Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Autodatasta sai perusteelliset ohjeet ja mulla ois kerran käytetyt lukituskalut ylimääräisenä.

    Comment


    • #62
      Minkälainen kiristyssysteemi on jakohihnalla? Siellä on kiristinrulla, mutta onko se lukittava, jousellinen ja lukittava, vai kiristääkö se lukitsematta? Eli voiko kiristin alkaa resonoimaan ja päästäisi äänen? Esimerkiksi niin kuin joissain moottoreissa voi käydä moniurahihnan kiristimen kanssa.

      Ääni on vähän vastaava kuin joku resonoisi, tai hihna räpsättäisi muovikoteloita vasten joissain tilanteissa. Hihna ei kuitenkaan tuntunut mitenkään erityisen löysältä. Tässäkin se kysymys kävi mielessä, että voiko kiristin antaa hihnan löystyä koneen käydessä, jos siinä on jotain ongelmaa.

      Dampperin tarkistan kun pystyn. Mielestäni ääni tulee ylempää, mutta tarkistetaan silti. Eikö ohjaustehostimen pitäisi silloin vaikuttaa ääneen, jos vaikka painattaa ratista ääriasentoa vasten siinä hetkessä, kun on saanut äänen soimaan?

      Missä hinnoissa muuten lukitustyökalut on uutena tai käytettynä? Ei siis merkkiliikkeen hinta, vaan liikkeen, joka työkaluja myös myy. Jossain keskustelussa oli juttua vajaan 60e setistä, mutta se ei käynyt selväksi, että oliko ne juuri V6 ja AAH moottoriin.

      Comment


        #63
        Tuossahan tarvitaan se nokkien välinen latikka ja sitten kampuran lukkotappi, ei muuta. 60€ uusista kuulostaa likimain oikealta.

        Konetta vois käyttää hetken ilman apulaitehihnaa ja jakopään suojamuoveja. Siitä näkee ja kuulee sitten mitä nähtävissä ja kuultavissa on.

        Comment


        • #64
          Ajattelin kanssa tuota ilman apulaitehihnaa käyttämistä, mutta ajattelin jakopään osat hankkia ennen sitä, että menisi sitten samoilla purkaamisilla. Kun hihna on joka tapauksessa kulahtaneen näköinen.

          Miten hopsis se kumihanskahomma onnistui?

          Comment


            #65
            Kumihanskat odottaa asentajan inspiraatiota. Eilen illalla sain tosin tallin taas vapaaksi että eiköhän sekin homma tästä etene.

            Comment


              #66
              Noi ajoitus kalut ei kovin monimutkaiset ole joten voi myös teettää esim jossain ammattikoululla.
              Tuolta löytyy tekniset kuvat kaluista

              http://personal.inet.fi/private/auto...a/Tyokalut.htm

              Kympin per rauta otti paikallinen ammattikoulunmaikka materiaalikuluihin.

              Comment


              • #67
                Täällä ei ammattikoulussa onnistu noin tarkat hommat. Ei oikein onnistu mitkään hommat. Pari kertaa olen yrittänyt.

                Hyvät ohjeet, kiitos niistä! Hetken aikaa mietittiinkin työkalujen tekemistä itse, mutta päästiin Zippon kanssa hinnasta yhteisymmärrykseen, niin odotellaan nyt niitä kaluja saapuvaksi.

                Osaisiko joku sanoa, että onko V6- ja vitoskoneisessa samanlainen vaihdekepin mekanismi. Oletan että on, mutta pystyykö tuon joku vahvistamaan? - Pitäisi käydä varaosa-Audista purkamassa keppi ja ei viitsisi huvikseen ajella yli 200 kilometrin lenkkiä.

