aamuna olla Audi taas menossa ja osien pitää olla sopivia, tai sitten on kusessa. Perseestä oli se, että en tykkää siivoilla toisten jälkiä ja siitä, että en muutenkaan tykkää tuollaisesta, että autoa korjataan vain sen verran, että se kelpaa katsastuksessa, mutta ei niin paljon, että se olisi kunnossa. Toisaalta oli hyvä havaita se, että ei niitä pultteja ja muttereita turhaan tule rasvailtua, kun autoissa, joissa näin ei ole tehty, niin saa tapella jumipultien ja -muttereiden kanssa vähän väliä.

                                      Comment


                                      • Kysyn nyt ensin tässä, kun en oikein tiedä, että mihn laatikkoon kysymyksen laittaisi.

                                        Antennivirittelyn jälkeen Avant on alkanut tuuttailemaan satunnaisesti ajon aikana. Minusta se kuuluu silloin, kun radiokanava heikkenee ja ääni on voimistuva tuuttaus. Kun antennia viristeltiin, niin varmasti samassa yhteydessä on paineltu radiosta kaikkia mahdollisia nappuloita. Radioon olen äänen paikallistanut ja tulee siis kaiuttimien kautta. Kuitenkin vähän sillä tavalla erikoisesti, ei tunnu olevan voluumisäädön takana. Tai sitten hämää se voimistuva ääni. Ääni häviää, kun radiota hiplailee.
                                        Alkuperäinen Bose siis kyseessä.

                                        Toinenkin kysymys Boseen liittyen, niin CD-vaihtaja ei tunnu oikein pelittävän. Sopiiko sinne jokin muukin vaihtaja kuin alkuperäinen Audin logoillla oleva? Minullakin on joku vaihtaja, jossa taitaa olla samanlainen DIN-liitin, mutta ei tiedä, että uskaltaako kokeilla. Tai miten muut harrastajat ovat ongelman ratkaiseet? Voisi sen alkuperäisen korjauttaakin, jos se olisi mahdollista. Talvella se vielä hetken aikaa yritti toimia, että ei se täysin hengetön ole.

                                        Comment


                                          Täälä kans Delta CC Bose tuuttailee kun joku nappi on päällä. En vaan jaksa muistaa mikä nappula se on. Tsekkaan kunhan töistä pääsen

                                          Comment


                                          • Hyvä juttu! Haulla koitin etsiä, mutta ei löydy yhtään mitään. Eikä kyllä löytynyt oikein hakusanojakaan. Ihan kuin olisin kuitenkin joskus samanlaisesta vaivasta lukenut.

                                            Comment


                                              Lienee joku rds tai vastaava toiminto joka piippaa aina kun kanavan kuuluvuus heikkenee ja viritin vaihtaa taajuutta.

                                              Comment


                                                Kuuluvuuden heikkenemiseen se kyllä liittyy muttei se kyllä mulla taajuutta vaihda. Se pitää hoitaa omin pikku kätösin, on nimittäin uskomattoman ärsyttävä piippaus.

                                                Comment


                                                • Joo, ei vaihda taajuutta tämä piippaus. Ja se ei ole yksi piippaus, niin kuin toisessa Audissa RDS:ssä tekee, vaan se jää piippailemaan. "Uskomattoman ärsyttävä" on hyvin osuva kuvaus.

                                                  Comment


                                                    Se on ehkä jopa liian lievä ilmaus =D Muttei hätiä mitiä, nimittäin sen saa poistettua käytöstä painamalla TP-nappia muutaman sekunnin.

                                                    Comment


                                                    • Kiitos! Ei ainakaan illalla kuulunut enää piipitystä, vaikka kanava katosi. :) Mikähän nappi tuo TP oikein on? En oikein käsitä, että miksi se haluaa alkaa piipittämään.

                                                      Comment


                                                        Tästä lukemaan.

                                                        Comment


                                                        • Kiitos, tuo oli oikein hyvä linkki! Ennenkin miettinyt noiden kaikkien lyhenteiden tarkoitusta. Epäselväksi jäi edelleen, että miksi se alkaa piipittämään, mutta toinen oleellinen tieto, mitä napista pitäisi tapahtua, se selvisi kyllä. :)

                                                          Comment


                                                          • Purkailin varaosa-Audista pakoputken pois. Avantissa kun alkanut supsuttamaan kuljettajan puolen etuputki katille. Tai oikeamminhan se on samaa putkea katin kanssa. Avantissa on toinen katalysaattori vaihdettu ja ilmeisesti etuputki on tuossa yhteydessä vaihdettu, koska on kunnoltaan paljon huonompi kuin toisella puolella oleva putki.

                                                            Varaosassa oli tehty mielenkiintoinen patentti, kun ensin on kaksi alkuperäistä katalysaattoria rinnakkain ja perään on hitsattu kolmas Bosalin valmistama katalysaattori. Kenties öljyvuotojen takia jouduttu lisäämään kolmas katalysaattori, kun kaksi ei olisi välttämättä riittänyt polttamaan kaikkea V-koneen tihkuttamaa öljyä ennen maahan tippumista.

                                                            Haistelin tuossa yksi ilta, että Avantkin ilmoittaa taas hajulla moottorikoodinsa ajon jälkeen. Vaikka venttiilikopantiivisteen ja sen päätytulpan jo vaihdoin. Samalta puolelta se edelleenkin haisee. Melko puhdasta siellä puolen oli, että tarkkaan saa tihkua, että katin päälle osuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X