                Comment


                • #68
                  Oletteko samaa mieltä, että uusi pumppu on oikea ja vanha väärä? Valmistenumero 4AZSN05xxxx
                  Miksihän pumppuja on kahdenlaisia, jos ne teoriassa ainakin käyvät ristiin?
                  Uuden pumpun numero ->http://www.findpart.org/part/air-1543/



                  Comment


                  • #69
                    Foorumi herjasi viidestä kuvasta, niin laitetaan kahdessa viestissä.

                    Tällainen kiristinrulla moniurahihnalla.


                    Erikoistyökalu-ulosvedin.

                    Comment


                    • #70
                      Miten olette säätäneet hihnan kireyden ja sen sopivaksi todenneet? Vanha vesipumppu tuntui kuluneelta, vaikka oli uusittu viime vaihdossa ja nyt ollaan reilusti etuajassa jakopäätä vaihtamassa. Vähän sellainen fiilis jäi vanhasta hihnasta ja tuosta pumpusta, että hihna on ollut turhan kireällä.

                      Ohjeesta ei oikein selviä, että mihin väliin välike pitää tunkea ja muutenkin lopputulos voi olla mitä vaan, kun hihnaa ei ensin keskitetä konetta pyörittämällä.
                      7. Työnnä halkaisijaltaan 23 mm:n välike jakopään hihnan suojakannen ja hihnan väliin [6].
                      8. Asenna momenttiavain kiristimen kuusiokantaan [5]. Kiristä jakopään hihna 4 Nm:iin. Kiristä kiristimen pultti
                      samanaikaisesti [4].
                      9. Irrota momenttiavain ja välike [6].
                      10. Kiristä kiristimen pultti 45 Nm:iin [4].

                      Comment


                        #71
                        Hihnan ja apukuskin puoleisen kannen päässä olevan suojan väliin.

                        Comment


                        • #72
                          Kun hihnakotelo on pois paikoiltaan, niin eihän välikettä oikein muualle saa kuin vesipumpussa olevaan suojaan, eli joka näkyy kuvassa hihnapyörän vasemmalla puolella, alumiinisuojus. Ohjeessa välike laitetaan hihnan suuntaisesti ja vesipumppu on ainoa paikka, johon välikkeen hihnan suuntaisesti saa.

                          Jos välike laitettaisiin imusarjan kohdilla olevan muovin pienen kynnen taakse, niin hihnan kireyteen vaikuttaisi paljon se, että mihin kohtaa tuota kynnystä välike laitetaan.
                          Myöskään välikettä ei voi tunkea nokka-akselin hammashihnapyörän ja kotelon väliin.



                          Asian rautalangasta vääntämisen lisäksi toivoisin tietoa siitä, mihin kireyteen pyritään. Onko tarkoitus saada hihna perinteiseen "90 astetta" kireyteen pelkääjän nokka-akselin ja vesipumpun väliltä? Niin kuin tuossa aiemmin jo totesin, niin ohjeen mukaan toimimalla ei kokemukseni mukaan voi päästä kovinkaan tarkkaan lopputulokseen.

                          Comment


                            #73
                            Näin se Elsassakin ohjeistetaan että kireys on hyvä kun hihnaa pystyy helposti kahdella sormella taivuttamaan juuri sen 90 astetta. Näin minäkin tuon konstruktion kanssa olen toiminut. Taitaa olla muutenkin 12V koneissa ettei oo ihan niin justiinsa. Hihnan kireyden saa kuitenkin tuolla tavoin tehden oikealle tontille, tärkeämpää on saada jako kohdalleen.

                            Comment


                            • #74
                              Ok, kiitos! Lukituskalut on, joten edellytykset ajoituksen kohdilleen saantiin on olemassa.
                              Kertomasi vahvisti myös sen, että hihna oli aiemmin liian kireällä. Sen lisäksi paikoillaan on ollut väärä vesipumppu ja väärä hihnasarja. Hanskalokerossa on kuitti edellisestä remontista. Täytyykin katsoa liikkeen nimi siitä kuitista ja laittaa vaikka lasku heille sössimisistään.

                              Comment


                              • #75
                                Pikaisia neuvoja kaivataan!

                                Mikähän mahtaa olla moniurahihnan kiristimen kiinnityspultin oikea kiristysmomentti? 10mm kuusiokolokanta pultissa.

                                Lisäksi pitäisi löytää kirirtysarvo tehostimen hihnapyörin kolmelle pultille. Saattoivat olla 8mm jengalla ja kuusiokolokantaisia, mutta en mene vannomaan.

                                Comment


                                • #76
                                  Eikö tosiaankaan kukaan tiedä oikeita kiristysarvoja?

                                  Kiristin fiilispohjalta moniurahihnan kiristimen (078903133AB) arvoon 85Nm ja tehostimen hihnapyörän arvoon 25Nm. Hihnapyörän arvon otin kampiakselin hihnapyörälle ilmoitetusta arvosta, kun pulttien paksuus on sama.

                                  Nyt on Audi kasassa taas. Löysäsin aavistuksen hihnaa vielä ja sitä varten lukitsin koneen uudelleen. Pieni löysäys kun muutti toisen nokan ajoitusta havaittavasti. Ilmaus oli normaalia hankalampi suoritettava, kun aiemmin en ole koskaan joutunut mitenkään erityisesti ilmaamaan jäähdytysjärjestelmää muuta kuin huolehtimalla, että hana on mahdolliselle sisäkennolle auki. Nyt käytettiin autoa kauan paikoillaan ja kone tuntui ilmaantuvan, mutta kennolla oli vielä ilmaa. Sitten käytiin jyrkässä mäessä kaasuttelemassa, niin alkoi sisälle lämmintä tulemaan taas kunnolla.

                                  Lopuksi tehtiin pitkä koeajo ja mitattiin vielä kerran jäähdytinnesteen pakkaskestävyys. Nesteeksi laitettiin Valvolinen Max Life pakkasnestettä (punainen), jonka pitäisi olla yhteensopiva muiden jäähdytysnesteiden kanssa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/60988...e-5l--punainen
                                  Oli itselleni uusi tuttavuus. Joku muukin varmasti pähkinyt "vihreä vai punainen" kysymystä, niin laitoin tuotteeseen linkin. Sivuhuomautuksena todettakoon, että paikallisessa oli edullisempaa tuo neste kuin Motonetissa. Niin kuin monesti monet muutkin jutut. Että kannattaa tarkistaa paikallisten varaosaliikkeiden hinnat, eikä suinpäin sännätä Motonettiin.

                                  Siitä olin aavistuksen yllättynyt, että kun vesipumppuja ja nokkahihnasarjoja on kahta eri mallia, niin foorumilla on yllättävän vähän juttua ollut asiasta. Eroavaisuutena huomasin ohjainrullan osalta sen, että toisessa on 10mm reikä ja toisessa 8mm. Tässä AAH:ssa, johon tuli uudempi hihnasarja reikä on 8mm. Vanha oli 10 millin reiällä ja väärä tähän moottoriin. Hihnasarjan osalta en muuta eroa huomannut. Vesipumppujen eroavaisuus selviää aiemmin lisäämistäni kuvista.

                                  Comment


                                    #77
                                    Ei kai sen moniurahihnan kiristimen kiinnitymomentti ole niin justiinsa, kunhan pysyy kiinni. Toki jos kerrot pultin lujuusluokan niin sille löytyy yleinen ohjemomentti.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kuusiokolokannalla oli pultti, niin en pystynyt lukemaan kannasta lujuutta. Ei ole silmää sillä tavalla pulteille, mutta koska tämä näytti laadullisesti samalta kuin kampiakselin hihnapyörän pultit, joiden kiristysmomentiksi oli ilmoitettu 25Nm ja joiden lujuus on todennäköisesti näin ollen 8.8, niin oletin kiristimen pultin olevan myöskin 8.8 ja paksuudeksi mittasin 12mm(?, en ole enää asiasta varma) ja näillä arvoilla max. kiristysmomentti taitaa olla 87Nm.

                                      Olen tykännyt laittaa tietyt koneen pultit avaimen kanssa momenttiin, kun riittää vähempikin jännitys elämässä. Ja kun on aavistuksen turhan reilu rannemomentti. Ei se riko, mutta vähempikin riittäisi.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Avantia laiteltiin taas.
                                        Laput lattialla. Kuvassa vanha ja uusi kaasupoljin.


                                        Vakionopeussäätimen boksi vaihdettiin myös ja ainakin jollain tavalla alkoi säädin toiminaan. Voi olla, että ei ole syntyjäänkään ihan niin jämpti ja sivistynyt kuin amerikanserkkunsa. Pitemmällä taipaleella varmasti selviää tarkemmin toiminta.

                                        Mittaristoon vaihdettiin lähes kaikki polttimot. Nyt on tasainen ja hyvä valaistus. Ilmastoinnin ohjainboksissa näytti myös olevan neljä poltinta. Sopivia polttimoita ei ollut hyllyssä, niin jäi ainakin toistaiseksi vaihtamatta. Ei se pimeä ole nytkään, mutta vähän himmeämpi kuin sedanissa.
                                        Viimeksi muokannut audiq; 18.1.2015, 01:20.

                                        Comment


                                          #80
                                          Oliko paha homma vaihtaa toi kaasupoljin? Itselläni samassa kunnossa kuin tuo sun vanha, pitäis jostain ettii ehjä tilalle ja vaihtaa.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ei ollut paha homma. Ensin hylly pois. Sen takaata lämmityslaitekanava, joka on yhdellä pultilla kiinni. Näin pääsee helpoiten irroittamaan kaasuvaijerin vivun päästä. Poljinteline lähtee irroittamalla neljä 6 millin kierteellä olevaa mutteria. Muttereihin pääsee hyvin käsiksi hyllyt kiinnikin.

                                            Tuosta piti kysymäni malliin perehtyneiltä, kun aiemmin oli juttua valosummerista ja sen löytymisestä lisämittareiden kohdalta mittariston takaata, niin varaosa-Audista osa löytyi juurikin sieltä, mutta Avantista ei. Virtalukon takana oli hieman isompi rele, mutta se vaikutti nastanumeroinnin perusteella kuuluvan vilkkuihin (hätävilkut?). Meillähän oli myös hanskalokero irti ja sieltäkin koitin kuikuilla summeria, mutta ei näkynyt. Yhden lämpökanavan taakse meni johtonippu hanskalokeron päällä, mutta se saattoi hyvin olla hanskalokeron valollekin. Mistä muualta voisi summeria etsiä vai mittaristosta?

                                            Comment


                                              #82
                                              Minkälaisia noi mittariston polttimot ovat? Urssissa toinen puoli pimeänä, niin pitäis kans laittaa.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Koitan lähipäivinä ottaa kuvan vanhoista polttimoista ja ottaa polttimotyypit ylös. Viittä-kuutta erilaista polttimotyyppiä oli Avantin mittaristossa. Pääsääntöisesti ero on tehossa ja eri tehoille on oman värinen kantansa. Osramin polttimoita oli vanhat ja uudet.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Eikös urssin valosummeri ole mittariston takana, siis mittariston takalevyssä kiinni. Semmoinen pikkainen releboxi.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Thuppu, helpommalla pääset kun otat sen mittariston käteen ja katot sieltä millaisia on. Mittari irtoaa parissa minuutissa kumminkin. Noissa on tullut nähtyä paljon erilaisia polttimoita, joissakin on wattisia, joissakin 1.2w jopa 1,5w riippuen siitä mitä edelliset omistajat ovat sattuneet laittamaan. Toki jos kaikki vaihtaa, niin ei ole niin väliä.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Kirkkautta saa tällä, jos haluaa:
                                                      http://www.ebay.com/itm/400696373957...%3AMEBIDX%3AIT
                                                      Hommasin kokeeksi. Muuten ok, mutta isojen mittareiden polttimon kohdat vähän muuta valaistusta kirkkaamat.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Noi Urssin mittariston valot on hiukan tympeät. Päivällä ne pitää kääntää kokonaan pois niin kaikki erottuu hyvin. Johtunee noista vaaleista taustoista. Suomessa kun pitää olla valot päällä koko ajan. Tuon takia olenkin miettinyt jonkinlaisten päivävalojen asentamista sumareiden tilalle niin saisi nuo sisävalot toimimaan kuten suunniteltu. Päivällä jos kääntää mittariston valot minimiin niin ilmastoinnin yms. näyttö häviää myös. Illalla toki kaikki toimii hienosti (jos lamput yms. kunnossa).

                                                        Mittaristo tosiaan irtoaa muutamassa minuutissa...

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          C4 koriin (ainakin A6) on saanut myös ajovaloautomatiikkaa. Eli viiksi ala-asennossa takavalot ja lähivalot palavat. Jos jollakin on tästä enemmän tietoa, niin mielelläni ottaisin tiedon vastaan.

                                                          E: Edellisessä A6 C4:ssä tuo ominaisuus oli ja sen sai otettua pois käytöstä irroittamalla yhden liittimen kuskin jalkotilasta. Saisiko tuon ominaisuuden käyttöön vetämällä kuskin jalkatilan virtakiskosta kaapeli viiksipakettiin oikeaan nastaan, vai onko tuolle jotakin alkuperäisempää ratkaisua?
                                                          Viimeksi muokannut Ukkopaha; 19.1.2015, 13:47.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Tuon näköinen se polttimotyyppi.

                                                            E: Jaa tuolla tulikin jo se ilmi. Mikähän ton virallinen nimi on ? Melkeen 2e kappaleelta varaosapuljusta että noi tuninki ledit ei ole edes hinnan kiroissa :)
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut qbo; 19.1.2015, 15:31.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Polttimoiden vaihtoa varten 1,1W Osrameja hankin reilu 10kpl. Ja 1,2W Osrameja vajaa 10kpl.

                                                              Ja muutaman 2W ja muutaman 1,5 wattisenkin.

                                                              Osa polttimoista oli korvattu mustakantaisilla 1,2 watin polttimoilla, niin koitin arvalla korvata niitä oikean värisillä kannoilla olevilla polttimoilla. Tästä syystä en ala tarkkoja kappalemääriä arvailemaan.

                                                              Muutaman polttimon jätin vaihtamatta. Sitä en nyt muista, että menikö noita 1,5 wattisia lopulta yhtään. 2 wattinen taisi olla ainakin latauksen merkkivalolla. Autossa oli lisämittaristo ja siellä etenkin oli mustakantaisia seassa ja taisin korvata ne oranssikantaisilla, koska sellaiset siellä on varmaan alunperin ollut. Huomioitavaa myös, että auto on A6. Varaosa-Audi 100:n mittaristo on hieman erilainen taustapuolelta ja näin ollen polttimoiden lukumäärissä voi olla eroavaisuutta. Kuitenkin 100:n mittaristosta alunperin laskin noin-määrän ja sen arvion perusteella ostin polttimot. Eli uskoisin molempiin riittävän, kun hommaa vaikka 11, 8 ja muutaman noita tehokkaampia. Ilmastoinnilla oli vissiin 0,9W kaksi ja pari kaksi tehokkaampaa. Ne oli kai 1,5 tai 2 wattisia.

                                                              Paikallisessa oli lokerikko, josta oli helppo valita oikean värisillä kannoilla olevia polttimoita. Ja niitä en ole siis vielä vaihtanut.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X